0114-KDIP4-1.4012.90.2019.1.RMA - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-1.4012.90.2019.1.RMA Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2019 r. (data wpływu 31 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie (...) działa na terenie Gminy (...), która położona jest (...).Od zachodu sąsiaduje z Gminą (...).

Ochrona środowiska i przeciwdziałanie zmianom klimatu to w obecnych czasach nie tylko temat wielu rozważań i dyskusji, ale również wyzwanie dla każdego mieszkańca, w tym samorządów i instytucji odpowiedzialnych za ład publiczny. Problem zanieczyszczonego środowiska dotyka już nie tylko obszary zurbanizowane, ale także obszary wiejskie, które borykają się z problemem o takiej samej skali co duże miasta. Niechlubne statystyki niestety nie spadają, choć w wielu miejscach Polski wdrożono już wiele rozwiązań proekologicznych. Jednak to wciąż kropla w morzu potrzeb, a głównym problemem oprócz tych finansowych, jest wciąż za mała świadomość ekologiczna mieszkańców. Edukacja ekologiczna powinna być prowadzona na różnych szczeblach i w oparciu o innowacyjne rozwiązania, dzięki którym możliwe będzie uświadamianie ludziom jak wielkim zagrożeniem dla nich samych jest palenie i niesegregowanie śmieci, palenie w nieodpowiednich piecach, czy marnowanie wody i energii elektrycznej.

Wiele samorządów inwestuje nie tylko w programy proekologiczne, ale również w edukację swoich mieszkańców, organizując ośrodki edukacji ekologicznej, gdzie prowadzone są różnego rodzaju zajęcia ukierunkowane na pobudzenie prośrodowiskowych zachowań. Tam gdzie nie ma takich ośrodków pożądana jest współpraca międzygminna, dzięki której możliwa jest edukacja ekologiczna, ale również wymiana dobrych praktyk i wspólne poszukiwanie nowych rozwiązań.

Gmina (...) i Gmina (...), sąsiadują ze sobą, ale również od wielu lat współpracują na różnych płaszczyznach. Ze względu na "wspólne" powietrze istnieje potrzeba wdrożenia partnerskich relacji również w obrębie ochrony środowiska. Okazją do tego będzie Ośrodek (...) w (...) (gmina (...)), który działa od 2002 r., a w 2018 r. rozpocznie swoją działalność po generalnym remoncie.

Projekt zakłada zawiązanie innowacyjnego na skalę obszaru partnerstwa międzygminnego w obszarze ochrony środowiska i przeciwdziałaniu zmianom klimatu. Partnerem wiodącym będzie Stowarzyszenie (...), pozostali partnerzy:

* sektor publiczny - Gminny Ośrodek Kultury w (...) i Gminny Dom Kultury w (...),

* sektor społeczny - Stowarzyszenie " (...)" i (...) Stowarzyszenie (...),

* sektor gospodarczy - Firma (...).

W ramach projektu odbędą się:

1. Spotkanie dotyczące zawiązania partnerstwa poprzedzone akcją informacyjną (telefony, strona internetowa, media społecznościowe), dzięki której możliwe będzie skupienie wokół tej inicjatywy wszystkie zainteresowane strony (mieszkańców, przedsiębiorców, NGO, instytucje publiczne) oraz wypracowanie kierunków wspólnego proekologicznego działania na kolejne lata. Przewidywana liczba uczestników: 25 osób.

2. Warsztaty w Ośrodku (...) dla dzieci ze szkół podstawowych z terenu gminy (...) i (...) w październiku i listopadzie 2018. Każdy warsztat trwać będzie 2 godziny, w sumie odbędzie się 7 spotkań, w których weźmie udział 350 dzieci (po 25 dzieci z gminy (...) i gminy (...) na jednym spotkaniu).

3. Wydanie kalendarza z pracami dzieci uczestniczących w warsztatach, podsumowującego warsztaty, opisujące związane partnerstwo międzygminne.

Podział zadań poszczególnych partnerów reguluje umowa partnerska załączona do wniosku.

W okresie trwałości projektu raz w roku organizowane będą działania partnerskie związane z ochroną środowiska (spotkania, konkursy, itp.).

Do projektu zostali zaproszeni uczniowie z terenu gminy (...) i (...). Projekt przewiduje udział 350 uczestników. Uczniowie zostali poinformowani o warsztatach poprzez informacje rozpropagowane za pośrednictwem szkół oraz za pomocą strony internetowej oraz portale społecznościowe - zarówno Beneficjenta jak i partnerów.

Stowarzyszenie (...) od wielu lat działa w sferze wspierania inicjatyw prośrodowiskowych. Zauważa się, że istnieje potrzeba wsparcia działań samorządowych poprzez stworzenie dodatkowej oferty właśnie w tym zakresie.

Dlatego też Stowarzyszenie złożyło wniosek o dofinansowanie na zorganizowanie warsztatów w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, działanie "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" poddziałanie "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność".

W pobliżu budynku znajduje się bezpłatny parking i przystanek. Realizacja projektu: 11 stycznia - 30 listopada 2019 r. Projekt nie przewiduje udziału wolontariuszy w projekcie.

W ramach projektu przewiduje się zakup następujących usług:

* usługa cateringowa podczas spotkania zawiązującego partnerstwo,

* warsztaty ekologiczne - prowadzenie,

* transport (...) na warsztaty ekologiczne,

* transport (...) na warsztaty ekologiczne,

* wyżywienie podczas warsztatów ekologicznych,

* materiały warsztatowe dla uczestników warsztatów,

* wydanie kalendarza w ilości 500 szt.

Stowarzyszenie (...) nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Nazwa operacji: "(...) EKO spotkania".

Cel operacji: "Celem zadania jest zrównoważony rozwój obszaru oraz wzmocnienie społeczeństwa obywatelskiego poprzez działania związane z tworzeniem partnerstwa z zakresu ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatu w oparciu o zasoby lokalne gminy (...) i gminy (...) do dnia złożenia wniosku o rozliczenie grantu."

Stowarzyszenie (...) w związku ze zorganizowanymi warsztatami nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności.

Realizatorem operacji jest Stowarzyszenie (...) i wszystkie usługi, a następnie faktury, są wystawiane na Stowarzyszenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wydatkami poniesionymi na realizację jw. projektu Stowarzyszenie (...) ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie (...) nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją wskazanego zadania, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym w (...) jako podatnik od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz gdy podatek naliczony związany jest z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z wniosku wynika, że Stowarzyszenie (...) działa na terenie Gminy (...).

Projekt zakłada zawiązanie partnerstwa międzygminnego w obszarze ochrony środowiska i przeciwdziałaniu zmianom klimatu. Partner wiodącym będzie Stowarzyszenie (...), pozostali partnerzy:

* sektor publiczny - Gminny Ośrodek Kultury w (...) i Gminny Dom Kultury w (...),

* sektor społeczny - Stowarzyszenie " (...)" i (...) Stowarzyszenie (...),

* sektor gospodarczy - Firma (...).

W ramach projektu odbędą się:

* Spotkanie dotyczące zawiązania partnerstwa poprzedzone akcją informacyjną (telefony, strona internetowa, media społecznościowe), dzięki której możliwe będzie skupienie wokół tej inicjatywy wszystkie zainteresowane strony (mieszkańców, przedsiębiorców, NGO, instytucje publiczne) oraz wypracowanie kierunków wspólnego proekologicznego działania na kolejne lata. Przewidywana liczba uczestników: 25 osób.

* Warsztaty w Ośrodku (...) dla dzieci ze szkół podstawowych z terenu gminy (...) i (...) w październiku i listopadzie 2018. Każdy warsztat trwać będzie 2 godziny, w sumie odbędzie się 7 spotkań, w których weźmie udział 350 dzieci (po 25 dzieci z gminy (...) i gminy (...) na jednym spotkaniu).

* Wydanie kalendarza z pracami dzieci uczestniczących w warsztatach, podsumowującego warsztaty, opisujące związane partnerstwo międzygminne.

W okresie trwałości projektu raz w roku organizowane będą działania partnerskie związane z ochroną środowiska (spotkania, konkursy, itp.).

Do projektu zostali zaproszeni uczniowie z terenu gminy (...) i (...). Projekt przewiduje udział 350 uczestników. Uczniowie zostali poinformowani o warsztatach poprzez informacje rozpropagowane za pośrednictwem szkół oraz za pomocą strony internetowej oraz portale społecznościowe - zarówno Beneficjenta jak i partnerów.

Stowarzyszenie złożyło wniosek o dofinansowanie na zorganizowanie warsztatów w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, działanie "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" poddziałanie "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność".

Realizacja projektu: 11 styczeń - 30 listopad 2019 r.

W ramach projektu przewiduje się zakup następujących usług:

* usługa cateringowa podczas spotkania zawiązującego partnerstwo,

* warsztaty ekologiczne - prowadzenie,

* transport (...) na warsztaty ekologiczne,

* transport (...) na warsztaty ekologiczne,

* wyżywienie podczas warsztatów ekologicznych,

* materiały warsztatowe dla uczestników warsztatów,

* wydanie kalendarza w ilości 500 szt.

Stowarzyszenie (...) nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Nazwa operacji: "(...) EKO spotkania".

Celem zadania jest zrównoważony rozwój obszaru oraz wzmocnienie społeczeństwa obywatelskiego poprzez działania związane z tworzeniem partnerstwa z zakresu ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatu w oparciu o zasoby lokalne gminy (...) i gminy (...) do dnia złożenia wniosku o rozliczenie grantu.

Stowarzyszenie (...) w związku ze zorganizowanymi warsztatami nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na zakupy i usługi poniesione na realizację ww. projektu.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 1 oraz w art. 88 ust. 4 ustawy, warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie w związku ze zorganizowanymi warsztatami nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności.

Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na zakupy i usługi poniesione na realizację projektu " (...) EKO spotkania" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, działanie "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" poddziałanie "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl