0114-KDIP4-2.4012.236.2020.1.MC - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury drogowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.236.2020.1.MC Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury drogowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2020 r. (data wpływu 14 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem " (...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, jednocześnie dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń podatku VAT począwszy od 1 stycznia 2011 r. Oznacza to, że jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmować będą wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy. Jednostki te nie przestały jednak istnieć - zmienił się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestały one być traktowane jako odrębni od Gminy podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stały się częścią jednego podatnika - tj. Gminy.

W odpowiedzi na konkurs (...) ogłoszony przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa (...) na lata 2014-2020, Gmina jako Beneficjent, dnia 29 kwietnia 2016 r. złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. " (...)". W dniu 21 października 2016 r. zawarto umowę o dofinansowanie projektu nr (...).

Beneficjentem projektu jest Gmina - jednostka samorządu terytorialnego - Lider projektu. Partnerami projektu są jednostki samorządu terytorialnego: Gmina (...) i Gmina (...).

W dniu 19 kwietnia 2016 r. w (...) zostało zawarte porozumienie pomiędzy Gminą (...) (Liderem projektu) a Gminą (...) (Partnerem projektu), a Gminą (...) (Partnerem projektu), na mocy którego Strony zobowiązują się do wspólnej realizacji projektu pn. " (...) w gminie (...), jako połączenia drogi wojewódzkiej (...) z DK (...)" w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) ujętych w formule Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w RPO Województwa (...) na lata 2014-2020" zwanym (...).

Projekt jest podzielony na części, które będą realizowane zgodnie z podziałem terytorialnym gmin. Finansowanie projektu będzie następować ze środków RPO Województwa (...) na lata 2014-2020 oraz budżetów Lidera projektu i Partnerów projektu. Lider i Partnerzy ustalili, iż wybiorą wspólnie na całość projektu w jednym przetargu wykonawcę na opracowanie studium wykonalności, w jednym przetargu Inżyniera Kontraktu, w jednym przetargu wykonawcę robót budowlanych.

Przedmiotem projektu realizowanego w ramach ZIT są 3 zadania na terenie Gminy, Gminy (...) i Gminy (...).

Zadanie 1 - droga gminna nr (...) od granic Miasta (...) do skrzyżowania z DK ((...)), ul. (...) (...).

Zadanie 2 - odcinek ul. (...) od ul. (...) do skrzyżowania ul. (...) i (...) w (...)

Zadanie 3 - droga gminna nr (...) od skrzyżowania z drogą wojewódzką Nr (...) do ul. (...), ul. (...), ul. (...), ul. (...) (...).

Przedsięwzięcie zakresem obejmuje budowę/przebudowę dróg o łącznej dł. ok. 7,42 km (7,42-wartość z kilometrażu), budowę ciągów pieszych i rowerowych, zatok autobusowych, skrzyżowań, oświetlenia, odwodnienia, urządzeń ochrony środowiska, zagospodarowanie zieleni, przebudowę kolizji.

Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projekt zakłada:

* wskaźniki produktu:

* całkowita długość nowych dróg - 6,86 km,

* całkowita długość przebudowanych lub zmodernizowanych dróg - 0,56 km,

* długość dróg dla rowerów - 0,88 km,

* długość przebudowanych dróg gminnych - 0,56 km,

* długość wybudowanych dróg dla rowerów - 0,88 km,

* długość wybudowanych dróg gminnych -6,86 km,

* wskaźniki rezultatu:

* skrócenie czasu przejazdu - 6 minut.

Projekt obejmuje następujące kategorie kosztów:

* roboty budowlane;

* nadzór w projekcie;

* promocja projektu;

* studium wykonalności.

Przedmiotowy projekt ma na celu m.in.:

* Poprawę dostępności komunikacyjnej regionu i jego konkurencyjności gospodarczej;

* Zwiększenie możliwości wyboru alternatywnych środków komunikacji;

* Poprawę mobilności mieszkańców oraz poprawę dostępności wewnętrznej i zewnętrznej (...) i jego obszaru funkcjonalnego, poprzez wzmocnienie powiązań z układem TEN-T, dzięki budowie połączenia komunikacyjnego pomiędzy DW (...) i DK (...) (węzeł (...)), przebiegającego na obrzeżach miasta i terenach gmin;

* Odciążenie (...) od ruchu tranzytowego, regionalnego i lokalnego poprzez wyprowadzenie pojazdów przemieszczających się drogami DW (...) i DK (...), poza ścisłą zabudową miejską;

* Zwiększenie przepustowości i jakości połączeń integrujących (...) i region;

* Podniesienie poziomu wyposażenia infrastrukturalnego (...) i jego obszaru funkcjonalnego, w szczególności podniesienie jakości sieci drogowej odpowiadającej wymaganym normatywom;

* Zaopatrzenie infrastruktury drogowej w bezpieczne skrzyżowania, usprawniające przejazd - typu rondo;

* Istotne skrócenie czasu przejazdu przez (...),

* Poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz stworzenia odpowiednich warunków dla komunikacji rowerowej i transportu zbiorowego (budowa ścieżek rowerowych, chodników ciągów pieszo-rowerowych i zatok autobusowych);

* Ograniczenie liczby kolizji i wypadków drogowych;

* Aktywizację gospodarczą regionu poprzez sprawny układ komunikacyjny, który umożliwi łatwiejszy przepływ ludzi, towarów i usług;

* Pełniejsze wykorzystanie rosnącego potencjału turystycznego. Dotyczy to w szczególności turystów zagranicznych, którzy w większości przypadków, celem dotarcia na (...) i (...) goś muszą pokonywać znaczące odległości poświęcając na to dużo czasu;

* Poprawę atrakcyjności inwestycyjnej, rozwój przedsiębiorczości i rynku pracy (zmniejszenie bezrobocia);

* Udostępnienie niezagospodarowanych terenów inwestycyjnych i kompleksów turystycznych;

* Wzmocnienie pozycji (...) jako regionalnego ośrodka gospodarczego, w tym posiadającego największy potencjał do rozwoju innowacji w regionie oraz podniesienia jego konkurencyjności gospodarczej w przestrzeni europejskiej, poprzez integrację przestrzenną i poprawę dostępności terytorialnej,

* Tworzenie warunków dla rozprzestrzenienia się czynników rozwoju i ożywienia przedsiębiorczości oraz wykorzystanie potencjału wewnętrznego stolicy województwa i terenów sąsiednich, poprzez poprawę powiązań komunikacyjnych.

Ponadto zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie Beneficjent: Gmina, Gmina (...) i Gmina (...) zobowiązują się do zapewnienia trwałości projektu w okresie 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz Beneficjenta. Po zakończeniu realizacji projektu właścicielem i zarządcą wybudowanej infrastruktury będzie każda z Gmin w części, która powstała w jej granicach. Zarządzaniem infrastrukturą na etapie eksploatacji będą zajmować się:

* na terenie Gminy (...) - (...),

* na terenie Gminy (...) - (...),

* na terenie Gminy (...) - (...).

W projekcie podatek od towarów i usług został uznany za wydatek kwalifikowalny.

Projekt został zrealizowany w ramach zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506) tj. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które w szczególności obejmują m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Faktury w zakresie dotyczącym realizacji inwestycji na terenie Gminy (...) wystawiane były na Gminę, w zakresie Gminy (...) na Gminę (...), a w zakresie Gminy (...) na Gminę (...).

Powstała infrastruktura została udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie generuje dochodów dla Gminy.

Data rozpoczęcia realizacji projektu: 22 kwietnia 2016 r.

Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: 10 listopada 2016 r.

Data finansowego zakończenia realizacji projektu: 30 czerwca 2020 r.

Wartość projektu: 42 892 384,95 PLN.

Wydatki kwalifikowane: 34 722 052,10 PLN.

Dofinansowanie (85% kosztów kwalifikowanych): 29 513 744,28 PLN.

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014 - 2020, Oś priorytetowa 7 - Infrastruktura transportowa, Działanie 7.2 Infrastruktura drogowa w miejskich obszarach funkcjonalnych, Poddziałanie 7.2.1 Mobilny MOF - ZIT (...).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "(...)" nr (...) w zakresie faktur wystawionych na Gminę?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Gminy nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji w zakresie faktur wystawionych na Gminę.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2019.506 j.t), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wskazany do realizacji projekt pn.: "(...)" nr (...) należy do zadań własnych gminy, którego efektem było zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które w szczególności obejmują m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 o samorządzie gminnym.

Powstała infrastruktura została udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie generuje dochodów dla Gminy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina (...) nie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie faktur wystawionych na Gminę (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zatem zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów łub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W odpowiedzi na konkurs, Gmina (...) jako Beneficjent złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. " (...)". Beneficjentem projektu jest Gmina, jednostka samorządu terytorialnego, Lider projektu. Partnerami projektu są jednostki samorządu terytorialnego, tj. Gmina (...) i Gmina (...). W dniu 19 kwietnia 2016 r. w (...) zostało zawarte porozumienie pomiędzy Gminą (Liderem projektu) a Gminą (...) (Partnerem projektu), a Gminą (...) (Partnerem projektu), na mocy którego Strony zobowiązują się do wspólnej realizacji przedmiotowego projektu w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Projekt jest podzielony na części, które będą realizowane zgodnie z podziałem terytorialnym gmin. Finansowanie projektu będzie następować ze środków RPO Województwa (...) na lata 2014-2020 oraz budżetów Lidera projektu i Partnerów projektu. Przedsięwzięcie zakresem obejmuje budowę/przebudowę dróg o łącznej długości około 7,42 km, budowę ciągów pieszych i rowerowych, zatok autobusowych, skrzyżowań, oświetlenia, odwodnienia, urządzeń ochrony środowiska, zagospodarowanie zieleni oraz przebudowę kolizji.

Przedmiotowy projekt ma na celu poprawę dostępności komunikacyjnej regionu i jego konkurencyjności gospodarczej, zwiększenie możliwości wyboru alternatywnych środków komunikacji, poprawę mobilności mieszkańców oraz poprawę dostępności wewnętrznej i zewnętrznej (...) i jego obszaru funkcjonalnego, odciążenie (...) od ruchu tranzytowego, regionalnego i lokalnego poprzez wyprowadzenie pojazdów przemieszczających się drogami DW (...) i DK (...), poza ścisłą zabudowę miejską, zwiększenie przepustowości i jakości połączeń integrujących (...) i region, podniesienie poziomu wyposażenia infrastrukturalnego (...) i jego obszaru funkcjonalnego, zaopatrzenie infrastruktury drogowej w bezpieczne skrzyżowania, usprawniające przejazd typu rondo, istotne skrócenie czasu przejazdu przez (...), poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz stworzenia odpowiednich warunków dla komunikacji rowerowej i transportu zbiorowego, ograniczenie liczby kolizji i wypadków drogowych, aktywizację gospodarczą regionu poprzez sprawny układ komunikacyjny, który umożliwi łatwiejszy przepływ ludzi, towarów i usług, pełniejsze wykorzystanie rosnącego potencjału turystycznego, rozwój przedsiębiorczości i rynku pracy, udostępnienie niezagospodarowanych terenów inwestycyjnych i kompleksów turystycznych, wzmocnienie pozycji (...) jako regionalnego ośrodka gospodarczego, w tym posiadającego największy potencjał do rozwoju innowacji w regionie oraz podniesienia jego konkurencyjności gospodarczej w przestrzeni europejskiej, poprzez integrację przestrzenną i poprawę dostępności terytorialnej, tworzenie warunków dla rozprzestrzenienia się czynników rozwoju i ożywienia przedsiębiorczości oraz wykorzystanie potencjału wewnętrznego stolicy województwa i terenów sąsiednich, poprzez poprawę powiązań komunikacyjnych.

Projekt został zrealizowany w ramach zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Faktury w zakresie dotyczącym realizacji inwestycji na terenie Gminy (...) wystawiane były na Gminę (...), w zakresie Gminy (...) na Gminę (...), a w zakresie Gminy (...) na Gminę (...). Powstała infrastruktura została udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie generuje dochodów dla Gminy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu " (...)" w zakresie faktur wystawionych na Gminę.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w opisanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, tj. związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W przedmiotowej sprawie, jak wskazuje Wnioskodawca, powstała infrastruktura została udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie generuje dochodów dla Gminy, a zatem towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji opisanego we wniosku projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem " (...)" w zakresie faktur wystawionych na Gminę.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazać należy, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl