0114-KDIP4-2.4012.91.2020.2.MC - VAT w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nieruchomości na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.91.2020.2.MC VAT w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nieruchomości na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2020 r., przesłanym przez Departament Poboru Podatków Ministerstwa Finansów (data wpływu do tut. Organu 27 lutego 2020 r.), uzupełnionym w dniu 5 marca 2020 r. (data wpływu 9 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nieruchomości na rzecz jednostki samorządu terytorialnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nieruchomości na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 marca 2020 r., nadanym w dniu 5 marca 2020 r. (data wpływu 9 marca 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

W oparciu o przepisy ustawy z dnia (...) o (...) (tekst jedn.: Dz. U. z (...) poz. (...), z późn. zm.; dalej "ustawa o (...)") nieruchomość stanowiąca działki ewidencyjne nr (...) i (...) objęte KW nr (...) o łącznym obszarze 2,6295 ha została przekazana na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego nr (...) z dnia 5 lutego 2019 r. zawartego pomiędzy (...) a Wnioskodawcą.

Nieruchomość ta jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego na obszarze oznaczonym symbolami 14UO, 15U i 16ZP/1 (obszar przeznaczony pod edukację, kryte urządzenia sportowe, telekomunikację, terenowe urządzenia sportowe, skwery, place zabaw, wody powierzchniowe, infrastrukturę drogową, urządzenia infrastruktury technicznej, handel detaliczny, małopowierzchniowy A, gastronomię, drobne usługi rozrywki, widowiskowe obiekty kultury, obiekty upowszechniania kultury, pracownie artystyczne, obiekty imprez plenerowych, biura, obiekty hotelowe, usługi drobne, poradnie medyczne, pracownie medyczne, żłobki, obiekty lecznictwa zwierząt, obiekty kształcenia dodatkowego, obiekty naukowe i badawcze, zieleń parkową, drogi wewnętrzne, ciągi piesze, ciągi pieszo-rowerowe, szalety).

Wartość szacunkowa nieruchomości została określona na kwotę 5.214.000,00 (słownie: pięć milionów dwieście czternaście tysięcy) złotych.

Wnioskodawca zamierza w trybie art. (...) oraz art. (...) ustawy o (...) nieodpłatnie przekazać opisaną wyżej nieruchomość na rzecz gminy Miasto (...) w celu realizacji budowy budynku szkolno-przedszkolnego i zagospodarowania terenu stanowiącego obiekty infrastruktury technicznej, infrastruktury społecznej, rozumiane jako obiekty budowlane służące realizacji celu publicznego w zakresie edukacji, wychowania i sportu, wraz z terenami, obiektami i urządzeniami niezbędnymi do ich funkcjonowania. Wykorzystanie nieruchomości na ten cel jest zgodne z przepisem art. (...) ustawy o (...).

Podkreślenia wymaga, że rozdysponowanie nieruchomości wchodzących w skład (...) w trybie (...) oraz art. (...) ustawy o (...) stanowi jedną z wielu prawnie dopuszczalnych form gospodarowania nieruchomościami tego (...), niemniej czynności prawne tego rodzaju nie stanowią głównej sfery aktywności Wnioskodawcy; zadania Wnioskodawcy określa art. (...) ustawy o (...). Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługiwało w całości ani w części prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości. Wnioskodawca dokonywał odliczenia podatku VAT z tytułu wykonanych operatów szacunkowych dla nieruchomości stanowiącej działki ewidencyjne nr (...) i (...) i przeznaczonej do nieodpłatnego przekazania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 marca 2020 r.):

1. Czy z tytułu nieodpłatnego przekazania nieruchomości w trybie, o którym mowa w art. (...) oraz art. (...) ustawy o (...), Wnioskodawca będzie zobowiązany do uiszczenia podatku VAT od wartości nieruchomości?

2. Czy okoliczność, iż Wnioskodawca dokonywał odliczenia podatku VAT z tytułu wykonanych operatów szacunkowych dla przedmiotowej nieruchomości ma wpływ na ew. zobowiązanie do uiszczenia podatku VAT od wartości przekazywanej nieruchomości?

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 marca 2020 r.):

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca z tytułu nieodpłatnego przekazania nieruchomości nie będzie zobowiązany do uiszczenia podatku VAT od wartości nieruchomości, a dokonywanie odliczeń podatku VAT dla dokonanych operatów nie wpływa na to zobowiązanie w całości, lub części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

(...)

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że na podstawie ustawy o (...), nieruchomość stanowiąca działki ewidencyjne nr (...) i (...) o łącznym obszarze 2,6295 ha została przekazana na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego z dnia 5 lutego 2019 r. zawartego pomiędzy (...) a Wnioskodawcą. Wnioskodawca zamierza nieodpłatnie przekazać przedmiotową nieruchomość na rzecz gminy Miasto (...) w celu realizacji budowy budynku szkolno-przedszkolnego i zagospodarowania terenu stanowiącego obiekty infrastruktury technicznej, infrastruktury społecznej, rozumiane jako obiekty budowlane służące realizacji celu publicznego w zakresie edukacji, wychowania i sportu, wraz z terenami, obiektami i urządzeniami niezbędnymi do ich funkcjonowania. Wykorzystanie nieruchomości na ten cel jest zgodne z przepisem art. (...) ustawy o (...). Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługiwało w całości ani w części prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości. (...) dokonywał odliczenia podatku VAT z tytułu wykonanych operatów szacunkowych dla nieruchomości stanowiącej działki ewidencyjne nr (...) i (...) i przeznaczonej do nieodpłatnego przekazania.

Wątpliwości dotyczą ustalenia, czy z tytułu nieodpłatnego przekazania nieruchomości na rzecz Miasta (...) w trybie, o którym mowa w art. (...) oraz art. (...) ustawy o (...), Wnioskodawca będzie zobowiązany do uiszczenia podatku VAT od wartości przekazanej nieruchomości oraz ustalenia, czy okoliczność, że Wnioskodawca dokonywał odliczenia podatku VAT z tytułu wykonanych operatów szacunkowych dla przedmiotowej nieruchomości wpływa na zobowiązanie Wnioskodawcy do uiszczenia podatku VAT z tytułu nieodpłatnego przekazania tej nieruchomości.

Odnosząc się do niniejszych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że z cytowanego powyżej art. 7 ust. 2 ustawy wynika, że opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatna czynność z nią zrównana po spełnieniu warunków zawartych w art. 7 ust. 2 ustawy, tj. jeżeli dokonującym nieodpłatnego przekazania jest podatnik podatku od towarów i usług, przekazane towary należą do jego przedsiębiorstwa oraz przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub jego części składowych.

Powyższe oznacza, że nieodpłatne przekazanie towarów uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem, importem lub wytworzeniem (w tym części składowych). Niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towaru jako czynności wyłączonej spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który został on przekazany.

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku nieodpłatne przekazanie nieruchomości na rzecz Miasta (...) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie, jak wynika z wniosku, Wnioskodawcy nie przysługiwało w całości ani w części prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości lub jej części składowych. Zatem w niniejszej sprawie nie jest spełniony jeden z warunków uznania nieodpłatnego przekazania towarów (w analizowanym przypadku nieruchomości) za odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy. Tym samym stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie nieruchomości na rzecz Miasta (...) nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Bez wpływu na powyższe rozstrzygnięcie pozostaje okoliczność, że Wnioskodawca dokonywał odliczenia podatku VAT z tytułu wykonanych operatów szacunkowych dla przedmiotowej nieruchomości.

Zatem Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do uiszczenia podatku VAT od wartości nieodpłatnie przekazanej na rzecz Miasta (...) nieruchomości. Jednocześnie okoliczność, że Wnioskodawca dokonywał odliczenia podatku VAT z tytułu wykonanych operatów szacunkowych dla przedmiotowej nieruchomości pozostaje bez wpływu na zobowiązanie Wnioskodawcy do uiszczenia podatku VAT z tytułu nieodpłatnego przekazania tej nieruchomości.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl