0114-KDIP4-2.4012.60.2020.2.MC - Zwolnienie z VAT dostawy nieruchomości zabudowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.60.2020.2.MC Zwolnienie z VAT dostawy nieruchomości zabudowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2020 r. (data wpływu 6 lutego 2020 r.), uzupełnionym w dniu 14 kwietnia 2020 r. (data wpływu 15 kwietnia 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 30 marca 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy dużego budynku (budynku magazynowo-produkcyjnego z częścią biurowo-socjalną) oraz opodatkowania dostawy małego budynku (wiaty rozładunkowej) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy dużego budynku (budynku magazynowo-produkcyjnego z częścią biurowo-socjalną) oraz opodatkowania dostawy małego budynku (wiaty rozładunkowej).

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 9 kwietnia 2020 r., złożonym w dniu 14 kwietnia 2020 r. (data wpływu 15 kwietnia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 30 marca 2020 r., skutecznie doręczone w dniu 7 kwietnia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca nie prowadzi działalności wpisanej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wnioskodawca w dniach: 17 listopada 2006 r. i 20 września 2007 r., kupił z przeznaczeniem do majątku prywatnego na podstawie trzech umów sprzedaży sporządzonych w formie aktów notarialnych nieruchomości stanowiące trzy działki o nr ewid.: (...), (...) i (...) o łącznej powierzchni 1,0945 ha, położone w (...), które zostały ujęte w jednej księdze wieczystej nr (...). Sprzedaż nieruchomości tj.: przez Sprzedawców tj.: zarówno przez Spółdzielnię (...) w (...), jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej była zwolniona z podatku VAT i w każdym z tych przypadków nabycia nieruchomości został pobrany przez notariusza podatek 2% od sprzedaży.

Następnie Wnioskodawca na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę nr (...) z dnia 29 kwietnia 2009 r. na tych działkach objętych księgą wieczystą nr (...) rozpoczął budowę. Wnioskodawca wybudował ze środków własnych budynek magazynowo - produkcyjny z częścią biurowo - socjalną o powierzchni magazynowo - produkcyjnej ok. 2000 m2 oraz o powierzchni biurowo - socjalnej ok. 480 m2 (zwany także w treści dużym budynkiem).

Jako, że Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej i nie był podatnikiem VAT, a budynek budował ze środków własnych, traktując go jako majątek prywatny, Wnioskodawcy nie przysługiwało i w związku z tym Wnioskodawca nie korzystał z prawa do odliczenia podatku VAT od materiałów budowlanych i usług budowlanych. Wnioskodawca przed oddaniem tego budynku do użytkowania znalazł najemcę, który poprosił, aby budynek został dostosowany do potrzeb prowadzonej działalności przez najemcę. W konsekwencji Wnioskodawca na ten duży budynek uzyskał decyzję nr (...) z dnia 19 sierpnia 2016 r. zatwierdzającą projekt budowlany zamienny.

Po wykonaniu przebudowy wg projektu zamiennego zatwierdzonego decyzją nr (...) z dnia 19 sierpnia 2016 r., w dniu 17 listopada 2016 r., została wydana decyzja udzielająca pozwolenia na użytkowanie przebudowanego budynku produkcyjnego - stolami wraz ze zmianą sposobu użytkowania na budynek do produkcji, remontu sprzętu, radiolokacyjnego i systemu antenowego oraz remontu sprzętu lotniczego. W dniu 1 grudnia 2016 r., nieruchomość wraz z dużym budynkiem została wydana Najemcy. Najem trwał do 27 kwietnia 2018 r. W zakresie podatku dochodowego jako, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, a nieruchomość stanowiła jego majątek prywatny, przychód z najmu prywatnego został opodatkowany zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jako, że czynsz najmu ww. dużego budynku oddanego w najem był kwotą wysoką, Wnioskodawca, jako Wynajmujący zarejestrował się jako podatnik VAT czynny, gdyż w dniu 13 grudnia 2016 r. Wnioskodawca złożył do Urzędu Skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R. W zgłoszeniu, jako datę od której Wnioskodawca, jako podatnik rezygnuje ze zwolnienia podał: 14 grudnia 2016 r.

Wnioskodawca był czynnym podatnikiem VAT i przez cały okres najmu wystawiał Najemcy faktury VAT. Wnioskodawca na tej nieruchomości planował również wybudowanie wiaty rozładunkowej (zwanej także w treści małym budynkiem) w zabudowie produkcyjnej zlokalizowanej na działkach o nr ewid. (...), (...) i (...) objętych księgą wieczystą nr (...). W dniu 2 października 2017 r., Wnioskodawca uzyskał decyzję zatwierdzającą projekt budowlany na budowę wiaty rozładunkowej w zabudowie produkcyjnej (małego budynku).

Wynajmujący przystąpił do budowy wiaty rozładunkowej. Obecnie Wnioskodawca jest na etapie uzyskiwania pozwolenia zamiennego na budowę wiaty i wkrótce zakończy budowę i będzie się starał o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie wiaty.

Pomimo, że Wnioskodawca w okresie od 14 grudnia 2016 r. do 1 stycznia 2020 r. był czynnym podatnikiem VAT, to budował tą wiatę (mały budynek) z myślą o przeznaczeniu do majątku prywatnego i ze środków własnych, a w związku z tym nie korzystał z prawa do odliczenia podatku VAT.

Nawet, jak Wnioskodawca brał faktury na materiały np. na drzwi, czy inne materiały budowlane, to wyłącznie dla własnych potrzeb, aby obliczyć koszt budowy takiego budynku, a nie w celu odliczenia podatku VAT. Ponadto od 1 stycznia 2020 r., tj. w czasie, gdy wiata ta jest kończona i będzie wkrótce oddana do użytkowania, Wnioskodawca nie jest już podatnikiem VAT czynnym lecz podatnikiem zwolnionym, gdyż w dniu 19 grudnia 2019 r., złożył aktualizację zgłoszenia w zakresie podatku od towarów i usług VAT - R. W zgłoszeniu jako data, od której Wnioskodawca, jako podatnik będzie korzystał ze zwolnienia podał datę: 1 stycznia 2020 r. Obecnie na białej liście podatników Wnioskodawca jest wykazany, że figuruje w rejestrze, a status podatnika to zwolniony. Wnioskodawca w dniu 12 czerwca 2019 r., zawarł też umowę najmu na podstawie której wynajmuje dom mieszkalny w Warszawie na cele mieszkaniowe, który również stanowi jego majątek prywatny, jednakże najem ten jest zwolniony przedmiotowo z podatku VAT.

Wnioskodawca jako, że budynek magazynowo - produkcyjny z częścią biurowo - socjalną był budowany (duży budynek) i został po przebudowie oddany do użytkowania w dniu 17 listopada 2016 r., to od tego czasu nie miał potrzeby dokonywania nakładów na ten budynek. A zatem Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku, w stosunku do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wynajmujący w związku z zakończeniem umowy najmu w kwietniu 2018 r., zainteresował się możliwością sprzedaży nieruchomości. Znalazła się osoba fizyczna, która byłaby zainteresowana nabyciem na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej w formie aktu notarialnego tej nieruchomości, na której posadowiony jest budynek magazynowo - produkcyjny z częścią biurowo-socjalną (duży budynek) oddany do użytkowania w dniu 17 listopada 2016 r., i wiata rozładunkowa (mały budynek), na którą Wnioskodawca wkrótce uzyska decyzję zatwierdzającą projekt budowlany zamienny, a po zakończeniu budowy uzyska pozwolenie na użytkowanie. Nieruchomość jest ogrodzona. Wnioskodawca chciałby sprzedać tą zabudowaną nieruchomość i jest w trakcie negocjacji warunków sprzedaży, która planowana jest na czerwiec 2020 r.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że pozwolenie na budowę obejmowało wszystkie trzy działki objęte księgą wieczystą nr (...) i one zostały zabudowane.

Na działce (...) o powierzchni: 0,8175 ha znajduje się duży budynek i mały budynek.

Na działce (...) o powierzchni 0,1589 ha znajduje się nieznaczna część dużego budynku oraz częściowo plac manewrowy i parkingowy.

Działka nr (...) o powierzchni 0,1181 ha nie jest zabudowana żadnym budynkiem, natomiast na tej działce, jak i częściowo na działce nr (...) znajduje się utwardzony kostką brukową na podbudowie wybudowany plac manewrowy i parkingowy stanowiący budowlę, który powstał w wyniku wykonania prac budowlanych.

Działka o powierzchni 0,1181 ha nie jest zabudowana żadnym budynkiem, natomiast jest zabudowana częściowo placem manewrowym i parkingowym będącym budowlą. Nie ma uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego. Została wydana decyzja o warunkach zabudowy dla przedmiotowego gruntu.

Wnioskodawca nie prowadząc działalności gospodarczej budował i nadal buduje mały budynek traktując go jako majątek prywatny, bez zamiaru wykorzystywania go do wykonywania czynności opodatkowanych od towarów i usług, dlatego choć wcześniej był podatnikiem VAT czynnym, nie korzystał z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z budową tego małego budynku.

Mały budynek na dzień planowanej dostawy będzie spełniał definicję budynku w rozumieniu prawa budowlanego.

Ponadto odpowiadając na wezwanie tut. Organu o wskazanie czy mały budynek (wiata rozładunkowa) w okresie pomiędzy jego wybudowaniem, a sprzedażą będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku, Wnioskodawca wskazał, że na dzień dzisiejszy Wnioskodawca nie planuje korzystać z tego budynku. Budynek jest jeszcze w trakcie zakańczania budowy i nie uzyskał pozwolenia na użytkowanie budynku. Prawdopodobnie okres, jaki będzie pomiędzy sprzedażą, a oddaniem do użytkowania będzie nieznaczny i w tym czasie budynek nie będzie wykorzystywany na żadne cele.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w świetle przepisów można uznać, że dostawa dużego budynku, który został oddany do użytkowania w dniu 17 listopada 2016 r., będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług?

2. Czy w świetle przepisów i związku z tym, że w stosunku do wiaty rozładunkowej (małego budynku) Wnioskodawca nie korzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dostawa małego budynku będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, czy też będzie opodatkowana podatkiem o towarów i usług?

3. Czy gdyby Organ odpowiadając na pytanie drugie (powyżej) uznał, że dostawa wiaty rozładunkowej (małego budynku) powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług w stawce 23%, to należy ją zastosować do całej dostawy tego budynku w sytuacji, gdy tylko cześć kosztów budowy tego małego budynku została poniesiona, gdy Wnioskodawca był podatnikiem VAT czynnym, a część kosztów, tj. od 1 stycznia 2020 r., została i jest ponoszona, gdy Wnioskodawca jest podatnikiem VAT zwolnionym?

4. W przypadku, gdyby dostawa wiaty rozładunkowej (małego budynku) nie byłaby zdaniem Organu zwolniona z podatku od towarów i usług, to jak Wnioskodawca ma prawidłowo postąpić, aby opodatkować dostawę tych dwóch budynków znajdujących się na tym jednym gruncie?

5. W sytuacji, gdyby dostawa tych dwóch budynków podlegałaby zróżnicowanemu opodatkowaniu (tj. duży budynek zwolniony z VAT, a mały budynek opodatkowany 23% VAT), a z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, to jaka w świetle przepisów o podatku od towarów i usług będzie najwłaściwsza metoda dokonania alokacji gruntu?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1) W świetle przepisów dostawa dużego budynku tj.: budynku, który po wybudowaniu i przebudowaniu został oddany do użytkowania w dniu 17 listopada 2016 r., a następnie był przedmiotem najmu od 1 grudnia 2016 r., do 27 kwietnia 2018 r., będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że: "Zwalnia się od podatku:

10)

dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy: "14) pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej".

W ocenie Wnioskodawcy, skoro duży budynek został oddany do użytkowania w dniu 17 listopada 2016 r., a następnie od dnia: 1 grudnia 2016 r. do dnia: 27 kwietnia 2018 r., budynek został oddany Najemcy do użytkowania, to mamy do czynienia z pierwszym zasiedleniem, jednakże pomiędzy

tym pierwszym zasiedleniem, a planowaną dostawą budynku (czerwiec 2020 r.) upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

A zatem nie zachodzą negatywne przesłanki wyłączające zastosowanie zwolnienia z podatku od towarów i usług dostawy dużego budynku, gdyż od pierwszego zasiedlenia do dostawy budynku (akt notarialny sprzedaży planowany na czerwiec 2020 r.) minęło dwa lata, i nie ma znaczenia, że najem w okresie od dnia oddania budynku do użytkowania do dnia planowanej dostawy, trwał łącznie: 17 miesięcy. W świetle obowiązujących przepisów dostawa dużego budynku będzie korzystać ze zwolnienia.

Ponadto, nawet gdyby Organ uznał, że w przedstawionym stanie faktycznym nie znajdą do dostawy dużego budynku przepisy tj.: art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, to i tak ta dostawa dużego budynku będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy, który stanowi, że: 1. Zwalnia się od podatku: 10a) dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów."

Zdaniem Wnioskodawcy skoro duży budynek, który został wybudowany i oddany do użytkowania w dniu 17 grudnia 2016 r., był budowany ze środków prywatnych i do majątku prywatnego, a Wnioskodawca nie był zarejestrowany jako podatnik VAT, a zatem nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również po dniu oddania budynku do użytkowania, tj. po 17 listopada 2016 r., nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, to i tak dostawa dużego budynku będzie korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Ad 2)

Zdaniem Wnioskodawcy związku z tym, że w stosunku do wiaty rozładunkowej (małego budynku), którego budowa dopiero w najbliższym czasie zostanie zakończona po uzyskaniu decyzji zatwierdzającej projekt budowlany zamienny, pomimo, że budynek ten był budowany również w czasie, gdy Wnioskodawca był podatnikiem VAT czynnym lecz Wnioskodawca nie korzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, to dostawa małego budynku będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a) ww. ustawy, który stanowi, że: "1. Zwalnia się od podatku: 10a) dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów."

Skoro Wnioskodawca nie prowadząc działalności gospodarczej budował mały budynek choć był podatnikiem VAT czynnym, nie korzystał z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z budową tego małego budynku, który dopiero będzie zakończony po uzyskaniu decyzji zatwierdzającej projekt budowlany zamienny, czyli w czasie, gdy Wnioskodawca jest podatnikiem VAT zwolnionym, to Wnioskodawca ma prawo do zastosowania dla całej dostawy tego małego budynku zwolnienia od podatku VAT.

Ad 3).

W sytuacji, uznania przez Organ, że w stosunku do małego budynku nie zostały spełnione przesłanki uprawniające do zwolnienia dostawy od podatku z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy od podatku od towarów i usług, mając na względzie, że tylko część kosztów budowy tego małego budynku, który jeszcze nie został oddany do użytkowania została poniesiona jak Wnioskodawca był podatnikiem VAT czynnym (choć tego podatku VAT nie odliczał traktując, że buduje do majątku prywatnego) tj. do dnia 1 stycznia 2020 r., a część kosztów związanych z budową tego małego budynku została poniesiona i nadal są ponoszone, gdy Wnioskodawca był i nadal jest podatnikiem VAT zwolnionym tj.: od dnia 1 stycznia 2020 r., do dnia jego zakończenia i oddania do użytkowania, (które nastąpi wkrótce), to nie ma możliwości potraktowania tej dostawy jednego małego budynku, jako częściowo zwolniona z podatku VAT, a częściowo podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, decydujące przy ustaleniu, czy dostawa będzie korzystać ze zwolnienia, czy też powinna być opodatkowana podatkiem VAT powinna być wartość wydatków na ten mały budynek to znaczy: czy budując ten mały budynek Wnioskodawca więcej kosztów poniósł będąc czynnym podatnikiem VAT, czy też więcej kosztów poniósł, gdy był podatnikiem VAT zwolnionym. Wyższa wartość kosztów poniesionych, gdy podatnik był podatnikiem VAT zwolnionym powinna przesądzać o tym, że dostawa tego małego budynku powinna korzystać ze zwolnienia, natomiast w sytuacji uznania przez Organ, że w stosunku do małego budynku nie zostały spełnione przesłanki uprawniające do zwolnienia dostawy od podatku z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy od podatku od towarów i usług, a zostanie ustalone, że wyższa wartość kosztów została poniesionych w okresie, gdy Wnioskodawca był podatnikiem VAT czynnym, to powinien dla całej dostawy tylko tego małego budynku zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 23%.

Ad 4)

W przypadku, gdyby Organ uznał, że dostawa znajdującego się na tej jednej nieruchomości dużego budynku oddanego do użytkowania w dniu 17 listopada 2016 r., była zwolniona z podatku od towarów i usług, natomiast dostawa małego budynku tj. wiaty rozładunkowej, która jest na etapie zakańczania budowy - nie byłaby zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to zdaniem Wnioskodawcy tylko do dostawy małego budynku Wnioskodawca powinien zastosować stawkę 23% podatku VAT, natomiast duży budynek sprzedać jako zwolniony z podatku. W tym celu Wnioskodawca, powinien wystawić fakturę VAT tylko na sprzedaż małego budynku, ale w związku z tym, że Wnioskodawca obecnie figuruje w rejestrze VAT jako podatnik VAT zwolniony, to aby wystawić fakturę Wnioskodawca powinien przed dostawą ponownie złożyć aktualizację zgłoszenia w zakresie podatku od towarów i usług VAT - R, znów aby stać się czynnym podatnikiem VAT. Nawet, jakby Wnioskodawca znów stał się czynnym podatnikiem podatku VAT, to i tak sprzedaż dużego budynku oddanego do użytkowania w 17 listopada 2016 r., powinien potraktować jako dostawę zwolnioną z podatku VAT. A zatem fakturę VAT Wnioskodawca powinien wystawić tylko na dostawę małego budynku.

Ad 5)

W związku z tym, że te dwa budynki znajdują się na jednej nieruchomości tj.: składającej się z trzech działek o nr ewid.: (...), (...) i (...) które zostały ujęte w jednej księdze wieczystej nr (...), przy założeniu, że dostawa tych dwóch budynków podlegałaby zróżnicowanemu opodatkowaniu, to jest problem z alokacją gruntów, gdyż zgodnie z art. 29a) ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług: "W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu." Zdaniem Wnioskodawcy należałoby przyjąć formułę pozwalającą na dokonanie proporcjonalnej alokacji, przy czym skoro budynki były budowane w różnym czasie to trudno ustalić ich dokładną wartość wyodrębnioną z gruntu. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy najwłaściwszym i najprostszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie metody powierzchniowej opartej na alokacji według powierzchni budynków w łącznej powierzchni gruntów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od zasady opodatkowania według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług ujęte zostały między innymi w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniach: 17 listopada 2006 r. i 20 września 2007 r., kupił z przeznaczeniem do majątku prywatnego na podstawie trzech umów sprzedaży nieruchomości stanowiące trzy działki o nr ewidencyjne: (...), (...) i (...) o łącznej powierzchni 1,0945 ha. Następnie Wnioskodawca na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę na tych działkach rozpoczął budowę. Wnioskodawca wybudował ze środków własnych budynek magazynowo - produkcyjny z częścią biurowo - socjalną o powierzchni magazynowo - produkcyjnej ok. 2000 m2 oraz o powierzchni biurowo - socjalnej ok. 480 m2 (duży budynek). Wnioskodawca nie korzystał z prawa do odliczenia podatku VAT od materiałów budowlanych i usług budowlanych. Wnioskodawca przed oddaniem tego budynku do użytkowania znalazł najemcę, który poprosił, aby budynek został dostosowany do potrzeb prowadzonej działalności przez najemcę. Wnioskodawca na ten duży budynek uzyskał decyzję z dnia 19 sierpnia 2016 r. zatwierdzającą projekt budowlany zamienny. Po wykonaniu przebudowy według projektu zamiennego zatwierdzonego decyzją z dnia 19 sierpnia 2016 r., w dniu 17 listopada 2016 r., została wydana decyzja udzielająca pozwolenia na użytkowanie przebudowanego budynku produkcyjnego. W dniu 1 grudnia 2016 r., nieruchomość wraz z dużym budynkiem została wydana Najemcy. Najem trwał do 27 kwietnia 2018 r. Czynsz najmu dużego budynku oddanego w najem był kwotą wysoką, Wnioskodawca, jako Wynajmujący zarejestrował się jako podatnik VAT czynny. W dniu 13 grudnia 2016 r. Wnioskodawca złożył zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R. W zgłoszeniu, jako datę od której Wnioskodawca, jako podatnik rezygnuje ze zwolnienia podał: 14 grudnia 2016 r.

Wnioskodawca był czynnym podatnikiem VAT i przez cały okres najmu wystawiał Najemcy faktury VAT.

Wnioskodawca na nieruchomości planował również postawienie wiaty rozładunkowej (małego budynku) w zabudowie produkcyjnej zlokalizowanej na działkach o nr ewid. (...), (...) i (...). W dniu 2 października 2017 r., Wnioskodawca uzyskał decyzję zatwierdzającą projekt budowlany na budowę wiaty rozładunkowej w zabudowie produkcyjnej (małego budynku).

Wynajmujący przystąpił do budowy wiaty rozładunkowej. Obecnie Wnioskodawca jest na etapie uzyskiwania pozwolenia zamiennego na budowę wiaty i wkrótce zakończy budowę i będzie się starał o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie wiaty. Pomimo, że Wnioskodawca w okresie od 14 grudnia 2016 r. do 1 stycznia 2020 r. był czynnym podatnikiem VAT, to budował tą wiatę (mały budynek) z myślą o przeznaczeniu do majątku prywatnego i ze środków własnych, a w związku z tym nie korzystał z prawa do odliczenia podatku VAT.

W przypadku gdy Wnioskodawca brał faktury na materiały, np. na drzwi, czy inne materiały budowlane, to wyłącznie dla własnych potrzeb, aby obliczyć koszt budowy takiego budynku, a nie w celu odliczenia podatku VAT. Ponadto od 1 stycznia 2020 r., tj. w czasie, gdy wiata ta jest kończona i będzie wkrótce oddana do użytkowania, Wnioskodawca nie jest już podatnikiem VAT czynnym lecz podatnikiem zwolnionym, gdyż w dniu 19 grudnia 2019 r., złożył aktualizację zgłoszenia w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R. W zgłoszeniu jako data, od której Wnioskodawca, jako podatnik będzie korzystał ze zwolnienia podał datę: 1 stycznia 2020 r.

Wnioskodawca jako, że budynek magazynowo - produkcyjny z częścią biurowo - socjalną był budowany (duży budynek) został po przebudowie oddany do użytkowania w dniu 17 listopada 2016 r., to od tego czasu nie miał potrzeby dokonywania nakładów na ten budynek. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku, w stosunku do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wynajmujący w związku z zakończeniem umowy najmu w kwietniu 2018 r., zainteresował się możliwością sprzedaży nieruchomości. Osoba fizyczna jest zainteresowana nabyciem na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej w formie aktu notarialnego tej nieruchomości, na której posadowiony jest budynek magazynowo - produkcyjny z częścią biurowo-socjalną (duży budynek) oddany do użytkowania w dniu 17 listopada 2016 r., i wiata rozładunkowa (mały budynek), na którą Wnioskodawca wkrótce uzyska decyzję zatwierdzającą projekt budowlany zamienny, a po zakończeniu budowy uzyska pozwolenie na użytkowanie. Nieruchomość jest ogrodzona. Wnioskodawca chciałby sprzedać zabudowaną nieruchomość i jest w trakcie negocjacji warunków sprzedaży, która planowana jest na czerwiec 2020 r.

Pozwolenie na budowę obejmowało wszystkie trzy działki objęte księgą wieczystą i one zostały zabudowane. Na działce (...) o powierzchni: 0,8175 ha znajduje się duży budynek i mały budynek. Na działce (...) o powierzchni 0,1589 ha znajduje się nieznaczna część dużego budynku oraz częściowo plac manewrowy i parkingowy. Działka nr (...) o powierzchni 0,1181 ha nie jest zabudowana żadnym budynkiem, natomiast na tej działce, jak i częściowo na działce nr (...) znajduje się utwardzony kostką brukową na podbudowie wybudowany plac manewrowy i parkingowy stanowiący budowlę, który powstał w wyniku wykonania prac budowlanych. Wnioskodawca nie prowadząc działalności gospodarczej budował i nadal buduje mały budynek traktując go jako majątek prywatny, bez zamiaru wykorzystywania go do wykonywania czynności opodatkowanych od towarów i usług, dlatego choć wcześniej był podatnikiem VAT czynnym, nie korzystał z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z budową tego małego budynku. Mały budynek na dzień planowanej dostawy będzie spełniał definicję budynku w rozumieniu prawa budowlanego. Wnioskodawca nie planuje korzystać z małego budynku. Budynek jest w trakcie zakańczania budowy i Wnioskodawca nie uzyskał pozwolenia na użytkowanie budynku. Prawdopodobnie okres, jaki będzie pomiędzy sprzedażą, a oddaniem do użytkowania będzie nieznaczny i w tym czasie budynek nie będzie wykorzystywany na żadne cele.

Wątpliwości dotyczą między innymi ustalenia, czy dostawa dużego budynku (budynku magazynowo-produkcyjnego z częścią biurowo-socjalną) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku do dostawy dużego budynku (budynku magazynowo-produkcyjnego z częścią biurowo-socjalną) zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W przedmiotowej sprawie, duży budynek został oddany do użytkowania w dniu 17 listopada 2016 r., zaś w dniu 1 grudnia 2016 r. nieruchomość wraz z dużym budynkiem została wydana Najemcy. Jednocześnie, jak wynika z wniosku, Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowego budynku. Wnioskodawca planuje sprzedać duży budynek w czerwcu 2020 r. Zatem wskazać należy, że w niniejszej sprawie pomiędzy pierwszym zasiedleniem dużego budynku a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Zatem dostawa przedmiotowego dużego budynku będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, przedmiotem wątpliwości jest ustalenie, czy dostawa małego budynku (wiaty rozładunkowej) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

W analizowanym przypadku, jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca jest na etapie uzyskania pozwolenia zamiennego na budowę małego budynku (wiaty rozładunkowej), wkrótce zakończy budowę i będzie starał się o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie wiaty rozładunkowej. Jak wskazał Wnioskodawca, mały budynek na dzień planowanej dostawy będzie spełniał definicję budynku w rozumieniu prawa budowlanego. Jednocześnie, Wnioskodawca wskazał, że budował i nadal buduje mały budynek bez zamiaru wykorzystywania go do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie planuje korzystać z małego budynku. Okres pomiędzy oddaniem do użytkowania a sprzedażą małego budynku będzie nieznaczny i w tym czasie budynek nie będzie wykorzystywany na żadne cele.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w odniesieniu do małego budynku (wiaty rozładunkowej) nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W analizowanym przypadku budowa małego budynku nie została jeszcze zakończona i mały budynek nie został oddany do użytkowania, a zatem w stosunku do tego budynku nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Tym samym w przedmiotowej sprawie dostawa małego budynku (wiaty rozładunkowej) nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia i w konsekwencji nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem z uwagi na niespełnienie w analizowanym przypadku przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy przeanalizować czy w przedmiotowej sprawie zostały spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku dostawę budynków nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, pod warunkiem, że w stosunku do tych budynków nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych budynków.

W analizowanym przypadku Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie małego budynku (wiaty rozładunkowej) będącego przedmiotem planowanej dostawy. Jednocześnie, Wnioskodawca wskazał, że budował mały budynek bez zamiaru wykorzystywania go do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. A zatem w przedmiotowej sprawie w stosunku do małego budynku (wiaty rozładunkowej) Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że z uwagi na rozstrzygnięcie, zgodnie z którym w przedmiotowej sprawie dostawa dużego budynku (budynku magazynowo-produkcyjnego z częścią biurowo-socjalną) będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zaś dostawa małego budynku (wiaty rozładunkowej) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, nie udziela się odpowiedzi na pytania oznaczone we wniosku nr 3-5.

Ponadto tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga w zakresie opodatkowania pozostałych obiektów znajdujących się na wskazanych we wniosku działkach gdyż niniejsze kwestie nie były przedmiotem zapytania Wnioskodawcy oraz nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs. ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl