0114-KDIP4-3.4012.176.2020.1.RK - Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-3.4012.176.2020.1.RK Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2020 r. (data wpływu 9 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku uznania otrzymanej dotacji na pokrycie kosztów Projektu za wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu oraz braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku uznania otrzymanej dotacji na pokrycie kosztów Projektu za wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu oraz braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

S.A. jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym w

2015 r., w Urzędzie Skarbowym (...). Głównym celem działalności wnioskodawcy jest "promocja (...)- i jego obszaru funkcjonalnego, a w szczególności dawnej dzielnicy (...), w kontekście projektu (...) (...), jako miejsca do lokalizacji i prowadzenia inwestycji przemysłowych i z przemysłem związanych i w ten sposób tworzenie warunków aktywizacji gospodarczej na rzecz rozwoju strategicznego obszaru biznesowego dla (...) oraz zapewnienie zrównoważonego rozwoju obszaru dawnej dzielnicy (...)" (par. 3 pkt 3 Statutu Spółki).

Do podstawowych zadań Spółki należy m.in.: prowadzenie działań promocyjno-informacyjnych wspierających szybką realizację inwestycji oraz promocję (...) - (...)

W marcu 2020 r. (...) (...) S.A. złożyła wniosek o dofinansowanie projektu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 - tytuł projektu " (X)" - działanie 3.1 Umiędzynarodowienie (...) gospodarki, poddziałanie 3.3.1 Promocja gospodarcza (...). Planowany okres realizacji projektu: 1 stycznia 2022 - 31 grudnia 2022.

Projekt ma być realizowany przez dwóch partnerów: (...) (...) S.A. (Lider projektu) i (...). Każdy z partnerów posiada odrębny budżet w ramach projektu, wynikający z zaplanowanych zadań w projekcie. Partnerzy będą realizować przydzielone im we wniosku o dofinansowanie zadania, ponosząc samodzielne wydatki związane z realizacją tych zadań.

Maksymalny poziom dofinansowania UE wydatków kwalifikowanych na poziomie projektu wynosi 85% i jest on określony w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 ("RPO WM") dla Poddziałania 3.3.1. Promocja gospodarcza (...).

Projekt obejmuje zintegrowaną promocję gospodarczą potencjału gospodarczego (...), w szczególności (...) (A), realizowaną w formie szeroko zakrojonej bezpośredniej promocji oraz kampanii wizerunkowej potencjału gospodarczego regionu/A w kraju i na arenie międzynarodowej. Założenia projektu koncentrują się wokół zainteresowania polskich i zagranicznych firm inwestycjami w regionie i pobudzenia eksportu produktów oraz usług. W ramach projektu pn. " (...) (X)" Wnioskodawca będzie realizował następujące zadania:

* prezentacja oferty gospodarczej (...), w tym oferty stref aktywności gospodarczej na rynkach: europejskim, azjatyckim i amerykańskim;

* prezentacja oferty gospodarczej (...), w tym oferty stref aktywności gospodarczej, na targach inwestycyjnych w Europie;

* przygotowanie materiałów promocyjnych.

W ramach projektu Wnioskodawca zaplanował ponadto prowadzenie działalności promocyjnej (...) i (...) (A) na arenie krajowej i międzynarodowej przez personel Wnioskodawcy (koszty osobowe).

Realizacja ww. zadań będzie prowadzona głównie na rzecz niewskazanych precyzyjnie adresatów, w tym przedsiębiorstw z sektora MŚP, posiadających siedzibę lub oddział albo miejsce prowadzenia działalności na terenie województwa (...), zainteresowanych umiędzynaradawianiem swojej działalności. Ponadto adresatami działań będą międzynarodowe środowiska gospodarcze (przedsiębiorcy, przedstawiciele instytucji inwestycyjnych itp.), podmioty okołobiznesowe i opiniotwórcze (dziennikarze branżowi), w tym potencjalni inwestorzy polscy i zagraniczni, którym Wnioskodawca zamierza przekazywać informacje na temat potencjału inwestycyjnego Województwa (...) i A.

W związku z powyższymi działaniami (...) (...) S.A. planuje dokonać zakupu powierzchni wystawienniczej na targach, zakupu usług promocyjnych (materiały reklamowe) i usług eksperckich.

Maksymalny poziom dofinansowania wskazany we wniosku po stronie Wnioskodawcy stanowi 85% łącznej kwoty wydatków kwalifikowanych, które Wnioskodawca planuje ponieść w związku z realizacją projektu. Kwota ta pochodzić będzie z EFRR, a pozostałe 15% stanowić będą środki własne Spółki i partnera. W trakcie realizacji projektu Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia otrzymanych środków. Otrzyma on dofinansowanie w formie refundacji (wypłacane wsparcie będzie stanowić zwrot części wydatków rzeczywiście poniesionych przez Wnioskodawcę i sfinansowanych z jego własnych środków). Ostateczne rozliczenie dokonywane będzie na podstawie dokumentów wskazujących na faktycznie i prawidłowo poniesione wydatki w ramach kwartalnych rozliczeń (wniosków o płatność). Wnioski te składane będą do (...) (...) pełniącego funkcję (...) w zakresie realizacji Poddziałania 3.3.1. Promocja gospodarcza (...) RPO WM ("IP RPO WM").

W przypadku stwierdzenia wystąpienia nieprawidłowości indywidualnej na każdym etapie realizacji projektu (w tym również niezrealizowania projektu lub części zadań) (...) może dokonać pomniejszenia wartości wydatków kwalifikowalnych lub/i nałożyć korektę finansową, skutkującą zmniejszeniem dofinansowania lub koniecznością zwrotu wraz z odsetkami nieprawidłowo wydatkowanych środków. Szczegółowo kwestię rozliczeń regulują "Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020" z 22 sierpnia 2019 r., zatwierdzone przez Ministra Inwestycji i Rozwoju ("Wytyczne").

Właścicielami powstałych w wyniku projektu produktów (np. publikacji, opracowań, prezentacji) będą partnerzy wspólnie realizujący projekt. Zasady realizacji określone w Wytycznych wskazują, że w przypadku uzyskania dochodu w trakcie realizacji projektu, Wnioskodawca uzyska dofinansowanie pomniejszone o wysokość tego dochodu lub będzie zobowiązany do zwrotu środków (w przypadku wypłaty przed uzyskaniem dochodu). Planowany projekt nie będzie jednakże generował żadnych dochodów. Ponadto Wnioskodawca po zakończeniu projektu nie będzie również uprawniony do sprzedaży lub oferowania odpłatnie jakichkolwiek rezultatów uzyskanych w trakcie jego realizacji (np. sprzedaży folderów informacyjnych, udostępniania odpłatnie prezentacji i uzyskanych informacji o rynkach zagranicznych). Wypracowane produkty i rezultaty projektu będą wykorzystywane do promowania potencjału gospodarczego województwa (...) oraz A na arenie międzynarodowej, a także w kraju (zwiększenie rozpoznawalności gospodarczej marki (...) i K). Wskazane rezultaty posłużą partnerom projektu do prowadzenia działalności informacyjnej i promocyjnej. Będą one udostępniane nieodpłatnie za pośrednictwem strony www, portali społecznościowych lub w formie papierowej.

Projekt ma charakter nieinwestycyjny. Jego podstawowym efektem nie jest wytworzenie składników majątku, ale przygotowanie i przeprowadzenie zintegrowanych działań promocyjnych i kampanii wizerunkowej, prezentującej potencjał gospodarczy (...), a w szczególności K na arenie międzynarodowej, a także stworzenie wspólnego przekazu dotyczącego atrakcyjnych i konkurencyjnych warunków do lokowania się nowych inwestorów w (...)/K i wzmacniania wizerunku tego miejsca, jako dobrej lokalizacji dla inwestycji, wyróżniającego się różnorodnością propozycji inwestycyjnych, zaspokajającego oczekiwania najbardziej wymagających inwestorów. Celem projektu jest zintegrowanie działań i potencjałów instytucji działających na rzecz rozwoju gospodarczego w (...)/K w zakresie promocji potencjału gospodarczego tego regionu, a w konsekwencji wzmocnienie wizerunku gospodarczego (...) w kraju i na świecie.

Realizacja projektu X jest uzależniona od otrzymania dofinansowania. W przypadku braku dofinansowania przedstawiony zakres działań nie będzie realizowany.

W przypadku otrzymania dofinansowania projektu nie będzie ono prowadzić do wykonywania czynności nim objętych po cenie niższej lub zerowej, ponieważ zakres działań w projekcie nie stanowi świadczenia usług lub sprzedaży towarów, które oferuje Wnioskodawca w ramach swojej bieżącej działalności. (...) (...) S.A. w ramach projektu " (...) 2" nie będzie świadczyć usług ani wykonywać dostawy towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Działania zaplanowane przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego projektu nie będą mieć bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie będą też adresowane do konkretnego odbiorcy. Działania te obejmą uczestnictwo w targach inwestycyjnych i spotkaniach zaplanowanych w ramach projektu. Celem projektu jest natomiast promocja gospodarcza województwa (...) ze szczególnym uwzględnieniem K. Beneficjenci ostateczni projektu, w tym przedsiębiorstwa sektora MŚP, będą mogli bezpłatnie korzystać z jego rezultatów, tj. zwiększonego zasięgu promocji gospodarczej całej (...), będącego efektem realizacji zadań wskazanych powyżej.

Dofinansowanie w ramach projektu " (...)" będzie miało charakter kosztowy. W całości zostanie ono przeznaczone na pokrycie kosztów niezbędnych do realizacji ww. projektu. Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowanych projektu będzie stanowiło podstawę opodatkowania i tym samym będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT)?

2. Czy (...) (...) S.A. będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (VAT) wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1) Dofinansowanie otrzymane w ramach projektu " (...)" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, będzie pokrywać część kosztów planowanych do poniesienia w związku z projektem, który dla (...) (...) S.A. stanowi realizację celów statutowych i nie będzie generował przychodów.

Działania wykonywane przez (...) (...) S.A. w ramach projektu nie będą bezpośrednio związane z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie będą też adresowane do konkretnego odbiorcy, zatem nie będą stanowiły odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.

Ponadto nie mogą być traktowane jako takie zgodnie z art. 8 ust. 2 Ustawy o podatku od towarów i usług.

Dlatego należy uznać, iż otrzymane dofinansowanie nie stanowi podstawy opodatkowania w świetle art. 29a ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 2) Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma bezpośredniego związku pomiędzy zakupami, których zapłata zostanie sfinansowana otrzymanym dofinansowaniem w ramach projektu, a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W związku z tym, (...) (...) S.A. nie przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania.

Wnioskodawca w analogicznym stanie faktycznym i prawnym uzyskał interpretację indywidualną w zakresie nieuwzględniania w podstawie opodatkowania otrzymanej dotacji oraz braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT (Interpretacja indywidualna z dnia 20 grudnia 2018 r.: sygnatura: 0112-KDIL4.4012.556.2018.2.NK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do "grona" usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy. Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy jej wykonaniem a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Zatem pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego. Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Ponadto stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że (...) (...) S.A. jest czynnym podatnikiem VAT. Głównym celem działalności Wnioskodawcy jest "promocja (...)- i jego obszaru funkcjonalnego, a w szczególności dawnej dzielnicy (...), w kontekście projektu (...) (...), jako miejsca do lokalizacji i prowadzenia inwestycji przemysłowych i z przemysłem związanych i w ten sposób tworzenie warunków aktywizacji gospodarczej na rzecz rozwoju strategicznego obszaru biznesowego dla (...) oraz zapewnienie zrównoważonego rozwoju obszaru dawnej dzielnicy (...)" (par. 3 pkt 3 Statutu Spółki).

Do podstawowych zadań Spółki należy min: prowadzenie działań promocyjno-informacyjnych wspierających szybką realizację inwestycji oraz promocję (...) - stolicy Województwa (...).

W marcu 2020 r. (...) (...) S.A. złożyła wniosek o dofinansowanie projektu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014- 2020 - tytuł projektu " (...) 2 (X)" - działanie 3.1 Umiędzynarodowienie (...) gospodarki, poddziałanie 3.3.1 Promocja gospodarcza (...). Projekt ma być realizowany przez dwóch partnerów: (...) (...) S.A. (Lider projektu) i (...). Każdy z partnerów posiada odrębny budżet w ramach projektu, wynikający z zaplanowanych zadań w projekcie. Partnerzy będą realizować przydzielone im we wniosku o dofinansowanie zadania, ponosząc samodzielne wydatki związane z realizacją tych zadań.

Maksymalny poziom dofinansowania UE wydatków kwalifikowanych na poziomie projektu wynosi 85% i jest on określony w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014- 2020 ("RPO WM") dla Poddziałania 3.3.1. Promocja gospodarcza (...).

Projekt obejmuje zintegrowaną promocję gospodarczą potencjału gospodarczego (...), w szczególności (...) (K), realizowaną w formie szeroko zakrojonej bezpośredniej promocji oraz kampanii wizerunkowej potencjału gospodarczego regionu/K w kraju i na arenie międzynarodowej. Założenia projektu koncentrują się wokół zainteresowania polskich i zagranicznych firm inwestycjami w regionie i pobudzenia eksportu produktów oraz usług. W ramach projektu pn. " (...) 2 (X)" Wnioskodawca będzie realizował następujące zadania:

* prezentacja oferty gospodarczej (...), w tym oferty stref aktywności gospodarczej na rynkach: europejskim, azjatyckim i amerykańskim;

* prezentacja oferty gospodarczej (...), w tym oferty stref aktywności gospodarczej, na targach inwestycyjnych w Europie;

* przygotowanie materiałów promocyjnych.

W ramach projektu Wnioskodawca zaplanował ponadto prowadzenie działalności promocyjnej (...) i (...) (K) na arenie krajowej i międzynarodowej przez personel Wnioskodawcy (koszty osobowe).

Realizacja ww. zadań będzie prowadzona głównie na rzecz niewskazanych precyzyjnie adresatów, w tym przedsiębiorstw z sektora MŚP, posiadających siedzibę lub oddział albo miejsce prowadzenia działalności na terenie województwa (...), zainteresowanych umiędzynaradawianiem swojej działalności. Ponadto adresatami działań będą międzynarodowe środowiska gospodarcze (przedsiębiorcy, przedstawiciele instytucji inwestycyjnych itp.), podmioty okołobiznesowe i opiniotwórcze (dziennikarze branżowi), w tym potencjalni inwestorzy polscy i zagraniczni, którym Wnioskodawca zamierza przekazywać informacje na temat potencjału inwestycyjnego Województwa (...) i K.

W związku z powyższymi działaniami (...) (...) S.A. planuje dokonać zakupu powierzchni wystawienniczej na targach, zakupu usług promocyjnych (materiały reklamowe) i usług eksperckich.

Maksymalny poziom dofinansowania wskazany we wniosku po stronie Wnioskodawcy stanowi 85% łącznej kwoty wydatków kwalifikowanych, które Wnioskodawca planuje ponieść w związku z realizacją projektu. Kwota ta pochodzić będzie z EFRR, a pozostałe 15% stanowić będą środki własne Spółki i partnera. W trakcie realizacji projektu Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia otrzymanych środków. Otrzyma on dofinansowanie w formie refundacji (wypłacane wsparcie będzie stanowić zwrot części wydatków rzeczywiście poniesionych przez Wnioskodawcę i sfinansowanych z jego własnych środków). Ostateczne rozliczenie dokonywane będzie na podstawie dokumentów wskazujących na faktycznie i prawidłowo poniesione wydatki w ramach kwartalnych rozliczeń (wniosków o płatność). Wnioski te składane będą do (...) Centrum Przedsiębiorczości pełniącego funkcję Instytucji Pośredniczącej w zakresie realizacji Poddziałania 3.3.1. Promocja gospodarcza (...) RPO WM ("IP RPO WM").

W przypadku stwierdzenia wystąpienia nieprawidłowości indywidualnej na każdym etapie realizacji projektu (w tym również niezrealizowania projektu lub części zadań) IP RPO WM może dokonać pomniejszenia wartości wydatków kwalifikowalnych lub/i nałożyć korektę finansową, skutkującą zmniejszeniem dofinansowania lub koniecznością zwrotu wraz z odsetkami nieprawidłowo wydatkowanych środków. Szczegółowo kwestię rozliczeń regulują "Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020" z 22 sierpnia 2019 r., zatwierdzone przez Ministra Inwestycji i Rozwoju ("Wytyczne").

Właścicielami powstałych w wyniku projektu produktów (np. publikacji, opracowań, prezentacji) będą partnerzy wspólnie realizujący projekt. Zasady realizacji określone w Wytycznych wskazują, że w przypadku uzyskania dochodu w trakcie realizacji projektu, Wnioskodawca uzyska dofinansowanie pomniejszone o wysokość tego dochodu lub będzie zobowiązany do zwrotu środków (w przypadku wypłaty przed uzyskaniem dochodu). Planowany projekt nie będzie jednakże generował żadnych dochodów. Ponadto Wnioskodawca po zakończeniu projektu nie będzie również uprawniony do sprzedaży lub oferowania odpłatnie jakichkolwiek rezultatów uzyskanych w trakcie jego realizacji (np. sprzedaży folderów informacyjnych, udostępniania odpłatnie prezentacji i uzyskanych informacji o rynkach zagranicznych). Wypracowane produkty i rezultaty projektu będą wykorzystywane do promowania potencjału gospodarczego województwa (...) oraz K na arenie międzynarodowej, a także w kraju (zwiększenie rozpoznawalności gospodarczej marki (...) i K). Wskazane rezultaty posłużą partnerom projektu do prowadzenia działalności informacyjnej i promocyjnej. Będą one udostępniane nieodpłatnie za pośrednictwem strony www, portali społecznościowych lub w formie papierowej.

Projekt ma charakter nieinwestycyjny. Jego podstawowym efektem nie jest wytworzenie składników majątku, ale przygotowanie i przeprowadzenie zintegrowanych działań promocyjnych i kampanii wizerunkowej, prezentującej potencjał gospodarczy (...), a w szczególności K na arenie międzynarodowej, a także stworzenie wspólnego przekazu dotyczącego atrakcyjnych i konkurencyjnych warunków do lokowania się nowych inwestorów w (...)/K i wzmacniania wizerunku tego miejsca, jako dobrej lokalizacji dla inwestycji, wyróżniającego się różnorodnością propozycji inwestycyjnych, zaspokajającego oczekiwania najbardziej wymagających inwestorów. Celem projektu jest zintegrowanie działań i potencjałów instytucji działających na rzecz rozwoju gospodarczego w (...)/K w zakresie promocji potencjału gospodarczego tego regionu, a w konsekwencji wzmocnienie wizerunku gospodarczego (...) w kraju i na świecie.

Realizacja projektu X jest uzależniona od otrzymania dofinansowania. W przypadku braku dofinansowania przedstawiony zakres działań nie będzie realizowany.

W przypadku otrzymania dofinansowania projektu nie będzie ono prowadzić do wykonywania czynności nim objętych po cenie niższej lub zerowej, ponieważ zakres działań w projekcie nie stanowi świadczenia usług lub sprzedaży towarów, które oferuje Wnioskodawca w ramach swojej bieżącej działalności. (...) (...) S.A. w ramach projektu " (...)" nie będzie świadczyć usług ani wykonywać dostawy towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Działania zaplanowane przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego projektu nie będą mieć bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie będą też adresowane do konkretnego odbiorcy. Działania te obejmą uczestnictwo w targach inwestycyjnych i spotkaniach zaplanowanych w ramach projektu. Celem projektu jest natomiast promocja gospodarcza województwa (...) ze szczególnym uwzględnieniem K. Beneficjenci ostateczni projektu, w tym przedsiębiorstwa sektora MŚP, będą mogli bezpłatnie korzystać z jego rezultatów, tj. zwiększonego zasięgu promocji gospodarczej całej (...), będącego efektem realizacji zadań wskazanych powyżej.

Dofinansowanie w ramach projektu " (...)" będzie miało charakter kosztowy. W całości zostanie ono przeznaczone na pokrycie kosztów niezbędnych do realizacji ww. projektu. Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie w pierwszej kolejności dotyczą określenia, czy dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowanych projektu będzie stanowiło podstawę opodatkowania i tym samym będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy. Stosownie do tego przepisu, podstawa opodatkowania obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2.

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Na podstawie art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1.

stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2.

udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3.

otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towaru lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej: Dyrektywą 2006/112/WE Rady, z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Związane jest to z tym, że podstawa opodatkowania stanowi wartość faktycznie uzyskaną przez sprzedawcę z tytułu danej opodatkowanej czynności. Należy jednocześnie wskazać, że nie ma tu znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których to dofinansowanie jest wypłacane.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę - czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

Należy zauważyć, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Jak wskazano powyżej, włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie - czy podlegają opodatkowaniu, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Tym samym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Koniecznym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia "subwencja bezpośrednio związana z ceną".

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Limited v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy, by możliwe było jej ustalenie. Cena, jaką płaci nabywca, musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, że dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu usługę pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można - i należy - potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Należy zwrócić uwagę, że dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cel, na który ta dotacja jest przeznaczona.

Jak już wskazano, kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania tym podatkiem.

Tym samym, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Jak wskazano powyżej kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest stwierdzenie, że dotacja przekazywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wcześniej wskazano, jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia, taka dotacja podlega VAT. Z kolei, jeśli związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można - i należy - potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz przepisów prawa mających zastosowanie w sprawie prowadzi do wniosku, że skoro - jak wskazano we wniosku - dotacja w całości służy sfinansowaniu działań w ramach projektu, to oznacza, że w opisanej sytuacji nie występuje dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Dotacja ta będzie zatem dofinansowaniem ogólnym i będzie stanowić zwrot kosztów faktycznie poniesionych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu, w części przypadającej na Wnioskodawcę. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za dokonywanie dostawy towarów lub świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów.

Tym samym otrzymane dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu pn. " (...) (X)", nie zwiększy podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy stwierdzić należy, że dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowanych projektu nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania i tym samym nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem stwierdzić należy, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z przedstawionego opisu sprawy jednoznacznie wynika, że projekt obejmuje zintegrowaną promocję gospodarczą potencjału gospodarczego (...), w szczególności (...) (K) realizowaną w formie szeroko zakrojonej bezpośredniej promocji oraz kampanii wizerunkowej potencjału gospodarczego regionu / K w kraju i na arenie międzynarodowej. Założenia projektu koncentrują się wokół zainteresowania polskich i zagranicznych firm inwestycjami w regionie i pobudzenia eksportu produktów oraz usług. Planowany projekt nie będzie generował żadnych dochodów. Jak wskazano wyżej, w opisanej sytuacji nie występuje dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za dokonywanie dostawy towarów lub świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym wszystkie towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl