0114-KDIP4-2.4012.284.2020.1.MB - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu informatyzacji szpitala.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.284.2020.1.MB Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu informatyzacji szpitala.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2020 r. (data wpływu 23 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...)- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Uchwałą Rady (...) nr (...) z dnia (...) na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej - dokonano połączenia podmiotów leczniczych, dla których podmiotem tworzącym była Gmina Miasto (...):

1. SPSZOZ Szpital (...) z siedzibą w (...), ul. (...) - podmiot przejmowany, 2. (...) Szpital z siedzibą w (...), ul. (...) - podmiot przejmujący, który otrzymał nazwę Szpitala (...).

Dniem połączenia jednostek był dzień wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego - SPSZOZ Szpitala (...). Szpital przejmujący zgodnie z art. 67 ust. 4 z wstąpi we wszystkie stosunki prawne, którym podmiotem był podmiot przejmowany bez względu na charakter prawny tych stosunków.

(...) Szpital (...) w (...) realizował projekt pn. (...) w ramach:

Osi Priorytetowej 7 - infrastruktura społeczeństwa informacyjnego

Działanie 7.2 - Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych

Poddziałanie 7.2.1. - Usługi i aplikacje dla obywateli

Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2007 - 2013.

Na realizację powyższego projektu składał się wkład finansowy z EFRR oraz wkład własny Beneficjenta.

Projekt obejmował podatek od towarów i usług VAT, który był wydatkiem kwalifikowanym na takich samych zasadach jak pozostałe wydatki kwalifikowane.

Szpital (...) jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako Szpital publiczny w ramach działalności operacyjnej prowadził i prowadzi działalność w zakresie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz innych działań medycznych, promocji zdrowia, uczestniczy w przygotowaniu osób do wykonywania zawodu i kształcenia osób w zakresie staży, praktyk, szkoleń, kursów dla słuchaczy zawodów medycznych oraz działalność gospodarczą (Apteka ogólnodostępna - do 31 grudnia 2018 r., dzierżawa wolnych pomieszczeń, pobieranie opłat parkingowych). Jest to działalność zarówno uprawniająca do odliczania podatku naliczonego, jak i działalność nieuprawniająca do takiego odliczenia.

Szpital w stosunku do działalności gospodarczej uprawniającej do odliczenia podatku naliczonego wyodrębniał kwoty co do czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku naliczonego zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Z tej działalności sporządzane były oddzielne rejestry sprzedaży oraz rejestry zakupu towarów i usług. W działalności Szpitala nie jest możliwe wyodrębnienie zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Aby określić kwotę podatku naliczonego VAT podlegającego odliczeniu do 31 grudnia 2019 r. Szpital wyliczał wskaźnik proporcji, który ustalano jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługiwało Szpitalowi prawo do obniżenia podatku należnego.

Realizowany projekt pn. (...) dotyczył wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku od towarów i usług - podniesienie konkurencyjności Szpitala, polegającym na rozbudowie zasobów informacyjnych dostępnych publicznie, wykorzystanie techniki informacyjnej i komunikacyjnej w celu zabezpieczenia środowiska, udogodnienia dla użytkowników, analiza jakości świadczonych usług, podniesienie bezpieczeństwa przechowywania i przesyłu danych pacjenta, rozbudowa sprawnej organizacji wewnętrznej oraz sprawnej obsługi obywateli.

Działalność prowadzona w wyniku realizowanego projektu była związana z obsługą informatyczną w zakresie ewidencji, rejestracji, prowadzenia pełnej dokumentacji i obsługi związanej z ochroną zdrowia oraz dostępem pacjenta do zasobów informacyjnych Szpitala.

Realizacja zadania obejmowała swoim zasięgiem:

1. Budowę i modernizację sieci teleinformatycznej oraz dedykowanej sieci zasilającej na potrzeby stanowisk komputerowych,

2. Instalacje i wdrożenie zintegrowanego systemu informacyjnego, zdolnego do archiwizacji i przetwarzania danych związanych z realizacją procesu diagnostyczno - terapeutycznego oraz systemu przekazywania i archiwizowania danych między komórkami administracyjnymi o architekturze otwartej (...)

3. System oparty jest w części na technologii terminali

4. Wszystkie uruchamiane programy działają na serwerze terminalnym, a stacja robocza (działając jak przeglądarka) mają za zadanie połączyć się z serwerem i bazą danych. W wariancie w ramach programu funkcjonuje (...) terminali (...) stacji roboczych działa na typowej architekturze).

5. Integracja systemu (...) z istniejącym systemem (...) (system do pośredniej radiografii cyfrowej oraz archiwizacji i dystrybucji obrazów RTG, USG i TK poprzez wdrożenie standardów wymiany informacji pomiędzy cyfrowymi systemami medycznymi, zgodnych ze standardem (...), w oparciu o protokoły (...).

6. Budowa interaktywnej strony internetowej umożliwiającej świadczenie e - usług na poziomie transakcji tj. wgląd pacjenta we własne dane medyczne, czy rejestracja wizyty u lekarza specjalisty, a także usług na poziomie interakcji tj. przesłanie i wypełnienie ankiet, wywiadów oraz rozszerzenie usług na poziomie informacyjnym.

Przedmiotowa Interpretacja niezbędna jest Szpitalowi (...) do przedłożenia w (...) w (...) na zakończenie trwałości projektu Umowa nr (...) o dofinansowanie projektu pn. (...).

W zakresie realizacji projektu Szpital otrzymał interpretację indywidualną znak (...) z dnia 4 grudnia 2014 r. potwierdzającą stanowisko Szpitala.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Szpital (...) (przed połączeniem (...)) miał możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Szpitalowi nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. (...). Projekt dotyczył wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku VAT - usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawie towarów i świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związanych, wykonywanych w ramach działalności leczniczej.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.). W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Szpital prowadzi działalność zarówno uprawniającą do odliczania podatku naliczonego, jak i działalność nieuprawniającą do takiego odliczenia. Realizowany projekt pn. (...) dotyczył wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...).

W sprawie będącej przedmiotem wniosku warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ usługi nabyte przez Wnioskodawcę dla realizacji opisanego projektu nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy - przedmiotowy projekt dedykowany jest działalności związanej z wykonywaniem usług w zakresie opieki medycznej, które to usługi ustawy są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Zatem, mając na uwadze powyżej powołane przepisy należy stwierdzić, że Szpital nie posiada możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. (...) z uwagi na fakt, iż efekty projektu są wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, tj.: profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług związanych z działalnością leczniczą.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Ponadto należy wskazać, że zakres jakiego ma dotyczyć interpretacja, wyznacza Wnioskodawca w formułowanym we wniosku pytaniu. Z uwagi na powyższe niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i ściśle w zakresie wyznaczonym pytaniem Wnioskodawcy tj. braku możliwości odliczenia lub ubiegania się o zwrot podatku VAT. Interpretacja nie rozstrzyga w zakresie tych okoliczności faktycznych, do których nie odnosi się pytanie Wnioskodawcy. Stąd też interpretacja nie rozstrzyga czy faktycznie Wnioskodawca jest podmiotem zwolnionym ze względu na rodzaju prowadzonej działalności (usługi medyczne), gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Informacje w powyższym zakresie potraktowano jako element przedstawionego we wniosku opisu sprawy, bez dokonywania oceny jego prawidłowości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl