Nowość 0114-KDIP4-3.4012.249.2024.1.KM - VAT od wynagrodzenia za służebność gruntową

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 czerwca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-3.4012.249.2024.1.KM VAT od wynagrodzenia za służebność gruntową

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych związanych ze zmianą treści umowy ustanowienia służebności gruntowej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Umową notarialną z 12 czerwca 2008 r. Rep. (...) Gmina (...) ustanowiła na rzecz każdoczesnego właściciela działki oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jedn. ewid. (...), obręb (...) zabudowanej budynkiem nr 1 (...), służebność gruntową polegającą na obciążeniu działki gminnej oznaczonej nr 2:

a)

prawem wybudowania schodów do budynku (...) i korzystania z nich, w zakresie zgodnym z przedstawionym na załączniku nr 1 i 2 do zarządzenia (...) Burmistrza (...) z 14 kwietnia 2008 r.,

b)

prawem dojazdu i dojścia do drogi publicznej (...), z wyłączeniem terenu obciążanego służebnością gruntową dla potrzeb wybudowania schodów do przedmiotowego budynku, granica zachodnia pasa, (...) zgodnie z załącznikiem do zarządzenia Burmistrza (...) z 14 kwietnia 2008 r.

Przedmiotowa służebność wpisana jest w dziale I-Sp księgi wieczystej (...) obejmującej działkę władnącą nr 3 zabudowaną budynkiem nr 1 przy ulicy (...), oraz w działach I-Sp ksiąg wieczystych (...) obejmujących wyodrębnione lokale w budynku nr (...).

Wynagrodzenie za ustanowienie służebności, jako świadczenie usługi, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zostało powiększone o należny podatek VAT i wynosiło (...) zł brutto ((...) zł netto).

Działka obciążona oznaczona nr 2 uległa podziałowi na działki oznaczone w ewidencji gruntów i budynków jedn. ewid. (...), obręb (...) nr 4 i 5.

Aktualnie w związku z zadaniem inwestycyjnym pn. (...), zachodzi konieczność dokonania zmiany treści służebności ustanowionej w roku 2008, poprzez zmianę zakresu terenowego tego prawa, w ten sposób, że treść służebności gruntowej otrzyma brzmienie:

Służebność gruntowa polegająca na obciążeniu nieruchomości objętej księgą wieczystą (...) obejmującej działki oznaczone w ewidencji gruntów i budynków jedn. ewid. (...), obręb (...) numerami 4 i 5, na rzecz każdoczesnego właściciela nieruchomości obejmującej działkę oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków jedn. ewid. (...), obręb (...) numerem 3 wpisanej w księdze wieczystej (...) oraz na rzecz każdoczesnych właścicieli wyodrębnionych lokali w budynku nr 1 przy ulicy (...) wpisanych w księgach wieczystych (...):

a)

prawem przejazdu i przejścia pasem o szerokości 4,10 m wzdłuż wschodniej granicy działki nr 4 począwszy od ulicy (...), bez możliwości parkowania pojazdów. Powierzchnia służebności na cel przejazdu i przejścia wynosi 80 m2,

b)

prawem przejścia wzdłuż wschodniej granicy działek nr 4 i 5 począwszy od północno-zachodniego naroża budynku (...). Powierzchnia służebności na cel przejścia wynosi 54 m2.

Zmiana treści służebności nastąpi przy dokonaniu rozliczenia pomiędzy Gminą (...), jako właścicielem nieruchomości obciążonej i aktualnymi właścicielami nieruchomości władnącej, tj. za dopłatą różnicy pomiędzy aktualną wartością prawa służebności ustanowionej w roku 2008 oraz wartością tego prawa przy uwzględnieniu jego nowej treści.

Pytanie

Czy, w świetle art. 8 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zmiana treści służebności gruntowej, przy dokonaniu wzajemnych rozliczeń, tj. dopłaty ewentualnej różnicy pomiędzy aktualną wartością ustanowionego prawa służebności oraz wartością tego prawa przy uwzględnieniu jego nowej treści, jest świadczeniem nowej usługi, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też modyfikacją świadczenia usługi, które zostało opodatkowane przy ustanowieniu służebności?

Państwa stanowisko w sprawie

Odpłatne ustanowienie służebności gruntowej mieści się w pojęciu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, o ile świadczący tę usługę podmiot działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 cytowanej ustawy.

Wobec powyższego, odpłatne obciążenie działki gminnej służebnością gruntową na cel dojazdu i dojścia oraz budowy i korzystania ze schodów, które miało miejsce w roku 2008, podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z prowadzonym przez Gminę (...) zadaniem inwestycyjnym, zachodzi konieczność zmiany już ustanowionej służebności, poprzez zmianę zakresu terenowego tego prawa, w wyniku której zniesiona zostanie służebność na cel korzystania ze schodów, powierzchnia służebności dojazdu i dojścia ulegnie zmniejszeniu, a ponadto na pewnym odcinku zostanie ograniczona do samej służebności przejścia. Nowa treść służebności uwzględni ponadto nowe oznaczenia nieruchomości, tj. podział działki nr 2 na działki nr (...).

W ocenie Gminy (...), zmiana treści już ustanowionego prawa rzeczowego nie jest kolejnym świadczeniem usługi, a jedynie jego modyfikacją, zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dokonanie wzajemnych rozliczeń pomiędzy Gminą (...) jako właścicielem nieruchomości obciążonej i aktualnymi właścicielami nieruchomości władnącej, poprzez dopłatę różnicy pomiędzy aktualną wartością prawa służebności ustanowionej w roku 2008 oraz wartością tego prawa przy uwzględnieniu jego nowej treści, nie stanowi zapłaty wynagrodzenia za nowo ustanowione prawo. Wobec powyższego kwota, do zapłaty której będzie zobowiązany właściwy podmiot, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że dostawa towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: "TSUE"). Przykładowo, w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, TSUE uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT.

Podobnie w orzeczeniu TSUE z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden TSUE podkreślił, że usługi świadczone są za wynagrodzeniem, wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem, jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

Chociaż ustawa o podatku od towarów i usług wyraźnie stanowi o zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji należy uznać, że świadczenie tego rodzaju usług polegających na zaniechaniu odbywa się nie tylko w ramach stosunków obligacyjnych, ale również (a nawet przede wszystkim) na płaszczyźnie prawa rzeczowego. Świadczeniem usługi będzie więc również ustanowienie niektórych ograniczonych praw rzeczowych: służebności, użytkowania etc. W potocznym rozumieniu przez ustanowienie tych praw podmiot zobowiązuje się do przestrzegania uszczupleń swojej własności nad rzeczą (tolerowania działań podmiotów, na rzecz których ustanowiona została służebność oraz niepodejmowania działań w zakresie wyłączonym przez ustanowienie służebności).

Przy tym, świadczenie usług zachodzi nie tylko wówczas, kiedy następuje dobrowolnie (w wyniku umowy). Ma miejsce także wówczas, gdy następuje zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Jeżeli podmiot jest przymuszony (zobowiązany) do dokonania określonej czynności, wówczas uznaje się, że świadczy usługę, o ile można wyodrębnić podmiot, który jest jej beneficjentem.

Służebność gruntową definiuje art. 285 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.), zwanej dalej Kodeksem cywilnym, zgodnie z którym,

nieruchomość można obciążyć na rzecz właściciela innej nieruchomości (nieruchomości władnącej) prawem, którego treść polega bądź na tym, że właściciel nieruchomości władnącej może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, bądź na tym, że właściciel nieruchomości obciążonej zostaje ograniczony w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań, bądź też na tym, że właścicielowi nieruchomości obciążonej nie wolno wykonywać określonych uprawnień, które mu względem nieruchomości władnącej przysługują na podstawie przepisów o treści i wykonywaniu własności (służebność gruntowa).

W świetle tego przepisu służebność gruntowa jest ograniczonym prawem rzeczowym, które obciąża cudzą nieruchomość, mającym na celu zwiększenie użyteczności innej nieruchomości albo zaspokojenie określonych potrzeb oznaczonej osoby fizycznej.

Zgodnie z art. 145 § 1 Kodeksu cywilnego,

jeżeli nieruchomość nie ma odpowiedniego dostępu do drogi publicznej lub do należących do tej nieruchomości budynków gospodarskich, właściciel może żądać od właścicieli gruntów sąsiednich ustanowienia za wynagrodzeniem potrzebnej służebności drogowej (droga konieczna).

Przepis ten przewiduje możliwość ustanowienia w stosunkach sąsiedzkich służebności drogowej (przejazdu, przechodu) za wynagrodzeniem, którą ustawa określa jako służebność drogi koniecznej.

Stosownie do art. 145 § 2 Kodeksu cywilnego,

przeprowadzenie drogi koniecznej nastąpi z uwzględnieniem potrzeb nieruchomości niemającej dostępu do drogi publicznej oraz z najmniejszym obciążeniem gruntów, przez które droga ma prowadzić. Jeżeli potrzeba ustanowienia drogi jest następstwem sprzedaży gruntu lub innej czynności prawnej, a między interesowanymi nie dojdzie do porozumienia, sąd zarządzi, o ile to jest możliwe, przeprowadzenie drogi przez grunty, które były przedmiotem tej czynności prawnej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej. Zatem zakres opodatkowania podatkiem VAT w ustawie o VAT zdeterminowany został przez dwa czynniki:

* przedmiotowy (opodatkowaniu podlega dostawa towarów i świadczenie usług) oraz

* podmiotowy (dostawa i świadczenie usług muszą być dokonane przez podatnika działającego w takim charakterze).

Istotne jest to, że obie te przesłanki muszą być spełnione łącznie.

Należy zaznaczyć, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że umową notarialną z 12 czerwca 2008 r. ustanowili Państwo na rzecz każdoczesnego właściciela działki oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków nr 3 zabudowanej budynkiem nr 1 przy ulicy (...), służebność gruntową polegającą na obciążeniu działki gminnej oznaczonej nr 2:

a)

prawem wybudowania schodów do budynku (...) i korzystania z nich, w zakresie zgodnym z przedstawionym na załączniku nr 1 i 2 do zarządzenia (...) Burmistrza (...) z 14 kwietnia 2008 r.,

b)

prawem dojazdu i dojścia do drogi publicznej (...), z wyłączeniem terenu obciążanego służebnością gruntową dla potrzeb wybudowania schodów do przedmiotowego budynku, granica zachodnia pasa, (...) zgodnie z załącznikiem do zarządzenia Burmistrza (...) z 14 kwietnia 2008 r.

Przedmiotowa służebność wpisana jest w dziale I-Sp księgi wieczystej obejmującej działkę władnącą nr 3 zabudowaną budynkiem nr 1 przy ulicy (...), oraz w działach I-Sp ksiąg wieczystych obejmujących wyodrębnione lokale w budynku nr 1 przy ulicy (...).

Wynagrodzenie za ustanowienie służebności, jako świadczenie usługi, zostało powiększone o należny podatek VAT.

Działka obciążona oznaczona nr 2 uległa podziałowi na działki oznaczone w ewidencji gruntów i budynków jedn. ewid. (...), obręb (...) nr 4 i 5.

Aktualnie w związku z zadaniem inwestycyjnym pn. (...), zachodzi konieczność dokonania zmiany treści służebności ustanowionej w roku 2008, poprzez zmianę zakresu terenowego tego prawa, w ten sposób, że treść służebności gruntowej otrzyma brzmienie:

Służebność gruntowa polegająca na obciążeniu nieruchomości objętej księgą wieczystą (...) obejmującej działki oznaczone w ewidencji gruntów i budynków jedn. ewid. (...), obręb (...) numerami 4 i 5, na rzecz każdoczesnego właściciela nieruchomości obejmującej działkę oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków jedn. ewid. (...), obręb (...) numerem 3 wpisanej w księdze wieczystej (...) oraz na rzecz każdoczesnych właścicieli wyodrębnionych lokali w budynku nr 1 przy ulicy (...) wpisanych w księgach wieczystych (...):

a)

prawem przejazdu i przejścia pasem o szerokości 4,10 m wzdłuż wschodniej granicy działki nr 4 począwszy od ulicy (...), bez możliwości parkowania pojazdów. Powierzchnia służebności na cel przejazdu i przejścia wynosi 80 m2,

b)

prawem przejścia wzdłuż wschodniej granicy działek nr 4 i 5 począwszy od północno-zachodniego naroża budynku (...). Powierzchnia służebności na cel przejścia wynosi 54 m2.

Zmiana treści służebności nastąpi przy dokonaniu rozliczenia pomiędzy Gminą (...), jako właścicielem nieruchomości obciążonej i aktualnymi właścicielami nieruchomości władnącej, tj. za dopłatą różnicy pomiędzy aktualną wartością prawa służebności ustanowionej w roku 2008 oraz wartością tego prawa przy uwzględnieniu jego nowej treści.

Państwa wątpliwości dotyczą określenia, czy zmiana treści służebności gruntowej przy dokonaniu wzajemnych rozliczeń, tj. dopłaty ewentualnej różnicy pomiędzy aktualną wartością ustanowionego prawa służebności oraz wartością tego prawa przy uwzględnieniu jego nowej treści, jest świadczeniem nowej usługi, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też modyfikacją świadczenia usługi, które zostało opodatkowane przy ustanowieniu służebności.

W analizowanym przypadku ustanowienie służebności stanowiło świadczenie usług przez Państwa w ramach aktywności cywilnoprawnej i w tym zakresie miało charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Nie miało zastosowania wyłączenie z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przepisy prawa należy stwierdzić, że ustanowienie służebności gruntowej realizowane za wynagrodzeniem zyskało charakter odpłatnej usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, a z tytułu wykonania czynności odpłatnego ustanowienia służebności gruntowej działali Państwo jako podatnik podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W odniesieniu do Państwa wątpliwości należy stwierdzić, że w związku ze zmianą treści umowy ustanowienia służebności gruntowej, zmianie uległa jedynie treść pierwotnej umowy, nie dochodzi natomiast do nowej czynności, która podlegałaby opodatkowaniu, czynność ta została bowiem opodatkowana 12 czerwca 2008 r.

Jednak nie można się z Państwem zgodzić, że otrzymane przez Państwa dopłaty nie będą stanowiły wynagrodzenia za czynności podlegające opodatkowaniu.

Mimo, że czynność zmiany treści służebności gruntowej nie podlega opodatkowaniu jako ponowne świadczenie tej samej usługi, ani żadna inna czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT (jest to kontynuacja wykonanego już świadczenia), to jednak należna Państwu kwota dopłaty z tytułu zmiany jej treści podlega opodatkowaniu, jako element ceny za to świadczenie. Wszystkie kwoty należne właścicielowi gruntu (np. jednostce samorządu terytorialnego) pobrane z tytułu ustanowienia i trwania służebności gruntowej, stanowią zatem wynagrodzenie za czynność podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".)

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl