0114-KDIP4-2.4012.377.2020.SKJ - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu dotyczącego wydatków związanych z warsztatami edukacyjnymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.377.2020.SKJ Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu dotyczącego wydatków związanych z warsztatami edukacyjnymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2020 r. (data wpływu 10 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2020 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest organizacją posiadającą osobowość prawną, nie jest "płatnikiem podatku VAT" i nie figuruje w ewidencji "płatników podatku VAT". Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie, podpisując umowę o przyznanie pomocy. Stowarzyszenie w ramach umowy będzie realizować operację w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie wzmocnienia kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych. Stowarzyszenie "..." będzie realizować operację pn. "...". W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: Wzmocnienie kapitału społecznego poprzez umożliwienie udziału mieszkańcom obszaru w warsztatach edukacyjnych "..." do dnia złożenia wniosku o płatność oraz nieodpłatne udostępnianie zakupionego sprzętu w okresie trwałości projektu, poprzez realizację następujących wskaźników: liczba szkoleń -18 szt./ liczba osób przeszkolonych- 200 osób.

Stowarzyszenie w ramach planowanej operacji przeprowadzi warsztaty edukacyjne "..." skierowane do mieszkańców obszaru Stowarzyszenia. Ww. zakres projektu wpisuje się bezpośrednio w zakres wsparcia w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, tj. wzmacnianie kapitału społecznego. Dzięki tej operacji mieszkańcy będą mieć możliwość nabycia wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z podejmowaniem lub rozwijaniem działalności komercyjnej i społecznej opartej na lokalnych produktach; wykorzystujących obiekty turystyczno-rekreacyjne obszaru, itd. Powyższe działania będą oddziaływać na nabywanie nowych umiejętności, co w połączeniu z wykorzystaniem "..." będzie miało wpływ na wzmacnianie kapitału społecznego. Warsztaty dotyczące nabycia wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z podejmowaniem lub rozwijaniem działalności komercyjnej i społecznej opartej na lokalnych produktach; wykorzystujących obiekty turystyczno-rekreacyjne obszaru i będą skierowane do mieszkańców wszystkich gmin wchodzących w skład LSR.

Pomysł na szczególną formę wzmacniania kapitału lokalnego przy wykorzystaniu lokalnej marki jest atrakcyjny i spowoduje, że poprzez wykorzystanie prostych mechanizmów edukacyjnych możliwe będzie zaangażowanie mieszkańców na poziomie wszystkich gmin wchodzących w skład LSR.

W ramach projektu zostanie zakupione:

1. Laptopy - 8 sztuk;

2. Program antywirusowy - 8 licencji komercyjnych;

3. Pakiet aplikacji biurowych - 8 licencji komercyjnych;

4. Warsztaty - 18 sztuk.

Po realizacji projektu zakupiony sprzęt będzie udostępniany mieszkańcom, lokalnym stowarzyszeniom, szkołom i innym placówkom oświatowym z obszaru LSR do organizacji zajęć związanych z wykorzystaniem sprzętu komputerowego. Na obszarze LSR działa wiele organizacji pozarządowych, instytucji kultury, bibliotek, które w ramach działalności statutowej organizacją różne wydarzenia, ale także zapewniają organizację warsztatów tematycznych. Wysokie koszty zakupu lub najmu sprzętu komputerowego ograniczają im możliwość realizacji tego typu przedsięwzięć. Możliwość skorzystania nieodpłatnie ze sprzętu LGD będzie znaczącym wzmocnieniem potencjału i umożliwi realizację szeregu zajęć, które dotychczas, z uwagi na koszty, nie były możliwe do realizacji. Informacje o możliwości nieodpłatnego wykorzystania sprzętu zostaną zamieszczone na stronie internetowej LGD. Informacje w tym zakresie będą również przekazywane na spotkania czy szkoleniach organizowanych przez LGD dla tego sektora. Sprzęt będzie wypożyczany nieodpłatnie pod warunkiem, że zamawiający będzie go wykorzystywał do niekomercyjnych zajęć. LGD będzie prowadzić ewidencję wypożyczeń, żeby uniknąć sytuacji, kiedy wiele podmiotów będzie chciało korzystać z niego równocześnie. LGD zobowiązuje się do umieszczenia na stronie www regulaminu udostępnienia ww. sprzętu.

W zakresie projektu pod tytułem "..." Stowarzyszenie zamierza przeprowadzić 18 warsztatów edukacyjnych mających na celu umożliwienie mieszkańcom obszaru LGD nabywanie nowych umiejętności, w szczególności mających na celu zapobieganie wykluczeniu cyfrowemu. LGD dokonała analizy porównawczej kosztów związanych z zakupem sprzętu na przeprowadzenie 18 warsztatów w odniesieniu do kosztów związanych z wynajmem tego sprzętu. Przedstawiona powyżej kalkulacja potwierdza, iż zaplanowane zakupy są bardziej racjonalnym rozwiązaniem, niż wynajem sprzętu. Takie rozwiązanie pozwoli LGD dowolnie kształtować terminy i czas korzystania ze sprzętu. Warsztaty zostaną przeprowadzone w różnych miejscach i w różnych terminach, liczba uczestników warsztatów będzie kształtować się na poziomie około 200 osób, dlatego zakup sprzętu pozwoli LGD nie tylko wydatkować racjonalnie pieniądze, ale również zapewni pełną swobodę w uzgodnieniu z uczestnikami terminów i czasu szkoleń. Zakupione urządzenia będą przede wszystkim wykorzystane do organizacji 18 warsztatów. Po realizacji projektu zakupiony sprzęt będzie udostępniany mieszkańcom, lokalnym stowarzyszeniom, szkołom i innym placówkom oświatowym z obszaru LSR do organizacji zajęć związanych z wykorzystaniem sprzętu komputerowego. Sprzęt będzie wypożyczany nieodpłatnie pod warunkiem, że zamawiający będzie go wykorzystywał do niekomercyjnych zajęć. Planowany do zakupu sprzęt zapewni przede wszystkim możliwość organizacji 18 warsztatów, będzie jednakże wykorzystywany przez cały okres wdrażania strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Zakupione sprzęty będą służyć do organizacji szkoleń - ich zakup jest tańszy niż wynajem od firm komercyjnych. Większość urzędów udostępnia możliwość korzystania ze wsparcia Online, jednakże zarówno przedsiębiorcy, jak i stowarzyszenia nie potrafią wykorzystać tych mechanizmów.

Zapewnienie wiedzy merytorycznej związanej z prowadzeniem działalności oraz praktycznych warsztatów pozwalających wykorzystać dostępne aplikacje i programy odróżnia planowane do realizacji szkolenia od innych oferowanych na rynku. Podane w Zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji ceny są wynikiem rozeznania rynku, co potwierdzają załączone do wniosku o przyznanie pomocy oferty. Potwierdzają one, iż zaproponowane ceny są rynkowe.

Organizacja warsztatów pozwoli na:

* umożliwienie realizacji działań edukacyjnych na obszarze działania Stowarzyszenia w zakresie nabycia wiedzy w zakresie przedsiębiorczości opartej na walorach turystycznych, produktach i kuchni regionalnej itp.,

* nabycie wiedzy na temat przedsiębiorczości: zasady rejestrowania firm, omówienie podstaw rachunkowości w firmie, zasad prowadzenia rozliczeń z ZUS, US, z pracownikami, z kontrahentami itp.

* nabycie wiedzy na temat zakładania działalności organizacji pozarządowej: zasady rejestrowania stowarzyszeń czy fundacji, omówienie podstaw rachunkowości, zasad prowadzenia rozliczeń z ZUS, US, z pracownikami, z kontrahentami itp.

* wskazanie możliwości wykorzystania różnych form promocji marki lokalnej w celach rozwoju własnej firmy lub stowarzyszenia lub fundacji itd.

* określenie efektywności ekonomicznej lub społecznej projektów opartych na lokalnych produktach w połączeniu z turystyką lub historią lub lokalną kulturą i tradycjami.

Przeprowadzenie 18 warsztatów pozwoli na zrealizowanie działań edukacyjnych skierowanych do mieszkańców, przedsiębiorców, potencjalnych przedsiębiorców oraz szeroko rozumianego sektora (...) z obszaru strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność wdrażanej przez Stowarzyszenie, pozwalających na nabycie wiedzy w zakresie przedsiębiorczości i działalności statutowej, z wykorzystaniem walorów turystycznych obszaru, produktów kuchni regionalnej, tradycji itd.

Biorąc pod uwagę obszar wdrażania LSR oraz liczbę mieszkańców - zakres rzeczowy określony we wniosku jest adekwatny do zakładanych celów. Chcąc mieć wpływ na lokalny kapitał ludzki oraz móc wzmocnić jego potencjał poprzez umożliwienie nabycia nowych umiejętności mieszkańcom planującym podjąć działalność gospodarczą lub podmiotom już prowadzącym działalność - niezbędne jest wyjście bezpośrednio do nich, zorganizowanie w terenie zajęć, do których będzie bezpośredni dostęp i w trakcie których będzie możliwość pracy z komputerem. Dzięki organizacji warsztatów w terenie - ograniczone zostaną koszty i czas dojazdu, co znajdzie również swoje odzwierciedlenie w większej liczbie uczestników.

Ramowy program szkolenia: a. zasady rejestrowania firm, omówienie podstaw rachunkowości w firmie, zasad prowadzenia rozliczeń z ZUS, US, z pracownikami, z kontrahentami; inne zagadnienia związane z funkcjonowaniem firmy w kontekście obowiązujących przepisów - 10 warsztatów skierowanych do mieszkańców, przedsiębiorców, potencjalnych przedsiębiorców po 4 godziny każdy;

W ramach 10 spotkań zostaną prowadzone 2 rodzaje warsztatów, do których zostaną przygotowane programy zgodnie z powyższym zakresem.

b. zasady rejestrowania stowarzyszeń czy fundacji, omówienie podstaw rachunkowości, zasad prowadzenia rozliczeń z ZUS, US, z pracownikami, z kontrahentami itp. - 8 warsztatów skierowanych do mieszkańców, nieformalnych towarzyszeń i innych organizacji po 4 godziny każdy.

W ramach 8 spotkań zostaną prowadzone 2 rodzaje warsztatów, do których zostaną przygotowane przez wykonawcę szczegółowe programy zgodnie z powyższym zakresem.

W zakresie ww. warsztatów poza tematyką wskazaną powyżej zostanie zwrócona szczególna uwaga na możliwość wykorzystania z różnych form promocji marki lokalnej w celach rozwoju własnej firmy lub stowarzyszenia lub innej organizacji pozarządowych lub różnego rodzaju aktywności podejmowanych przez mieszkańców obszaru. Zostaną zaprezentowane przykładowe projekty oparte na lokalnych produktach w połączeniu z turystyką lub historią lub lokalną kulturą i tradycjami, które cechują się efektywnością ekonomiczną lub społeczną.

Wybór wykonawców zostanie przeprowadzony po zawarciu umowy o przyznaniu pomocy, przy czym wykładowcy będą musieli przedstawić wieloletnie doświadczenie w tematyce warsztatów.

Warsztaty będą prowadzone z wykorzystaniem 8 laptopów (maksymalnie 2 osoby przy jednym sprzęcie). Uczestnicy będą mogli sprawdzić jak korzystać online z informacji zawartych w Internecie, jak wykorzystać aplikacje e-urząd, e-puap i inne mechanizmy dostępne w sieci. W ramach planowanej do realizacji operacji Stowarzyszenie nie będzie uzyskiwać dochodu. Operacja stanowi zamkniętą całość.

W związku z promocją marki "..." zawsze będą rodzić się pytania, czy projekt posiadający w nazwie wyrażenie "..." będzie "sztucznie wyodrębnionym elementem". Marka lokalna "..." jest narzędziem promocji produktów i usług związanych z regionem, oferowanych przez twórców i usługodawców z obszaru dziewięciu gmin: "...". Biorąc pod uwagę planowane koszty przedsięwzięcia - nie jest konieczne dokonywanie konkurencyjnego wyboru wykonawców zadań (zgodnie z obowiązującymi przepisami - kwota projektu nie przekracza 30 tys. euro). Organizacja tego wydarzenia będzie poprzedzona rozeznaniem rynku, bądź za pośrednictwem zapytań ofertowych rozesłanym przy pomocy email, bądź za pośrednictwem zapytań przekazywanych telefonicznie. Na tej podstawie zostaną wybrane optymalne oferty, które pozwolą na poniesienie racjonalnych kosztów kwalifikowanych i osiągnięcie zaplanowanych celów. Warsztaty będą nieodpłatne oraz ogólnodostępne. Przewidywana liczba uczestników to 200 osób.

Proponowany tytuł warsztatów: "...". W ramach 4 bloków tematycznych będą odbywać się warsztaty w następujących bolach tematycznych:

1.

"..." - jak założyć lub skutecznie prowadzić firmę, jak pozyskać środki zewnętrzne na jej funkcjonowanie;

2.

"..." - księgowość w firmie, zatrudnienie pracowników, sprawozdawczość i inne zagadnienia związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy;

3.

"..." - jak założyć lub prowadzić lokalne stowarzyszenie lub fundację; jak pozyskać środki zewnętrzne na jej funkcjonowanie;

4.

"..." - księgowość i sprawozdawczość w stowarzyszeniu / fundacji oraz inne zagadnienia związane z bieżącym funkcjonowaniem organizacji pozarządowych.

Lokalizacja: obszar działania Stowarzyszenia.

Termin: styczeń - czerwiec 2021 r.

Operacja pozwoli na osiągnięcie następujących rezultatów:

* wzmocnienie tożsamości lokalnej mieszkańców LGD opartej na wykorzystaniu lokalnych kulturowych, lub historycznych,

* zbudowanie pozytywnego wizerunku "...", opartego na tradycji, autentyczności i zrównoważonym rozwoju.

Stowarzyszenie chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanej operacji do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie. Musi jednak wykazać, iż nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z zapisami powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadania zalicza się podatek od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006. W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność, składanego przez Stowarzyszenie - interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Stowarzyszenie jest zobligowane do dostarczenia takiej interpretacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu pn. "..." współfinansowanego w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie wzmocnienia kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem wnioskodawcy stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r" poz. 106, z późn. zm.) Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur, gdyż nabywane usługi i towary nie są przedmiotem dalszego obrotu i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 713, z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach).

Na mocy art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją posiadającą osobowość prawną, nie jest podatnikiem i płatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie na realizację projektu pn. "...". W ramach projektu Stowarzyszenie przeprowadzi warsztaty edukacyjne "..." skierowane do mieszkańców obszaru Stowarzyszenia, a po ukończeniu projektu nieodpłatnie udostępni zakupiony sprzęt w okresie trwałości projektu. Projekt ma na celu nabycie przez mieszkańców wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z podejmowaniem lub rozwijaniem działalności komercyjnej i społecznej opartej na lokalnych produktach, wykorzystujących obiekty turystyczno - rekreacyjne obszaru. Po realizacji projektu zakupiony sprzęt będzie udostępniany mieszkańcom, lokalnym stowarzyszeniom, szkołom i innym placówkom oświatowym z obszaru LSR do organizacji zajęć związanych z wykorzystaniem sprzętu komputerowego. Na obszarze LSR działa bowiem wiele organizacji pozarządowych, instytucji kultury, bibliotek, które w ramach działalności statutowej organizują różne wydarzenia, ale także zapewniają organizację warsztatów tematycznych. Natomiast wysokie koszty zakupu lub najmu sprzętu komputerowego ograniczają im możliwość realizacji tego typu przedsięwzięć. Możliwość skorzystania nieodpłatnie ze sprzętu LGD będzie dla nich znaczącym wzmocnieniem potencjału. Informacje o możliwości nieodpłatnego wykorzystania sprzętu zostaną zamieszczone na stronie internetowej LGD. Sprzęt będzie wypożyczany nieodpłatnie pod warunkiem, że zamawiający będzie go wykorzystywał do niekomercyjnych zajęć.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu pn. "..." współfinansowanego w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie wzmocnienia kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca - jak wskazał we wniosku - nie prowadzi działalności gospodarczej ani innej działalności zarobkowej i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto, jak wynika z okoliczności sprawy efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Po realizacji projektu zakupiony sprzęt będzie udostępniany mieszkańcom, lokalnym stowarzyszeniom, szkołom i innym placówkom oświatowym z obszaru LSR do organizacji zajęć związanych z wykorzystaniem sprzętu komputerowego. Sprzęt będzie wypożyczany nieodpłatnie pod warunkiem, że zamawiający będzie go wykorzystywał do niekomercyjnych zajęć.

Z uwagi na niespełnienie warunków wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powyższym, należy uznać, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji zadania pn.: "...". Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć należy, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl