0114-KDIP4-2.4012.265.2020.1.MC - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania usług zwolnionych od podatku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.265.2020.1.MC Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania usług zwolnionych od podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania usług zwolnionych od podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania usług zwolnionych od podatku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Głównym przedmiotem działalności Spółki są pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B). Jako przedmiot pozostałej działalności Spółka wykazuje m.in. działalność gospodarczą o PKD 87.10.Z - pomoc społeczna z zakwaterowaniem zapewniająca opiekę pielęgniarską, PKD 87.30.Z - pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych oraz PKD 87.90.Z - pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem.

Ponadto Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Spółka przygotowuje się do złożenia wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych do budowy oraz wyposażenia domu pomocy społecznej dla osób w podeszłym wieku i niepełnosprawnych. Po wybudowaniu obiektu, Spółka będzie wykonywała opiekę nad osobami starszymi w ramach pobytów całodobowych oraz dziennych pod opieką pielęgniarską. Obiekt będzie posiadał bazę rehabilitacyjną obsługiwaną przez wykwalifikowany personel, jadalnię oraz część rekreacyjną (tzw. świetlicę, salon czy salę konferencyjną). Sprawowanie opieki nad pensjonariuszami będzie odpłatne, tzn. dom opieki będzie działał w oparciu o art. 67-68a ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r., który określa zasady prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku.

Spółka po odbiorze budynku, wystąpi także z wnioskiem do wojewody właściwego ze względu na miejsce prowadzenia placówki, o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę dla osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych oraz w podeszłym wieku. Spółka będzie świadczyła powyższe usługi w ramach prowadzenia działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie Ministra Polityki Społecznej z dnia 12 marca 2004 r., z późn. zm. o pomocy społecznej - Rozdział 3, art. 67 ust. 1 - w zakresie opieki nad osobami w podeszłym wieku.

Placówka, po zakończeniu budowy i spełnieniu wymagań wystąpi o wydanie zezwolenia wojewody na prowadzenie prywatnego domu opieki nad osobami w podeszłym wieku i wpisanie do rejestru prowadzonego przez wojewodę.

Zakupy towarów, materiałów i usług związane z budową, wyposażeniem oraz późniejszą eksploatacją infrastruktury domu opieki całodobowej będą wykorzystywane do usług zwolnionych z podatku VAT. Budynek, wyposażenie oraz późniejsza eksploatacja infrastruktury domu opieki całodobowej nie będzie wykorzystywana do czynności mieszanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka będzie mogła odzyskać VAT w całości zapłacony podczas budowy, wyposażenia oraz później w czasie eksploatacji infrastruktury domu opieki całodobowej, jeżeli świadczone przez Spółkę usługi są zwolnione z VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22d ustawy o podatku od towarów i usług, działalność takiej placówki korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z VAT. Usługi oferowane przez Dom Opieki będą polegały na całodobowej pielęgniarskiej opiece skierowanej głównie do osób starszych. Spółka złoży stosowny wniosek do wojewody, w celu uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym oraz w podeszłym wieku. Podatek naliczony, zawarty w fakturach dokumentujących zakup wyposażenia oraz materiałów i usług dotyczących budowy placówki opieki całodobowej dla osób w podeszłym wieku i dla osób niepełnosprawnych nie będzie podlegał odliczeniu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W związku z tym, że działalność placówek opieki całodobowej, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22d, korzysta z przedmiotowego zwolnienia z VAT, podatek naliczony zawarty w fakturach dotyczących budowy obiektu, nie będzie mógł zostać odliczony i powiększy wartość początkową środka trwałego bądź kosztów wyposażenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Spółka przygotowuje się do złożenia wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych do budowy oraz wyposażenia domu pomocy społecznej dla osób w podeszłym wieku i niepełnosprawnych. Po wybudowaniu obiektu, Spółka będzie wykonywała opiekę nad osobami starszymi w ramach pobytów całodobowych oraz dziennych pod opieką pielęgniarską. Obiekt będzie posiadał bazę rehabilitacyjną obsługiwaną przez wykwalifikowany personel, jadalnię oraz część rekreacyjną. Sprawowanie opieki nad pensjonariuszami będzie odpłatne. Spółka po odbiorze budynku, wystąpi z wnioskiem do wojewody właściwego ze względu na miejsce prowadzenia placówki, o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę dla osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych oraz w podeszłym wieku. Zakupy towarów, materiałów i usług związane z budową, wyposażeniem oraz późniejszą eksploatacją infrastruktury domu opieki całodobowej będą wykorzystywane do usług zwolnionych z podatku VAT. Budynek, wyposażenie oraz późniejsza eksploatacja infrastruktury domu opieki całodobowej nie będzie wykorzystywana do czynności mieszanych.

Przedmiotem wątpliwości jest ustalenie, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową, wyposażeniem oraz eksploatacją infrastruktury domu opieki całodobowej.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. W przedmiotowej sprawie bowiem, jak wskazuje Wnioskodawca, zakupy towarów, materiałów i usług związane z budową, wyposażeniem oraz późniejszą eksploatacją infrastruktury domu opieki całodobowej będą wykorzystywane do usług zwolnionych z podatku od towarów i usług. Budynek, wyposażenie oraz późniejsza eksploatacja infrastruktury domu opieki całodobowej nie będzie wykorzystywana do czynności mieszanych. Zatem w rozpatrywanym przypadku nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy dokonane w związku z budową, wyposażeniem oraz eksploatacją infrastruktury domu opieki całodobowej, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, jak również Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl