0114-KDIP4-3.4012.203.2020.1.MAT - Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-3.4012.203.2020.1.MAT Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2020 r. (data wpływu 29 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, organem prowadzącym Liceum Ogólnokształcące w..., który jako wspólnota samorządowa, na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 511, z późn. zm.) swoim zakresem działania obejmuje wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu ponadgminnym (art. 4.1 ustawy o samorządzie powiatowym).

Wnioskodawca posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do podstawowych, własnych zadań Wnioskodawcy należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, w zakresie edukacji publicznej, promocji i ochrony zdrowia, wspierania osób niepełnosprawnych, kultury fizycznej i turystyki, promocji Wnioskodawcy (art. 4.1 ust. 1, 2, 5, 8, 21 ustawy).

Wnioskodawca... złożył wniosek o dofinansowanie projektu w ramach naboru nr... W dniu 22 grudnia 2017 r. Wnioskodawca podpisał umowę z Województwem... reprezentowanym przez Zarząd Województwa o dofinansowanie projektu "...".

LO w..., jako samorządowa jednostka budżetowa jest objęte ustawą - Prawo oświatowe, zgodnie z którą jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne (art. 8 pkt 3).

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Wnioskodawca dokonał centralizacji rozliczeń w podatku od towarów i usług i od tego dnia prowadzi wspólnie rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swymi jednostkami organizacyjnymi. Wszystkie wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę i jego jednostki organizacyjne są dokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę ze wskazaniem właściwej jednostki organizacyjnej, jako odbiorcy danej usługi i towaru.

Liceum Ogólnokształcące było podmiotem realizującym projekt. Do dnia podpisania umowy o dofinansowanie projektu wszystkie umowy na opracowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku zostały zawierane z Dyrektorem/Wicedyrektorem LO w..., w tym:

* wykonanie studium wykonalności oraz wniosku o dofinansowanie na kwotę... zł brutto,

* wykonanie dokumentacji projektowej na kwotę łączną... zł brutto.

Wobec powyższego, wszystkie faktury opłacane były bezpośrednio przez LO w. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu pozostałe zlecenia/zamówienia oraz umowy były zawierane przez Wnioskodawcę.

LO w... zostało wprowadzone do projektu jako podmiot realizujący w dniu 28 sierpnia 2019 r. Inwestycja zrealizowana została w ramach Osi Priorytetowej 9 - Dostęp do wysokiej jakości usług publicznych, Działanie 09.03.00 - Infrastruktura edukacji ogólnokształcącej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Poziom dofinansowania wyniósł 82% kosztów kwalifikowanych. Pozostały koszt stanowił wkład własny Wnioskodawcy. Właścicielem powstałej infrastruktury jest Wnioskodawca. Prace zostały zakończone 20 września 2018 r.

Miejsce realizacji inwestycji ma szczególne znaczenie rekreacyjne i turystyczne oraz społeczno - integracyjne (umożliwia czynny odpoczynek i różnorodność form rekreacji dla potencjalnych użytkowników). Przedsięwzięcie wpływa na promocję obszaru oraz propagowanie zdrowego trybu życia.

Zadanie inwestycyjne służy w głównym stopniu jako boisko szkolne dla LO w.., natomiast w godzinach popołudniowych jest ogólnodostępne dla ogółu mieszkańców. Infrastruktura posiada cechy obiektu niekomercyjnego i jest ogólnodostępna dla wszystkich grup wiekowych: dzieci (kosz najazdowy z regulowaną wysokością), młodzieży i dorosłych, a także osób niepełnosprawnych (platforma przyschodowa umożliwiająca dostęp do obiektu). Boisko udostępniane jest nieodpłatnie. Z tego tytułu Wnioskodawca... nie pobiera żadnych opłat.

W związku z powyższym, wielofunkcyjne boisko wpływa na zwiększenie powszechności i dostępności do czynnego odpoczynku i różnorodności form rekreacji dla lokalnej społeczności, jest dopełnieniem oferty rekreacyjnej miasta. Forma ta pozwala każdemu mieszkańcowi na dokonanie wyboru aktywności ze względu na jego osobiste zainteresowania (boisko do gry w piłkę nożną, ręczną, koszykówkę, siatkówkę).

W zakres prac remontu obiektu wchodziło: rozbiórka płyty starego boiska, wymiana istniejącej nawierzchni boiska na nawierzchnię poliuretanową o wymiarach 32,8 x 59,5 m wraz z narysowaniem linii wyznaczających boiska do: piłki ręcznej (20 x 40 m), do piłki siatkowej (9 x 18 m), do koszykówki 2 x (15 x 28 m).

Boisko wyposażono w bramki, siatki, kosze, całość boiska została otoczona ogrodzeniem z rur lub profili i siatki stalowej (wysokość 4 m) wraz bramą o szerokości 3,0 m x 4,0 m i furtką 1,3 m x 2,5 m. Trybuny wykonane zostały w dwóch rzędach z ławeczek z polipropylenu. Wykonany został ciąg schodowy na dwustronnych fundamentach żelbetowych. Wzdłuż schodów zamontowano platformę przyschodową o napędzie elektrycznym do transportu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich. Kompleks oświetlony został łącznie 11 lampami LED zasilanymi z istniejącego przyłącza energetycznego. Wykonano odwodnienie liniowe do istniejącej sieci burzowej.

Faktury VAT związane z realizacją zadania inwestycyjnego/operacji wystawione zostały na Wnioskodawcę... oraz Liceum Ogólnokształcące (dokumentacja projektowa, studium wykonalności).

Zadanie inwestycyjne nie generuje żadnych przychodów, które pozwoliłyby skorzystać z prawa odliczeń podatku naliczonego od należnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca... bądź Liceum Ogólnokształcące w... mogą odzyskać podatek VAT naliczony od zakupów usług dokonywanych w celu realizacji zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego... na lata 2014-2020, pn. "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując zadanie inwestycyjne/operację pn. "...", Wnioskodawca... i Liceum Ogólnokształcące nie mogą odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT, gdyż zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług "Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych".

Wobec powyższego, Wnioskodawca... powinien otrzymać dofinansowanie na realizację zadania w kwocie brutto.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Liceum Ogólnokształcące realizując przedmiotowe zadanie inwestycyjne/operację, wykonuje zadanie własne Wnioskodawcy... zapisane w ustawie o samorządzie powiatowym. Ponadto w stosunku do tych czynności ani Liceum Ogólnokształcące jako jednostka organizacyjna Wnioskodawcy..., ani Wnioskodawca... nie będą występowały jako podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15. ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

Wnioskodawca... jest organem władzy realizującym zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla których został powołany, tj. ustawy o samorządzie powiatowym.

Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują, lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy organy te podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo - przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511, z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w szczególności m.in. w zakresie edukacji publicznej i utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, o czym mowa odpowiednio w pkt 1 i 19.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniu 22 grudnia 2017 r. podpisał umowę o dofinansowanie projektu "...".

Wnioskodawca... jest organem prowadzącym Liceum Ogólnokształcące. Do dnia podpisania umowy o dofinansowanie Projektu, wszystkie umowy na opracowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku były zawierane z Dyrektorem/Wicedyrektorem Liceum. W związku z tym, wszystkie faktury były opłacane bezpośrednio przez LO w. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie Projektu, pozostałe zlecenia/zamówienia oraz umowy były zawierane przez Wnioskodawcę. LO w... zostało wprowadzone do Projektu jako podmiot realizujący w dn. 28 sierpnia 2019 r.

Poziom dofinansowania wyniósł 82% kosztów kwalifikowanych, pozostały koszt stanowił wkład własny Wnioskodawcy. Prace zostały zakończone 20 września 2018 r.

Zgodnie z opisem Wnioskodawcy, miejsce realizacji inwestycji ma szczególne znaczenie rekreacyjne i turystyczne oraz społeczno - integracyjne. Zadanie inwestycyjne służy w głównym stopniu jako boisko szkolne dla LO, natomiast w godzinach popołudniowych jest ogólnodostępne dla mieszkańców.... Z tytułu korzystania z obiektu, Wnioskodawca nie pobiera żadnych opłat.

Faktury VAT związane z realizacją Zadania wystawiane zostały na Wnioskodawcę... oraz Liceum Ogólnokształcące. Jak wskazał Wnioskodawca, Projekt nie generuje żadnych przychodów, które pozwoliłyby skorzystać z prawa do odliczeń podatku naliczonego od należnego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją ww. Zadania.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca - zadanie inwestycyjne służy w głównym stopniu jako boisko szkolne, a w godzinach popołudniowych jest ogólnodostępne dla mieszkańców. Infrastruktura posiada cechy obiektu niekomercyjnego i jest ogólnodostępna. Z tytułu korzystania z niej Wnioskodawca nie pobiera opłat.

Ponadto, realizowana inwestycja należy do zadań własnych Wnioskodawca zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, co oznacza, że w odniesieniu do tych czynności Wnioskodawca występuje jako organ władzy publicznej i na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie uznawany za podatnika.

W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu "...".

W myśl art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Wnioskodawca wskazał, że z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonał centralizacji rozliczeń w podatku od towarów i usług i od tego dnia prowadzi wspólne rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swymi jednostkami organizacyjnymi.

Reasumując, Wnioskodawca... oraz Liceum Ogólnokształcące w... jako samorządowa jednostka budżetowa nie mają prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupów usług dokonanych w wyniku realizacji Zadania.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl