0114-KDIP4-3.4012.188.2020.1.DS - Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu remontu kościoła i kaplicy cmentarnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-3.4012.188.2020.1.DS Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu remontu kościoła i kaplicy cmentarnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 kwietnia 2020 r. (data wpływu 17 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług przy wydatkach na zadanie pn. (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług przy wydatkach na zadanie pn. (...).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego złożyła dnia 21 sierpnia 2018 r. wniosek o przyznanie pomocy na operacje typu "Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego" w ramach działania "Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego. W dniu 29 stycznia 2019 r., została zawarta umowa o przyznaniu pomocy pomiędzy Samorządem Województwa, reprezentowanym przez Marszałka Województwa i Członka Zarządu Województwa a Gminą reprezentowaną przez Wójta Gminy.

W dniu 7 marca 2019 r. został zawarty aneks nr 1 polegający na podziale zadania na II etapy:

I. Etap: Remont kaplicy na cmentarzu grzebalnym w (...);

II. Etap: Remont dojścia głównego (schodów) do budynku Kościoła w (...), drogi procesyjnej wokół kościoła wraz z dojazdem od strony plebani, schodów wejściowych zewnętrznych do Kościoła wraz z wymianą drzwi wejściowych.

W ramach wniosku gmina realizuje zadanie pn. (...). Jest to zadanie własne gminy. W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty następujący cel: zachowanie dziedzictwa kulturowego poprzez odnowę stanu obiektów zabytkowych na terenie gminy (remont kaplicy cmentarnej w (...), dojścia głównego - schodów, drogi procesyjnej wraz z dojazdem od strony plebanii, schodów wejściowych zewnętrznych wraz z wymianą drzwi wejściowych do Kościoła).

Operacja realizowana jest na nieruchomościach, na które gmina ma zawarte umowy użyczenia na okres 10 lat (do 2028 r.) z: parafią (...) w (...) i Parafią pw. św. (...) w (...).

Rada Gminy podjęła 16 lipca 2018 r. uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy użyczenia nieruchomości od obu parafii na okres dłuższy niż 3 lata.

W ramach zadania realizowane są prace konserwatorskie przy obiektach wpisanych do rejestru zabytków tj. w Kościele parafialnym pw. (...) w (...), 1866 r. (ujęty w rejestrze zabytków: (...), data: 13 marca 1978) i kaplicy cmentarnej w (...) z XIX/XX w. (ujęta w rejestrze zabytków, rejestr: (...), data: 10 kwietnia 1975).

W ramach wniosku gmina planuje zrealizować modernizację wejścia do Kościoła - stromych schodów drzwi wejściowych i obejścia - drogi procesyjnej wokół świątyni, wraz z dojazdem od strony plebanii.

Schody oraz obejście wokół kościoła wykonane są z betonu, którego nawierzchnia jest zniszczona oraz posiada liczne ubytki i deformacje, co utrudnia komunikację. Drzwi Kościoła z uwagi na postępującą degradację wymagają podjęcia natychmiastowej interwencji. Z uwagi na zagrożenie bezpieczeństwa użytkowników, konieczna jest realizacja przedsięwzięcia.

Neogotycka kaplica cmentarna w (...), została wzniesiona w 1905 r. z ramienia fundacji (...). Jest to budynek murowany z cegły pełnej, nieotynkowany z zewnątrz, z dobudowanymi z trzech stron katakumbami, nadającymi jej plan krzyża. Obecnie kaplica nie jest dostępna dla zwiedzających z uwagi na zły stan techniczny. Elewacje budynku kaplicy są w stanie przyspieszania degradacji ścian konstrukcyjnych oraz występuje konieczność przeprowadzenia remontu wewnątrz obiektu. Ponadto z uwagi na utrudniony dostęp do kaplicy planowane jest utwardzenie terenu przy obiekcie.

W (...) realizowana jest modernizacja wejścia do Kościoła - stromych schodów oraz drzwi wejściowych i obejścia - drogi procesyjnej wokół świątyni wraz z dojazdem od strony plebanii.

W (...) wykonywane są prace:

* naprawa i renowacja elewacji;

* naprawa i renowacja tynków wewnętrznych;

* renowacja i hydroizolacja ścian fundamentowych z kamienia;

* wymiana stolarki okiennej i drzwiowej;

* wykonanie utwardzenia terenu przy kaplicy z kostki brukowej.

W dniu 27 listopada 2019 r. zostało ogłoszone postępowanie przetargowe na realizację robót budowlanych w celu wyłonienia wykonawcy. W dniu 22 stycznia 2020 r. zawarta została umowa z wyłonionym wykonawcą.

Terminy realizacji zadania:

* Etap I - od 29 stycznia 2020 r. do 5 czerwca 2020 r.

* Etap II - od 29 stycznia 2020 r. do 31 października 2020 r.

Oba obiekty, z uwagi na bogatą historię i ciekawe wnętrza, wzbudzają zainteresowanie turystów oraz pasjonatów historii oraz sztuki sakralnej.

Zostały umieszczone jako atrakcje turystyczne na szlaku " (...)" (...).

Dziedzictwo kulturowe to ważny czynnik życia i działalności każdego człowieka. Stanowi ono dorobek materialny i duchowy poprzednich pokoleń, jak również dorobek naszych czasów. Oznacza wartość - materialną lub niematerialną - przekazaną przez przodków i określającą naszą kulturę. Zawiera w sobie wszystkie skutki środowiskowe wynikające z interakcji pomiędzy ludźmi a otoczeniem na przestrzeni dziejów.

Odnowa obiektów zabytkowych na terenie gminy, będzie miała wymiar zarówno materialny, poprzez wykonany remont oraz duchowy, ponieważ są to obiekty kultu religijnego.

W wyniku realizacji operacji będzie możliwość użytkowania budynku kaplicy cmentarnej w (...), która dotychczas z uwagi na zły stan techniczny, nie była dostępna dla parafian i zwiedzających.

W wyniku realizacji operacji, więcej niż 50% dotychczas używanej powierzchni obiektów budowlanych będących jej przedmiotem, uzyska nowe przeznaczenie i będzie służyło celom edukacyjnym, kulturalnym i promocyjnym regionu.

Gmina po wykonaniu inwestycji nie będzie osiągała przychodów związanych użytkowaniem ww. obiektów.

Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, zgodnie z art. 96 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.). Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należą m.in. zadania w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Zgodnie art. 4 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 282) ochrona zabytków, polega w szczególności, na podejmowaniu przez organy administracji publicznej działań mających na celu m.in.:

1.

zapewnienie warunków prawnych, organizacyjnych i finansowych umożliwiających trwałe zachowanie zabytków oraz ich zagospodarowanie i utrzymanie;

2.

zapobieganie zagrożeniom mogącym spowodować uszczerbek dla wartości zabytków;

3.

udaremnianie niszczenia i niewłaściwego korzystania z zabytków;

4.

przeciwdziałanie kradzieży, zaginięciu lub nielegalnemu wywozowi zabytków za granicę;

5.

kontrolę stanu zachowania i przeznaczenia zabytków;

6.

uwzględnianie zadań ochronnych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz przy kształtowaniu środowiska.

Realizacja projektu pn. " (...)", stanowi realizację ww. zadań. W ramach realizacji projektu gmina będzie nabywała towary i usługi, gdzie faktury będą wystawiane na gminę. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również efekty realizowanej operacji nie będą w żadnym czasie i zakresie służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie mogła skorzystać z odliczeń podatku od towarów i usług przy wydatkach na zadanie pn. " (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie może skorzystać z możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, będąc podatnikiem podatku VAT.

Odnowa obiektów zabytkowych w ramach realizacji projektu nie będzie służyła działalności opodatkowanej, gdyż korzystanie z nich będzie nieodpłatne. W związku z czym nie występuje czynność opodatkowana i nie powstaje podatek należny.

Realizowane przez Gminę czynności, dla których realizowany jest projekt są ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatne. W związku z tym, Gmina nie ma możliwości odliczeń podatku od towarów i usług związanego z realizowanym zadaniem ze względu na brak bezpośredniego i bezspornego związku pomiędzy dokonywanymi zakupami, dotyczącymi realizowanego zadania, a wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm., ustawy o VAT) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wynika z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Dodatkowo należy wskazać art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 506) o samorządzie gminnym: gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym oraz na własną odpowiedzialność.

Do zadań publicznych o charakterze lokalnym, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, wykonanych przez gminę, należą m.in. zadania w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. W konsekwencji warunek związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi nie zostanie spełniony i tym samym Gmina nie będzie uprawniona do odliczania podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację przedmiotowej inwestycji.

Zgodnie art. 4 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 282) ochrona zabytków, polega w szczególności na podejmowaniu przez organy administracji publicznej działań mających na celu m.in.:

1.

zapewnienie warunków prawnych, organizacyjnych i finansowych, umożliwiających trwałe zachowanie zabytków oraz ich zagospodarowanie i utrzymanie;

2.

zapobieganie zagrożeniom mogącym spowodować uszczerbek dla wartości zabytków;

3.

udaremnianie niszczenia i niewłaściwego korzystania z zabytków;

4.

przeciwdziałanie kradzieży, zaginięciu lub nielegalnemu wywozowi zabytków za granicę;

5.

kontrolę stanu zachowania i przeznaczenia zabytków;

6.

uwzględnianie zadań ochronnych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz przy kształtowaniu środowiska;

Wobec powyższego Gmina powinna otrzymać dofinansowanie ze środków UE od kwoty brutto całego zadania.

Interpretacja indywidualna w sprawie braku możliwości odzyskania VAT będzie stanowiła niezbędny załącznik do wniosku o płatność dla realizacji zadania pn. " (...)", w ramach działania: "(...)" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższe regulacje prawne, warunkują prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przysługuje ono wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wykluczają zatem możliwość skorzystania z odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący podatnikiem podatku VAT, oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia zarówno przesłanek pozytywnych zawartych w art. 86 ust. 1, oraz niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa liczbę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do odliczenia podatku należnego od podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, musi spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - w ramach tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 9 i 13 zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami a także cmentarzy gminnych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt pn." (...)" jako zadanie własne gminy. Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. W ramach realizacji projektu Gmina będzie nabywała towary i usługi, gdzie faktury będą wystawiane na Gminę.

W wyniku realizacji projektu, zostanie osiągnięty następujący cel: zachowanie dziedzictwa kulturowego poprzez odnowę stanu obiektów zabytkowych na terenie Gminy (remont kaplicy cmentarnej w (...), dojścia głównego - schodów, drogi procesyjnej wraz z dojazdem od strony plebanii, schodów wejściowych zewnętrznych wraz z wymianą drzwi wejściowych do Kościoła).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do skorzystania z odliczeń podatku od towarów i usług przy wydatkach na ww. zadanie.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również efekty realizowanej operacji nie będą w żadnym czasie i zakresie służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Uwzględniając powołane powyżej przepisy, należy stwierdzić, że w omawianym przypadku nie zostanie spełniony warunek wskazany w art. 86 ust. 1, uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bowiem Gmina w ramach projektu będzie realizowała swoje zadania własne a towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane w żadnym zakresie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przy wydatkach na ww. zadanie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl