0114-KDIP4-2.4012.19.2019.2.AS - Opodatkowanie podatkiem VAT usługi polegającej na zaprojektowaniu i przeprowadzeniu badania naukowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.19.2019.2.AS Opodatkowanie podatkiem VAT usługi polegającej na zaprojektowaniu i przeprowadzeniu badania naukowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2019 r. (data wpływu 18 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2020 r. (data wpływu 30 stycznia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 14 stycznia 2020 r. (doręczone 17 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* obowiązku rejestracyjnego Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe,

* dokumentowania czynności wykonywanych w ramach projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracyjnego Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT w związku z realizacją projektu oraz dokumentowania czynności wykonywanych w ramach projektu.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 stycznia 2020 r. (data wpływu 30 stycznia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 14 stycznia 2020 r. (doręczone 17 stycznia 2020 r.)

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

X zwana dalej X, zgodnie z art. 31m ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1373, z późn. zm.), dalej zwaną ustawą o świadczeniach, jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, nadzorowaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia. (...)

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane.

X realizuje na zlecenie Ministra (umowa) zadanie pn. "...". Przedmiotem projektu jest realizacja jako partner badania naukowego w zakresie potrzeb (...), współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

Projekt jest w 100% finansowany ze środków publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm).

Zgodnie z przyjętym harmonogramem realizacji projektu, wykonanie pierwszego etapu umowy nastąpi do dnia 31 grudnia 2019 r. (całą umowę zawarto na czas oznaczony do dnia 30 września 2020 r.), po odebraniu którego nastąpi płatność ze strony Ministra na rzecz X, na podstawie wystawionej przez X faktury. Łączna wartość dofinansowania w okresie trwania umowy wyniesie... zł.

Obecnie, z uwagi na brzmienie przywołanego przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, X, zgodnie z interpretacją indywidualną z dnia 14 czerwca 2018 r. znak: 0114-KDIP4.4012.145.2018.3.AS nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i nie jest zobowiązana do rozliczania podatku od towarów i usług.

W piśmie uzupełniającym z dnia 3 stycznia 2020 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wskazał, że X świadczy na rzecz Ministerstwa Zdrowia usługę zaprojektowania i przeprowadzenia badania naukowego, wykonania raportu z badania naukowego i przekazania raportu zamawiającemu.

Bezpośrednim odbiorcą usługi jest zamawiający (Ministerstwo), natomiast pośrednio obywatele Rzeczypospolitej Polskiej, ponieważ efekty badania mają wpłynąć na poprawę sytuacji zdrowotnej i zaopatrzenia w świadczenia zdrowotne.

Efekt w postaci raportu zostanie przekazany zamawiającemu (Ministerstwu), za wynagrodzeniem, zgodnie z zawartą umową. Równolegle, nieodpłatnemu umieszczeniu będą podlegać produkty badania (nie obejmuje raportu końcowego) m.in. na stronie X lub publikacja w czasopismach naukowych.

Zawarto umowę z Ministerstwem za wynagrodzeniem, przy czym kalkulacja budżetu zakłada pokrycie kosztów realizacji zadania.

Umowa zawarta z Ministerstwem zakłada samodzielną realizację badania przez X. Umowa nie zawiera zapisów o partnerstwie i nie zawiera postanowień w zakresie partnerstwa.

Dodatkowo Wnioskodawca poinformował, że zgodnie z zgodnie z art. 31n pkt 4b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1373, z późn. zm.) do zadań ustawowych A. należy inicjowanie, wspieranie i prowadzenie analiz oraz badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie oceny technologii medycznych, taryfikacji świadczeń oraz sporządzanie oceny założeń do realizacji świadczeń opieki zdrowotnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy realizacja projektu finansowanego ze środków pochodzących ze środków publicznych, zgodnie art. 5 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, w przedmiocie realizacji projektu finansowanego przez Ministra ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach statutowej działalności X w zakresie ochrony zdrowia rodzi obowiązek rejestracyjny w zakresie podatku od towarów i usług?

2. Czy w przypadku braku obowiązku dokonania rejestracji na potrzeby podatku od towarów i usług, X jest upoważniona do wystawienia faktury ze stawką "np - nie podlega", a jeżeli nie to z jaką?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją zleconego przez Ministra Zdrowia projektu, X będzie działać jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ realizacja projektu wypełnia nałożone na jednostkę zadania, zgodnie z art. 31n ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1373, z późn. zm.), zgodnie z jej statutowym celem działalności w zakresie ochrony zdrowia. Wobec powyższego, X nie jest zobowiązana do rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a dalej do rozliczania podatku VAT.

Jednocześnie w celach dokumentacyjnych oraz rozliczeniowych X może wystawić fakturę ze stawką "np - nie podlega", z uwagi na brak obowiązku rejestracji na potrzeby podatku od towarów i usług (VAT) i jego rozliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:

* prawidłowe w zakresie obowiązku rejestracyjnego Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT w związku z realizacją projektu,

* nieprawidłowe w zakresie dokumentowania czynności wykonywanych w ramach projektu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W art. 15 ust. 6 ustawy stwierdza się, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że ww. organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W świetle art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Jak stanowi art. 96 ust. 5 pkt 4 ww. ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminie: przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca, zgodnie z art. 31m ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, nadzorowaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia. (...)

Wnioskodawca realizuje na zlecenie Ministra (umowa) zadanie pn. "...". Przedmiotem projektu jest realizacja jako partner badania naukowego w zakresie potrzeb zdrowotnych (...) współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Projekt jest w 100% finansowany ze środków publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem realizacji projektu, wykonanie pierwszego etapu umowy nastąpi do dnia 31 grudnia 2019 r. (całą umowę zawarto na czas oznaczony do dnia 30 września 2020 r.), po odebraniu którego nastąpi płatność ze strony Ministra na rzecz X, na podstawie wystawionej przez X faktury.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy realizacja opisanego projektu finansowanego ze środków publicznych rodzi obowiązek rejestracyjny w zakresie podatku od towarów i usług.

Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o VAT ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Dostawa towarów lub świadczenie usług podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane będą przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Tym samym stwierdzić należy, że dana transakcja będzie podlegała tylko wówczas opodatkowaniu, gdy podatnik - dokonując jej - będzie działał w takim charakterze (podatnika), to znaczy, gdy zostanie dokonana w okolicznościach pozwalających na przypisanie jej cech działalności gospodarczej, a zatem jeśli będzie miała ona charakter profesjonalny i ciągły.

W tym miejscu należy wskazać, że posiadanie statusu podatnika podatku VAT nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu. Zatem tylko tę działalność, którą można zidentyfikować i zaliczyć do zawodowej płaszczyzny podmiotu, należy uznać za rodzącą obowiązki w podatku VAT. Tak więc podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonuje w ramach działalności gospodarczej.

Aby wyłączenie spod zakresu opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy mogło być zastosowane w odniesieniu do określonego rodzaju działalności wykonywanej przez organ władzy publicznej (lub podmiot prawa publicznego działający w takim charakterze), działalność ta musi być wykonywana w ramach właściwego dla tych organów reżimu prawnego. Jeśli natomiast organy władzy (lub podmioty prawa publicznego) działają na tych samych warunkach prawnych co prywatni przedsiębiorcy, nie wykonują działalności w ramach pełnienia funkcji publicznych.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Jak wynika z opisu sprawy, zgodnie z art. 31m ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1373 z późn. zm.), X jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, nadzorowaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia. Natomiast w myśl art. 31m ust. 2 cyt. ustawy Wnioskodawca działa na podstawie ustawy i statutu.

Stosownie do art. 31n powołanej ustawy, do zadań X należy:

1.

realizacja zadań związanych z oceną świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie:

a.

wydawania rekomendacji w sprawie:

* kwalifikacji świadczenia opieki zdrowotnej jako świadczenia gwarantowanego,

* określania lub zmiany poziomu lub sposobu finansowania świadczenia gwarantowanego,

* usuwania danego świadczenia opieki zdrowotnej z wykazu świadczeń gwarantowanych,

* zmiany technologii medycznej,

b.

opracowywania raportów w sprawie oceny świadczeń opieki zdrowotnej,

c.

opracowywania analiz weryfikacyjnych, o których mowa w art. 35 ustawy o refundacji;

1a) realizacja zadań związanych z określeniem taryf świadczeń w zakresie:

a.

określania taryfy świadczeń,

b.

opracowywania raportów w sprawie ustalenia taryfy świadczeń;

1b) opracowywanie propozycji zaleceń dotyczących standardu rachunku kosztów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 31lc ust. 7;

2. opracowywanie, weryfikacja, gromadzenie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o metodyce przeprowadzania oceny technologii medycznych oraz o technologiach medycznych opracowywanych w Rzeczypospolitej Polskiej i w innych krajach;

2a) opracowywanie, weryfikacja, gromadzenie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o zasadach określania taryfy świadczeń;

3. opiniowanie projektów programów polityki zdrowotnej;

3a) wydawanie opinii, o których mowa w art. 47f ust. 1 i 2;

3b) przygotowywanie raportów, o których mowa w art. 48aa ust. 1;

4. prowadzenie działalności szkoleniowej w zakresie zadań, o których mowa w pkt 1-3;

4a) sporządzanie opinii, o których mowa w art. 11 ust. 3;

4b) inicjowanie, wspieranie i prowadzenie analiz oraz badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie oceny technologii medycznych, taryfikacji świadczeń oraz sporządzanie oceny założeń do realizacji świadczeń opieki zdrowotnej; 5. realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.

Na podstawie § 1 ust. 2 Statutu Wnioskodawcy, nadanego rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2014 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1400) celem statutowym X jest działalność w zakresie ochrony zdrowia.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy nie można stwierdzić, że w ramach opisanego projektu, Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca realizuje na zlecenie Ministra projekt pn. "...", w wyniku którego świadczy usługę zaprojektowania i przeprowadzenia badania naukowego, wykonania raportu z badania naukowego i przekazania raportu zamawiającemu. Bezpośrednim odbiorcą jest zamawiający - Ministerstwo. Efekty badania mają wpłynąć na poprawę sytuacji zdrowotnej dla obywateli kraju i zaopatrzenia w świadczenia zdrowotne. Efekt w postaci raportu zostanie przekazany Ministerstwu za wynagrodzeniem, przy czym kalkulacja budżetu zakłada pokrycie kosztów realizacji zadania.

W ocenie tut. organu, opisany przez Wnioskodawcę zakres czynności w związku z realizacją projektu "..." jest zgodny z zadaniami X, o których mowa w szczególności w art. 31n pkt 4b ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, tj. inicjowanie, wspieranie i prowadzenie analiz oraz badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie oceny technologii medycznych, taryfikacji świadczeń oraz sporządzanie oceny założeń do realizacji świadczeń opieki zdrowotnej oraz art. 31n pkt 5 ww. ustawy, tj. realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.

Zatem, realizacja projektu w przedstawionych okolicznościach sprawy będzie wypełniać zadania nałożone na Wnioskodawcę przepisem art. 31n ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych i w ocenie tut. organu nie może być zakwalifikowana jako "działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność wykonujących wolne zawody". Wskazać należy, że wykonując czynności wynikające z ustawowych obowiązków uregulowanych w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i nie będzie działał jako podatnik podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji powyższych wyjaśnień, działania realizowane w ramach projektu, które obejmować będą zadania wynikające z art. 31n ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, należy potraktować jako czynności realizowane przez "urząd obsługujący organ władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane", który zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy nie może zostać uznany za podatnika podatku VAT.

Wobec tego zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że w związku z planowaną realizacją projektu "...", X będzie działała jako urząd obsługujący organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy. Tym samym realizacja opisanego projektu nie nakłada na Wnioskodawcę obowiązku rozliczania podatku VAT i w konsekwencji obowiązku rejestracyjnego w podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe

Przechodząc z kolei do wątpliwości Wnioskodawcy odnośnie upoważnienia do wystawienia faktury ze stawką "np - nie podlega" wskazać należy, że stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Zatem faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podmiot działający w odniesieniu do tych transakcji w charakterze podatnika.

Jak już wyżej wskazano, w odniesieniu do realizacji zadania pn. "..." na zlecenie Ministra Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i tym samym nie będzie działał jako podatnik podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach ww. projektu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT i z tego tytułu, stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy, brak jest podstaw do wystawienia faktury. W celu udokumentowania otrzymanych środków pieniężnych tytułem pokrycia kosztów realizacji zadania, Wnioskodawca może posłużyć się notą obciążeniową lub innym dokumentem księgowym.

Zatem stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl