0114-KDIP4-2.4012.323.2020.1.KS - VAT w zakresie zwolnienia od podatku transakcji zbycia niezabudowanej działki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.323.2020.1.KS VAT w zakresie zwolnienia od podatku transakcji zbycia niezabudowanej działki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2020 r. (data wpływu 14 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku transakcji zbycia niezabudowanej działki nr 1/2 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku transakcji zbycia niezabudowanej działki nr 1/2.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Niezabudowana działka, położona w gm. (...) oznaczona numerem 1, zakupiona została przez Wnioskodawcę w dniu 24 stycznia 2008 r. od osób fizycznych niebędących płatnikami podatku VAT na podstawie notarialnej umowy kupna sprzedaży. Wnioskodawca zapłacił sprzedającym kwotę brutto i nie odpisywał podatku VAT z tytułu zakupu nieruchomości. W trakcie posiadania ww. działki Wnioskodawca nie osiągnął żadnych zysków/strat z tytułu jej posiadania, ponieważ nigdy nie wykorzystywał jej do jakichkolwiek celów gospodarczych.

Powyższą nieruchomość czyli działkę położoną w (...) oznaczoną numerem 1, Wnioskodawca - (spółka A.) nabył we wspólnocie ze spółką B. (...), przy czym spółka A. kupiła 1/3 (jedną trzecią) części z przysługujących im udziałów, a s-ka B. kupiła 2/3 (dwie trzecie) części z przysługujących im udziałów.

W trakcie posiadania ww. działki firma B. nie osiągnęła żadnych zysków/strat z tytułu jej posiadania, ponieważ nigdy nie wykorzystywała jej do jakichkolwiek celów gospodarczych.

Według miejscowego planu zagospodarowania z dnia 19 czerwca 1998 r. ww. działka położona jest na terenach rolnych, łąkach, pastwiskach oznaczonych "R/RZ".

W dniu 1 lutego 2016 r. Wojewoda (...) wydał decyzję (...) o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pod nazwą "budowa odcinka drogi (...)". Powyższej decyzji z dniem jej wydania, został nadany rygor natychmiastowej wykonalności.

W dniu 17 lutego 2016 r. nieruchomość została wydana do dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Na podstawie ww. decyzji, na wniosek Wojewody (...) działka nr 1 została podzielona na trzy działki: 1/1, 1/2, 1/3 i działki 1/1 oraz 1/3 zostały przekazane na rzecz Skarbu Państwa.

W dniu 30 września 2016 r. Wojewoda (...) wydał decyzję (...) o ustaleniu odszkodowania dla Wnioskodawcy.

W dniu 28 kwietnia 2017 r. Wnioskodawca złożył wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie, czy oddając działkę (...) należy stosować stawkę VAT zwolnioną, czy 23%.

W dniu 31 grudnia 2018 r. Wnioskodawca otrzymał zmianę interpretacji indywidualnej nr (...) dotyczącej decyzji z dnia 14 czerwca 2017 r. (...) zgodnie z którą należy zastosować stawkę VAT zwolnioną.

Na dzień dzisiejszy dla pozostałej działki 1/2 w dniu 27 stycznia 2020 r. został zmieniony plan zagospodarowania przestrzennego na podstawie uchwały nr (...) z dnia 27 stycznia 2020 r. Według wspomnianego planu działka Wnioskodawcy położona jest na terenie:

A. t11KD-D - droga publiczna klasy dojazdowej,

B. t14P/U - zabudowa produkcyjna, składy i magazyny oraz zabudowa usługowa,

C. t11MN/U - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna z dopuszczeniem zabudowy usługowej

Nadmienić należy, że zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie przyczyniła się do wzrostu atrakcyjności tego gruntu oraz całej okolicy, ponieważ wstępnie zaakceptowana przez Wnioskodawcę oferta kupującego jest znacząco niższa od cen, które otrzymał w ramach odszkodowania sprzed 4 lat.

W związku z aktualnie trudną sytuacją finansową, Wnioskodawca podjął decyzję o sprzedaży ww. działki.

Zainteresowany Kupujący jest osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wnosi o odpowiedź: czy sprzedając teraz działkę ww. osobie może zastosować stawkę VAT zw.?

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy sprzedając ww. działkę osobie fizycznej, nie prowadzącej działalności gospodarczej Wnioskodawca może zastosować stawkę podatku od towarów i usług VAT zwolnioną?

Zdaniem wnioskodawcy, w tym przypadku zastosowanie zwolnienia z podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie jednak do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy jednakże zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przedmiotowe zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - "teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany prze państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę".

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości. Bez znaczenia zatem pozostaje klasyfikacja według ewidencji gruntów i budynków lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

W związku z powyższym, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy niezabudowana działka nr 1/2 która będzie przedmiotem sprzedaży, jest terenem budowlanym w rozumieniu powołanego wyżej art. 2 pkt 33 ustawy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że niezabudowana działka oznaczona numerem 1, zakupiona została przez Wnioskodawcę w dniu 24 stycznia 2008 r. od osób fizycznych nie będących płatnikami podatku VAT na podstawie notarialnej umowy kupna sprzedaży. Firma Wnioskodawcy zapłaciła sprzedającym kwotę brutto i nie odpisywała podatku VAT z tytułu zakupu nieruchomości. W trakcie posiadania ww. działki Wnioskodawca nie osiągnął żadnych zysków/strat z tytułu jej posiadania ponieważ nigdy nie wykorzystywał jej do jakichkolwiek celów gospodarczych.

Według miejscowego planu zagospodarowania z dnia 19 czerwca 1998 r. ww. działka położona jest na terenach rolnych, łąkach, pastwiskach oznaczonych "R/Rz".

W dniu 1 lutego 2016 r. Wojewoda (...) wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pod nazwą "Budowa odcinka drogi (...)". Powyższej decyzji z dniem jej wydania, został nadany rygor natychmiastowej wykonalności. W dniu 17 lutego 2016 r. nieruchomość została wydana do dyspozycji generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Na podstawie ww. decyzji, na wniosek Wojewody (...) działka nr 1 została podzielona na trzy działki: 1/1; 1/2; 1/3 i działki 1/1 oraz 1/3 Wnioskodawca przekazał na rzecz Skarbu Państwa.

Na dzień dzisiejszy dla pozostałej działki 1/2 w dniu 27 stycznia 2020 r. został zmieniony plan zagospodarowania przestrzennego na podstawie wg wspomnianego planu działka położona jest na terenie:

A. 11KD-D - droga publiczna klasy dojazdowej.

B. 14P/U - zabudowa produkcyjna, składy i magazyny oraz zabudowa usługowa

C. 11MN/U - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna z dopuszczeniem zabudowy usługowej.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia, czy dostawa działki nr 1/2 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.

Jak wynika z opisu sprawy przedmiotem dostawy będzie grunt niezabudowany, który zgodnie z aktualnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczony pod drogę publiczną, zabudowę produkcyjną i zabudowę mieszkaniową jednorodzinną z dopuszczeniem zabudowy usługowej, a więc stanowiący teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. Tym samym dostawa ww. działki nr ewidencyjny 1/2 nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, bowiem jak wskazano, przedmiotem dostawy będzie teren budowlany.

Z uwagi na brak możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy (tj. teren ma charakter budowlany), należy przeanalizować warunki do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

1.

towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

2.

przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że działka niezabudowana nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do jakichkolwiek celów gospodarczych, zatem jeden z warunków wynikający z powołanego artykułu nie został spełniony, gdyż w analizowanej sprawie działka od momentu nabycia nie była wykorzystywana wyłącznie do działalności zwolnionej. Tym samym, planowana sprzedaż działki niezabudowanej nr 1/2 nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia z podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W konsekwencji, w stosunku do planowanej sprzedaży działki nr 1/2, nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy. Oznacza to, że sprzedaż działki nr 1/2 będącej przedmiotem wniosku, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako nieprawidłowe.

Ponadto, należy wskazać, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl