0114-KDIP4-3.4012.275.2020.1.MAT - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-3.4012.275.2020.1.MAT Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2020 r. (data wpływu 5 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją Projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją Projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest organizacją posiadającą osobowość prawną, nie jest "płatnikiem podatku VAT" i nie figuruje w ewidencji "płatników podatku VAT". Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie, podpisując umowę o przyznanie pomocy. Stowarzyszenie w ramach umowy będzie realizować operację w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie Wzmocnienie kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych. Stowarzyszenie... będzie realizować operację pn.... W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: umożliwienie wzmocnienia kapitału społecznego poprzez organizację Targów turystycznych..., poprzez realizację następujących wskaźników: liczba wydarzeń/imprez -1 szt.

W ramach operacji Stowarzyszenie... planuje kolejny raz zorganizowanie w okresie kwiecień - czerwiec 2021 r. wydarzenia pn...., które będzie przedstawiało Program Marki Lokalnej... tak, aby zachęcić istniejące obiekty turystyczne do udziału w Programie, a mieszkańców i turystów do odwiedzenia obiektów lub zakupu produktów i usług lokalnych objętych marką lokalną.

Grupą docelową są przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe, sektor publiczny z wyłączeniem JST, którzy będą mogli starać się o przyznanie znaku Marki Lokalnej... na produkty lub usługi wykorzystujące lokalne dziedzictwo kulturowe, historyczne lub przyrodnicze... w celu zrównoważonego rozwoju Stowarzyszenia. Obszar oddziaływania operacji będzie zdecydowanie większy i obejmie działaniem wszystkich mieszkańców zamieszkujących teren Stowarzyszenia... utożsamiających się z marką lokalną... i turystów, a także klientów z Polski czy z zagranicy. Będą to również osoby kupujące produkty lub korzystające z usług oznaczonych znakiem marki lokalnej... oraz te podmioty, które odwiedzą obszar Stowarzyszenia podczas Targów Turystycznych.... Wydarzenie ma bowiem charakter otwarty, jest bezpłatne i dostępne dla wszystkich mieszkańców obszaru Stowarzyszenia... oraz turystów.

Obszar LSR (Lokalnej Strategii Rozwoju) obejmuje 9 gmin.

Oddziaływanie operacji będzie szerokie, ponieważ obejmie wszystkich mieszkańców z obszaru działania Stowarzyszenia..., którzy będą mogli starać się o znak marki lokalnej..., czy też będą korzystać z produktów lub ofert podmiotów posiadających znak marki lokalnej oraz turystów odwiedzających ten region i kupujących produkty lub usługi oznaczone znakiem marki lokalnej m.in. podczas Targów Turystycznych. Udział w targach zapewni nie tylko możliwość poznania oferty, ale również będzie miał wpływ na budowanie świadomości oraz kompetencji związanych z produktem lokalnym jakim staje się. Wydarzenie będzie przebiegało zgodnie z programem, w którym pierwsze miejsce odgrywać będzie przedstawienie Programu Marki Lokalnej. Wydarzenie zostanie zorganizowane w okresie kwiecień-czerwiec 2021 r. w godzinach 10.00-16.00. Wszyscy mieszkańcy Stowarzyszenia... oraz turyści odwiedzający obszar LGD (Lokalnej Grupy Działania) będą mogli na miejscu zapoznać się z ofertą turystyczną... oraz skorzystać z licznych atrakcji w promocyjnych cenach, przygotowanych specjalnie na dzień Targów.

Planuje się udział około 30 wystawców ze wszystkich gmin objętych LSR. Podczas wydarzenia producenci i usługodawcy turystyczni przedstawią swoją ofertę, atrakcje, zaprezentują produkty lokalne, usługi wykorzystujące lokalne zasoby i ofertę edukacyjną bazującą na dziedzictwie kulturowo-historycznym i przyrodniczym..., a także wszelkie działania związane z produktem turystycznym. Punktem centralnym Targów jest teren gminy..., na którym przez cały czas trwania wydarzenia odbywają się prezentacje kulinarnych produktów lokalnych z terenu. Na stoiskach nie zabraknie również lokalnego rękodzieła. Na scenie zaprezentuje się zespół lokalny z obszaru Stowarzyszenia. Na stoisku organizatora będzie można otrzymać informację o Programie Marka Lokalna..., odbywającym się wydarzeniu, a także poszczególnych atrakcjach oferowanych w ramach pakietu turystycznego, jednego pakietu jednodniowego i jednego pakietu dwudniowego, oraz uzyskać informację o dotacjach przekazywanych za pośrednictwem LGD. Zatem, planowana operacja polegać będzie na zainicjowaniu wprowadzenia Programu Marki Lokalnej.

Oddziaływanie operacji będzie miało szeroki zasięg, ponieważ obejmie wszystkich mieszkańców z obszaru działania Stowarzyszenia "...", którzy będą mogli starać się o znak marki lokalnej... czy też będą korzystali z produktów lub oferty podmiotów posiadających znak marki lokalnej oraz turystów odwiedzających ten region i kupujących produkty lub usługi oznaczone znakiem marki lokalnej m.in. podczas Targów Turystycznych.

Podczas Targów Turystycznych... planuje się wykonanie poniższych zadań:

1. Wynajem sceny oraz nagłośnienia wraz z obsługą techniczną wydarzenia. W ramach umowy zostanie wynajęta scena (co najmniej rozmiar 8 m x 6 m), na terenie gminy... wynajęte nagłośnienie odpowiednie do obsługi tego typu wydarzenia (nagłośnienie dostosowane do powierzchni krycia dźwiękiem, odsłuchy, okablowanie, profesjonalne mikrofony instrumentalne, profesjonalne mikrofony wokalne, statywy, mikser cyfrowy), zostanie zapewniona obsługa techniczna (co najmniej 2 osoby: realizator dźwięku, technik dźwięku) w trakcie trwania Targów Turystycznych. Podczas trwania Targów Turystycznych ze sceny będzie przedstawiony Program Marki Lokalnej. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.

2. Konferansjer - wydarzenie Targi Turystyczne... zgodnie z programem (6 godz.) poprowadzi konferansjer. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.

3. Opracowanie graficzne i druk baneru informacyjnego jest niezbędny do realizacji operacji. Baner będzie na scenie podczas Targów Turystycznych. Wymiary co najmniej 1 m x 5 m, pełny kolor, druk jednostronny. Zadanie zostanie zlecone firmie zewnętrznej.

4. Opracowanie i druk plakatów informacyjnych na Targi Turystyczne..., wydarzenia przedstawiającego Program Marki Lokalnej. Plakaty zostaną rozdystrybuowane poszczególnym gminom z obszaru działania Stowarzyszenia "..." w celu zawieszenia ich w miejscach ogólnodostępnych. W miarę możliwości plakaty zostaną rozdystrybuowane poza obszar działania Stowarzyszenia. Format plakatów A3, pełny kolor ze zdjęciami 10 000 sztuk. Zadanie zostanie zlecone firmie zewnętrznej.

5. Flagi reklamowo - informacyjne (opracowanie, skład graficzny i wykonanie), wykonanie flag jest niezbędne w celu realizacji operacji. Flagi zostaną umieszczone na terenie Targów Turystycznych... W skład ww. usługi wchodzi: flaga standard L355 cm (4 szt.), torba do przechowywania i transportu systemów przenośnych, teczka stal 12 kg, dostawa, projekt graficzny. Zadanie zlecone zostanie firmie zewnętrznej.

6. Rollupy informacyjne - opracowanie, skład graficzny i wykonanie 4 szt. informacyjne marki lokalnej... co najmniej rozmiar 80 cm / 200 cm, pełny kolor, dwustronny. Zestaw zawiera składany stelaż i torbę. Zadanie zlecone zostanie firmie zewnętrznej.

7. Gadżet informacyjny - torba - torby materiałowe ekologiczne. Materiały te pozwolą na poszerzenie wiedzy odbiorców o informacje dotyczące marki lokalnej... podczas Targów Turystycznych. Wymiary toreb: 35 x 40 cm, ilość 500 sztuk, kolor zielony, długie i wygodne uchwyty. Zadanie zlecone zostanie firmie zewnętrznej.

8. Gadżet informacyjny - łosie. Łosie maskotka marki lokalnej. Maskotka łoś będzie służyła do dystrybuowania materiałów informacyjnych wśród dzieci i młodzieży podczas Targów Turystycznych. Materiały te pozwolą na poszerzenie wiedzy odbiorców o informacje dotyczące marki lokalnej. Szczegółowe parametry maskotki łoś: wielkość 20 cm, kolor ciemny brąz, kolor kamizelki - kolor logo żółto - biały, gramatura 130 gms / m2, ilość 200 szt. Zadanie zlecone zostanie firmie zewnętrznej.

9. Pokaz kulinarny z wykorzystaniem produktów lokalnych z obszaru Stowarzyszenia "..." oraz organizacja degustacji i wydanie ok. 1000 porcji przygotowanych potraw, w tym zapewnienie odpowiedniej liczby osób obsługujących pokazy, z zachowaniem należytej staranności. Program każdego pokazu: prezentacja informacji nt. produktu tradycyjnego, lokalnego i zdrowego odżywiania, gotowanie potraw z wykorzystaniem produktów tradycyjnych i lokalnych wraz z degustacją dla odwiedzających oraz krótkie rozmowy z producentami produktów wykorzystywanych do przygotowania potraw. Zadanie zostanie zlecone firmie zewnętrznej.

10. Namioty informacyjne z nadrukiem - wynajem namiotów dla wszystkich wystawców oraz wykonanie nadruku z nazwą wystawcy. Aby zapewnić odpowiednie warunki dla wystawców oraz odbiorców Targów Turystycznych... zostaną wynajęte namioty dla wszystkich wystawców, 30 sztuk o wymiarach 3 x 3 m. Będzie to również zabezpieczeniem na wypadek niesprzyjających warunków atmosferycznych tak jak miało to miejsce w 2019 r. Koszt obejmuje wynajem, transport wraz z montażem i demontażem. Zadanie zlecone zostanie firmie zewnętrznej.

11. Identyfikatory ze smyczą (skład graficzny i wykonanie). Zostaną wykonane identyfikatory ze smyczą, które będą służyły do informowania podczas Targów Turystycznych. Identyfikator ze smyczą: karta nadruk dwustronny Cmyk, dziurka, laminacja błyszcząca, personalizacja płaska, biała, nakład 500 sztuk, smycz sublimacyjna barwiona dwustronnie z karabinkiem ATT5, szerokość 10 mm, nakład 500 sztuk, projekt graficzny. Zadanie zlecone zostanie firmie zewnętrznej.

12. Ścianka ekspozycyjna (skład graficzny i wykonanie). Zostanie wydana ścianka ekspozycyjna w tym skład graficzny i wykonanie. Ścianka będzie służyła do informowania podczas Targów Turystycznych... Ścianka ta pozwoli na poszerzenie wiedzy odbiorców o informacje dotyczące marki lokalnej... Ścianka ekspozycyjna o wymiarach: wielkość grafiki 348 x 228 cm, wielkość ścianki 326-228, wydruk dwustronny. Rama z rur aluminiowych o średnicy zewnętrznej 32 mm składana bez użycia narzędzi, na którą naciąga się wydruk wykonany na elastycznej tkaninie poliestrowej w formie pokrowca zapinanego na zamek błyskawiczny. Całość łącznie z grafiką mieści się w jednej torbie transportowej wielkości podręcznego bagażu. Zadanie zlecone zostanie firmie zewnętrznej.

13. Chorągiewki (skład graficzny i wykonanie). Zostaną wydane chorągiewki, które będą służyły do dystrybuowania materiałów informacyjnych podczas Targów Turystycznych. Materiały te pozwolą na poszerzenie wiedzy odbiorców o informacje dotyczące marki lokalnej. Planuje się zakup chorągiewek: 1000 sztuk, standard z nadrukiem dwustronnym w pełnym kolorze oraz projekt graficzny. Zadanie zlecone zostanie firmie zewnętrznej.

Program Targów turystycznych...:

* otwarcie Targów Turystycznych...,

* przedstawienie Programu Marki Lokalnej,

* prezentacja wystawców i stoisk z rękodziełem oraz produktami regionalnymi,

* pokaz kulinarny, gotowanie potraw z wykorzystaniem produktów tradycyjnych i lokalnych,

* występ zespołu muzycznego,

* zakończenie targów.

Rekrutacja do udziału w planowanych Targach Turystycznych... prowadzona będzie poprzez stronę internetową... na której zamieszczona zostanie informacja o Targach Turystycznych a także formularz zgłoszeniowy. W Targach Turystycznych przewiduje się udział około 1 000 osób. O udziale w targach decydować będzie kolejność zgłoszeń.

Operacja pozwoli na osiągnięcie następujących rezultatów:

* zapoznanie mieszkańców Stowarzyszenia... i turystów z różnorodną, bogatą i ciekawą ofertą turystyczno - edukacyjną.

* wzmocnienie tożsamości lokalnej mieszkańców Stowarzyszenia... opartej na wykorzystaniu lokalnych zasobów kulturowych, historycznych lub przyrodniczych,

* zbudowanie pozytywnego wizerunku..., opartego na tradycji, autentyczności i zrównoważonym rozwoju,

* wzrost zainteresowania obszarem Stowarzyszenia "...", jego produktami i usługami lokalnymi, a także atrakcjami turystycznymi, unikalnymi w skali krajowej,

* zaktywizowanie społeczności lokalnej w kierunku promocji spójnej i zintegrowanej oferty turystycznej.

Stowarzyszenie... chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanej operacji do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie. Musi jednak wykazać, iż nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z zapisami powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadania zalicza się podatek od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006. W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność, składanego przez Stowarzyszenie - interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Stowarzyszenie jest zobligowane do dostarczenia takiej interpretacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie... ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu Targi Turystyczne... organizowanego w 2021 r., współfinansowanego w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w zakresie wzmocnienia kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, a także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.) Stowarzyszenie... nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur, gdyż nabywane usługi i towary nie są przedmiotem dalszego obrotu i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 713 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności. Zgodnie z art. 34 ww. ustawy, może ono prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia, to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest jedynie działalnością pomocniczą.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją posiadającą osobowość prawną, nie jest płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie, podpisując umowę o przyznanie pomocy. Stowarzyszenie w ramach umowy będzie realizować operację w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie Wzmocnienie kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych. Wnioskodawca będzie realizować operację pn. "...".

W ramach operacji, Stowarzyszenie "..." planuje zorganizowanie w 2021 r. wydarzenia pn. "...", które będzie przedstawiało Program Marki Lokalnej..., tak aby zachęcić istniejące obiekty turystyczne do udziału w Programie, a mieszkańców i turystów do odwiedzenia obiektów lub zakupu produktów i usług lokalnych objętych marką lokalną. Wydarzenie będzie mieć charakter otwarty, będzie bezpłatne i dostępne dla wszystkich mieszkańców obszaru Stowarzyszenia "..." oraz turystów.

Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją Projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych przez podatnika VAT nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie powyższe warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT nie zostaną spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wydarzenie będzie mieć charakter otwarty, będzie bezpłatne i dostępne dla wszystkich mieszkańców oraz turystów. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem, analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji ww. Projektu, ze względu na niespełnienie przesłanek warunkujących to prawo.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Targi Turystyczne..., zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, jak również Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl