0114-KDIP4-2.4012.327.2020.1.MMA - Zwolnienie z VAT dostawy nieruchomości (remizy) po pierwszym zasiedleniu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.327.2020.1.MMA Zwolnienie z VAT dostawy nieruchomości (remizy) po pierwszym zasiedleniu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2020 r. (data wpływu 15 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działki o nr 1 zabudowanej budynkiem remizy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działki o nr 1 zabudowanej budynkiem remizy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Miasto i Gmina... od roku 2008 jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których została powołana. Część z nich realizowana jest przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Poza tym Gmina dokonuje wybranych czynności na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT).

W świetle art. 43 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, dalej: "ustawa o samorządzie gminnym") mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw. Podstawowym składnikiem mienia komunalnego są nieruchomości, stanowiące własność Gminy. Na mocy przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji Inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1474) określona nieruchomość należąca do Gminy... może stać się własnością Skarbu Państwa. W odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich decyzję w tym zakresie (decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) wydaje właściwy wojewoda. Za przejęte pod drogi nieruchomości, zgodnie z art. 12 ust. 4f ustawy drogowej, dotychczasowemu właścicielowi nieruchomości przysługuje odszkodowanie.

Zgodnie z decyzją Nr.. Wojewody... z dnia 26 września 2019 r., która stała się ostateczna w dniu 30 października 2019 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie dwóch dodatkowych jezdni klasy D po prawej stronie drogi krajowej Nr.. na terenie Gminy..., nieruchomość położona w obrębie 0002..., oznaczona jako działka nr 1 o pow. 0,1612 ha z mocy prawa stała się własnością Skarbu Państwa na podstawie pkt IV. 1 decyzji Nr.., w związku z art. 12 ust. 4 pkt 1 specustawy drogowej.

Nieruchomość gruntowa 1 powstała w wyniku podziału nieruchomości 1. Podział nieruchomości jest potwierdzony w Decyzji Nr. Nieruchomość gruntowa oznaczona jako działka nr 1 zgodnie ze zmianą nr 3 miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy... znajduje się na terenach usług publicznych.

Decyzją... z dn. 5 maja 2020 r. Wojewoda... ustalił na rzecz Gminy... odszkodowanie za przejęcie z mocy prawa na rzecz Skarbu Państwa prawo własności nieruchomości zabudowanej nr 1 o pow. 0,1612 ha.

Wysokość odszkodowania wynosi: 3 263 583 zł. Na wartość przedmiotowej nieruchomości składa się:

* wartość składników budowlanych - 2 948 652,00 zł;

* wartość rynkowa gruntu (1612 m2) - 314 469,00 zł, tj. 195,08 zł za I m2;

* wartość składników roślinnych - 462,00 zł.

Nieruchomość gruntowa o nr działki 1, o pow. 0,1612 ha jest zabudowana budynkiem remizy strażackiej, w którym została wydzielona część usługowa: apteka, alkohole i drogeria.

Nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem remizy strażackiej, wybudowanym w latach 30-tych przez społeczność wsi... została rozbudowana i zmodernizowana w latach 70-tych i zmodernizowana w 2002 r. Od 1993 r. nieruchomość 1 stanowi własność Gminy..., na podstawie decyzji Wojewody. Nr.. z dnia 20 sierpnia 1993 r., oraz zgodnie z księgą wieczystą nr (...). W związku z nabyciem wskazanej nieruchomości Gminie... nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Modernizacja przeprowadzona przez Gminę w roku 2002 nie przekroczyła 15% wartości początkowej budynku.

Będąca własnością Gminy... zabudowana budynkiem remizy strażackiej nieruchomość była użytkowana przez Ochotniczą Straż Pożarną w.... Od 1996 r. zgodnie z umową dzierżawy z dnia 20 grudnia 1996 r., natomiast od 2010 r. zgodnie z umową dzierżawy nr... z dnia 15 listopada 2010 r. Na podstawie umowy dzierżawy Nr.. strony ustaliły czynsz dzierżawny w wysokości symboliczne złotówki brutto za okres jednego roku. Zgodnie z wyżej wymienioną umową Dzierżawca mógł pomieszczenia, które były zbędne do prawidłowego funkcjonowania remizy wydzierżawiać osobom trzecim a uzyskane pożytki przeznaczać na cele statusowe Ochotniczej Straży Pożarnej w... lub na potrzeby sołectwa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dostawa nieruchomości o nr działki 1, o pow. 0,1612 ha zabudowanej budynkiem remizy strażackiej na rzecz Skarbu Państwa za ustalonym odszkodowaniem korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Mając na względzie art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Co do zasady, dostawa towarów na gruncie ustawy o VAT podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej.

Niemniej, od zasady ogólnej przewidziano wyjątki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9, pkt 10 oraz pkt 10a ustawy o VAT.

Zgodnie z pierwszym ze wskazanych przepisów, zwalnia się z podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane, przy czym, stosownie do art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Kolejno, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10, zwolnieniu z VAT podlega dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W tym zakresie należy wskazać, iż jako pierwsze zasiedlenie w myśl obecnego brzmienia art. 2 pkt 14 ustawy o VAT rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jednocześnie, do dnia 1 września 2019 r., jako pierwsze zasiedlenie w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT rozumiano oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

1.

wybudowaniu lub

2.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT podlega dostawa budynków, budowli lub ich części nieobjęta zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W ocenie Gminy, dostawa zabudowanej nieruchomości gruntowej nr 1 o pow. 0,1612 ha może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Odpowiednio bowiem do treści wyżej cytowanego przepisu, zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W ocenie Gminy, w odniesieniu do zabudowanej nieruchomości 1 nie zachodzą przesłanki negatywne określone w lit. a oraz lit. b art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Jak już bowiem wskazano w stanie faktycznym nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem remizy strażackiej na własność Gminy... przeszła w 1993 r. Nieruchomość była użytkowana przez Ochotniczą Straż Pożarną w..., od 1996 zgodnie z umową dzierżawy z dnia 20 grudnia 1996 r., natomiast od 2010 r. zgodnie z umową dzierżawy nr... z dnia 15 listopada 2010 r. W okresie dwóch lat poprzedzających jej dostawę nie miało miejsce żadne ulepszenie budynku.

Zdaniem Gminy uznać należy, iż dostawa:

* nie została dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

* pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

W tym zakresie zwrócić uwagę należy na szeroką definicję pierwszego zasiedlenia, jaka obecnie przyjęta została w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT - aktualne brzmienie tego przepisu nie uzależnia zaistnienia pierwszego zasiedlenia od oddania do użytkowania w wykonaniu czynności opodatkowanej - wystarczające jest, by nastąpiło oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części. Tym samym Gmina stoi na stanowisku, iż jako pierwsze zasiedlenie zgodnie art. 2 pkt 14 ustawy o VAT- należy rozumieć nie tylko udostępnienie budynku, budowli lub jej części w wykonywaniu czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, ale także wszelkie inne formy używania danego obiektu po jego wytworzeniu.

Gmina stoi zatem na stanowisku, iż pierwsze zasiedlenie budynku posadowionego na nieruchomości nastąpiło w momencie jego pierwszego oddania do użytkowania dla Ochotniczej Straży Pożarnej w.... Mając z kolei na uwadze, iż od tak rozumianego pierwszego zasiedlenia do momentu dostawy budynku w ramach wywłaszczenia upłynął okres dłuższy aniżeli dwa lata, jak również uwzględniając fakt, iż budynek posadowiony na nieruchomości zabudowanej nie podlegał w tym okresie żadnym istotnym ulepszeniom (wydatki poniesione na ulepszenie nie przekroczyły 30% wartości początkowej) dostawa ta zdaniem Gminy korzysta ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Prawidłowość podejścia Gminy potwierdzają liczne interpretacje indywidualne. Tytułem przykładu:

* w interpretacji indywidualnej z dnia 12 maja 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.2192020.2.AG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) stwierdził, że "Zatem, z uwagi na fakt, że od pierwszego zasiedlenia do chwili planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata i jednocześnie nie ponoszono nakładów na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej budynku, to w odniesieniu do tego budynku zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W związku z powyższym - na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy - również sprzedaż gruntu, z którym związany jest ww. budynek, będzie zwolniona od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Z uwagi na fakt, że sprzedaż nieruchomości zabudowanej będzie korzystała ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to brak jest podstaw do dokonywania analizy przesłanek zwolnienia dla ww. dostawy wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy";

* w interpretacji indywidualnej z dnia 23 kwietnia 2020 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.37.2020.2.EB, DKIS uznał, że "Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nastąpiło pierwsze zasiedlenie budowli (drogi). Jak wynika z okoliczności sprawy, ww. budowla, została już zasiedlona, a między pierwszym zasiedleniem przedmiotowego obiektu, a jego dostawą na rzecz Województwa upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Ponadto, Powiat nie poniósł żadnych nakładów na ulepszenie budowli. Zatem w odniesieniu do transakcji dostawy budowli znajdującej się na działce nr 1/1 zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Przy czym, jeżeli do dostawy przedmiotowej budowli ma zastosowanie zwolnienie wskazane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to analiza zwolnienia tej dostawy na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest bezzasadna (...).

Podsumowując, Powiat w związku z dostawą budowli wraz z gruntem, opisanej we wniosku, w zamian za odszkodowanie może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że obecny publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług to: Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl