0114-KDIP4-2.4012.182.2020.1.AA - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektów współpracy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.182.2020.1.AA Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektów współpracy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2020 r. (data wpływu 15 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektów współpracy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektów współpracy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Lokalna Grupa Działania (...) nabyła osobowość prawną i rozpoczęła działalność statutową z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, tj. w dniu (...). LGD jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

Stowarzyszenie LGD (...) w 2019 r. podpisało umowy o przyznaniu pomocy na realizację dwóch projektów współpracy w ramach realizacji umowy o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność finansowanej z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014-2020). Realizacja powyższych operacji służy wdrażaniu inicjatywy (...) w ramach PROW 2014-2020 na terenie 11 gmin objętych działalnością LGD.

Inicjatywa (...) objęta PROW 2014-2020 to rozwój lokalny kierowany przez społeczność (...) wspierany ze środków EFRROW (Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich). W ramach głównego celu szczegółowego 6B PROW wspierane są operacje mające na celu:

* wzmocnienie kapitału społecznego, w tym z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych i wspieranie partycypacji społeczności lokalnej w realizacji LSR,

* zakładanie działalności gospodarczej i rozwój przedsiębiorczości,

* dywersyfikację źródeł dochodu, w tym tworzenie i rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego tj. infrastruktury służącej przetwarzaniu produktów rolnych w celu udostępniania jej lokalnym producentom,

* podnoszenie kompetencji osób z obszaru LSR w powiązaniu z zakładaniem działalności gospodarczej, rozwojem przedsiębiorczości lub dywersyfikacją źródeł dochodów, w szczególności rolników i osób długotrwale pozostających bez pracy,

* podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska, zmian Klimatycznych a także innowacji,

* rozwój produktów lokalnych,

* rozwój rynków zbytu, z wyłączeniem targowisk,

* zachowanie dziedzictwa lokalnego,

* rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej,

* rozwój infrastruktury drogowej gwarantującej spójność terytorialną w zakresie włączenia społecznego.

Rolą LGD podczas wdrażania inicjatywy (...) jest pełnienie funkcji wspierającej i mobilizującej lokalną społeczność, instytucje publiczne i gospodarcze do wykorzystania szansy, której celem jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz wykorzystanie zasobów regionu dla rozwoju obszaru LGD. Działanie ma na celu umożliwienie mieszkańcom z terenu LGD wykorzystania środków pomocowych PROW oraz wzrost aktywności lokalnych społeczności a także stymulowanie powstawania nowych miejsc pracy.

Celem pierwszego projektu współpracy pt. (...) jest rozwój potencjału turystycznego obszarów Lokalnych Grup Działania współpracujących w ramach międzynarodowego projektu współpracy (...) w zakresie turystyki kulinarnej i ekoturystyki poprzez realizację w latach 2019-2021 co najmniej 11 zadań dotyczących wzmocnienia kapitału społecznego, rozwoju rynków zbytu produktów i usług lokalnych, zachowania dziedzictwa lokalnego, promowania obszarów oraz stwarzania warunków do rozwoju przedsiębiorczości, w tym opartych na wymianie doświadczeń i wzajemnej współpracy szkoleń kulinarnych, wyjazdów studyjnych, publikacji i warsztatów kulinarnych, spotkań oraz działań promujących produkty lokalne i ofertę turystyczną.

Celem drugiego projektu współpracy pt. (...) jest integracja i aktywizacja społeczna mieszkańców na rzecz wykorzystania potencjału grup defaworyzowanych oraz rozwoju i zachowania dziedzictwa kulturowego obszarów lokalnych grup działania uczestniczących w projekcie poprzez działania takie jak: szkolenia dla młodzieży, warsztaty analityczne, realizacja wywiadów i ich nagranie w postaci filmu, konferencje finalne w Polsce i we Włoszech, film poprojektowy, publikacje promocyjne.

W ramach projektów współpracy podjęte zostaną działania promocyjne, szkoleniowe i aktywizujące grupy defaworyzowane oraz podmioty działające w branży zajmującej sie dziedzictwem kulinarnym, historycznym i przyrodniczym.

Załącznikiem do wniosku o płatność składanym w wyniku zrealizowania etapu lub całości projektu współpracy, jest interpretacja indywidualna w przypadku gdy beneficjent wykazał w kosztach kwalifikowanych VAT.

Podejmowana przez Stowarzyszenie działalność nie jest działalnością gospodarczą Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT. Towary i usługi związane z realizacją projektów współpracy (operacji) nie służą i nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W trakcie realizacji operacji Stowarzyszenie ponosi wydatki finansowe na zakup towarów i usług, które są objęte podatkiem VAT. We wnioskach o przyznanie pomocy kwoty podatku VAT zostały ujęte jako koszty kwalifikowalne, gdyż Wnioskodawca uważa, że brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji powyższych operacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy istnieje możliwość odzyskania z Urzędu Skarbowego podatku VAT ponoszonego w związku z zakupem towarów i usług w ramach realizacji opisanych operacji?

Czy podatek VAT można uznać za koszt kwalifikowalny przy ubieganiu się o refundację kosztów realizacji operacji?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania (...) nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT, zatem brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług ponoszonego przy realizacji operacji. Z uwagi na brak możliwości odzyskania podatku VAT koszty, które zostały poniesione na podatek od towarów i usług (VAT) mogą zostać uznane za kwalifikowalne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o te różnice kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto wskazać należy, że na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 713 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach).

Na podstawie art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Lokalna Grupa Działania (...) nabyła osobowość prawną i rozpoczęła działalność statutową z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, tj. w dniu (...). LGD jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

Stowarzyszenie LGD (...) w 2019 r. podpisało umowy o przyznaniu pomocy na realizację dwóch projektów współpracy w ramach realizacji umowy o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność finansowanej z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014-2020).

Celem pierwszego projektu współpracy pt. (...) jest rozwój potencjału turystycznego obszarów Lokalnych Grup Działania współpracujących w ramach międzynarodowego projektu współpracy (...) w zakresie turystyki kulinarnej i ekoturystyki poprzez realizację w latach 2019-2021 co najmniej 11 zadań dotyczących wzmocnienia kapitału społecznego, rozwoju rynków zbytu produktów i usług lokalnych, zachowania dziedzictwa lokalnego, promowania obszarów oraz stwarzania warunków do rozwoju przedsiębiorczości, w tym opartych na wymianie doświadczeń i wzajemnej współpracy szkoleń kulinarnych, wyjazdów studyjnych, publikacji i warsztatów kulinarnych, spotkań oraz działań promujących produkty lokalne i ofertę turystyczną.

Celem drugiego projektu współpracy pt. (...) jest integracja i aktywizacja społeczna mieszkańców na rzecz wykorzystania potencjału grup defaworyzowanych oraz rozwoju i zachowania dziedzictwa kulturowego obszarów lokalnych grup działania uczestniczących w projekcie poprzez działania takie jak: szkolenia dla młodzieży, warsztaty analityczne, realizacja wywiadów i ich nagranie w postaci filmu, konferencje finalne w Polsce i we Włoszech, film poprojektowy, publikacje promocyjne.

Podejmowana przez Stowarzyszenie działalność nie jest działalnością gospodarczą Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT. Towary i usługi związane z realizacją projektów współpracy (operacji) nie służą i nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją projektów współpracy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadań - jak wynika z opisu sprawy - nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowych projektów. W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma również prawa do zwrotu podatku VAT zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl