Nowość 0114-KDIP4-2.4012.220.2024.1.MMA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.220.2024.1.MMA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 10 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Pan W.G. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (...). Nie jest Pan zarejestrowany dla potrzeb VAT - korzysta Pan ze zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT ze względu na wysokość osiąganych obrotów.

Jest Pan artystą wykonawcą i w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wystawia Pan przedstawienia artystyczne w postaci przedstawień teatralnych (dalej: "Przedstawienia Teatralne").

Repertuar Przedstawień Teatralnych adresowany jest głównie do widowni dziecięcej w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Przedstawienia Teatralne są wykonywane przez Pana na żywo. Każde z Przedstawień Teatralnych posiada indywidualny charakter, tj. wyróżnia się niepowtarzalnością, oryginalnością i stanowi wyraz Pana indywidualnej twórczości.

Każdorazowo ma Pan udział w opracowaniu scenariusza każdego z Przedstawień Teatralnych. Osobiście odpowiada Pan także za jego reżyserię oraz używaną podczas Przedstawienia Teatralnego scenografię, oświetlenie, dźwięk itp. Jest Pan także głównym aktorem w Przedstawieniach Teatralnych.

Przedstawienia Teatralne realizuje Pan zarówno indywidualnie, jak i ze wsparciem innych wykonawców, z którymi rozlicza się Pan na postawie odrębnych umów zlecenie. Wobec odbiorców usługi odpowiada Pan za całość Przedstawienia Teatralnego.

Przedstawienia Teatralne realizowane są przez Pana na zlecenie nabywcy usługi, np. domów kultury, szkół, przedszkoli, gmin. Przedstawienia Teatralne realizowane są w przestrzeniach udostępnionych Panu przez nabywcę usługi na potrzeby realizacji umowy. Przedstawienia Teatralne mają na celu upowszechnienie kultury ze szczególnym uwzględnieniem sztuki teatralnej wśród najmłodszych widzów. Jednocześnie stanowią uzupełnienie oferty kulturalnej szkół, przedszkoli i domów kultury, które zlecają Panu występ artystyczny.

Za realizację Przedstawienia Teatralnego na zlecenie innego podmiotu otrzymuje Pan wynagrodzenie w postaci honorarium za występ artystyczny. Nie prowadzi Pan sprzedaży biletów na swoje występy, te mogą być sprzedawane przez podmioty (np. domy kultury, szkoły, przedszkola, gminy) zlecające Panu występ z Przedstawieniem Teatralnym. Wstęp na te spektakle może być też otwarty w zależnością od decyzji nabywców Pana usług. Pana wynagrodzeniem jest jedynie honorarium za występ. W ramach realizacji Przedstawienia Teatralnego nie przenosi Pan na nabywcę usługi praw autorskich do artystycznego wykonania, nie udziela też żadnego rodzaju licencji.

Pytanie

Czy do przedstawionych we wniosku Przedstawień Teatralnych zastosowanie znajdzie zwolnienie z VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Informacje ogólne.

Zwolnione od VAT są m.in. usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów (art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT).

W świetle art. 43 ust. 19 ustawy o VAT zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1)

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2)

wstępu:

a)

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b)

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych;

c)

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3)

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4)

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5)

działalności agencji informacyjnych;

6)

usług wydawniczych;

7)

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8)

usług ochrony praw.

Powyższe wyłączenie, w Pana ocenie, nie znajduje zastosowania w niniejszej sprawie.

Przepis ustawy o VAT uzależniają skorzystanie z analizowanego zwolnienia od spełnienia warunku o charakterze przedmiotowym i podmiotowym.

Przesłanka podmiotowa.

Zwolnione od VAT są usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Analizując możliwość zwolnienia świadczonych usług na gruncie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy, należy wskazać, że art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2509; dalej: "ustawa o prawie autorskim"), do której odwołuje się ustawodawca w treści art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy stanowi, że przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim, w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1)

wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2)

plastyczne;

3)

fotograficzne;

4)

lutnicze;

5)

wzornictwa przemysłowego;

6)

architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7)

muzyczne i słowno-muzyczne;

8)

sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9)

audiowizualne (w tym filmowe).

Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu (art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim).

Zgodnie natomiast z art. 85 ust. 1 ustawy o prawie autorskim, każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej pozostaje pod ochroną niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ww. przepisów są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania (art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim).

Stosownie natomiast do art. 86 ust. 1 ustawy o prawie autorskim, artyście wykonawcy przysługuje, w granicach określonych przepisami ustawy, wyłączne prawo do:

1)

ochrony dóbr osobistych, w szczególności w zakresie:

a)

wskazywania go jako wykonawcy, z wyłączeniem przypadków, gdy pominięcie jest zwyczajowo przyjęte,

b)

decydowania o sposobie oznaczenia wykonawcy, w tym zachowania anonimowości albo posłużenia się pseudonimem,

c)

sprzeciwiania się jakimkolwiek wypaczeniom, przeinaczeniom i innym zmianom wykonania, które mogłyby naruszać jego dobre imię;

2)

korzystania z artystycznego wykonania i rozporządzania prawami do niego na następujących polach eksploatacji:

a)

w zakresie utrwalania i zwielokrotniania - wytwarzania określoną techniką egzemplarzy artystycznego wykonania, w tym zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową,

b)

w zakresie obrotu egzemplarzami, na których artystyczne wykonanie utrwalono - wprowadzania do obrotu, użyczania lub najmu egzemplarzy,

c)

w zakresie rozpowszechniania artystycznego wykonania w sposób inny niż określony w lit. b - nadawania, reemitowania oraz odtwarzania, chyba że są one dokonywane za pomocą wprowadzonego do obrotu egzemplarza, a także publicznego udostępniania utrwalenia artystycznego wykonania w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że twórcą w rozumieniu ustawy o prawach autorskich jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim. Użyte w tym przepisie określenie "przejaw działalności twórczej", należy rozumieć jako uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym.

Artyście wykonawcy służy prawo do wynagrodzenia za korzystanie z artystycznego wykonania lub za rozporządzanie prawami do takiego wykonania określone w umowie albo przyznane w przepisach ustawy (art. 86 ust. 2 ustawy o prawie autorskim).

Nie powinno ulegać wątpliwości, że w Pana przypadku spełniona jest przesłanka podmiotowa zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Jak wskazano bowiem w treści stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, każde z Przedstawień Teatralnych realizowanych przez Pana posiada indywidualny charakter, tj. wyróżnia się niepowtarzalnością, oryginalnością i stanowi wyraz Pana indywidualnej twórczości.

Organizuje Pan samodzielnie swoją pracę i podejmuje osobiście wszelkie decyzje mające wpływ na przebieg każdego wydarzenia, które jest przez Pana realizowane. Ma Pan osobisty udział w realizacji m.in. scenariusza każdego Przedstawienia Teatralnego, odpowiada także za jego reżyserię oraz używaną podczas Przedstawienia Teatralnego scenografię, oświetlenie, dźwięk itp.

Ponadto każdorazowo podczas realizowanych przez siebie Przedstawień Teatralnych występuje Pan w nich także osobiście jako główny aktor.

Biorąc powyższe pod uwagę, w Pana ocenie w związku z realizowanymi przez Pana Przedstawieniami Teatralnymi spełnia Pan przesłankę do uznania go za indywidualnego twórcę/artystę wykonawcę, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim.

Jednocześnie Przedstawienia Teatralne realizowane są przez Pana na zlecenie nabywcy usługi, a Pan otrzymuje wynagrodzenie w postaci honorarium za występ artystyczny.

Tym samym spełnia Pan przesłankę podmiotową do zastosowania zwolnienia od VAT.

Przesłanka przedmiotowa.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwolnione od podatku są usługi kulturalne.

Ustawa o VAT nie definiuje natomiast wprost usług kulturalnych. W świetle definicji pojęcia "kultura" dostępnej w internetowym słowniku PWN - jest to materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory.

Natomiast w świetle art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 194) działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Jak wskazuje się w piśmiennictwie:

"Ustawodawca nie dookreśla wprost, jakiego rodzaju usługi są objęte zakresem tego pojęcia (usług kulturalnych), czyni to jednak w pewnym zakresie i w sposób pośredni poprzez określenie podmiotów, które świadcząc przedmiotowe usługi, sprawią, że usługi te będą zwolnione od podatku."

(por. T. Michalik, VAT Komentarz, wydanie 14, Warszawa 2018 r.s. 788)

W wyroku z 11 czerwca 2015 r. sygn. I FSK 1988/13 w odniesieniu do zakresu przedmiotowego zwolnienia usług kulturalnych Naczelny Sąd Administracyjny wskazał: "Z kolei co do przedmiotu usług kulturalnych świadczonych zarówno przez instytucje, jak i przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców wskazano w dotychczasowym orzecznictwie m.in. na oprawę muzyczną prywatnych ceremonii pogrzebowych i ślubnych (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 maja 2015 r., w sprawie I FSK 318/14, publ. CBOSA), prace konserwatorskie i restauracyjne przy zabytkach ruchomych (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 grudnia 2013 r. w sprawie I FSK 1750/12, publ. CBOSA), renowację budynków i budowli (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 22 grudnia 2014 r. w sprawie I SA/Łd 1174/14, publ. CBOSA). Za istotne uznano aby usługi miały charakter działalności twórczej, charakteryzowały się indywidualnością, a ich wykonywanie odbywało się w interesie publicznym, gdyż celem wprowadzenia zwolnienia usług kulturalnych było obniżenie kosztów dostępu do kultury i dziedzictwa narodowego. Należy wobec tego zauważyć, że działalność twórcza polegająca na tworzeniu, pisaniu podręczników, czy komentarzy z zakresu prawa spełnia powyższe warunki, co pozwala na zaliczenie jej do kategorii usług kulturalnych."

Jeśli chodzi o naturę usług wskazanych w treści niniejszego wniosku, konieczne jest więc ustalenie, czy stanowią one usługi kulturalne korzystające ze zwolnienia od VAT.

Przedstawienia Teatralne jako usługa kulturalna.

W Pana opinii, Przedstawienia Teatralne stanowią usługę kulturalną zwolnioną od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.

Przedstawienia Teatralne, jak wskazano już w treści stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, polega w swojej istocie na podejmowaniu przez Pana szeregu czynności, które prowadzą do realizacji jednego celu, tj. wystawienia przedstawienia artystycznego w postaci Przedstawienia Teatralnego.

Każde z Przedstawień Teatralnych realizowanych przez Pana posiada indywidualny charakter, tj. wyróżnia się niepowtarzalnością, oryginalnością i stanowi Pana wyraz indywidualnej twórczości.

Organizuje Pan samodzielnie swoją pracę i podejmuje osobiście wszelkie decyzje mające wpływ na przebieg każdego wydarzenia, które jest przez niego realizowane. Ma Pan osobisty udział w realizacji m.in. scenariusza każdego Przedstawienia Teatralnego, odpowiada także za jego reżyserię oraz używaną podczas Przedstawienia Teatralnego scenografię, oświetlenie, dźwięk itp.

Ponadto każdorazowo podczas realizowanych przez siebie Przedstawień Teatralnych występuje Pan w nich także osobiście jako aktor. Przedstawienia Teatralne realizuje Pan zarówno indywidualnie, jak i z towarzyszeniem innych wykonawców, z którymi rozlicza się na postawie odrębnych umów zlecenie.

W tym sensie efektem Przedstawienia Teatralnego jest realizacja wydarzenia kulturalnego - spektaklu o walorach twórczych. Jednocześnie, w Pana ocenie, zgodnie ustawą o prawie autorskim, Przedstawienie Teatralne powstałe wskutek wykonania opisanej we wniosku usługi stanowią przedmiot ochrony prawno-autorskiej (utwór).

Wyniki świadczonej przez Pana usługi spełniają wymogi uznania ich za utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim, a więc: stanowią przejaw działalności człowieka, stanowią przejaw działalności twórczej oraz mają indywidualny charakter.

Wytworzone wskutek zrealizowania przez Pana Przedstawień Teatralnych utwory mają niepowtarzalny charakter, a powstałe w ten sposób wykonania artystyczne są wynikiem wizji ich twórcy. Odpowiedzialność za treść i formę Przedstawienia Teatralnego ponosi w całości Pan.

Przedstawienia Teatralne mają na celu upowszechnienie kultury ze szczególnym uwzględnieniem sztuki teatralnej wśród najmłodszych widzów.

Za upowszechnianie kultury, w Pana ocenie, należy uznać działalność polegającą w szczególności na udostępnianiu wartości kultury narodowej i światowej, włączaniu ich do społecznego obiegu i umożliwianiu szerokiego odbioru, na inspirowaniu i organizowaniu jednostek i grup obywateli do aktywnego i twórczego uczestniczenia w życiu kulturalnym kraju, regionu, środowiska, na tworzeniu warunków do rozwoju ich talentów twórczych i twórczości kulturalnej oraz aktywności społecznej w sferze kultury, zwłaszcza w społecznym ruchu kulturalnym, a także na kultywowaniu i rozwijaniu regionalnych tradycji kulturalnych, twórczości ludowej i folkloru.

Celem upowszechniania kultury jest ponadto wzbogacanie osobowości człowieka, kształtowanie ideowych, moralnych i patriotycznych postaw obywateli, socjalistycznych stosunków i zasad współżycia społecznego, umacnianie więzi międzyludzkich oraz rozwijanie kultury pracy, wypoczynku i życia codziennego. Upowszechnianie kultury powinno więc służyć integrowaniu społeczeństwa oraz zmniejszaniu dysproporcji między środowiskami i regionami w dostępie do dóbr kultury i udziale w tworzeniu jej wartości.

Przedstawienia Teatralne realizują wskazane wyżej założenia. Jednocześnie stanowią uzupełnienie oferty kulturalnej szkół, przedszkoli i domów kultury, które zlecają Panu występ artystyczny.

Jak już wcześniej wskazano, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwolnione od podatku są usługi kulturalne.

W Pana opinii Przedstawienia Teatralne stanowią usługę kulturalną w myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Jednocześnie w stosunku do Pana nie znajdą wiec zastosowania żadne wyłączenia z zastosowania zwolnienia od VAT dla usług kulturalnych.

Jak już wcześniej wskazywano, jest Pan indywidualnym twórcą/artystą wykonawcą, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanym w formie honorariów za realizację Przedstawienia Teatralnego. Spełnia tym samym także przesłanki podmiotowe w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.

Na możliwość zastosowania ww. zwolnienia z VAT do usług polegających na wystawianiu przedstawień artystycznych wskazuje także m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 grudnia 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.757.2023.2.ASZ: "Jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku, w ramach prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej polegającej na wystawianiu przedstawień artystycznych w postaci koncertów, jest Pani stroną umów cywilnoprawnych zawieranych z kontrahentami. Opisane usługi świadczy Pani jako artysta wykonawca, działa Pani jako indywidualny twórca w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Ponadto, za realizowane koncerty otrzymuje Pani wynagrodzenia w formie honorarium. Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że skoro świadczone przez Panią usługi polegające na wystawianiu przedstawień artystycznych w postaci koncertów, zarówno indywidualnie, jak i z towarzyszeniem zatrudnionych przez Panią na podstawie umów o dzieło wykonawców - jak wskazano we wniosku - stanowią usługi kulturalne, które świadczy Pani jako indywidualny twórca i artysta wykonawca, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, otrzymując wynagrodzenie w formie honorarium, to usługi te korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy."

Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 10 lutego 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.792.2022.2.SM: "Tym samym, skoro - jak wskazano we wniosku - świadczy Pan usługi kulturalne w zakresie: wystawiania przedstawień artystycznych w postaci spektakli satyryczno-komediowych, usług konferansjerskich wraz z autorskim programem satyryczno-kabaretowym oraz prowadzenia warsztatów artystycznych, jako indywidualny twórca lub artysta wykonawca w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz każda świadczona przez Pana wymieniona we wniosku usługa jest wynagradzana w formie honorarium, to usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy."

Tożsame wnioski wynikają m.in. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 października 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.528.2019.2.MGO: "Zatem stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na wystawianiu przedstawień artystycznych w postaci koncertów, zarówno indywidualnie, jak i z towarzyszeniem innych muzyków (w zespole) oraz usługi organisty na uroczystościach kościelnych, w ramach których Wnioskodawca faktycznie będzie działał w charakterze indywidualnego twórcy i artysty wykonawcy w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, za które będzie przysługiwało określone honorarium, będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy VAT."

Powyższe potwierdza także interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 lipca 2019 r., sygn. 0115-KDIT1-1.4012.385.2019.1.RH: "Jak wynika, z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wymyśliła, opracowała i napisała Pani dwa autorskie cykle spektakli muzycznych adresowanych do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym zatytułowane "M." oraz "N.". Opisane wyżej dwa cykle spektakli muzycznych, które autorsko Pani wymyśliła i opracowała cieszą się znaczącym zainteresowaniem instytucji kultury, które zawierają z Panią umowy w przedmiocie wystawienia wyżej opisanych spektakli np. ww. w ramach zawieranych z nimi umów, nie tylko udziela Pani tym instytucjom jednorazowej, niewyłącznej licencji do publicznego zaprezentowania w dacie określonej w umowie autorskiego scenariusza danego spektaklu muzycznego, ale także do jego reżyserii (gdyż jest Pani reżyserem każdego ze spektakli) jak również do Pani autorskiej scenografii, kostiumografii, gdyż indywidualnie i twórczo opracowuje Pani wszelką oprawę plastyczną, w tym multimedialną. Ponadto opracowuje Pani scenariusz i prowadzi konferansjerkę każdego z wyżej opisanych wydarzeń muzycznych oraz bierze w nich udział jako artysta wykonawca, tj. jako wokalistka wykonując, tj. śpiewając utwory, które wybrała i opracowała, gdyż jako profesjonalna wokalistka operowa wykonuje Pani w czasie każdego z koncertów opracowane przez siebie i dla możliwości swojego głosu utwory wybranego przez Panią tematu muzycznego lub autora muzyki. W umowach zawieranych z instytucjami kultury udziela im Pani licencji niewyłącznych na wystawienie jednorazowe opracowanego przez siebie w ramach cyklu przedstawienia muzycznego i z tego tytułu, zgodnie z prawem autorskim otrzymuje Pani wynagrodzenie, tj. honorarium autorskie. Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że skoro - w tym konkretnym przypadku - działa Pani jako indywidualny twórca i artysta wykonawca, w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, otrzymując wynagrodzenie w formie honorarium, to świadczone przez Panią usługi kulturalne, korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy."

W związku z powyższym, w Pana ocenie, Przedstawienia Teatralne podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienia od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a)

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b)

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Na mocy art. 43 ust. 19 ustawy:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1)

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach,

2)

wstępu:

a)

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b)

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c)

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym,

3)

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą,

4)

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach,

5)

działalności agencji informacyjnych,

6)

usług wydawniczych,

7)

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34,

8)

usług ochrony praw.

Warunkiem zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy jest zatem spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy.

W skład grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia weszli indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze nie definiują pojęć "kultura" i "usługa kulturalna". Zatem przy dokonywaniu interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy posłużyć się należy wykładnią literalną, odwołując się do językowego znaczenia tych pojęć.

Zatem, kultura oznacza "materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory", zaś usługa to "pomoc okazana komuś", "działalność gospodarcza służąca do zaspokajania potrzeb ludzi". Natomiast określenie kulturalny oznacza "odnoszący się do tworzenia i upowszechniania kultury lub stanowiący jej składnik".

Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 87):

działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Analizując możliwość zwolnienia świadczonych usług na gruncie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy, należy wskazać, że art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2509), do której odwołuje się ustawodawca w treści art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy stanowi, że:

przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W myśl art. 1 ust. 2 pkt 7-8 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory muzyczne i słowno-muzyczne, sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne.

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Stosownie do art. 85 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej pozostaje pod ochroną niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Zgodnie z art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

artyście wykonawcy przysługuje, w granicach określonych przepisami ustawy, wyłączne prawo do:

1)

ochrony dóbr osobistych, w szczególności w zakresie:

a)

wskazywania go jako wykonawcy, z wyłączeniem przypadków, gdy pominięcie jest zwyczajowo przyjęte,

b)

decydowania o sposobie oznaczenia wykonawcy, w tym zachowania anonimowości albo posłużenia się pseudonimem,

c)

sprzeciwiania się jakimkolwiek wypaczeniom, przeinaczeniom i innym zmianom wykonania, które mogłyby naruszać jego dobre imię;

2)

korzystania z artystycznego wykonania i rozporządzania prawami do niego na następujących polach eksploatacji:

a)

w zakresie utrwalania i zwielokrotniania - wytwarzania określoną techniką egzemplarzy artystycznego wykonania, w tym zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową,

b)

w zakresie obrotu egzemplarzami, na których artystyczne wykonanie utrwalono - wprowadzania do obrotu, użyczania lub najmu egzemplarzy,

c)

w zakresie rozpowszechniania artystycznego wykonania w sposób inny niż określony w lit. b - nadawania, reemitowania oraz odtwarzania, chyba że są one dokonywane za pomocą wprowadzonego do obrotu egzemplarza, a także publicznego udostępniania utrwalenia artystycznego wykonania w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.

Z treści ww. przepisów można zatem wywieść, że twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Użyte w tym przepisie określenie "przejaw działalności twórczej", należy rozumieć jako uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

artyście wykonawcy służy prawo do wynagrodzenia za korzystanie z artystycznego wykonania lub za rozporządzanie prawami do takiego wykonania określone w umowie albo przyznane w przepisach ustawy.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy świadczone przez Pana usługi mogą korzystać ze zwolnienia z VAT, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej ustalenia charakteru świadczenia realizowanego przez Pana należy wskazać, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej czynności wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu czynności złożonej.

Co istotne, aby móc wskazać, że dana czynność jest czynnością złożoną powinna się ona składać z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu sama w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania czynności zasadniczej. Pojedyncza czynność traktowana jest zatem jako element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia czynności pomocniczej jest zdeterminowany przez czynność główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać czynności głównej bez czynności pomocniczej usługi.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz regulacje Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego sytemu podatku od wartości dodanej (tekst jedn.: Dz.Urz.UE.L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, z późn. zm.), nie regulują kwestii czynności złożonych. Jednakże, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podatkiem VAT oraz na podstawie polskiego i europejskiego orzecznictwa można stwierdzić, że świadczenie obejmujące z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia jedną czynność nie powinno być sztucznie dzielone.

Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w wydanych orzeczeniach. W szczególności w wyroku w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd., TSUE uznał, że każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne. Jeżeli jednak dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej, do których stosuje się te same zasady opodatkowania.

Również w orzecznictwie NSA przyjmuje się, że świadczenie złożone (kompleksowe) ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych świadczeń wykonywanych przez podatnika na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze - tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego. Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić, tak że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy, wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa niezależnie opodatkowane świadczenia. Zatem należy uwzględniać ochronę podstawowych zasad opodatkowania podatkiem od wartości dodanej wymagających, by każda działalność gospodarcza była traktowana w ten sam sposób. Sprzeciwia się to temu, by podmioty gospodarcze dokonujące takich samych czynności, były traktowane odmiennie w zakresie poboru tego podatku (wyrok NSA z 6 maja 2015 r., I FSK 2105/13).

W przypadku, gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość, nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie, zgodnie z elementem, który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący. Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności, a są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem powyższego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług.

Jak wynika z opisu sprawy w ramach świadczonej usługi wystawia Pan przedstawienia artystyczne w postaci przedstawień teatralnych. Każde z Przedstawień Teatralnych posiada indywidualny charakter, tj. wyróżnia się niepowtarzalnością, oryginalnością i stanowi wyraz Pana indywidualnej twórczości. Każdorazowo ma Pan udział w opracowaniu scenariusza każdego z Przedstawień Teatralnych. Osobiście odpowiada Pan także za jego reżyserię oraz używaną podczas Przedstawienia Teatralnego scenografię, oświetlenie, dźwięk itp. Jest Pan także głównym aktorem w Przedstawieniach Teatralnych. Przedstawienia Teatralne mają na celu upowszechnienie kultury ze szczególnym uwzględnieniem sztuki teatralnej wśród najmłodszych widzów. Jednocześnie stanowią uzupełnienie oferty kulturalnej szkół, przedszkoli i domów kultury, które zlecają Panu występ artystyczny. Za realizację Przedstawienia Teatralnego na zlecenie innego podmiotu otrzymuje Pan wynagrodzenie w postaci honorarium za występ artystyczny. Nie prowadzi Pan sprzedaży biletów na swoje występy, te mogą być sprzedawane przez podmioty (np. domy kultury, szkoły, przedszkola, gminy) zlecające Panu występ z Przedstawieniem Teatralnym. W ramach realizacji Przedstawienia Teatralnego nie przenosi Pan na nabywcę usługi praw autorskich do artystycznego wykonania, nie udziela też żadnego rodzaju licencji.

A zatem jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy, w ramach świadczonej usługi podejmuje Pan szereg czynności, które prowadzą do jednego celu, tj. wystawiania przedstawień teatralnych.

Jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku, w ramach prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej jest Pan stroną umów zawieranych z nabywcami usług. Opisane we wniosku usługi świadczy Pan jako artysta wykonawca. Zatem, jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, działa Pan jako indywidualny twórca w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a dodatkowo w wyniku świadczonych usług tworzy Pan utwór w postaci przedstawień teatralnych. Ponadto, za realizację Przedstawienia Teatralnego na zlecenie innego podmiotu otrzymuje Pan wynagrodzenie w postaci honorarium za występ artystyczny.

A zatem, mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że skoro świadczone przez Pana usługi polegające na wykonywaniu przedstawień teatralnych, w których sam bierze Pan udział, jak i ze wsparciem innych wykonawców, z którymi rozlicza się Pan na podstawie odrębnych umów zlecenie - jak wynika z opisu sprawy - stanowią usługi kulturalne, które świadczy Pan, jako indywidualny twórca w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, w wyniku których tworzy Pan utwory (przedstawienia teatralne), a usługi te są wynagradzane w formie honorarium, to usługi te korzystają/będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl