0114-KDIP4-2.4012.306.2020.1.MMA - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.306.2020.1.MMA Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2020 r. (data wpływu 3 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. " (...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca) jest samorządową instytucją kultury, stanowiącą osobę prawną wpisaną do rejestru samorządowych instytucji kultury Gminy " (...)" Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

Organizatorem Wnioskodawcy jest Gmina " (...)". Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu (...)". Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie działalności gospodarczej, a także usługi w zakresie działalności kulturalnej, które podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 43. Na podstawie § 29 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 664 z późn. zm.) Wnioskodawca będzie ubiegał się o refundację kosztów kwalifikowanych od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy, który został złożony w dniu 22 stycznia 2020 r. do Stowarzyszenia " (...)" działającego jako Lokalna Grupa Działania w ramach PROW 2014-2020.

W ramach operacji " (...)" planuje się realizację cyklu 6 eventów realizowanych w miesiącu czerwcu i lipcu 2020 r. na placu przy (...)" lub w budynku (...)", które pozwalają na integrację społeczności lokalnej z obszaru LSR. Będą zapraszani artyści, twórcy, animatorzy zamieszkujący m.in. tereny obszaru LSR, co pozwoli na szeroką prezentację swojej twórczości. Obszar oddziaływania operacji będzie jednak znacznie szerszy i obejmie swoim zasięgiem wszystkich mieszkańców z obszaru działania Stowarzyszenia "...". Do poprowadzenia spotkań w ramach operacji zatrudniony zostanie konferansjer oraz osoby odpowiedzialne za obsługę techniczną (nagłośnienie, oświetlenie) spotkań. Wnioskodawca zaprosi zainteresowanych współpracą twórców i artystów m.in. zamieszkujących na obszarze LSR, jak również z poza obszaru. Czas trwania jednego spotkania "..." to ok. 70 minut, przewidywana liczba uczestników 100 osób (6 spotkań*100 osób = 600 osób). Spotkania będą ogólnodostępne, bezpłatne.

W ramach ww. operacji planuje się:

1.

opracowanie graficzne materiałów informacyjno-promocyjnych - planuje się opracowanie i skład graficzny materiałów informacyjno-promocyjnych plakatów. Plakaty mają na celu upowszechnianie informacji o wydarzeniu. Przygotowanie projektów graficznych materiałów informacyjno-promocyjnych takich jak: plakat wymiar B1 (format, pełny kolor). Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.

2.

druk materiałów informacyjno-promocyjnych - Plakaty mają na celu upowszechania informacji o wydarzeniu. Planuje się druk materiałów informacyjno-promocyjnych: plakaty - 1 komplet, B1, pełny kolor, papier 170g mat, 1 komplet. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.

3.

koszt artystów, twórców - wydatek niezbędny w celu realizacji projektu. Odbędzie się 6 spotkań w okresie czerwiec-lipiec 2020 r. Czas jednego występu/spotkania/spektakle min. 70 min. W ramach wydatku zostanie zapłacone honorarium artysty. Przeprowadzone zostanie głosowanie podczas wydarzeń odbywających się w (...) poprzez wypełnienie ankiet anonimowych, które pozwolą określić z jaką kulturą mieszkańcy z obszaru LSR się identyfikują wskazując zespół/artystę. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.

4.

koszt konferansjera - wydatek niezbędny w celu realizacji projektu. Usługa obejmuje poprowadzenie 6 spotkań w ramach operacji od czerwca do końca lipca 2020 r. Konferansjer będzie przygotowywał informację o artystach, prowadził spotkanie. Usługa realizowana przez 1 osobę posiadającą doświadczenie w zakresie w zakresie prowadzenia spotkań. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.

5.

obsługa techniczna - wydatek niezbędny w celu realizacji projektu. Obsługa techniczna 6 spotkań przez 2 osoby obejmująca obsługę nagłośnienia i oświetlenia. Realizacja usługi obejmuje montaż i demontaż sprzętu nagłośnieniowego i oświetleniowego. Realizacja przez osoby posiadające wiedzę i doświadczenie z zakresu realizacji usługi. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.

Wnioskodawca jako beneficjent został zobowiązany do złożenia oświadczenia kwalifikowalności podatku VAT. Przedmiotem oświadczenia jest określenie przez Beneficjenta, czy VAT stanowi koszt kwalifikowalny ww. operacji, czy też nie. Działania, które będą wykonywane w ramach operacji są związane z wykonywaniem działalności statutowej, nieopodatkowanej. Wydanie interpretacji podatkowej jest niezbędne do przedstawienia na etapie rozpatrywania wniosków o płatność ww. operacji. W ramach tego działania zostaną poniesione koszty związane z opracowaniem graficznym materiałów informacyjno-promocyjnych, drukiem materiałów informacyjno-promocyjnych, wynagrodzeniem artystów twórców i konferansjera, a także koszty związane z obsługą techniczną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" realizując operację "..."? Czy podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowalny?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z obowiązującym stanem prawnym w odniesieniu do realizowanej operacji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku VAT w całości lub w części, ponieważ nie spełnia kryteriów do odliczenia tzn. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Operacje realizowane w ramach działania przez Wnioskodawcę nie dotyczą działalności opodatkowanej, co oznacza, że nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, stanowiącą osobę prawną wpisaną do rejestru samorządowych instytucji kultury Gminy " (...)". Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Organizatorem Wnioskodawcy jest Gmina " (...)". Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu (...)". Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie działalności gospodarczej, a także usługi w zakresie działalności kulturalnej, które podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 43. Na podstawie § 29 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 664 z późn. zm.) Wnioskodawca będzie ubiegał się o refundację kosztów kwalifikowanych od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy, który został złożony w dniu 22 stycznia 2020 r. do Stowarzyszenia " (...)" działającego jako Lokalna Grupa Działania w ramach PROW 2014-2020.

W ramach operacji " (...)" planuje się realizację cyklu 6 eventów realizowanych w miesiącu czerwcu i lipcu 2020 r. na placu przy (...) lub w budynku (...), które pozwalają na integrację społeczności lokalnej z obszaru LSR. Będą zapraszani artyści, twórcy, animatorzy zamieszkujący m.in. tereny obszaru LSR, co pozwoli na szeroką prezentację swojej twórczości. Obszar oddziaływania operacji będzie jednak znacznie szerszy i obejmie swoim zasięgiem wszystkich mieszkańców z obszaru działania Stowarzyszenia " (...)" Do poprowadzenia spotkań w ramach operacji zatrudniony zostanie konferansjer oraz osoby odpowiedzialne za obsługę techniczną (nagłośnienie, oświetlenie) spotkań. Wnioskodawca zaprosi zainteresowanych współpracą twórców i artystów m.in. zamieszkujących na obszarze LSR, jak również z poza obszaru. Czas trwania jednego spotkania "..." to ok. 70 minut, przewidywana liczba uczestników 100 osób (6 spotkań*100 osób = 600 osób). Spotkania będą ogólnodostępne, bezpłatne.

Wnioskodawca jako beneficjent został zobowiązany do złożenia oświadczenia kwalifikowalności podatku VAT. Przedmiotem oświadczenia jest określenie przez Beneficjenta, czy VAT stanowi koszt kwalifikowalny ww. operacji, czy też nie. Działania, które będą wykonywane w ramach operacji są związane z wykonywaniem działalności statutowej, nieopodatkowanej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. zadania.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz okoliczności sprawy wynikające z treści wniosku stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie został spełniony, gdyż ww. operacja nie służy czynnościom opodatkowanym. Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że Spotkania będą ogólnodostępne, bezpłatne.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" realizując operację " (...)".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że pojęcie "koszty kwalifikowalne" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl