0114-KDIP4-2.4012.378.2020.1.MB - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.378.2020.1.MB Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2020 r. (data wpływu 12 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Ośrodek (...) (dalej: Ośrodek, Wnioskodawca, Beneficjent, Realizator) jest samorządową instytucją kultury, dla której organizatorem jest Miasto (...). Bezpośredni nadzór nad Ośrodkiem sprawuje Burmistrz (...). Wnioskodawca wpisany jest do Rejestru (...) prowadzonego przez Gminę (...). Zgodnie ze statutem Ośrodek jest ośrodkiem upowszechniania wiedzy i kultury, dziedzictwa kulturowego, rozwijania współpracy międzysektorowej w środowisku lokalnym, prowadzenia społecznego ruchu kulturalnego i amatorskiego ruchu artystycznego, zapewnienia warunków spędzania wolnego czasu.

Do podstawowych zadań Ośrodka należy m.in.:

* Edukacja i wychowanie przez sztukę,

* Tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką,

* Rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych,

* Obsługa imprez społeczno-kulturalnych organizowanych przez (...).

Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 862 z późn. zm.; dalej: u.o.p.d.k.) i samodzielnie gospodaruje przydzielonym majątkiem oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się efektywnością ich wykorzystania. Nie jest jednostką budżetową, ani zakładem budżetowym Miasta (...). W efekcie nie został objęty centralizacją rozliczeń VAT.

W przeważającej części Ośrodek finansowany jest z dotacji otrzymywanej od Miasta (...). Ośrodek co do zasady świadczy usługi kulturalne, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy zwolnione są z podatku VAT. Prowadzi także okazjonalną sprzedaż, co do zasady, podlegającą opodatkowaniu (np. wynajem Sali w budynku Ośrodka), która jednak nigdy nie przekroczyła w danym roku kwoty limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy.

Prognoza sprzedaży opodatkowanej na ten oraz następny rok również nie wskazuje, że limit ten zostanie przekroczony (sprzedaż inna niż zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy w roku (...), do końca (...) wynosi (...) a w roku (...) wyniosła (...)).

Ośrodek nie skorzystał też z uprawnienia wynikającego z art. 96 ust. 3 ustawy i nie złożył zgłoszenia rejestracyjnego do celów VAT. Nie jest zatem zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W (...) roku Ośrodek (...) będzie realizował projekt pt. (...) (dalej: Projekt) polegającym m in. na zakupie: scenicznego sprzętu nagłośnieniowego i oświetleniowego, wyposażenia pracowni (...) i audiowizualnej oraz podłogi baletowej do tańców (...).

Ośrodek (...) jako Beneficjent Projektu złożył w dniu (...) r. w ramach lokalnej grupy działania wniosek o dofinansowanie Projektu ze środków (...). W dniu (...) r. (...) podjął decyzję o przyznaniu dofinansowania na realizację tego projektu. Umowa dotacyjna ma zostać podpisana w sierpniu 2020 r. Środki (...) są środkami o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. 2077 z późn. zm.; dalej: ustawa o finansach publicznych).

Ośrodek natomiast jako Realizator będzie odpowiedzialny za całość prac związanych z realizacją Projektu, a do jego kompetencji będzie należało:

* opracowanie procedur przetargowych

* koordynowanie projektem na etapie jego realizacji, w tym w szczególności nadzór nad przebiegiem inwestycji,

* promocja projektu,

* monitorowanie założeń wskaźników produktu i rezultatu,

* wewnętrzna kontrola finansowa, prowadzenie ewidencji księgowej nakładów na inwestycje.

Podmiotem oznaczonym jako nabywca towarów i usług na fakturach VAT wystawionych w związku z realizacją Projektu będzie Ośrodek. Może zdarzyć się, że nabyte w ramach projektu wyposażenie będzie wykorzystywane przez Ośrodek do prowadzenia działalności innej niż zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

1. Czy Ośrodkowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu pt. (...) w ramach (...)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Ośrodkowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu pt. (...) w ramach (...).

Uzasadnienia stanowiska wnioskodawcy

Ad.1

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W art. 86 ust. 1 ustawy przewidziano, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się jednak w myśl art. 88 ust. 4 ustawy do podatników, którzy nie są zgodnie z art. 96 ustawy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku należnego możliwe jest w sytuacji, gdy spełnione są następujące warunki:

* Nabyte towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych,

* Obniżenie to dokonywane jest przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny.

W kontekście powyższego należy wskazać, że Ośrodek spełnia formalne wymagania niezbędne do bycia podatnikiem podmiotowo zwolnionym z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy (sprzedaż poniżej limitu, który obecnie wynosi 200 tys zł) oraz nie skorzystał z prawa złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przewidzianego w art. 96 ust. 3 ustawy. Z całą pewnością zatem nabywane przez Ośrodek towary i usługi w związku z realizacją Projektu, nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej przez zarejestrowanego podatnika VAT. Wobec czego Ośrodek nabywający towary i usługi w związku z realizacją Projektu nie ma prawa do odliczania podatku VAT.

Na powyższą konkluzję nie ma wpływu ewentualne wykorzystanie nabywanego wyposażenia do czynności, które zasadniczo podlegają opodatkowaniu, ale są taktowane jako zwolnione z VAT ze względu na status Wnioskodawcy.

Prawidłowość powyższego stanowiska nie budzi wątpliwości w kontekście interpretacji Dyrektora KIS:

* (...)" (...) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi"

* (...) "W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego do wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu. Podsumowując, w związku z realizacja zadania (...) Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku VAT".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki. Odliczenia tego dokonać musi zarejestrowany, czynny podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wówczas podatnik ma możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdy dokonuje zakupów potrzebnych dla wykonywanych czynności opodatkowanych.

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą zasadą z prawa do odliczenia podatku mogą skorzystać wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W związku z tym, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że w świetle art. 113 ust. 1 ustawy VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000,00 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca samorządową instytucją kultury, w przeważającej części finansowaną z dotacji otrzymywanej od Miasta. Wnioskodawca co do zasady świadczy usługi kulturalne zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Prowadzi także okazjonalną sprzedaż, podlegającą opodatkowaniu, która jednak nigdy nie przekroczyła w danym roku kwoty limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy. Ośrodek nie skorzystał z uprawnienia wynikającego z art. 96 ust. 3 ustawy i nie złożył zgłoszenia rejestracyjnego dla celów VAT. Nie jest zatem zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. (...) finansowany ze środków (...), który polega m.in. na zakupie: scenicznego sprzętu nagłośnieniowego i oświetleniowego, wyposażenia pracowni (...) i audiowizualnej oraz podłogi baletowej do tańców (...).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz okoliczności faktyczne wynikające z treści wniosku stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT nie zostaną spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca nie jest on zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze uregulowania wynikające z art. 86 ust. 1 w związku z art. 88 ust. 4 ustawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. (...) polegającego m.in. na zakupie scenicznego sprzętu nagłośnieniowego i oświetleniowego, wyposażenia pracowni (...) i audiowizualnej oraz podłogi baletowej do tańców (...).

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl