0114-KDIP4-1.4012.78.2020.4.MK - Zwolnienie z VAT sprzedaży mieszkania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-1.4012.78.2020.4.MK Zwolnienie z VAT sprzedaży mieszkania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2019 r. (data wpływu 22 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2020 r., data nadania 24 marca 2020 r. (data wpływu 25 marca 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 12 marca 2020 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.78.2020.3.MK (doręczone w dniu 20 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* nieprawidłowe - w zakresie nieuznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu transakcji sprzedaży mieszkania,

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, sprzedaży mieszkania.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu transakcji sprzedaży mieszkania, oraz zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, sprzedaży mieszkania.

Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 marca 2020 r., data nadania 24 marca 2020 r. (data wpływu 25 marca 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 12 marca 2020 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.78.2020.3.MK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Rodzina Wnioskodawcy obecnie składa się z 4 osób: Wnioskodawca wraz z żoną oraz 2 synów. Na chwilę obecną zamieszkują w mieszkaniu własnym nabytym w 2009 r. na kredyt hipoteczny denominowany w walucie CHF. W związku z posiadaniem dzieci, Wnioskodawca wraz z żoną postanowili poprawić skromne warunki mieszkaniowe, ze względu na panujący ścisk przy 2-ce dzieci. Obecne mieszkanie zostało nabyte za (...) zł, a na chwilę obecną pozostało im do spłaty (...) CHF czyli po dzisiejszym kursie NBP - (...), co nie pozwoli im sprzedać tego mieszkania. Wnioskodawca wskazuje, że nie mają szansy także przy tym zobowiązaniu na otrzymanie kolejnego kredytu hipotecznego. Postanowili poszukać nieruchomości większej na własne cele mieszkaniowe w miarę ich możliwości finansowych.

1. Wnioskodawca zakupił dnia 11 lipca 2017 r. wspólnie ze znajomym budynek gospodarczy o pow. użytkowej (...) m2 z działką (...) m za kwotę (...) zł celem wyremontowania go i przekwalifikowania na mieszkalny aby zaspokoić własne potrzeby mieszkaniowe. Natomiast fatalny stan budynku i duża odległość od obecnego miejsca zamieszkania spowodowały, że zaniechano tego pomysłu. Nieruchomość ta została sprzedana dnia 3 czerwca 2019 r. za kwotę (...) zł.

2. Wnioskodawca zakupił dnia 14 maja 2018 r. wspólnie ze znajomym budynek mieszkalny o powierzchni zabudowy (...) m2 (użytkowej ok. (...) m2) za kwotę (...) zł w stanie do kapitalnego remontu lecz znajdujący się już dużo bliżej ich obecnego miejsca zamieszkania niż budynek z pkt 1. Celem Wnioskodawcy i jego żony była poprawa własnych warunków mieszkaniowych. Po przeprowadzeniu własnymi siłami remontu tego budynku, upadł pomysł posiadania wspólnej nieruchomości ze znajomym, gdyż wystąpiły niezgodności, kłótnie z powodów prywatnych i zmuszeni byli sprzedać także tą nieruchomość. Akt sprzedaży został podpisany dnia 7 lutego 2019 r. za kwotę (...) zł. Wnioskodawca chciałby dodać, że przy tym budynku, dalszym planem było postawienie w przyszłości na tej samej działce drugiego budynku w formie bliźniaka gdyż ta działka ma wielkość (...) m2, lecz jak Wnioskodawca opisał powyżej życie zweryfikowało negatywnie plany współdzielenia bliźniaka z kolegą.

3. Bogatsi doświadczeniem z pkt 2 postanowili już z innymi znajomymi - sąsiadami, którzy również mają podobną sytuację z kredytem w CHF, nabyć domek letniskowy aby go użytkować naprzemiennie. Wnioskodawca z żoną kupili dnia 16 lipca 2019 r. wspólnie z sąsiadami drewniany domek letniskowy o powierzchni użytkowej (...) m2 na działce (...) m2 za kwotę (...) zł. Ich celem było mieszkanie w nim w dni wolne od pracy, naprzemiennie z sąsiadami aby spędzać czas z dziećmi na świeżym powietrzu. Po spędzeniu lata oraz wyjątkowo ciepłej jesieni w domku letniskowym trafił się chętny do zakupu nieruchomości, który zauroczył się tym miejscem. Sprzedaży dokonano dnia 4 listopada 2019 r. za kwotę (...) zł.

4. Posiadając już trochę gotówki oraz doświadczenie życiowe zdecydowali się na zakup nowego mieszkania od dewelopera, które wydawało się, że spełni ich potrzeby mieszkaniowe, gdyż leży w obrębie ich miasta oraz ze względu na duży salon pozwoli na wydzielenie z niego sypialni dla Wnioskodawcy i jego żony. W dniu 13 grudnia 2019 r. został podpisany akt notarialny na kwotę (...) zł brutto. Mieszkanie ma powierzchnię (...) m2 ale jest bardzo ustawne i sprawia wrażenie o wiele większego natomiast wydzielenie dodatkowej sypialni zwiększy ilość pokoi ale kosztem metrażu salonu czy to głównego pokoju.

5. Na początku stycznia 2020 r. Wnioskodawca dowiedział się, że deweloper, od którego kupili obecne mieszkanie w 2009 r. będzie oddawał do sprzedaży w kwietniu 2020 r. ostatnich 20 kilka mieszkań na terenie ich osiedla. Wnioskodawca z żoną chcieliby sprzedać mieszkanie (...) m2 opisane w pkt 4 i nabyć na swoim osiedlu, mieszkanie (...) m2 gdyż ono już na 100% zaspokoi cele i potrzeby mieszkaniowe ich rodziny i pozwoli wychowywać dzieci w środowisku im znanym od urodzenia.

Ponadto, w piśmie z dnia 22 marca 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił informacje zawarte we wniosku udzielając odpowiedzi na pytania Organu:

1. Czy Wnioskodawca prowadzi jakąkolwiek działalność gospodarczą, czy jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT?

Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą tylko i wyłącznie w formie spółki cywilnej zajmującej się głównie sprzedażą motocykli. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.

2. W zakresie budynku gospodarczego o pow. użytkowej (...) m2 opisanego w pkt 1 wniosku należy wskazać:

a.

czy przed sprzedażą ww. budynku gospodarczego/działki Wnioskodawca podejmował jakiekolwiek działania marketingowe, inne, zmierzające/ułatwiające zbycie nieruchomości/działki (np. reklama, ogłoszenia, itp.). Jeżeli tak, to należy wskazać jakie?

b.

czy przed sprzedażą ww. budynku gospodarczego/działki Wnioskodawca dokonywał jakichkolwiek czynności i ponosił nakłady w celu podniesienia wartości przedmiotowego budynku lub działki (np. remont)? Jeżeli tak, to należy wskazać jakie?

c.

czy transakcja nabycia ww. budynku gospodarczego podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

d.

czy Wnioskodawcy przy nabyciu ww. budynku gospodarczego przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek naliczony?

Wnioskodawca przed sprzedażą wystawił tylko prywatne ogłoszenie o sprzedaży budynku gospodarczego na portalu www.otodom.pl podając adres nieruchomości, ludzie mogli samodzielnie oglądać nieruchomość, klient który się zdecydował umówił się tylko z Wnioskodawcą na podpisanie aktu notarialnego.

Wnioskodawca zamierzywszy wykorzystać ten budynek do własnych celów mieszkaniowych pierwszym krokiem, który uczynił w tym kierunku było zorganizowanie przyłącza energetycznego. Wnioskodawca innych nakładów nie zdążył ponieść gdyż ze względu na odległość od obecnego miejsca zamieszkania oraz ogrom prac jaki wymagała ta nieruchomość, Wnioskodawca porzucił zamysł zamieszkania tam i postanowił sprzedać.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że transakcja nabycia ww. budynku gospodarczego nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nieruchomość ta stanowi grunty rolne oraz od pierwszego zasiedlenia minęło więcej niż 2 lata, a nawet około 30 lat.

Wnioskodawca przy nabyciu występował jako osoba fizyczna, nabycie następowało do majątku prywatnego, także przy nabyciu ww. budynku gospodarczego prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek naliczony nie miało tu zastosowania.

3. W zakresie budynku mieszkalnego o pow. użytkowej (...) m2 opisanego w pkt 2 wniosku należy wskazać:

a.

czy przed sprzedażą ww. budynku mieszkalnego Wnioskodawca podejmował jakiekolwiek działania marketingowe, inne, zmierzające/ułatwiające zbycie nieruchomości (np. reklama, ogłoszenia, itp.). Jeżeli tak, to należy wskazać jakie?

b.

czy przed sprzedażą ww. budynku mieszkalnego Wnioskodawca dokonywał jakichkolwiek czynności i ponosił nakłady w celu podniesienia wartości przedmiotowego budynku (np. remont)? Jeżeli tak, to należy wskazać jakie?

c.

czy transakcja nabycia ww. budynku mieszkalnego podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

d.

czy Wnioskodawcy przy nabyciu ww. budynku mieszkalnego przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek naliczony?

Wnioskodawca przed sprzedażą wystawił tylko prywatne ogłoszenie o sprzedaży nieruchomości na portalu www.otodom.pl podając adres nieruchomości oraz numer telefonu. Wnioskodawca pokazywał nieruchomość, aż jedna pani zdecydowała się na zakup.

Wnioskodawca zamierzając zamieszkać w tym budynku, przeprowadził własnymi siłami remont budynku, a potrzebną wiedzę na temat technik remontu zdobywał z internetu, np. oglądając filmiki na (...). Remont obejmował, m.in. wymianę poszywa dachu i rynien, ocieplenie wełną stropu, odmalowanie całości domu. Wnioskodawca dołączył kopie faktur potwierdzających to na kwotę (...) zł brutto.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że transakcja nabycia była zwolniona z podatku VAT, gdyż budynek był z 1980 r. także minęło więcej niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia, było to drugie zasiedlenie.

Wnioskodawca przy nabyciu występował jako osoba fizyczna, nabycie następowało do majątku prywatnego, także przy nabyciu ww. budynku gospodarczego prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek naliczony nie miało tu zastosowania.

4. W zakresie domku letniskowego opisanego w pkt 3 wniosku należy wskazać:

a.

czy Wnioskodawca w zakresie sprzedaży ww. domku letniskowego/działki podejmował jakiekolwiek działania marketingowe, inne, zmierzające/ułatwiające zbycie nieruchomości /działki (np. reklama, ogłoszenia, itp.). Jeżeli tak, to należy wskazać jakie?

b.

czy przed sprzedażą ww. domku letniskowego/działki Wnioskodawca dokonywał jakichkolwiek czynności i ponosił nakłady w celu podniesienia wartości przedmiotowego domku letniskowego lub działki (np. remont)? Jeżeli tak, to należy wskazać jakie?

c.

czy transakcja nabycia ww. domku letniskowego podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

d.

czy Wnioskodawcy przy nabyciu ww. domku letniskowego przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek naliczony?

Wnioskodawca przed sprzedażą wystawił tylko prywatne ogłoszenie o chęci sprzedaży domku na portalu www.otodom.pl, podając numer telefonu. Wnioskodawca pokazał domek kilku osobom, aż zdecydowało się na niego małżeństwo.

Wnioskodawca nie dokonywał czynności, nakładów finansowych w tę nieruchomość, a jedynie Wnioskodawca użytkował ją weekendowo.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że transakcja nabycia była zwolniona z podatku VAT, gdyż budynek był z 1989 r., a Wnioskodawcy zasiedlenie było trzecie z kolei.

Wnioskodawcy przy nabyciu występował jako osoba fizyczna, nabycie następowało do majątku prywatnego, także przy nabyciu ww. budynku gospodarczego prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek naliczony nie miało tu zastosowania.

5. W zakresie mieszkania o powierzchni (...) m2 opisanego w pkt 4 wniosku należy wskazać:

a.

czy Wnioskodawca w zakresie sprzedaży ww. mieszkania będzie podejmował jakiekolwiek działania marketingowe, inne, zmierzające/ułatwiające zbycie nieruchomości (np. reklama, ogłoszenia, itp.). Jeżeli tak, to należy wskazać jakie?

b.

czy mieszkanie będące przedmiotem sprzedaży, Wnioskodawca udostępniał innym osobom na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia itp.? Jeżeli tak, czy były to umowy odpłatne i kiedy obowiązywały?

c.

czy mieszkanie będące przedmiotem sprzedaży zaliczane jest do budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 2 pkt 12 oraz art. 41 ust. 12a i 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106)?

d.

czy przy nabyciu przedmiotowego mieszkania Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

e.

czy Wnioskodawca ponosił na mieszkanie nakłady, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej mieszkania, od którego przysługiwało prawo do odliczenia?

Wnioskodawca wystawił ogłoszenie o sprzedaży mieszkania na portalu www.otodom.pl, podając numer telefonu. Wnioskodawca pokazał mieszkanie kilku zainteresowanym, aż zdecydowało się na nie małżeństwo, będące znajomymi Wnioskodawcy. Wnioskodawca podpisał akt sprzedaży w formie notarialnej dnia 25 lutego 2020 r. na kwotę (...) zł.

Wnioskodawca wskazał, że mieszkanie miało realizować potrzeby mieszkaniowe, a więc Wnioskodawca absolutnie nikomu go nie użyczył ani wynajmował.

Mieszkanie jest zaliczane do budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że nabycie nastąpiło do majątku prywatnego, jako osoby fizycznej, także nie zaistniało obniżenie podatku.

Wnioskodawca poniósł nakłady, które były nieznaczne, dużo poniżej 30% wartości początkowej mieszkania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy po sprzedaży mieszkania (...) m2, Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku VAT 8%, jednocześnie obniżając kwotę podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie od dewelopera gdyż od pierwszego zasiedlenia minęło krócej niż 2 lata?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane w uzupełnieniu do wniosku):

Wnioskodawca wskazał, że mimo, że od pierwszego zasiedlenia minęło krócej niż 2 lata to nie podlega obowiązkowi zapłaty 8% VAT, gdyż w tym przypadku nie jest płatnikiem VAT, gdyż dokonane transakcje dotyczyły majątku prywatnego i miały na celu tylko własne cele mieszkaniowe, zaspokojenie zwiększonych potrzeb mieszkaniowych. Każda ze sprzedanych nieruchomości była inną kategorią nieruchomości, także nie ma tu ciągłości jaką charakteryzuje się działalność gospodarcza, a dokonane transakcje są przypadkowe. Wyższa cena sprzedaży zakupionych nieruchomości wynika tylko z tendencji, z sytuacji na rynku nieruchomości, gdzie ceny od kilku lat tylko rosną.

Następnie w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że mimo, że od pierwszego zasiedlenia mieszkania minęło krócej niż 2 lata to Wnioskodawca nie podlega obowiązkowi zapłaty 8% podatku VAT, gdyż w tym przypadku, zgodnie z ustawą VAT art. 43 ust. 1 pkt 10a:

* w stosunku do mieszkania (...) nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż Wnioskodawca nie robił tego jako czynny podatnik VAT, a jako osoba fizyczna do majątku prywatnego wspólnego z żoną,

* Wnioskodawca nie poniósł wydatków na ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, i te wydatki były znikome, dużo niższe niż 30% wartości zakupu mieszkania (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe w zakresie nieuznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu transakcji sprzedaży mieszkania, oraz prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, sprzedaży mieszkania.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowej traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Należy podkreślić, że nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ww. ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podatnikami - według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, gdyż związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje sprzedaży majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży. Ponadto, dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Podkreślić także należy, że pod pojęciem "handel" należy rozumieć dokonywany w sposób zorganizowany zakup towarów w celu ich odsprzedaży. Jeżeli zatem dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika, czy wykonującego wolny zawód, to w świetle cytowanego powyżej art. 15 ust. 2 ustawy, nie można podmiotu dokonującego dostawy uznać za podatnika VAT z tytułu wykonania takiej czynności.

Ponadto należy zwrócić uwagę na treść przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady. Zgodnie z art. 9 Dyrektywy, podatnikiem jest każda osoba wykonująca samodzielnie i niezależnie od miejsca zamieszkania działalność gospodarczą bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek:

* po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

* po drugie - czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Zatem dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotne dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zasadne jest zatem wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, aportu, darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

Należy mieć na uwadze, że dla uznania danego majątku za prywatny, istotny jest sposób jego wykorzystania i charakter działań podejmowanych w odniesieniu do niego w całym okresie posiadania przez dany podmiot. Aby majątek uznać za prywatny musi być on w całym okresie posiadania wykorzystywany wyłącznie do celów prywatnych. Potwierdził to Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej wyłącznie do celów prywatnych. "Majątek prywatny", to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r. sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny, to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do wykorzystania towaru (np. nieruchomości) dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, powinien być uznany za podatnika tego podatku. Tym samym, wykorzystywanie majątku prywatnego stanowi również działalność gospodarczą, jeżeli jest dokonywane dla celów zarobkowych. Podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży, w tym również nieruchomości, jest ustalenie m.in. czy majątek został nabyty i faktycznie wykorzystany na potrzeby osobiste, czy też z przeznaczeniem do działalności gospodarczej.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą tylko i wyłącznie w formie spółki cywilnej zajmującej się głównie sprzedażą motocykli. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Na chwilę obecną Wnioskodawca z żoną i dziećmi zamieszkują w mieszkaniu własnym (...) nabytym w 2009 r. na kredyt hipoteczny denominowany w walucie CHF. W związku z posiadaniem dzieci, Wnioskodawca wraz z żoną postanowili poprawić skromne warunki mieszkaniowe, ze względu na panujący ścisk przy 2-ce dzieci. Obecne mieszkanie zostało nabyte za (...) zł, a na chwilę obecną pozostało im do spłaty (...) CHF czyli po dzisiejszym kursie NBP - (...) zł, co nie pozwoli im sprzedać tego mieszkania. Wnioskodawca wskazuje, że nie mają szansy także przy tym zobowiązaniu na otrzymanie kolejnego kredytu hipotecznego. Postanowili poszukać nieruchomości większej na własne cele mieszkaniowe w miarę ich możliwości finansowych:

1. Wnioskodawca zakupił dnia 11 lipca 2017 r. wspólnie ze znajomym budynek gospodarczy o pow. użytkowej (...) m2 z działką (...) m2 za kwotę (...) zł celem wyremontowania go i przekwalifikowania na mieszkalny aby zaspokoić własne potrzeby mieszkaniowe. Natomiast fatalny stan budynku i duża odległość od obecnego miejsca zamieszkania spowodowały, że zaniechano tego pomysłu. Nieruchomość ta została sprzedana dnia 3 czerwca 2019 r. za kwotę (...) zł. Wnioskodawca przed sprzedażą wystawił tylko prywatne ogłoszenie o sprzedaży budynku gospodarczego na portalu www.otodom.pl podając adres nieruchomości, ludzie mogli samodzielnie oglądać nieruchomość, klient który się zdecydował umówił się tylko z Wnioskodawcą na podpisanie aktu notarialnego. Wnioskodawca zamierzywszy wykorzystać ten budynek do własnych celów mieszkaniowych pierwszym krokiem, który uczynił w tym kierunku było zorganizowanie przyłącza energetycznego. Wnioskodawca innych nakładów nie zdążył ponieść gdyż ze względu na odległość od obecnego miejsca zamieszkania oraz ogrom prac jaki wymagała ta nieruchomość, Wnioskodawca porzucił zamysł zamieszkania tam i postanowił sprzedać. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że transakcja nabycia ww. budynku gospodarczego nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nieruchomość ta stanowi grunty rolne oraz od pierwszego zasiedlenia minęło więcej niż 2 lata, a nawet około 30 lat. Wnioskodawca przy nabyciu występował jako osoba fizyczna, nabycie następowało do majątku prywatnego, także przy nabyciu ww. budynku gospodarczego prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek naliczony nie miało tu zastosowania.

2. Wnioskodawca zakupił dnia 14 maja 2018 r. wspólnie ze znajomym budynek mieszkalny o powierzchni zabudowy (...) m2 (użytkowej ok. (...) m2) za kwotę (...) zł w stanie do kapitalnego remontu lecz znajdujący się już dużo bliżej ich obecnego miejsca zamieszkania niż budynek z pkt 1. Celem Wnioskodawcy i jego żony była poprawa własnych warunków mieszkaniowych. Po przeprowadzeniu własnymi siłami remontu tego budynku, upadł pomysł posiadania wspólnej nieruchomości ze znajomym, gdyż wystąpiły niezgodności, kłótnie z powodów prywatnych i zmuszeni byli sprzedać także tą nieruchomość. Akt sprzedaży został podpisany dnia 7 lutego 2019 r. za kwotę (...) zł. Wnioskodawca chciałby dodać, że przy tym budynku, dalszym planem było postawienie w przyszłości na tej samej działce drugiego budynku w formie bliźniaka gdyż ta działka ma wielkość (...) m2, lecz jak Wnioskodawca opisał powyżej życie zweryfikowało negatywnie plany współdzielenia bliźniaka z kolegą. Wnioskodawca przed sprzedażą wystawił tylko prywatne ogłoszenie o sprzedaży nieruchomości na portalu www.otodom.pl podając adres nieruchomości oraz numer telefonu. Wnioskodawca pokazywał nieruchomość, aż jedna pani zdecydowała się na zakup. Wnioskodawca zamierzając zamieszkać w tym budynku, przeprowadził własnymi siłami remont budynku, a potrzebną wiedzę na temat technik remontu zdobywał z internetu, np. oglądając filmiki na (...). Remont obejmował, m.in. wymianę poszywa dachu i rynien, ocieplenie wełną stropu, odmalowanie całości domu. Wnioskodawca dołączył kopie faktur potwierdzających to na kwotę (...) zł brutto. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że transakcja nabycia była zwolniona z podatku VAT, gdyż budynek był z 1980 r. także minęło więcej niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia, było to drugie zasiedlenie. Wnioskodawca przy nabyciu występował jako osoba fizyczna, nabycie następowało do majątku prywatnego, także przy nabyciu ww. budynku gospodarczego prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek naliczony nie miało tu zastosowania.

3. Bogatsi doświadczeniem z pkt 2 postanowili już z innymi znajomymi - sąsiadami, którzy również mają podobną sytuację z kredytem w CHF, nabyć domek letniskowy aby go użytkować naprzemiennie. Wnioskodawca z żoną kupili dnia 16 lipca 2019 r. wspólnie z sąsiadami drewniany domek letniskowy o powierzchni użytkowej (...) m2 na działce (...) m2 za kwotę (...) zł. Ich celem było mieszkanie w nim w dni wolne od pracy, naprzemiennie z sąsiadami aby spędzać czas z dziećmi na świeżym powietrzu. Po spędzeniu lata oraz wyjątkowo ciepłej jesieni w domku letniskowym trafił się chętny do zakupu nieruchomości, który zauroczył się tym miejscem. Sprzedaży dokonano dnia 4 listopada 2019 r. za kwotę (...) zł. Wnioskodawca przed sprzedażą wystawił tylko prywatne ogłoszenie o chęci sprzedaży domku na portalu www.otodom.pl, podając numer telefonu. Wnioskodawca pokazał domek kilku osobom, aż zdecydowało się na niego małżeństwo. Wnioskodawca nie dokonywał czynności, nakładów finansowych w tę nieruchomość, a jedynie Wnioskodawca użytkował ją weekendowo. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że transakcja nabycia była zwolniona z podatku VAT, gdyż budynek był z 1989 r., a Wnioskodawcy zasiedlenie było trzecie z kolei. Wnioskodawcy przy nabyciu występował jako osoba fizyczna, nabycie następowało do majątku prywatnego, także przy nabyciu ww. budynku gospodarczego prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek naliczony nie miało tu zastosowania.

4. Posiadając już trochę gotówki oraz doświadczenie życiowe zdecydowali się na zakup nowego mieszkania od dewelopera, które wydawało się, że spełni ich potrzeby mieszkaniowe, gdyż leży w obrębie ich miasta oraz ze względu na duży salon pozwoli na wydzielenie z niego sypialni dla Wnioskodawcy i jego żony. W dniu 13 grudnia 2019 r. został podpisany akt notarialny na kwotę (...) zł brutto.

Wnioskodawca na początku stycznia 2020 r. dowiedział się, że deweloper, od którego kupił obecne mieszkanie w 2009 r. będzie oddawał do sprzedaży w kwietniu 2020 r. ostatnich 20 kilka mieszkań na terenie osiedla Wnioskodawcy. Wnioskodawca chciałby sprzedać mieszkanie (...) m2 opisane w pkt 4 i nabyć na osiedlu Wnioskodawcy, mieszkanie (...) m2 gdyż ono już na 100% zaspokoi cele i potrzeby mieszkaniowe rodziny Wnioskodawcy i pozwoli wychowywać dzieci w środowisku im znanym od urodzenia. Wnioskodawca wystawił ogłoszenie o sprzedaży mieszkania na portalu www.otodom.pl, podając numer telefonu. Wnioskodawca pokazał mieszkanie kilku zainteresowanym, aż zdecydowało się na nie małżeństwo, będące znajomymi Wnioskodawcy. Wnioskodawca podpisał akt sprzedaży w formie notarialnej dnia 25 lutego 2020 r. na kwotę (...) zł. Wnioskodawca wskazał, że mieszkanie miało realizować potrzeby mieszkaniowe, a więc Wnioskodawca absolutnie nikomu go nie użyczył ani wynajmował. Mieszkanie jest zaliczane do budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że nabycie nastąpiło do majątku prywatnego, jako osoby fizycznej, także nie zaistniało obniżenie podatku. Wnioskodawca poniósł nakłady, które były nieznaczne, dużo poniżej 30% wartości początkowej mieszkania.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy będzie on zobowiązany do zapłaty podatku VAT z tytułu sprzedaży mieszkania (...) m2.

W celu rozstrzygnięcia powyższych wątpliwości Wnioskodawcy należy w pierwszej kolejności ustalić, czy dla opisanej transakcji Wnioskodawca występował będzie w roli podatnika, a w konsekwencji, czy przedmiotowa dostawa mieszkania będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych regulacji prawnych, prowadzi do stwierdzenia, że sprzedaż mieszkania nie będzie stanowić rozporządzania majątkiem osobistym, gdyż Wnioskodawca będzie działał w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca zakupił dnia 11 lipca 2017 r. wspólnie ze znajomym budynek gospodarczy z działką za kwotę (...) zł celem wyremontowania go i przekwalifikowania na mieszkalny aby zaspokoić własne potrzeby mieszkaniowe. Wnioskodawca doprowadził do budynku gospodarczego przyłącze energetyczne. Następnie Wnioskodawca sprzedał nieruchomość dnia 3 czerwca 2019 r. za kwotę (...) zł. Kolejną nieruchomość Wnioskodawca zakupił dnia 14 maja 2018 r., za kwotę (...) zł. Wnioskodawca przeprowadził remont, który obejmował, m.in. wymianę poszywa dachu i rynien, ocieplenie wełną stropu, odmalowanie całości domu. Później Wnioskodawca podpisał akt sprzedaży nieruchomości dnia 7 lutego 2019 r. za kwotę (...) zł. Dalej Wnioskodawca w dniu 16 lipca 2019 r. nabył domek letniskowy za kwotę (...) zł, a dnia 4 listopada 2019 r. za kwotę (...) zł dokonał sprzedaży. Wnioskodawca wskazał, że nie ponosił nakładów finansowych na domek letniskowy. Następnie Wnioskodawca dnia 13 grudnia 2019 r. zakupił mieszkanie na kwotę (...) zł brutto. Wnioskodawca poniósł nakłady, które były nieznaczne, dużo poniżej 30% wartości początkowej mieszkania. Następnie Wnioskodawca podpisał akt sprzedaży w formie notarialnej dnia 25 lutego 2020 r. na kwotę (...) zł, gdyż Wnioskodawca postanowił kupić większe mieszkanie. Przed sprzedażą wszystkich nieruchomości Wnioskodawca wystawiał ogłoszenia na portalu www.otodom.pl.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca w niedługim odstępie czasu kupował, a następnie sprzedawał nieruchomości. Ponadto, jak można zauważyć, ceny nabycia nieruchomości różniły się od cen sprzedaży nieruchomości. Wnioskodawca kupował nieruchomości po danej cenie, a sprzedawał za cenę wyższą. Co prawda, Wnioskodawca wskazał, że celem zakupu nieruchomości była poprawa warunków mieszkaniowych jego i rodziny, jednakże ww. działania - zdaniem tut. Organu - wskazują na zamiar wykorzystania przedmiotowego majątku nie na cele osobiste (prywatne), lecz w celu odniesienia korzyści finansowej, gdyż Wnioskodawca rzekomych celów mieszkaniowych w żadnym stopniu nie zrealizował. Również nabycie w między czasie domku letniskowego przeczy tezie o zaspokojeniu mieszkaniowych potrzeb rodziny.

Wobec tego, w okolicznościach wskazanych we wniosku, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie wykorzystywał nieruchomości, w całym okresie jej posiadania dla zaspokojenia własnych potrzeb prywatnych. Czynności, które podejmował Wnioskodawca (tj. rozłożone w krótkim czasie kupno-sprzedaż nieruchomości, różnice w cenie nabycia-sprzedaży nieruchomości oraz brak realizacji własnych potrzeb mieszkaniowych), zdaniem tut. Organu, wyrażają wolę Zainteresowanego i jego zamiar wykorzystania majątku nie na cele osobiste, lecz w celu odniesienia korzyści finansowej. Tym samym czynności te są charakterystyczne dla handlowców, podmiotów profesjonalnie zajmujących się sprzedażą nieruchomości.

Powyższe okoliczności w żaden sposób nie mogą świadczyć o wyłącznym działaniu Wnioskodawcy zmierzającym do wykonywania jedynie prawa własności majątku osobistego w celu wykorzystania na potrzeby prywatne i dowodzą, że została wypełniona definicja prowadzenia działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy a Wnioskodawca działa jako podatnik VAT.

Reasumując, w związku z powyższym, mając na uwadze całokształt okoliczności w niniejszej sprawie należy wskazać, że sprzedaż przez Wnioskodawcę mieszkania będzie wypełniać definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a Wnioskodawca w związku z przedmiotową sprzedażą będzie działał jako podatnik podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji sprzedaż mieszkania będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W świetle art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W nawiązaniu do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

a.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

b.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższych zapisów wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nabył od dewelopera mieszkanie o powierzchni (...) m2, akt notarialny został podpisany dnia 13 grudnia 2019 r.

Analizując w tej kwestii informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że planowana transakcja dostawy przedmiotowego mieszkania, nie będzie następowała w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, bowiem doszło do pierwszego zasiedlenia tego mieszkania w dniu jego nabycia przez Wnioskodawcę, tj. w dniu 13 grudnia 2019 r. Jednakże z uwagi na fakt, że od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili transakcji nie miną 2 lata, to należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem, należy przeanalizować, czy w przedmiotowej sprawie, znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Jak wskazał Wnioskodawca przy zakupie przedmiotowego mieszkania nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dodatkowo poniesione nakłady były nieznaczne, dużo poniżej 30% wartości początkowej mieszkania.

Wobec tego dla ww. transakcji zostały spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W konsekwencji należy stwierdzić, że planowana transakcja sprzedaży mieszkania będzie korzystała ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Ponieważ planowana dostawa mieszkania będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, nie ma potrzeby analizowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe w zakresie nieuznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu transakcji sprzedaży mieszkania, natomiast w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, sprzedaży mieszkania uznano za prawidłowe.

Ponadto należy wskazać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga kwestie skutków podatkowych sprzedaży mieszkania dla Wnioskodawcy (małżonka), natomiast nie rozstrzyga dla żony Wnioskodawcy.

Organ informuje, że w zakresie pytania odnoszącego się do podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs. ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl