0114-KDIP4-2.4012.82.2019.2.MMA - VAT w zakresie skutków podatkowych związanych ze sprzedażą nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.82.2019.2.MMA VAT w zakresie skutków podatkowych związanych ze sprzedażą nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2019 r. (data wpływu 19 grudnia 2019 r.) uzupełnionym w dniu 9 marca 2020 r. (data wpływu 11 marca 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 10 lutego 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych związanych ze sprzedażą Nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych związanych ze sprzedażą Nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest polską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...). Spółka w 2005 r. użytkowała w działalności gospodarczej obcy środek trwały w postaci budynków przemysłowych wraz z placem, w których Spółka dokonała ulepszeń na kwotę 276 000 złotych, odliczając VAT od zakupów związanych z tymi ulepszeniami. W 2005 r. Spółka rozpoczęła amortyzację inwestycji w obcym środku trwałym.

W 2006 r. aktem notarialnym Spółka zakupiła użytkowane budynki wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu za kwotę 933 000 złotych, w tym prawo użytkowania wieczystego za 598 000 złotych, oraz budynek wraz z infrastrukturą za 335 000 złotych.

W akcie notarialnym, obejmującym zakup ww. nieruchomości zaznaczono prawo do zwolnienia sprzedaży ww. nieruchomości z VAT. Sprzedane budynki pochodziły z lat 70-tych i stanowiły budynki używane.

Po dokonaniu nabycia własności budynków Spółka zwiększyła wartość budynków wraz z placem o niezamortyzowaną część nakładów inwestycyjnych z 2005 r., co dało wartość początkową budynków w wysokości 587 000 złotych. W 2016 r. Spółka dokonała kolejnego ulepszenia budynków o wartość 112 000 złotych. Łączne nakłady ulepszające budynki w latach 2015 - 2016 przekroczyły 30% wartości początkowej budynków.

Budynki wraz z placem były wykorzystywane w działalności gospodarczej Spółki przez ponad 10 lat od daty ich ulepszenia. Obecnie Spółka zamierza sprzedać budynki oraz plac wraz prawem wieczystego użytkowania gruntu.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że plac nie spełnia definicji budowli. Stanowi wraz z budynkiem jeden środek trwały. Na działce znajduje się jeden budynek w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane, w skład którego wchodzi również plac. Wnioskodawca będzie sprzedawał nieruchomość składającą się z jednej działki ewidencyjnej i jednego budynku z infrastrukturą.

Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ponoszonymi nakładami na ulepszenie budynku i placu. Budynek wraz z placem służył do działalności opodatkowanej spółki. Budynek wraz z placem po ulepszeniu zostały oddane do użytkowania w listopadzie 2016 r. Wydatki na ulepszenie placu stanowiły wydatki na ulepszenie budynku i łącznie przekroczyły wartość budynku (klasyfikowanego wraz z placem).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a Ustawy VAT Spółka może skorzystać ze zwolnienia z VAT transakcji sprzedaży budynku oraz placu wraz z użytkowaniem wieczystym?

2. Czy w świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a Ustawy VAT w sytuacji poniesienia nakładów na ulepszenie zakupionego budynku wraz z placem Spółka powinna opodatkować transakcję sprzedaży budynku oraz placu wraz z użytkowaniem wieczystym podatkiem VAT według stawki VAT 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a Ustawy VAT Spółka może skorzystać ze zwolnienia z VAT transakcji sprzedaży budynków oraz placu wraz z użytkowaniem wieczystym, gdyż nakłady przekraczające 30% wartości początkowej budynku oraz placu były wykorzystywane przez Spółkę przez okres przekraczający 5 lat od daty ich poniesienia.

Ad. 2

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a Ustawy VAT w sytuacji poniesienia nakładów na ulepszenie zakupionych budynków wraz z placem Spółka powinna opodatkować transakcję sprzedaży budynków oraz placu wraz z użytkowaniem wieczystym podatkiem VAT według stawki VAT 23% pod warunkiem skorzystania z opcji opodatkowania transakcji podatkiem VAT w rozumieniu art. 43 ust. 10 Ustawy VAT.

UZASADNIENIE stanowiska

Ad. 1

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT zwalnia się z podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy VAT zwalnia się z podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów;

W świetle art. 43 ust. 7a Ustawy VAT warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b Ustawy VAT nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z powyższego wynika, iż w pierwszej kolejności należy rozważyć możliwość zastosowania zwolnienia z VAT, wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT. Zwolnienie jest zależne od tego czy transakcja jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia czy też po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia.

Przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć zgodnie z art. 2 pkt 14 Ustawy VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2019 r. oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Powyższe jest zgodne z aktualną praktyką orzeczniczą. Jeszcze przed zmianą ww. przepisu organy podatkowe przyjmowały, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku (budowli), jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej (zob. interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 sierpnia 2019 r., 0111-KDIB3-2.4012.459.2019.3.MD). W praktyce nowelizacja ta potwierdza obecną linię orzeczniczą dotyczącą pierwszego zasiedlenia.

Z powyższego wynika, iż oddanie do używania przez Spółkę budynku oraz placu na własne potrzeby, po dokonaniu ich ulepszeń odbył się w ramach pierwszego zasiedlenia. Oznacza, to że pierwsze zasiedlenie nastąpiło dawniej niż 2 lata temu. Stąd, zasadnym jest twierdzenie, iż planowana transakcja sprzedaży budynku wraz z placem nastąpi poza pierwszym zasiedleniem a zatem będzie mogło mieć do niej zastosowanie zwolnienie z VAT, wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT.

Ad. 2

Do transakcji zwolnionej z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT odnosi się art. 43 ust. 10 Ustawy VAT. Według tego przepisu podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

a.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

b.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W świetle art. 43 ust. 11 Ustawy VAT oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

a.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

b.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

c.

adres budynku, budowli lub ich części.

Reasumując, jedynie w przypadku złożenia oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia z VAT planowana sprzedaż budynków oraz placu wraz z użytkowaniem wieczystym gruntu nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT.

W konsekwencji w odniesieniu do planowanej transakcji sprzedaży budynku oraz placu wraz z użytkowaniem wieczystym:

Ad. 1

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a Ustawy VAT Spółka może skorzystać ze zwolnienia z VAT, gdyż nakłady przekraczające 30% wartości początkowej budynków oraz placu były wykorzystywane przez Spółkę przez okres przekraczający 5 lat od daty ich poniesienia;

Ad. 2

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a Ustawy VAT w sytuacji poniesienia nakładów na ulepszenie zakupionych budynków wraz z placem Spółka będzie mogła opodatkować tą transakcję podatkiem VAT według stawki VAT 23% pod warunkiem skorzystania z opcji opodatkowania transakcji podatkiem VAT w rozumieniu art. 43 ust. 10 Ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W tym miejscu należy wskazać, że w myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również: oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste oraz zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (towarem - w rozumieniu ww. przepisu) na rzecz użytkownika wieczystego, co sprawia, że może on rozporządzać nim jak właściciel. Zatem w świetle powołanego wyżej art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług odpłatne przeniesienie prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy wskazać, że nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Mając na uwadze powołane wyżej regulacje prawne należy stwierdzić, że planowana przez Zainteresowanych dostawa Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy) jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Należy bowiem wskazać, że przedmiotowa dostawa będzie dotyczyła towaru w rozumieniu ustawy oraz będzie dokonana przez podatnika podatku od towarów i usług (o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w oparciu o art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. "Pierwsze zasiedlenie" budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika - bowiem w obydwu przypadku doszło do korzystania z budynku.

Należy przy tym wskazać, że jak wynika z art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

a.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

b.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

a.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

b.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

c.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

W tym miejscu należy nadmienić, że dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie natomiast do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, również prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu (prawa wieczystego użytkowania gruntu) korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w 2005 r. użytkowała w działalności gospodarczej obcy środek trwały w postaci budynków przemysłowych wraz z placem, w których Spółka dokonała ulepszeń, odliczając VAT od zakupów związanych z tymi ulepszeniami. W 2005 r. Spółka rozpoczęła amortyzację inwestycji w obcym środku trwałym. W 2006 r. aktem notarialnym Spółka zakupiła użytkowane budynki wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu, w tym prawo użytkowania wieczystego oraz budynek wraz z infrastrukturą. W akcie notarialnym, obejmującym zakup ww. nieruchomości zaznaczono prawo do zwolnienia sprzedaży ww. nieruchomości z VAT. Sprzedane budynki pochodziły z lat 70-tych i stanowiły budynki używane. Po dokonaniu nabycia własności budynków Spółka zwiększyła wartość budynków wraz z placem o niezamortyzowaną część nakładów inwestycyjnych z 2005 r., co dało wartość początkową budynków. W 2016 r. Spółka dokonała kolejnego ulepszenia budynków. Łączne nakłady ulepszające budynki w latach 2015 - 2016 przekroczyły 30% wartości początkowej budynków.

W uzupełnieniu wniosku Spółka sprecyzowała, że przedmiotem sprzedaży będzie jeden budynek z placem położony na jednej działce ewidencyjnej będącej w użytkowaniu wieczystym. Budynek wraz z placem były wykorzystywane w działalności gospodarczej Spółki przez ponad 10 lat od daty ich ulepszenia. Obecnie Spółka zamierza sprzedać budynek oraz plac wraz prawem wieczystego użytkowania gruntu.

Plac nie spełnia definicji budowli. Stanowi wraz z budynkiem jeden środek trwały. Na działce znajduje się jeden budynek w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane, w skład którego wchodzi również plac. Wnioskodawca będzie sprzedawał nieruchomość składającą się z jednej działki ewidencyjnej i jednego budynku z infrastrukturą. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ponoszonymi nakładami na ulepszenie budynku i placu. Budynek wraz z placem służył do działalności opodatkowanej spółki. Budynek wraz z placem po ulepszeniu zostały oddane do użytkowania w listopadzie 2016 r. Wydatki na ulepszenie placu stanowiły wydatki na ulepszenie budynku i łącznie przekroczyły wartość budynku (klasyfikowanego wraz z placem).

W związku z powyższym opisem powstała wątpliwość, jakie przyjąć zasady dla opodatkowania planowanej transakcji sprzedaży Nieruchomości.

W celu ustalenia, czy w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, czy też opodatkowanie właściwą stawką podatku należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy względem Budynku oraz placu posadowionego na Gruncie nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności i przywołanych przepisów, należy stwierdzić, że dostawa Budynku wraz z placem (stanowiącym jeden środek trwały) znajdującego się na Gruncie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Dostawa nastąpi po pierwszym zasiedleniu i w okresie dłuższym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia. Jak wynika z wniosku w 2016 r. Spółka dokonała ulepszenia budynku. Łączne nakłady ulepszające budynek w latach 2015 - 2016 przekroczyły 30% wartości początkowej budynku. Budynek wraz z placem po ulepszeniu został oddany do użytkowania w listopadzie 2016 r.

Ponieważ planowana dostawa Budynku wraz z placem korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, nie ma potrzeby analizowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z cytowanym wcześniej art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zatem w opisanym we wniosku zdarzeniu, sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu będzie opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie tych samych przepisów co sprzedaż Budynku oraz placu.

Tym samym, w przypadku, gdy Strony Transakcji, po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, opodatkują dostawę ww. Budynku oraz placu stawką 23%, wówczas dostawa użytkowania wieczystego gruntu również będzie opodatkowana taką samą stawką.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że dostawa Nieruchomości w ramach Transakcji będzie objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, przy czym Stronom będzie przysługiwało prawo do rezygnacji z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl