0114-KDIP4-3.4012.234.2020.1.MAT - Ustalenie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od inwestycji pn. "Budowa sieci wodociągowej z przyłączami".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-3.4012.234.2020.1.MAT Ustalenie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od inwestycji pn. "Budowa sieci wodociągowej z przyłączami".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2020 r. (data wpływu 18 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od inwestycji pn. "Budowa sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowości..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od inwestycji pn. "Budowa sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowości...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina... złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach naboru ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa... na operacje typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, pn. "Budowa sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowości... ".

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy na operacje typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, do kosztów kwalifikowalnych operacji zalicza się podatek od towarów i usług (VAT), jeżeli nie można go odzyskać na mocy prawodawstwa krajowego.

W ramach niniejszego projektu zrealizowany zostanie niżej opisany zakres rzeczowy:

Ogólna charakterystyka robót i ich zakres rzeczowy:

Sieć wodociągowa

Sieć wodociągowa obejmuje następujące miejscowości, odcinki i uzbrojenie według oznaczeń w projekcie budowlanym:

... - A3-A4-A5-A6-A7-U90 o długości 3071,0 m z rur dz 160/9,5 PE100 SDR17 w tym 187 m przewiertem sterowanym; uzbrojenie stanowić będą hydranty p. pożarowe dn 80 nadziemne szt. 19, zasuwy dn 150 szt. 22, odpowietrzniki szt. 6; przejścia pod drogami i innymi przeszkodami realizowane będą metodą przewiertu tradycyjnego rurami stalowymi dz 219,1/10 szt. 15/245,1 m.

... - B4.1-B4.2-D1 o długości 786,0 m z rur dz 160/9,5 PE100 SDR17; uzbrojenie stanowić będą hydranty p. pożarowe dn 80 nadziemne szt. 3, zasuwy dn 150 szt. 3, odpowietrzniki szt. 2; przejścia pod drogami i innymi przeszkodami realizowane będą metodą przewiertu tradycyjnego rurami stalowymi dz 219,1/10 szt. 2/24 m.

... - B4-B4.1; B2-B3 o długości 1403,0 m z rur dz 160/9,5 PE100 SDR17; uzbrojenie stanowić będą hydranty p. pożarowe dn 80 nadziemne szt. 5, zasuwy dn 150 szt. 9, odpowietrzniki szt. 4; przejścia pod drogami i innymi przeszkodami realizowane będą metodą przewiertu tradycyjnego rurami stalowymi dz 219,1/10 szt. 5/70,5 m.

... - B3 (9*)-B2-B1-A3 o długości 897,0 m z rur dz 160/9,5 PE100 SDR17; uzbrojenie stanowić będą hydranty p. pożarowe dn 80 nadziemne szt. 4, zasuwy dn 150 szt. 6, dn 100 szt. 1; odpowietrzniki szt. 1; przejścia pod drogami i innymi przeszkodami realizowane będą metodą przewiertu tradycyjnego rurami stalowymi dz 219,1/10 szt. 6/134,5 m; rura osłonowa na kabel dz 110 PE - 1 szt.

Z zakresu pierwotnego o długości łącznej 1654 m wyłączony został odcinek W3 (M18A dz. nr 145 - ark. 33) - W1 (M 28 ark. 27) - ZW22 (ark. 27) o długości 757 m.

... - D1-L118 o długości 2324,0 m z rur dz 160/9,5 PE100 SDR17 w tym 53 m przewiertem sterowanym; uzbrojenie stanowić będą hydranty p. pożarowe dn 80 nadziemne szt. 10, zasuwy dn 150 szt. 7, odpowietrzniki szt. 6; przejścia pod drogami i innymi przeszkodami realizowane będą metodą przewiertu tradycyjnego rurami stalowymi dz 219,1/10 szt. 3/41,5 m.

Przyłącza wodociągowe - koszty kwalifikowane... A3....U90 o długości 1020,3 z rur PE100 SDR11 w tym dz 63/5,8-142,0 m, dz 50/4,6-181,3 m, dz 40/3,7-697,0 m; połączenie z siecią wodociągową za pomocą nawiertek dz 160/40 szt. 35, dz 160/50 szt. 1, dz 160/63 szt. 4; przejścia pod drogami i innymi przeszkodami realizowane będą metodą przewiertu tradycyjnego

rurami stalowymi dz 114,3/10 szt. 12/246,0 m.

..., o długości 39,0 m z rur PE100 SDR11 dz 40/3,7; połączenie z siecią wodociągową za pomocą nawiertek dz 160/40 szt. 3, przejścia pod drogami i innymi przeszkodami realizowane będą metodą przewiertu tradycyjnego rurami stalowymi dz 114,3/10 szt. 2/33,5 m.

..., o długości 299,5 m z rur PE100 SDR11 w tym dz 50/4,6-28,6 m, dz 40/3,7- 270,9 m; połączenie z siecią wodociągową za pomocą nawiertek dz 160/40 szt. 13, dz 160/50 szt. 1; przejścia pod drogami i innymi przeszkodami realizowane będą metodą przewiertu tradycyjnego rurami stalowymi dz 114,3/10 szt. 8/105,1 m.

Łączna długość przyłączy wodociągowych - koszty kwalifikowane, wynosi 1358,8 m w tym:

dz 40/3,7 - 1006,9 m

dz 50/4,6 - 209,9 m

dz 63/5,8 - 142,0 m

z rur PE100 SDR11 łączonych za pomocą kształtek zaciskowo - gwintowanych zakładanych rozkopem w tym 80% mechaniczne i 20% ręcznie. Przy każdej nawiertce przewidziano odpowiedniej średnicy zasuwkę.

Przyłącza wodociągowe - koszty niekwalifikowane

... o długości 551,0 m z rur PE100 SDR11 w tym dz 63/5,8-50,0 m, dz 50/4,6-16,0 m, dz 40/3,7-485,0 m;

... o długości 185,7 m z rur PE100 SDR11 dz 40/3,7;

... o długości 174,4 m z rur PE100 SDR11 w tym dz 50/4,6-9,0 m, dz 40/3,7- 165,4 m;

Łączna długość przyłączy wodociągowych - koszty niekwalifikowane, wynosi 911,1 m w tym: dz 40/3,7 - 836,1 m dz 50/4,6 - 25,0 m dz 63/5,8-50,0 m z rur PE100 SDR11 łączonych za pomocą kształtek zaciskowo - gwintowanych zakładanych rozkopem w tym 80% mechaniczne i 20% ręcznie.

Punkty czerpalne składające się z wodomierza dn 20 z zaworami odcinającymi dn 20 oraz zaworu antyskażeniowego typu EA.

Gmina... jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (NIP...). Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

Z przedmiotowej inwestycji będą korzystały wyłącznie osoby fizyczne (mieszkańcy miejscowości...). Po wybudowaniu sieci wodociągowej z przyłączami, cała infrastruktura przekazana zostanie nieodpłatnie do eksploatacji Gminnemu Zakładowi (...) (zakładowi budżetowemu), który to zgodnie ze swoim statutem wykonuje m.in. zadania z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę i będzie ona wykorzystywana przez Zakład do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina... dokonała scentralizowania rozliczeń między swoimi jednostkami organizacyjnymi. Ponoszenie wydatków i otrzymywanie faktur w przypadku otrzymania dofinansowania następować będzie w roku 2021. Faktury dokumentujące wymienione wydatki będą wystawiane na Gminę... (nabywca) - Urząd Gminy (odbiorca).

Realizacja inwestycji przez Gminę... polegająca na budowie sieci wodociągowej wraz z przyłączami w m.... należy do zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 713). Zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej, podatek VAT będzie kosztem kwalifikowalnym operacji jeżeli nie można go odzyskać na mocy prawodawstwa krajowego.

Gminny Zakład (...) będzie świadczył odpłatne usługi dostarczania wody z wykorzystaniem infrastruktury będącej przedmiotem wniosku tylko na rzecz mieszkańców gminy. Efekty przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca będzie wykorzystywał do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT.

Jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z wybudowanej sieci wodociągowej. Nabywane do realizacji inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, co daje możliwość przyporządkowania kwoty podatku naliczonego do tego rodzaju czynności. Przyłącza, o których mowa we wniosku są przyłączami, których realizacja w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1437 z późn. zm.), należy do osoby ubiegającej się o przyłączenie do sieci. Obowiązek realizacji przyłączy objętych zakresem pytania leży w gestii poszczególnych właścicieli nieruchomości. Gmina będzie pobierała od mieszkańców opłaty za budowę przyłączy. Przyłącza wybudowane w ramach projektu przekazane zostaną przez właścicieli nieruchomości, na terenie których zostały wykonane na rzecz Gminy... a następnie w trwały zarząd zarządcy sieci wodociągowej tj. Gminnemu Zakładowi...- samorządowemu zakładowi budżetowemu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym Gmina będzie mogła odliczyć w całości podatek VAT od realizowanej inwestycji pn. "Budowa sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowości..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Regulacje prawne zawarte w ustawie z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz do dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 280) oraz art. 86 ust. 1 ustawy o VAT dają podstawę, aby gmina mogła skorzystać z prawa do odliczenia podatku od towarów i usług. W związku z dokonaną centralizacją od 1 stycznia 2017 r. gminny zakład budżetowy nie jest już odrębnym od gminy podatnikiem podatku VAT, gdyż nie spełnia on warunku samodzielności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony musi spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże, w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach naboru ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa... na operacje typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, pn. "Budowa sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowości...".

W ramach Projektu, zrealizowana zostanie sieć wodociągowa wraz z przyłączami w miejscowościach:.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Po wybudowaniu sieci wodociągowej z przyłączami, cała infrastruktura przekazana zostanie nieodpłatnie do eksploatacji Gminnemu Zakładowi (...) i będzie ona wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń między swoimi jednostkami organizacyjnymi. Faktury dokumentujące wymienione wydatki będą wystawiane na Gminę.

Gminny Zakład (...) będzie świadczył odpłatne usługi dostarczania wody z wykorzystaniem infrastruktury będącej przedmiotem wniosku tylko na rzecz mieszkańców Gminy. Efekty przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca będzie wykorzystywał do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z wybudowanej sieci wodociągowej.

Przyłącza o których mowa we wniosku, są przyłączami, których realizacja należeć będzie do osoby ubiegającej się przyłączenie do sieci. Obowiązek realizacji przyłączy leżeć będzie w gestii poszczególnych właścicieli nieruchomości. Wnioskodawca będzie pobierał od mieszkańców opłatę za budowę przyłączy, które po wybudowaniu przekazane zostaną na rzecz Gminy a następnie Gminnemu Zakładowi (...).

W związku z powyższym opisem wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości pełnego odliczenia podatku VAT od realizowanej inwestycji pn. "Budowa sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowości...".

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych przez podatnika podatku VAT nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz będzie wykorzystywała przedmiotową infrastrukturę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: "Budowa sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowości...", bowiem powstała sieć wodociągowa będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Należy jednakże zastrzec, że w sytuacji, gdy ww. hydranty zostaną wykorzystane przez Gminę lub jej jednostki do celów przeciwpożarowych (czynności niepodlegające opodatkowaniu), konieczna będzie stosowna korekta części odliczonego uprzednio podatku naliczonego - na zasadach określonych w art. 91 ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl