0114-KDIP4-3.4012.24.2020.1.MP - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę i usuwanie awarii przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowę stacji podnoszenia ciśnienia wody oraz zbiornika retencyjnego wody pitnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-3.4012.24.2020.1.MP Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę i usuwanie awarii przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowę stacji podnoszenia ciśnienia wody oraz zbiornika retencyjnego wody pitnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2020 r. (data wpływu 15 stycznia 2020 r.) uzupełnionym w dniu 17 stycznia 2020 r. (data wpływu 21 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na:

* budowę i usuwanie awarii przydomowych oczyszczalni ścieków;

* budowę stacji podnoszenia ciśnienia wody oraz zbiornika retencyjnego wody pitnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację infrastruktury wodno - kanalizacyjnej.

Wniosek uzupełniono w dniu 17 stycznia 2020 r. (data wpływu 21 stycznia 2020 r.)

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego i wykonuje zadania własne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), w tym obejmujące usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, budowy wodociągów i zaopatrzenia w wodę (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy). Na terenie wiejskiej Gminy, istnieją rozległe tereny nieskanalizowane bez dostępu do klasycznej kanalizacji sanitarnej. W okresie letnim występują bardzo duże braki wody (gmina typowo rolnicza-przeważa ogrodnictwo). Chcąc zapewnić odpowiednie standardy sanitarne, Gmina podjęła decyzję o zrealizowaniu inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach stanowiących własność mieszkańców, w bezpośredniej bliskości budynku mieszkalnego i podłączeniu ich do wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej. Zakres kosztów inwestycji obejmuje koszt budowy przydomowych oczyszczalni - Gmina zamierza wybudować: 100 przydomowych oczyszczalni, stację podnoszenia ciśnienia wody w (...) oraz zbiornik retencyjny wody pitnej wraz z przewodami międzyobiektowymi na terenie istniejącej pompowni strefowej w miejscowości (...). Planowane jest sfinansowanie inwestycji ze środków własnych Gminy, wpłat mieszkańców oraz ze środków unijnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Gmina zamierza zawrzeć z właścicielami nieruchomości gruntowych umowy cywilnoprawne, na podstawie których właściciel działki użyczy i przekaże Gminie we władanie część działki od dnia podpisania umowy na okres 5 (pięciu) lat liczonych od momentu otrzymania dofinansowania przez Gminę z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Władanie przekazane Gminie ma charakter bezpłatny i nie zwalnia właściciela działki z ponoszenia obowiązków publiczno-prawnych związanych z nieruchomością. Gmina podpisze również umowy z mieszkańcami na partycypację w kosztach wybudowanej przydomowej oczyszczalni ścieków w danej lokalizacji. Wpłata mieszkańca na podstawie zawartej umowy warunkowała będzie udział mieszkańca w projekcie i realizację inwestycji na gruncie przekazanym Gminie. Wpłaty mieszkańców będą stanowiły częściowe pokrycie udziału własnego Gminy w realizacji projektu (udział własny gminy stanowi 36,37% kosztów kwalifikowalnych w projekcie) i będą wprowadzone do budżetu z przeznaczeniem na pokrycie kosztów budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Inna sytuacja występuje w przypadku budowy stacji podnoszenia ciśnienia wody w (...) oraz przy budowie zbiornika retencyjnego wody pitnej wraz z przewodami międzyobiektowymi na terenie istniejącej pompowni strefowej w miejscowości (...). Gmina po zakończeniu realizacji inwestycji przekaże wybudowaną infrastrukturę w nieodpłatne użytkowanie Zakładowi (...). Zakład ten nie jest zakładem budżetowym Gminy. Warunkiem realizacji całej inwestycji będzie otrzymanie środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Dofinansowanie stanowi nie więcej niż 63,63% kosztów kwalifikowanych w projekcie.

Cała inwestycja będzie prowadzona przez wykonawców wyłonionych w postępowaniu o udzieleniu zamówienia publicznego w trybie przewidzianym przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Faktury VAT związane z realizacją inwestycji wystawione będą na Gminę (...). W przyszłości Gmina może również otrzymywać faktury związane z naprawami przydomowych oczyszczalni w przypadku awarii.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków?

2. Czy Gmina będzie miała prawo odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z usuwaniem awarii w przydomowych oczyszczalniach ścieków?

3. Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki dotyczące budowy stacji podnoszenia ciśnienia wody w (...) oraz budowy zbiornika retencyjnego wody pitnej wraz z przewodami międzyobiektowymi na terenie istniejącej pompowni strefowej w miejscowości (...) w sytuacji przekazania w nieodpłatne użytkowanie wybudowanej infrastruktury?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1 i 2.

Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych.

Prawo to przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

W związku z tym, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT oraz wydatki ponoszone na inwestycję są powiązane z działalnością opodatkowaną Gminy, nabędzie ona prawo do odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących wydatki związane z budową oraz usuwaniem awarii przydomowych oczyszczalni ścieków.

Ad. 3

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych. Prawo to przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Gmina (...) po zakończonej inwestycji budowy stacji podnoszenia ciśnienia wody w (...) oraz budowy zbiornika retencyjnego wody pitnej wraz z przewodami międzyobiektowymi na terenie istniejącej pompowni strefowej w miejscowości (...) ma zamiar przekazać wybudowaną infrastrukturę w nieodpłatne użytkowanie. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), a także wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Ad. 1 i 2

Jak wynika z opisu sprawy, Gmina podjęła decyzję o zrealizowaniu inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach stanowiących własność mieszkańców, w bezpośredniej bliskości budynku mieszkalnego i podłączeniu ich do wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej. Zakres kosztów inwestycji obejmuje koszt budowy przydomowych oczyszczalni - Gmina zamierza wybudować: 100 przydomowych oczyszczalni. Planowane jest sfinansowanie inwestycji ze środków własnych Gminy, wpłat mieszkańców oraz ze środków unijnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Gmina zamierza zawrzeć z właścicielami nieruchomości gruntowych umowy cywilnoprawne, na podstawie których właściciel działki użyczy i przekaże Gminie we władanie część działki od dnia podpisania umowy na okres 5 (pięciu) lat liczonych od momentu otrzymania dofinansowania przez Gminę z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Władanie przekazane Gminie ma charakter bezpłatny i nie zwalnia właściciela działki z ponoszenia obowiązków publiczno-prawnych związanych z nieruchomością. Gmina podpisze również umowy z mieszkańcami na partycypację w kosztach wybudowanej przydomowej oczyszczalni ścieków w danej lokalizacji. Wpłata mieszkańca na podstawie zawartej umowy warunkowała będzie udział mieszkańca w projekcie i realizację inwestycji na gruncie przekazanym Gminie. Wpłaty mieszkańców będą stanowiły częściowe pokrycie udziału własnego Gminy w realizacji projektu (udział własny gminy stanowi 36,37% kosztów kwalifikowalnych w projekcie) i będą wprowadzone do budżetu z przeznaczeniem na pokrycie kosztów budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Cała inwestycja będzie prowadzona przez wykonawców wyłonionych w postępowaniu o udzieleniu zamówienia publicznego w trybie przewidzianym przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Faktury VAT związane z realizacją inwestycji wystawione będą na Gminę. W przyszłości Gmina może również otrzymywać faktury związane z naprawami przydomowych oczyszczalni w przypadku awarii.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę i usuwanie awarii przydomowych oczyszczalni ścieków.

Odnośnie wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć kwestię, czy w związku z realizacją ww. inwestycji Gmina będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, a zatem czy będzie świadczyła jakiekolwiek usługi podlegające opodatkowaniu na rzecz właścicieli nieruchomości, na których będą wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z kolei stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zatem czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.

Jak już wskazano wcześniej, jednostki samorządu terytorialnego są zatem podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zatem Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

W okolicznościach niniejszej sprawy czynnością, jakiej Gmina dokona na rzecz mieszkańców biorących udział w zadaniu, będzie wykonanie usługi polegającej na wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków, za którą Gmina pobierze określoną wpłatę.

Należy zatem uznać, że w opisanej sytuacji będzie istnieć bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi przez mieszkańców wpłatami a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika zadania, które zostanie wykonane przez Gminę. Tym samym, wpłaty otrzymywane przez Gminę od ww. podmiotów będą stanowiły wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez nią usług na rzecz mieszkańców. Oznacza to, że dokonane wpłaty, o których mowa we wniosku, będą stanowić wynagrodzenie za wykonanie usługi.

Mając zatem na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku, w zakresie realizacji ww. zadania, mamy do czynienia z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, (tj. budową przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz mieszkańców). Gmina bowiem nabędzie usługi związane z budową przydomowych oczyszczalni ścieków we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich, a więc stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy wejdzie w rolę podmiotu świadczącego usługę. Trzeba również zauważyć, że faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizacją zadania wystawiane będą na Gminę. Z kolei mieszkańcy zainteresowani udziałem w zadaniu będą wnosili na rzecz Gminy wkład własny, od wpłaty którego będzie uzależniona realizacja przedmiotowego zadania dotyczącego budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Zatem Gmina, świadcząc usługi na rzecz mieszkańców polegające na wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków będzie działała jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzący działalność gospodarczą, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT oraz nie będzie korzystała z wyłączenia od podatku na podstawie przepisu art. 15 ust. 6 tej ustawy.

W związku z powyższym uznać należy, że wybudowanie przydomowych oczyszczalni ścieków będzie stanowić odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z przywołanym art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie należy wskazać, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia dla usług budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - Wnioskodawca realizując ww. zadanie, będzie działał w charakterze podatnika VAT. Ponadto efekty przedmiotowego zadania, dotyczące budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji powyższego, Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania dotyczącego budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach stanowiących własność mieszkańców, a także z tytułu wydatków związanych usuwaniem awarii przydomowych oczyszczalni ścieków. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Ad. 3

Chcąc zapewnić odpowiednie standardy sanitarne. Gmina zamierza również wybudować stację podnoszenia ciśnienia wody w (...) oraz zbiornik retencyjny wody pitnej wraz z przewodami międzyobiektowymi na terenie istniejącej pompowni strefowej w miejscowości (...). Gmina po zakończeniu realizacji tej inwestycji przekaże wybudowaną infrastrukturę w nieodpłatne użytkowanie Zakładowi (...). Zakład ten nie jest zakładem budżetowym Gminy. Warunkiem realizacji całej inwestycji będzie otrzymanie środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Dofinansowanie stanowi nie więcej niż 63,63% kosztów kwalifikowanych w projekcie.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie, w przypadku ponoszenia przez Gminę wydatków na budowę stacji podnoszenia ciśnienia wody oraz zbiornika retencyjnego wody pitnej związek taki nie wystąpi.

Jak wskazał Wnioskodawca powstała infrastruktura będzie nieopłatnie udostępniona Zakładowi (...) a Gmina nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej podatkiem od towarów usług, która byłaby związana z poniesionymi przez nią wydatkami.

Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną inwestycję nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty zrealizowanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące budowy stacji podnoszenia ciśnienia wody w (...) oraz budowy zbiornika retencyjnego wody pitnej wraz z przewodami międzyobiektowymi na terenie istniejącej pompowni strefowej w miejscowości (...).

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie uznano zatem za prawidłowe.

Ponadto, zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl