0114-KDIP4-2.4012.363.2020.1.MB - Brak prawa do obniżenia przez gminę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem mobilnej sceny estradowej z przeznaczeniem jej wykorzystania podczas organizowanych imprez celem promocji i rozwoju twórczości, kultury lokalnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.363.2020.1.MB Brak prawa do obniżenia przez gminę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem mobilnej sceny estradowej z przeznaczeniem jej wykorzystania podczas organizowanych imprez celem promocji i rozwoju twórczości, kultury lokalnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2020 r. (data wpływu 30 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...)- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina we współpracy z (...) realizuje projekt pn. (...) złożonego do dofinansowania w ramach (...) na rzecz (...) w ramach (...) Umowa na realizację została zawarta z Urzędem Marszałkowskim w dniu (...) r.

Operacja polega na wzmocnieniu zaplecza technicznego Gminy poprzez dokonanie zakupu mobilnej sceny estradowej z przeznaczeniem jej wykorzystania podczas organizowanych imprez celem promocji i rozwoju twórczości, kultury lokalnej. Gmina jest gminą turystyczną posiadającą obszerny kalendarz imprez. Jak do tej pory cyklicznie w (...) odbywają się (...), ale też zapoczątkowane w zeszłym roku imprezy (...).

W okresie wakacyjnym odbywa się wiele wydarzeń kulturalnych i rozrywkowych dla osób w różnym wieku i każdej grupy społecznej. Wydarzenia przyciągają nie tylko mieszkańców, ale również turystów, dlatego to dla miasta i gminy kolejna okazja do wzmocnienia potencjału kulturalnego oraz pośrednio potencjał branży turystycznej, tak ważny dla naszej gminy. Udostępniana nieodpłatnie mobilna scena estradowa wraz z przyczepą posłuży zarówno miastu jak i poszczególnym sołectwom w organizacji imprez.

Kompletna, mobilna scena estradowa wraz z przyczepą do jej transportu w znacznej mierze przyczyni się do rozwiązania problemu dostępu do tej potrzebnej Gminie (...) infrastruktury przy organizacji imprez plenerowych krzewiących tradycję, kulturę społeczności lokalnej. W skład wyposażenia wchodzą: scena estradowa o wymiarach 7,5 m dł., 5 m szer. z barierkami ochronnymi z trzech stron i schodów, dodatkowym podestem pod nagłośnienie 2-szt, siatkami wiatroprzepuszczalnymi osłaniające scenę z trzech stron oraz schodów z barierką. Podesty sceniczne o wymiarze pojedynczego modułu 2,5 m szer. na 1,25 m głęb., wykonane z atestowanej sklejki antypoślizgowej o gr 15 mm w ilości 12 sztuk umieszczony na aluminiowej ramie dający całkowity wymiar sceny 7,5 m szer. na 5 m głębokości. Podest sceniczny obciążalność 750 kg/m2 certyfikat TUV. Schody modułowe o szer. 1 m. Zadaszenie w wymiarach szer. 8 m, gł. 6 m, wysokości słupów 5 m. Zadaszenie będzie wyposażone w wózki nośne - 4 szt., wyciągarki łańcuchowe o udźwigu 1 t. - 4 szt., Konstrukcja dachu wykonana z profili aluminiowych - 50 mm, pokrycie dachu - materiał PVC o gramaturze 650 g/m2, podstawy słupów 4 szt., odciągi stabilizacyjne zadaszenia z podłożem - 4 szt. Zostanie zakupiona również przyczepa na potrzeby przewozu i przechowywania złożonej sceny, szer. 1,6 m wys. 1,8 m dł. - 4 m. Przyczepa dwuosiowa służąca do przechowywania i transportu sceny.

Korzystanie z mobilnej sceny estradowej jest nieodpłatne dla każdego zainteresowanego użytkownika i Gmina nie ma z tego tytułu żadnych przychodów. Po upływie okresu 5 lat Gmina również nie planuje wykorzystywać powstałej infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych. Realizacja projektu wynika z zadań własnych gminy, dotyczących powstawania infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej.

W ramach zadania Gmina (...) otrzymała fakturę VAT dokumentującą nabycie towarów związanych z realizacją przedsięwzięcia, na których figuruje jako nabywca. Wykonana inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina (...) ma możliwość odliczenia podatku VAT w odniesieniu do zadania pn. (...), na które pozyskano środki finansowe w ramach (...) w ramach (...)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gmina (...) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z powodu nie spełnienia przesłanek zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina nie będzie czerpała ze zrealizowanej inwestycji żadnych dochodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z wyżej wymienionych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

* odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatnikowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze wyżej wymienione przepisy wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności o charakterze cywilnoprawnym, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wówczas będą to wszystkie czynności objęte aktywnością cywilnoprawną jaką realizują te jednostki, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) - tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713; dalej jako: "ustawa o samorządzie gminnym") gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, które nie są niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy zadania własne gminy obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą: (...) w ramach (...) na rzecz (...). Operacja ta ma na celu promocję i rozwój twórczości, kultury lokalnej, która wpływa również na wzmocnienie branży turystycznej istotnej dla działalności Gminy.

Gmina w związku z realizowaną inwestycją zakupiła mobilną scenę estradową z przeznaczeniem jej wykorzystania w czasie odbywających się imprez kulturalnych.

Ponadto Gmina przekazując zainteresowanym użytkownikom mobilną scenę estradową nie posiada z tego tytułu przychodów, a w przyszłości również nie planuje wykorzystywać jej do czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Gminy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu pn. (...).

Na podstawie powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawą do odliczenia podatku VAT jest zależność nabycia towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia tzn. sprzedaż generująca podatek należny. W przedmiotowej sprawie taka zależność nie występuje, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - Inwestycja jest i będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zakupiona mobilna scena estradowa będzie udostępniana nieodpłatne podczas organizowanych imprez celem promocji i rozwoju twórczości, kultury lokalnej.

Zatem, mając na uwadze powołane powyżej należy stwierdzić, że Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...) z uwagi na fakt, iż Gmina w ramach inwestycji nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z eksploatacją mobilnej sceny estradowej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl