0114-KDIP4-2.4012.192.2020.2.AS - Darowizna gruntu przez JST.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.192.2020.2.AS Darowizna gruntu przez JST.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2020 r. (data wpływu 3 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 czerwca 2020 r. (data wpływu 30 czerwca 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 19 czerwca 2020 r. (doręczone 29 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania darowizny działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania darowizny działek.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 czerwca 2020 r. (data wpływu 30 czerwca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 19 czerwca 2020 r. (doręczone 29 czerwca 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Działka nr (...) o pow. 6700 m2 położona w A., gminie..., obręb... stała się własnością Wnioskodawcy... co potwierdziła ostateczna Decyzja Wojewody... nr... z dnia.... Na skutek dalszych podziałów geodezyjnych powstała działka nr... o pow. 300 m2 i nr... o pow. 557 m2. Dla przedmiotowych działek prowadzona jest KW Nr.

Zgodnie z operatami szacunkowymi działka nr... w ewidencji gruntów posiada użytek "RIIIa" - grunty orne a działka nr... w ewidencji gruntów posiada użytek "dr" - drogi.

Zgodnie z ustaleniami uchwały nr. Rady Gminy... z dnia... r. o zmianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy... - część nizinna A w zakresie fragmentu geodezyjnego działki nr... i... mają przeznaczenie: teren dróg wewnętrznych, droga dojazdowa zakończona placem do zawracania (symbol terenu w planie: 003.KDW).

Zgodnie z operatami:

* działka nr... obecnie użytkowana jest jako teren służący komunikacji, część nawierzchni od strony wjazdu jest utwardzona płytami drogowymi ażurowymi. Na zachodniej i północnej granicy znajduje się ogrodzenie z siatki w ramach - jest to ogrodzenie sąsiednich działek. Przez teren tej działki X. S.A.), wodociągowa i kanalizacji sanitarnej (właściciel i gestor Y. Sp. z o.o.), telekomunikacyjna (właściciel i gestor Z. S.A.).

* działka nr... - znajduje się na niej droga (budowla) wraz z placem do zawracania na jej końcu z ażurowych prefabrykowanych betonowych płyt drogowych, krawężniki betonowe. Przez teren tej działki przechodzą sieci uzbrojenia terenu: elektroenergetyczna (właściciel i gestor X. S.A.), wodociągowa i kanalizacji sanitarnej (właściciel i gestor Y. Sp. z o.o.). Zgodnie z pismem Urzędu Miejskiego w... z dnia 17 lutego 2020 r. W. Sp. z o o.o. poniosła na tej działce nakłady w wysokości... zł netto tj. na ta drogę dojazdową o pow. 377 m2 z płyt drogowych na podbudowie z kruszyw łamanych.

Zarząd (...)... w... został objęty tzw. centralizacją rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego, zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego. Dodać należy, że Zarząd (...) uległ likwidacji, w związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2018 r. ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne. Skutkiem uregulowań tej ustawy jest przejście wszystkich kompetencji marszałka (...) wynikających z tej ustawy do nowo tworzonego podmiotu, jakim jest Państwowe Gospodarstwo, które m.in. wstępuje w prawa i obowiązki wynikające z umów i porozumień zawartych przez marszałków (...) lub jednostki organizacyjne samorządu (...) w zakresie utrzymania wód oraz prowadzenia inwestycji w gospodarce wodnej. Z ww. decyzji Wojewody... wynika, że nabycie mienia jest nieodpłatne i następuje z dniem ostateczności tej decyzji (ostateczność w dniu....).

Decyzja została wydana w trybie art. 48, 49 w związku z art. 14 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, z których wynika, że Wojewoda z urzędu przekazuje (...) mienie Skarbu Państwa służące realizacji zadań województwa. Z dniem 1 stycznia 1999 r. samorząd województwa przejmuje mające siedzibę na obszarze województwa, państwowe jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej - zarządy (...). Z decyzji tej wynika, że przedmiotowa nieruchomość znajduje się we faktycznym władaniu Zarządu (...) jednostka nie posiada tytułu prawnego do tej nieruchomości).

Z dniem 30 listopada 2017 r. ww. nieruchomość została przejęta od Zarządu (...)... w... do zasobu nieruchomości stanowiących własność Wnioskodawcy będących w ewidencji Urzędu (...) Do tego czasu Zarząd ten użytkował i administrował (faktyczne władanie) tą nieruchomością, jednakże nie było to uregulowane żadnym tytułem prawnym. Od dnia protokolarnego przejęcia nie zostały na tej nieruchomości poniesione przez Wnioskodawcę żadne nakłady finansowe na jej ulepszenie. Przedmiotowe działki będą przedmiotem darowizny. Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W piśmie uzupełniającym z dnia 25 czerwca 2020 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy:

1. Działkę nr (...) należy traktować jako teren zabudowany drogą (budowlą) wraz z placem do zawracania na jej końcu z ażurowych prefabrykowanych betonowych płyt drogowych wraz z krawężnikami betonowymi. Urządzeń na działce nr (...) (o której mowa we wniosku Wnioskodawcy) rzeczoznawca nie uznał jako budowli, stąd teren tej działki należy potraktować jako niezabudowany budowlami czy budynkami.

2. Na działce nr (...) znajduje się droga (budowla) wraz z placem do zawracania na jej końcu z ażurowych prefabrykowanych betonowych płyt drogowych wraz z krawężnikami betonowymi. Na działce nr... brak obiektów budowlanych stanowiących budynki, budowie lub ich części w świetle prawa budowlanego (obecnie działka ta użytkowna jest jako teren służący komunikacji, część nawierzchni od strony wjazdu jest utwardzona płytami drogowymi ażurowymi. Na zachodniej i północnej granicy znajduje się ogrodzenie z siatki w ramach - jest to ogrodzenie sąsiednich działek).

3. Wszystkie wymienione w ww. pkt 2 obiekty budowlane stanowią części składowe nieruchomości Wnioskodawcy, zgodnie z art. 48 i 49 k.c. sieci na nieruchomości, wymienione we wniosku, nie stanowią własności Wnioskodawcy, gdyż stanowią własność przedsiębiorstw przesyłowych.

4. Ww. obiekty na działkach... i... stanowią własność Wnioskodawcy i to Wnioskodawca rozporządzi tym mieniem poprzez dokonanie darowizny. W. Sp. z o.o. poniosła wyłącznie, wskazane we wniosku, nakłady na działce nr... w postaci drogi z płyt drogowych na podbudowie z kruszyw łamanych.

5. Do dnia dokonania darowizny nie nastąpi rozliczenie ww. nakładów.

6. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu/wytworzeniu ww. obiektów (według wiedzy wnioskodawcy)

7. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia, wytworzenia nieruchomości będących przedmiotem darowizny lub ich części składowych od momentu nabycia prawa własności nieruchomości (według wiedzy wnioskodawcy).

8. W odpowiedzi na pytanie, czy od momentu nabycia prawa własności nieruchomości będących przedmiotem darowizny, Wnioskodawca ponosił nakłady na ulepszenie nieruchomości, Wnioskodawca wskazał, że Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie ww. nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o czym mowa we wniosku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy darowizna przedmiotowych działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa mieniem województwa jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez Wnioskodawcę lub inne (...) osoby prawne.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Ponadto z tytułu nabycia (z mocy prawa) nieruchomości Wnioskodawcy nie przysługiwało (w całości lub w części) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym darowizna ww. działek nie będzie podlegać podatkowi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Należy zauważyć, że dostawa towarów, rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, obejmuje każdą czynność polegającą na przeniesieniu dobra materialnego przez stronę, która przyznaje drugiej stronie prawo do faktycznego dysponowania nim, jakby była właścicielem tego dobra, a ponadto musi to być czynność odpłatna.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątek, który został zawarty - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy.

Stosownie do brzmienia art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

a. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

b. wszelkie inne darowizny, - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W myśl art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazywanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne darowizny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości bądź w części. Powyższe oznacza, że darowiznę towarów uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem lub wytworzeniem.

W konsekwencji, niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizny) - w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem zgodnie z ww. przepisami grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 5 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że przedmiotem darowizny będą dwie działki stanowiące własność Wnioskodawcy:

* działka nr... - zabudowana drogą (budowlą) wraz z placem do zawracania na jej końcu z ażurowych prefabrykowanych betonowych płyt drogowych wraz z krawężnikami betonowymi.

* działka nr... - teren niezabudowany, brak obiektów budowlanych stanowiących budynki, budowle lub ich części w świetle prawa budowlanego, część nawierzchni od strony wjazdu jest utwardzona płytami drogowymi ażurowymi. Na zachodniej granicy znajduje się ogrodzenie z siatki - jest to ogrodzenie sąsiednich działek.

Wszystkie wymienione wyżej obiekty stanowią części składowe nieruchomości Wnioskodawcy. Nakłady na działce nr... w postaci płyt drogowych na podbudowie z kruszyw łamanych poniosła Spółka, do dnia dokonania darowizny nie nastąpi rozliczenie nakładów.

Przez teren obu działek przechodzą sieci uzbrojenia terenu: elektroenergetyczna, wodociągowa i kanalizacji. Sieci na nieruchomości nie stanowią własności Wnioskodawcy, gdyż stanowią własność przedsiębiorstw przesyłowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą braku opodatkowania darowizny przedmiotowych działek.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że nieodpłatne przekazanie towarów (np. darowiznę) uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem lub wytworzeniem tych towarów lub ich części składowych. Niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania darowizny - w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - jako czynności wyłączonej spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Natomiast stosownie do treści art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego, oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Jak wynika z powyższego darowizna jest umową cywilnoprawną, cechującą się nieodpłatnością oraz przysporzeniem majątkowym tylko jednej ze stron umowy.

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że darowizna wskazanych działek będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną, nie zaś publicznoprawną, stąd też dla zamierzonej czynności Wnioskodawca będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Przedmiotem darowizny będzie działka nr... zabudowana drogą (budowlą) wraz z placem do zawracania na jej końcu z ażurowych prefabrykowanych betonowych płyt drogowych wraz z krawężnikami betonowymi oraz działka nr..., stanowiąca teren niezabudowany. Ponadto, przez teren obu działek przechodzą sieci uzbrojenia terenu: elektroenergetyczna, wodociągowa i kanalizacji.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 47 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego (art. 47 § 2 ustawy - Kodeks cywilny).

Na podstawie art. 48 ustawy - Kodeks cywilny z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

W myśl art. 49 § 1 ustawy - Kodeks cywilny urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Z przedstawionych wyżej przepisów oraz opisu sprawy jednoznacznie wynika, że sieci przesyłowe nie są częścią składową darowanego gruntu i mogą być przedmiotem odrębnej własności, tym samym nie będą przedmiotem darowizny w ramach opisanej transakcji.

Wskazać należy, że stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, zamierzona przez Wnioskodawcę darowizna działek ze względu na nieodpłatny charakter czynności będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT tylko w sytuacji, gdy Wnioskodawcy przysługiwało prawo w całości lub w części do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tej nieruchomości lub jej części składowych.

Jak wskazał Wnioskodawca, od momentu nabycia prawa własności nieruchomości nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia, wytworzenia nieruchomości będących przedmiotem darowizny lub ich części składowych. Od momentu nabycia prawa własności nieruchomości będących przedmiotem darowizny, Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie ww. nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji należy uznać, że darowizna działek nr (...) i nr (...) nie będzie stanowiła odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl