0114-KDIP4-2.4012.315.2020.1.AS - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.315.2020.1.AS Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2020 r. (data wpływu 3 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (...).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: (...) lub Wnioskodawca) jest samorządową instytucją kultury, stanowiącą osobę prawną wpisaną do rejestru samorządowych instytucji kultury Gminy. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

Organizatorem (...) jest Gmina. (...) działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu (...) w (...). Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie działalności gospodarczej, a także usługi w zakresie działalności kulturalnej, które podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 43.

Na podstawie § 29 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania " (...)" objętego (...) na lata (...) (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 664 z późn. zm.) Wnioskodawca będzie ubiegał się o refundację kosztów kwalifikowanych od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy, który został złożony w dniu 22 stycznia 2020 r. do Stowarzyszenia " (...)" działającego jako (...) w ramach (...).

W ramach operacji " (...)" planuje się cykl (...) eventów realizowanych od (...) do końca (...) na placu przy (...) w (...) czy w budynku (...) w (...), które pozwalają na integrację społeczności lokalnej z obszaru (...). Będą zapraszani artyści, twórcy, animatorzy zamieszkujący m.in. tereny obszaru (...), co pozwoli na szeroką prezentację swojej twórczości. Obszar oddziaływania operacji będzie jednak znacznie szerszy i obejmie swoim zasięgiem wszystkich mieszkańców z obszaru działania Stowarzyszenia " (...)". Do poprowadzenia spotkań w ramach operacji zatrudniony zostanie konferansjer oraz osoby odpowiedzialne za obsługę techniczną (nagłośnienie, oświetlenie) spotkań.

Wnioskodawca zaprosi zainteresowanych współpracą twórców i artystów m.in. zamieszkujących na obszarze (...), jak również z poza obszaru. Odbiorcy będą mogli bezpłatnie uczestniczyć w organizowanych spotkaniach. Czas trwania jednego " (...)" to 90 minut, przewidywana liczba uczestników (...) osób ((...) spotkań * (...) osób = (...) osób). Spotkania będą ogólnodostępne, bezpłatne.

W ramach ww. operacji planuje się:

1.

opracowanie graficzne materiałów informacyjno-promocyjnych - Planuje się opracowanie i skład graficzny materiałów informacyjno-promocyjnych plakatów. Plakaty mają na celu upowszechnianie informacji o wydarzeniu. Przygotowanie projektów graficznych materiałów informacyjno-promocyjnych takich jak: plakat wymiar 680x980 (format, pełny kolor). Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.

2.

druk materiałów informacyjno-promocyjnych - Plakaty mają na celu upowszechnianie informacji o wydarzeniu. Planuje się druk materiałów informacyjno-promocyjnych: plakaty - (...) sztuk, B1, pełny kolor 4+0, wymiar 680x980, papier 170g mat lub błysk. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.

3.

koszt artystów, twórców - Wydatek niezbędny w celu realizacji projektu. Odbędzie się (...) spotkań od (...) do końca (...). Czas jednego występu/spotkania/spektaklu min. 90 min. W ramach wydatku zostanie zapłacone honorarium artysty. Przeprowadzone zostanie głosowanie podczas wydarzeń odbywających się w (...) w (...) poprzez wypełnienie ankiet anonimowych, które pozwolą określić z jaką kulturą mieszkańcy z obszaru (...) się identyfikują wskazując zespół/artystę. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.

4.

koszt konferansjera - Wydatek niezbędny w celu realizacji projektu. Usługa obejmuje poprowadzenie (...) spotkań w ramach operacji od (...) do końca (...). Konferansjer będzie na scenie 90 minut. Usługa realizowana przez 1 osobę posiadającą doświadczenie w zakresie prowadzenia spotkań. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.

5.

obsługa techniczna - Wydatek niezbędny w celu realizacji projektu. Obsługa techniczna (...) spotkań przez 2 osoby obejmująca obsługę nagłośnienia i oświetlenia. Realizacja usługi obejmuje montaż i demontaż sprzętu nagłośnieniowego i oświetleniowego. Realizacja przez osoby posiadające wiedzę i doświadczenie z zakresu realizacji usługi. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.

Wnioskodawca jako beneficjent został zobowiązany do złożenia oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT. Przedmiotem oświadczenia jest określenie przez Beneficjenta, czy VAT stanowi koszt kwalifikowalny ww. operacji, czy też nie. Działania, które będą wykonywane w ramach operacji są związane z wykonywaniem działalności statutowej, nieopodatkowanej. Wydanie interpretacji podatkowej jest niezbędne do przedstawienia na etapie rozpatrywania wniosków o płatność ww. operacji. W ramach tego działania zostaną poniesione koszty związane z opracowaniem graficznym materiałów informacyjno-promocyjnych, drukiem materiałów informacyjno-promocyjnych, koszt artystów twórców i konferansjera, a także koszty związane z obsługą techniczną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania z udziałem środków (...) w ramach poddziałania (...) realizując operację (...)? Czy podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowalny?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym w odniesieniu do realizowanej operacji (...) w (...) nie ma możliwości obniżenia podatku VAT w całości lub w części, ponieważ nie spełnia kryteriów do odliczenia tzn. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Operacje realizowane w ramach działania przez Wnioskodawcę nie dotyczą działalności opodatkowanej, co oznacza, że nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zaznaczenia wymaga, że stosownie do regulacji zawartych w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (ust. 1 pkt 9 powołanego artykułu). Działalność gmin w zakresie kultury, jako zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego, została uregulowana ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194). Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Organizatorem (...) jest Gmina. (...) działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu (...). Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie działalności gospodarczej, a także usługi w zakresie działalności kulturalnej, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Wnioskodawca będzie ubiegał się o refundację kosztów kwalifikowanych wniosku o przyznanie pomocy w ramach operacji objętej (...) na lata (...). W ramach operacji (...) planuje się cykl (...) eventów realizowanych od (...) do końca (...), które pozwalają na integrację społeczności lokalnej. Spotkania będą ogólnodostępne, bezpłatne. W ramach działania zostaną poniesione koszty związane z opracowaniem graficznym materiałów informacyno-promocyjnych, drukiem materiałów informacyjno-promocyjnych, koszt artystów i konferansjera, a także koszty związane z obsługą techniczną. Działania, które będą wykonywane w ramach operacji są związane z wykonywaniem działalności statutowej, nieopodatkowanej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji (...).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem dla określenia, czy Wnioskodawcy przysługuje chociaż w części prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizacji działania, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Z przedstawionych okoliczności bezsprzecznie wynika, że realizacja operacji, służy przede wszystkim działalności statutowej nieopodatkowanej. Wnioskodawca wskazał, że realizowane przez niego działania, nie dotyczą działalności opodatkowanej. Realizowana operacja będzie nieodpłatna.

W analizowanej sprawie nie wystąpi więc związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a zatem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka umożliwiająca odliczenie podatku naliczonego.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji (...) z udziałem środków (...) w ramach poddziałania (...).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że pojęcie "koszty kwalifikowalne" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl