0114-KDIP4-2.4012.47.2020.1.WH - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.47.2020.1.WH Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2020 r. (data wpływu 3 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Lokalna Grupa Działania - X. jest organizacją pożytku publicznego zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym pod nr..., która działa na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie jest apolitycznym, dobrowolnym i trwałym zrzeszeniem działającym w celach niezarobkowych.

Swoją działalność opiera na pracy wysokowykwalifikowalnych pracowników biura oraz członków. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT.

Lokalna Grupa Działania - X. otrzymała dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach działania 19.3 realizującego cele Lokalnej Strategii Rozwoju Lokalnej Grupy Działania -... 2014-2020 (dalej LSR).

Projekt "..." realizowany jest w ramach celu szczegółowego II.2 LSR: Wsparcie rozwoju społeczno-gospodarczego w X - inwestycje w kluczowych domenach rozwojowych obszaru, w tym NATURA 2000 oraz celu szczegółowy III.2 LSR: Profesjonalizacja działalności LGD X.

Operacja przewiduje realizację innowacyjnego projektu współpracy na rzecz tworzenia lokalnych miejsc ekspozycji i upowszechniania rozwiązań w zakresie OZE. Operacja ta bezpośrednio wpisuje się w cele LSR ponieważ kluczowe domeny obszaru, takie jak turystyka, rekreacja, "silver economy", usługi prozdrowotne, zdeterminowane są przez fakt, iż znaczna część obszaru LGD X objęta jest różnymi formami ochrony przyrody, w tym NATURA 2000.

W ramach realizacji projektu zostały zaplanowane dwie konferencje otwierająca i zamykająca projekt. W ramach pierwszej konferencji zorganizowane zostały wizyty studyjne w miejscach praktycznego zastosowania OZE - na terenie gmin oraz panel dyskusyjny mający na celu sformułowanie wniosków i wymianę informacji między uczestnikami konferencji. Drugiego dnia konferencji odbyły się prelekcje związane z tematyką operacji. Kolejnymi zadaniami były pięciodniowa wizyta studyjna na terenie Niemiec dotycząca wykorzystania technologii energetycznych w gospodarstwach domowych, budynkach i miejscach użyteczności publicznej przygotowana dla 51 uczestników (przedstawicieli 5 partnerów) oraz zakup przez LGD X 5 rowerów górskich wraz z niezbędnym wyposażeniem do uprawiania turystyki aktywnej na szlakach LGD X. Ich zakup jest elementem promującym różne sposoby wykorzystania OZE. Elementem eksponującym wykorzystanie OZE w turystyce jest zestaw mobilnej ładowarki solarnej wraz z magazynem energii dostosowanym do warunków turystyki aktywnej. Zestaw można rozłożyć na postoju i doładować z wykorzystaniem promieni słonecznych, umożliwia on ładowanie niewielkich urządzeń. Na zakończenie projektu przedstawiciele LGD X wezmą udział w konferencji zamykającej, podczas której podsumują realizację projektu. Wszystkie przeprowadzane przez LGD X działania mają na celu pobudzenie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój obszaru LSR oraz lepsze wykorzystanie potencjału obszaru LSR.

Lokalna Grupa Działania - X nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach projektu nie jest prowadzona sprzedaż towarów i usług, dotacja jest rozliczana na podstawie "wniosku o płatność".

Zakupione zaś towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy w ramach działań współfinansowanych środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług uiszczany w związku z poniesieniem kosztów przygotowania i realizacji projektów współpracy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Lokalna Grupa Działania - X ma możliwość odzyskania podatku VAT, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu "..." dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania: "Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania"?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z tym Lokalna Grupa Działania - X stoi na stanowisku, iż nie ma możliwości odliczenia uiszczonego podatku VAT oraz prawa do zwrotu zgodnie z art. 87 ust. 1 w związku z dokonywanymi wydatkami poniesionymi na realizację projektu "...".

Lokalna Grupa Działania - X poza nieodpłatną działalnością statutową nie prowadzi odpłatnej działalności statutowej ani też działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Efekty realizacji projektów zostaną wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że LGD Puszcza Knyszyńska nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, więc będzie on wydatkiem kwalifikowalnym w realizowanym projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego, która działa na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach działania 19.3 realizującego cele Lokalnej Strategii Rozwoju Lokalnej Grupy Działania - X 2014-2020. Projekt "..." realizowany jest w ramach celu szczegółowy II.2 LSR: Wsparcie rozwoju społeczno-gospodarczego w X - inwestycje w kluczowych domenach rozwojowych obszaru, w tym NATURA 2000 oraz celu szczegółowy III.2 LSR: Profesjonalizacja działalności LGD X. Wnioskodawca w ramach projektu nie jest prowadzi sprzedaży towarów i usług, dotacja jest rozliczana na podstawie "wniosku o płatność". Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu "...".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca - jak wskazał we wniosku - nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto nabyte w ramach realizowanego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powyższym, należy uznać, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu "...". Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl