0114-KDIP4-3.4012.231.2020.2.DM - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na potrzeby rekultywacji kwatery składowiska odpadów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-3.4012.231.2020.2.DM Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na potrzeby rekultywacji kwatery składowiska odpadów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2020 r. (data wpływu 18 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2020 r. (data wpływu 8 czerwca 2020 r.) oraz pismem z dnia 24 lipca 2020 r. (data wpływu 29 lipca 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 13 lipca 2020 r. (doręczone dnia 21 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na potrzeby rekultywacji kwatery składowiska odpadów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2020 r., wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 4 czerwca 2020 r. (data wpływu 8 czerwca 2020 r.) oraz pismem z dnia 24 lipca 2020 r. (data wpływu 29 lipca 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 13 lipca 2020 r. (doręczone dnia 21 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na potrzeby rekultywacji kwatery składowiska odpadów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - (...)- dalej: Spółka, prowadzi działalność gospodarczą, m.in. w zakresie zbierania odpadów niebezpiecznych, obróbki i usuwania odpadów innych niż niebezpieczne. Spółka, jako dzierżawca, na podstawie umowy dzierżawy zawartej z Gminą (...), wykorzystuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej teren, na którym prowadzi składowisko odpadów.

Spółka jest zarządzającym składowiskiem odpadów. W przypadku gdy dany sektor składowiska odpadów (kwatera) jest wypełniony, obowiązkiem zarządzającego składowiskiem odpadów, jest rekultywacja kwatery - wyłączenie jej z dalszego użytkowania (tj. dalszego uzupełniania kwatery odpadami) i odpowiedniego zabezpieczenia zdeponowanych w kwaterze odpadów.

Spółka zamierza przeprowadzić rekultywację kwatery. Rekultywacja wiąże się z brakiem możliwości dalszego deponowania nowych transz odpadów na danej kwaterze. Spółka, jako zarządzający składowiskiem odpadów będzie jednak nadal zobowiązana do utrzymania rekultywowanej kwatery w odpowiednim stanie, tak aby odpady zdeponowane w rekultywowanej kwaterze nie stanowiły zagrożenia dla środowiska naturalnego.

Celem przeprowadzenia rekultywacji, konieczne jest przeprowadzenie szeregu robót: roboty rozbiórkowe, ukształtowanie bryły składowiska pod warstwy rekultywacyjne, ułożenie czaszy kwatery i inne, a następnie systematyczne monitorowanie obszaru rekultywacji.

Spółka zdecydowaną większość robót zleci do wykonania podmiotom trzecim. Wykonawcy robót wystawią Spółce, za wykonane prace - dostarczone towary i usługi, faktury, naliczając podatek od towarów i usług. Spółka zamierza odliczyć podatek naliczony przez wykonawców robót na potrzeby rekultywacji kwatery.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabywane towary i usługi służyły będą ostatecznemu zagospodarowaniu odpadów - rekultywacji terenu, która to usługa (zagospodarowanie odpadów - zbieranie odpadów niebezpiecznych, obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne) jest usługą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Nabywane towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może odliczyć w całości naliczony podatek od towarów i usług z faktur wystawionych przez podmioty z tytułu świadczenia przez nie na rzecz Spółki dostawy towarów lub usług na potrzeby rekultywacji kwatery składowiska odpadów, którym Spółka zarządza?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia całej kwoty naliczonego podatku od towarów i usług, wynikających z faktur wystawionych przez podmioty z tytułu świadczenia przez nie na rzecz Spółki dostawy towarów lub usług na potrzeby rekultywacji kwatery składowiska odpadów.

Kluczowym aktem prawnym regulującym tę kwestię jest ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020.106, tj.) - dalej: ustawa VAT. W art. 86 ustawa VAT wskazuje, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Spółka jest czynnym podatnikiem w podatku od towarów i usług.

W opisanym stanie faktycznym Spółka nabywać będzie towary i usługi na potrzeby rekultywacji jednej z kwater składowiska odpadów. Niewątpliwie prowadzona przez Spółkę działalność w zakresie obróbki oraz usuwania odpadów wchodzi w zakres czynności opodatkowanych. W zakres działalności opodatkowanej wchodzi także ciążący na zarządzającym składowiskiem odpadów - tu: Spółce, obowiązek prawidłowej rekultywacji kwater w sytuacji, gdy ich możliwości składowania zostały już wyczerpane. Spółka, jako zarządzający, wykorzystywała składowisko do osiągania obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług, a rekultywacja jego kwater jest efektem wykorzystania terenu na składowisko odpadów.

Na podobnym do Spółki stanowisku stoi zarówno orzecznictwo sądowe, doktryna, jak i dotychczasowe orzecznictwo organów skarbowych:

Należy zwrócić uwagę na stanowisko orzecznictwa, wyrażone m.in. przez NSA w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r., sygn. I FSK 187/11, LEX nr 1148522: "Spółka stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia całej kwoty naliczonego podatku od towarów i usług, wynikającej z faktur wystawionych przez podmiot przejmujący obowiązki związane z usunięciem odpadów i rekultywacją terenu. Skoro usługa świadczona jest w tej chwili, ma związek z działalnością gospodarczą i stanowi koszt ogólny działalności opodatkowanej spółki, to bez znaczenia pozostaje okoliczność, od kiedy odpady były składowane".

Na podobnym stanowisku stoi doktryna: "Zasadniczo podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na prace związane z zamknięciem i rekultywacją składowiska. Należy wskazać, że poniesione wydatki są związane z czynnościami opodatkowanymi, jeżeli składowisko służyło do osiągania obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług, a rekultywacja jest efektem wykorzystania terenu na składowisko odpadów. (...) Istnieje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w zakresie nabywania usług związanych z rekultywacją oraz monitowaniem składowiska i nadzorem nad nim, niezależnie od tego, czy wydatki te zostały poniesione w trakcie funkcjonowania składowiska czy po jego zamknięciu, albowiem istnieje związek z czynnością opodatkowaną, tj. usługą składowania odpadów." - tak m.in. A. Sobiech, M. Sobiech "Opodatkowanie rekultywacji składowiska odpadów" - Dor. Podatk. 2018/3/32-34.

Przedmiotowa kwestia była również obiektem wielu interpretacji indywidualnych wydawanych przez izby skarbowe. W decyzji z dnia 15 lutego 2019 r. o sygn. 0112-KDIL2-3.4012.683.2018.l.AS Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że prawidłowe jest stanowisko wnioskodawcy polegające na uznaniu, iż zachowuje on prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w przyszłości na prace rekultywacyjne składowiska oraz wydatki związane z utrzymaniem zrekultywowanego składowiska przez cały okres trwania procesu rekultywacji.

Podobnie w stanie faktycznym w sprawie będącej przedmiotem indywidualnej interpretacji dokonanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.141.2018.l.MR z dnia 2 maja 2018 r., organ uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Odliczenie podatku od towarów i usług związanych z rekultywacją składowiska odpadów, wedle wnioskodawcy, należało się od wystawionej przez niego faktury obciążającej gminę, za usługę polegającą na zarządzaniu składowiskiem, pracami związanymi z rekultywacją i późniejszym nadzorem nad składowiskiem. Skoro usługa zarządzania podlega opodatkowaniu podatkiem należnym, to tym samym wydatki, które spółka ponosi z tytułu kompleksowego zarządzania składowiskiem, w szczególności z tytułu przeprowadzonej rekultywacji są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca podnosił, iż skoro spółka jest czynnym podatnikiem VAT, odprowadza należny podatek VAT z tytułu sprzedaży usług związanych ze składowiskiem, prowadzi na składowisku działalność gospodarczą i będzie zarządzała nim przez długi okres.

Wnioskodawca nadto podniósł, iż ustawodawca nie określił, w jakim czasie w jaki sposób towary muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby stanowiło to podstawę do odliczenia podatku naliczonego, bowiem związek z wykonywanymi czynnościami może być pośredni lub bezpośredni.

Organ uznając taką interpretację za prawidłową, podkreślił, iż "Aby można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości. (...) Z uwagi na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu działalności polegającej na kompleksowym zarzadzaniu składowiskiem, również z tytułu przeprowadzonej rekultywacji."

Podobnie uznała Izba Skarbowa w Warszawie w decyzji z dnia 28 grudnia 2016 r., sygn. 1462-IPPP2.4512.779.2016.2.MAO uznając za prawidłowe odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z wykonaniem usługi rekultywacji składowiska odpadów oraz usług związanych z nadzorem wysypiska. W przedmiotowym stanie faktycznym spółka świadczyła usługi polegające na nadzorze nad zamkniętym składowiskiem odpadów, zamierzała zrekultywować składowisko, stosownie do decyzji Marszałka Województwa wynikającej z przepisów ustawy o odpadach. Po zakończeniu procesu rekultywacji spółka miała prowadzić nadzór zrekultywowanego wysypiska. Miasto zobowiązało się zaś do pokrycia wartości tej usługi w zryczałtowanej wysokości wynikającej z kalkulacji kosztów. W takim stanie rzeczy spółka zadała pytanie czy będzie miała prawo odliczyć podatek od towarów i usług naliczony w fakturach firmy (firm) wykonujących usługi rekultywacji składowiska odpadów oraz innych firm wykonujących w okresie od momentu faktycznego zaprzestania przyjmowania odpadów do momentu zakończenia procesu rekultywacji usługi związane z nadzorem wysypiska. Organ uznał, że spółka ma prawo odliczyć podatek od towarów, bowiem "Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na zakup usług dotyczących rekultywacji składowiska odpadów oraz nadzoru wysypiska można powiązać z czynnościami opodatkowanymi. Składowisko służyło Wnioskodawcy do osiągania obrotu opodatkowanego VAT, a prowadzony obecnie nadzór nad zamkniętym składowiskiem oraz planowana rekultywacja i nadzór zrekultywowanego składowiska to efekty wykorzystania terenu na składowisko odpadów. W konsekwencji, z uwagi na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wykonanie przez firmy (firmę) usługi rekultywacji składowiska odpadów oraz usługi związane z nadzorem wysypiska. Zatem, stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, że Spółka posiada pełne prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w zakresie nabywania usług związanych z rekultywacją monitorowaniem i nadzorem składowiska niezależnie od tego, czy zostały poniesione w momencie funkcjonowania czy po zamknięciu składowiska, należało uznać za prawidłowe."

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż stanowisko Spółki co do możliwości odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług od faktur wystawionych za towary lub usługi związane z rekultywacją kwatery składowiska odpadów jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W przepisie tym została określa lista wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, gdyż bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, m.in. w zakresie zbierania odpadów niebezpiecznych, obróbki i usuwania odpadów innych niż niebezpieczne. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Spółka, jako dzierżawca, na podstawie umowy dzierżawy zawartej z Gminą (...), wykorzystuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej teren, na którym prowadzi składowisko odpadów. Spółka jest zarządzającym składowiskiem odpadów.

Spółka zamierza przeprowadzić rekultywację kwatery. Rekultywacja wiąże się z brakiem możliwości dalszego deponowania nowych transz odpadów na danej kwaterze. Wnioskodawca, jako zarządzający składowiskiem odpadów będzie jednak nadal zobowiązany do utrzymania rekultywowanej kwatery w odpowiednim stanie, tak aby odpady zdeponowane w rekultywowanej kwaterze nie stanowiły zagrożenia dla środowiska naturalnego.

Celem przeprowadzenia rekultywacji, konieczne jest przeprowadzenie szeregu robót: roboty rozbiórkowe, ukształtowanie bryły składowiska pod warstwy rekultywacyjne, ułożenie czaszy kwatery i inne, a następnie systematyczne monitorowanie obszaru rekultywacji.

Spółka zdecydowaną większość robót zleci do wykonania podmiotom trzecim. Wykonawcy robót wystawią Spółce, za wykonane prace - dostarczone towary i usługi, faktury, naliczając podatek od towarów i usług.

Nabywane towary i usługi służyły będą ostatecznemu zagospodarowaniu odpadów - rekultywacji terenu, która to usługa jest usługą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Nabywane towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na potrzeby rekultywacji kwatery składowiska odpadów.

Zgodnie z art. 123 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2020 r. poz. 797, z późn. zm.), okres przygotowania do budowy, budowy oraz prowadzenia składowiska odpadów obejmuje fazy:

1.

przedeksploatacyjną - okres poprzedzający uzyskanie pierwszej ostatecznej decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska odpadów;

2.

eksploatacyjną - okres od dnia uzyskania pierwszej ostatecznej decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska odpadów do dnia zakończenia rekultywacji składowiska odpadów;

3.

poeksploatacyjną - okres 30 lat liczony od dnia zakończenia rekultywacji składowiska odpadów.

W myśl ust. 2 tego artykułu, dzień zakończenia rekultywacji składowiska odpadów jest równocześnie dniem zamknięcia tego składowiska.

Zgodnie z art. 124 ust. 3 cytowanej ustawy, prowadzenie składowiska odpadów obejmuje wszystkie działania podejmowane w fazie eksploatacyjnej i poeksploatacyjnej dotyczące funkcjonowania składowiska odpadów, w tym monitoring składowiska odpadów. Składowisko odpadów prowadzi zarządzający składowiskiem odpadów.

Instrukcja prowadzenia składowiska odpadów - na podstawie art. 129 ust. 4 pkt 17 ww. ustawy - obejmuje fazę eksploatacyjną oraz fazę poeksploatacyjną i zawiera sposób technicznego zamknięcia składowiska odpadów i kierunek jego rekultywacji.

W myśl art. 137 ust. 1 ustawy o odpadach, cena za przyjęcie odpadów do składowania na składowisku odpadów uwzględnia w szczególności koszty budowy, prowadzenia, w tym zamknięcia i rekultywacji, oraz nadzoru, w tym monitoringu składowiska odpadów.

Zgodnie z art. 137 ust. 2 ww. ustawy, z dniem rozpoczęcia przyjmowania odpadów na składowisko odpadów, zarządzający składowiskiem odpadów tworzy fundusz rekultywacyjny, na którym gromadzi środki pieniężne na realizację obowiązków związanych z zamknięciem, rekultywacją, nadzorem, w tym monitoringiem. Środki są odprowadzane na fundusz w wysokości wystarczającej do pokrycia kosztów, o których mowa w ust. 1, z wyłączeniem kosztów budowy.

Natomiast zgodnie z art. 137 ust. 4 cyt. ustawy, z dniem, gdy decyzja o wyrażeniu zgody na zamknięcie składowiska odpadów albo decyzja o zamknięciu składowiska odpadów stała się ostateczna, zarządzający składowiskiem odpadów może przeznaczyć środki zgromadzone na funduszu rekultywacyjnym na realizację obowiązków, o których mowa w ust. 2.

W myśl art. 137 ust. 5 ustawy o odpadach, funduszem rekultywacyjnym zarządza zarządzający składowiskiem odpadów.

Natomiast zgodnie z art. 137 ust. 6 ww. ustawy, zarządzający składowiskiem odpadów podaje do publicznej wiadomości, w tym zamieszcza na stronie internetowej, o ile ją posiada, udział w cenie za przyjęcie odpadów do składowania na składowisku odpadów środków odprowadzanych na fundusz rekultywacyjny, o którym mowa w ust. 2.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów ustawy o odpadach, cena za przyjęcie odpadów do składowania uwzględnia m.in. koszty jego zamknięcia i rekultywacji oraz zarządzający składowiskiem obowiązany jest fakt ten podać do publicznej wiadomości. Środki pieniężne na realizację obowiązków związanych m.in. z zamknięciem i rekultywacją składowiska odpadów zarządzający składowiskiem obowiązany jest gromadzić na tzw. funduszu rekultywacyjnym. Co istotne, faza eksploatacji składowiska odpadów obejmuje również okres jego rekultywacji, a dzień zakończenia jego rekultywacji jest jednocześnie dniem zamknięcia składowiska.

W systemie VAT - co do zasady - najpierw występuje podatek naliczony związany z dokonywanym przez podatnika zakupem towarów i usług, a następnie podatek należny powstały w związku ze sprzedażą opodatkowaną podatnika i jeśli towary i usługi, z którymi podatek został naliczony zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W badanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją odwrotną, a mianowicie, najpierw z tytułu wykonywanych usług powstał u Wnioskodawcy podatek należny, a później, w związku rekultywacją kwatery składowiska odpadów oraz utrzymaniu zrekultywowanego składowiska przez cały okres trwania rekultywacji wystąpi podatek naliczony. Należy wskazać, że specyfika tej sytuacji wynika ze szczególnego rodzaju działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę i obowiązków nałożonych na niego przez ustawodawcę w związku z prowadzeniem tej działalności. Wykonawcy robót wystawią Spółce, za wykonane prace - dostarczone towary i usługi faktury VAT.

W okolicznościach analizowanej sprawy poniesione w przyszłości przez Wnioskodawcę wydatki na prace rekultywacyjne kwatery składowiska oraz poniesione koszty związane z utrzymaniem zrekultywowanej kwatery składowiska przez cały okres trwania procesu rekultywacji można powiązać z czynnościami opodatkowanymi. Składowisko służyło Wnioskodawcy do osiągania przychodów z tytułu przyjęcia odpadów na składowisko, oraz późniejsze utrzymanie zrekultywowanej kwatery składowiska w odpowiednim stanie, tak aby odpady zdeponowane nie stanowiły zagrożenia dla środowiska.

Odnosząc powyższą analizę do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy wskazać, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sytuacji zostaną spełnione oba ww. warunki: Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi w związku z rekultywacją kwatery składowiska odpadów służyć będą czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez tą Spółkę.

W konsekwencji, z uwagi na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na potrzeby rekultywacji kwatery składowiska odpadów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl