0114-KDIP4-1.4012.5.2019.2.AM - Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-1.4012.5.2019.2.AM Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2019 r. (data wpływu 15 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem Strony z dnia 24 stycznia 2020 r. (data wpływu 28 stycznia 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 15 stycznia 2020 r. znak sprawy 0114 KDIP4 1.4012.5.2019.1.AM (skutecznie doręczone 20 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania otrzymanego dofinansowania na pokrycie kosztów Projektu za wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z realizacją Projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania otrzymanego dofinansowania na pokrycie kosztów Projektu za wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z realizacją Projektu.

Wniosek został uzupełniony pismem Strony z dnia 24 stycznia 2020 r. (data wpływu 28 stycznia 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 15 stycznia 2020 r. znak sprawy 0114 KDIP4 1.4012.5.2019.1.AM (skutecznie doręczone 20 stycznia 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

A. (Wnioskodawca) jest jednostką naukową działającą w oparciu o regulacje zawarte w ustawie oraz na podstawie Statutu zatwierdzonego w dniu 16 maja 2011 r.

Zgodnie ze Statutem, do zadań Wnioskodawcy należy m.in. prowadzenie twórczych prac badawczych w zakresie:

* biologii i patologii rozrodu oraz wzrostu zwierząt,

* wpływu czynników genetycznych i środowiskowych, w tym głównie żywienia oraz zanieczyszczeń środowiska, na regulację procesów fizjologicznych i patologicznych u zwierząt i ludzi,

* współpraca z uczelniami, jednostkami badawczymi i towarzystwami naukowymi, w szczególności w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w celu ich wdrożenia,

* współpraca ze środowiskiem społeczno-gospodarczym w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w celu ich wdrożenia,

* rozwijanie międzynarodowej współpracy naukowej przez tworzenie konsorcjów naukowych i prowadzenia projektów badawczych wspólnie z partnerami zagranicznymi.

Swoje zadania Wnioskodawca realizuje m.in. przez:

* prowadzenie prac badawczych,

* publikowanie wyników badawczych w czasopismach naukowych, a także publikowanie opracowań monograficznych i podręcznikowych,

* współpracę naukową z krajowymi i zagranicznymi instytucjami oraz organizacjami naukowymi.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca świadczy czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług (usługi naukowo-badawcze, usługi wynajmu, działalność wydawnicza) oraz czynności zwolnione od podatku VAT (usługi szkoleniowe, (...), wynajem na cele mieszkalne).

W ramach działalności naukowej A. złożył do (...) wniosek o dofinansowanie na operację w zakresie działania 2.2 " (...)" w ramach Priorytetu 2 - (...) zawartego w Programie Operacyjnym (...).

Podstawowym celem programu doradczego jest poprawa ogólnych wyników i konkurencyjności podmiotów (...). Zespół doradczy powołany do życia u Wnioskodawcy będzie prowadził działania badawczo-wdrożeniowe mające na celu wspieranie wzmacniania rozwoju technologicznego, innowacji i transferu wiedzy. Cel ten będzie osiągany z wykorzystaniem rodzimych rozwiązań technologicznych, opracowanych przez Wnioskodawcę i udostępnianych w ramach prac doradczych podmiotom (...).

Przedmiotem Projektu będą szkolenia prowadzone bezpośrednio u zainteresowanych podmiotów zewnętrznych, co umożliwi nie tylko efektywne przedstawienie zalet proponowanych rozwiązań, ale także pomoże odbiorcy szkolenia w osobistym przekonaniu się o zaletach i wymaganiach proponowanych rozwiązań.

Działania doradcze obejmować będą 3 aspekty w warunkach kontrolowanych.

W ramach prac doradczych, pracownicy A. będą przygotowywać indywidualny plan doradztwa, uwzględniający specyfikę gatunkową i infrastrukturalną zainteresowanego podmiotu. Doradztwo obejmować będzie szkolenie teoretyczne oraz praktyczne. W ramach szkolenia teoretycznego przeprowadzany będzie wykład multimedialny obrazujący przedmiot szkolenia. W ramach części praktycznej, nastąpi szkolenie z zakresu wybranych lub kompleksowo, wszystkich proponowanych technik wspomagających. Pracownicy A. zapewniają niezbędne odczynniki do przygotowania roztworów dla przechowywania i zapładniania gamet oraz sprzęt do przeprowadzenia szkolenia.

Postępy prac szkoleniowych będą rejestrowane audiowizualnie oraz wykorzystywane w celach sprawozdawczych oraz promujących Program, z poszanowaniem zasad wprowadzonych przez Rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO).

Na koszty operacji składają się: koszty osobowe (wynagrodzenia wraz z pochodnymi), koszty administracyjne, koszty delegacji, koszty odczynników i materiałów nietrwałych oraz koszty promocji projektu.

Planuje się wykonanie zadań w 4 rocznych etapach. W pierwszym roku działania Programu Zespół prowadzący Program wybierze 4 podmioty do przeprowadzenia pilotażowych prac z zakresu Programu Doradztwa. Wybrane ośrodki charakteryzować się będą różną specyfiką tak, aby w pierwszym roku przeanalizować efektywność zaproponowanych innowacji technologicznych w różnych warunkach produkcyjnych. W następnych Etapach, corocznie prowadzony będzie nabór chętnych podmiotów na zasadzie zgłoszenia internetowego aż do wyczerpania limitu 12 wyjazdów. Jeden podmiot będzie mogło zarezerwować maksymalnie 3 wizyty doradcze rocznie.

Przewiduje się przeprowadzenie prac doradczych w co najmniej 16 różnych podmiotach (...).

Popularyzacja wyników i promocja osiągnięć Programu Doradztwa będzie prowadzona poprzez:

* wygłaszanie referatów dotyczących zakresu Programu Doradczego na konferencjach i szkoleniach branżowych,

* przygotowanie materiałów do druku w materiałach konferencyjnych i szkoleniowych,

* przygotowanie materiałów promocyjnych do periodyków branżowych,

* prowadzenie dedykowanej strony internetowej dokumentującej postępy prac Programu Doradczego oraz udostępniającej uzyskane wyniki dla potrzeb podmiotów.

Z treści wzoru Umowy o dofinansowanie projektu opublikowanej na stronie internetowej (...) wynika, że na warunkach określonych w umowie przyznaje Beneficjentowi pomoc finansową w formie zwrotu poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji (...).

W ankiecie o "Kwalifikowalności VAT w Projekcie", A. wskazał m.in., że w Projekcie:

* nie przewiduje się komercjalizacji (sprzedaż) wyników badań,

* nie przewiduje się patentów,

* nie przewiduje się wdrożenia wyników badań do przemysłu,

* nie przewiduje się odpłatnego organizowania szkoleń z zakresu tematyki/efektów Projektu,

* produkty/efekty końcowe Projektu nie są planowane do sprzedaży,

co oznacza, że A. nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów i usług, jak również nie będzie świadczył odpłatnych usług.

Projekt będzie realizowany od stycznia 2019 r. do grudnia 2022 r.

Poziom refundacji kosztów kwalifikowalnych określono w wysokości 100%.

Dla celów realizacji ww. Projektu A. będzie prowadził wyodrębnioną ewidencję księgową zgodnie z zasadą przejrzystości wynikającą z ustawy o rachunkowości.

Ponadto w piśmie z dnia 24 stycznia 2020 r., Wnioskodawca uzupełnił informacje zawarte we Wniosku udzielając odpowiedzi na pytania Organu:

1. Na pytanie Organu: "W jaki sposób zostaną wytypowane podmioty do Projektu, na rzecz których przeprowadzone zostaną czynności szkoleniowe/doradcze?"

Wnioskodawca odpowiedział: "W pierwszym etapie prowadzone są prace przygotowawcze, mające na celu określenie najlepszych scenariuszy postępowania w ramach programu doradczego. W Pierwszym etapie prace prowadzone będą w podmiotach o zróżnicowanym charakterze (...) wybranych na podstawie wiedzy i doświadczenia zespołu badawczego po uprzednim uzgodnieniu zakresu prac z wytypowanym podmiotem. Począwszy od etapu 2, corocznie prowadzony będzie nabór chętnych podmiotów na zasadzie zgłoszenia internetowego, aż do wyczerpania limitu 12 wyjazdów. Jeden podmiot będzie mógł zarezerwować maksymalnie 3 wizyty doradcze rocznie. Każda z 3 wizyt może dotyczyć jednego z modułów doradczych. Na życzenie beneficjenta możliwie jest dowolne łączenie modułów w trakcie jednej wizyty doradczej. Lista podmiotów korzystających z Programu Doradztwa będzie udostępniona na stronie internetowej dedykowanej dla programu. W przypadku liczby zgłoszeń przekraczających roczny limit decydować będzie kolejność zgłoszeń. Podmioty nie zakwalifikowane do Programu w danym roku będą przesuwane na kolejne pozycje listy i brane pod uwagę w latach następnych w pierwszej kolejności. Założeniem Zespołu Programu Doradztwa jest przeprowadzenie prac doradczych w co najmniej 16 różnych podmiotach."

2. Na pytanie Organu: "W jaki sposób zostanie określona liczba uczestników (wybranych podmiotów), w których zostaną przeprowadzone szkolenia i czynności doradcze?"

Wnioskodawca odpowiedział: "Liczbę szkoleń możliwych do przeprowadzenia w ramach programu przez powołany do tego celu 5 osobowy zespół ustalono na 12 rocznie. W związku z tym, że w ramach doradztwa prowadzone są 3 niezależne jego moduły, każdy ze zgłaszających się podmiotów będzie mógł rocznie aplikować o przeprowadzenie 3 szkoleń. Teoretycznie więc, rocznie programem minimalnie objęte mogą być 4 podmioty. W związku z założeniem przez zespół przeprowadzenia programu w co najmniej 16 podmiotach, każdorazowo ze zgłaszanych podmiotów pierwszeństwo będą miały podmioty, u których jeszcze nie prowadzono szkolenia."

3. Na pytanie Organu: "Czy w szkoleniu teoretycznym i praktycznym mogą brać udział inne podmioty niż zainteresowane podmioty, objęte indywidualnym planem doradztwa?"

Wnioskodawca odpowiedział: "Zespół nie ogranicza rodzaju beneficjentów szkolenia z zastrzeżeniem jednak, że muszą to być podmioty związane z dziedziną (...) (nie wykluczając tutaj szkół średnich, szkół wyższych, czy podmiotów związanych z tematem)."

4. Na pytanie Organu: "Co obejmuje indywidualny plan doradztwa i czy może zostać wykorzystany w stosunku do innego podmiotu niż pierwotnie zakładany?"

Wnioskodawca odpowiedział: "Indywidulany plan doradztwa obejmuje:

* Wstępne uzgodnienia pomiędzy osobą kontaktową zespołu doradczego oraz zainteresowanym podmiotem pozwalające ustalić zakres prac szkoleniowych.

* Przyjazd do podmiotu oraz przedstawienie krótkiej prezentacji multimedialnej, która umożliwi zapoznanie się ze szczegółami postępowania w trakcie szkolenia. Na tym etapie, możliwe będą także modyfikacje szkolenia tak, by jak najlepiej dopasować się do potrzeb podmiotu szkolonego.

* Następnie przeprowadzone zostanie szkolenie zgodnie z wypracowanym na ww. spotkaniu schematem i haromonogramem.

* Po szkoleniu przygotowany zostanie raport, szkolenie zostanie udokumentowane zdjęciami i filmami obrazującymi kluczowe punkty szkolenia.

Możliwe jest zastosowanie przeprowadzonego programu doradczego do każdego podmiotu o podobnej charakterystyce produkcji (...). Niemniej, ze względu na dużą zmienność zarówno technologiczną jak i systemów pracy w podmiotach, każdorazowo program doradczy musi być dostosowywany do realnych warunków panujących w miejscu jego prowadzenia."

5. Na pytanie Organu: "W jaki sposób wyliczana jest kwota dofinansowania przyznanego Wnioskodawcy w celu realizacji opisanego Projektu i od czego uzależniona jest jej wysokość?"

Wnioskodawca odpowiedział: "Kwota dofinansowania obliczona została na podstawie pracochłonności prac doradczych ocenianych jako 12 szkoleń (6 szkoleń 3-dniowych i 6 szkoleń 4-dniowych) rocznie. Na podstawie własnego doświadczenia w prowadzeniu podobnego projektu (o akronimie (...)) obliczono czas niezbędny do ich przygotowania, przeprowadzenia oraz udokumentowania. Ponadto wzięto pod uwagę udział zespołu w popularyzacji wyników programu doradczego w ramach udziału w konferencjach i szkoleniach krajowych. Kosztorys uzupełniono o wydatki na konieczne do prowadzenia programu odczynniki oraz materiały zużywalne. Ponadto zaplanowano zakup systemu do analizy jakości (...) niezbędny ze względu na konieczność ciągłego przemieszczania się pomiędzy ośrodkami i zachowania zasad (...). Sprzęt zakupiony w ramach programu użytkowany będzie tylko w celu jego prowadzenia. Kwota dofinansowania uzależniona jest od kosztorysu przedstawionego (...) we wniosku o dofinansowanie."

6. Na pytanie Organu: "Czy na potrzeby realizacji Projektu Wnioskodawca dokonał wyliczenia wartości czynności wykonywanych na rzecz uczestników szkoleń i doradztwa?" Jeżeli tak, to czy wyliczenia te mają wpływ na kwotę otrzymanego dofinansowania?"

Wnioskodawca odpowiedział: "Wnioskodawca określił koszty projektu zakładając przeprowadzenie 3 lub 4-dniowych szkoleń. W związku z tym, że nie każde szkolenie musi odbywać się w trybie 3 lub 4 dniowym (przewidziano taki czas ze względu na możliwość udziału w projekcie podmiotów oddalonych od Wnioskodawcy) nie ma możliwości oszacowania kosztów każdego szkolenia przed jego wykonaniem. Rozliczenie umowy o dofinansowanie obejmuje rozliczenie rzeczywistych kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę."

7. Na pytanie Organu: "Czy otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie będzie przeznaczone wyłącznie na przedmiotowy Projekt, czy też może być przeznaczone na inną działalność prowadzoną przez Wykonawcę?"

Wnioskodawca odpowiedział: "Otrzymane dofinansowanie przeznaczone będzie wyłącznie na przedmiotowy projekt i nie będzie przeznaczone na inną działalność prowadzoną przez Wykonawcę."

8. Na pytanie Organu: "Czy przedmiotowy Projekt realizowany byłby w sytuacji, gdyby nie przyznano dofinansowania na jego realizację?"

Wnioskodawca odpowiedział: "Wnioskodawca nie dysponuje środkami, umożliwiającymi prowadzenie Projektu bez uzyskania wsparcia finansowanego."

9. Na pytanie Organu: "Czy czynności wykonywane na rzecz uczestników Projektu byłyby odpłatne lub finansowane z innych źródeł, gdyby nie uzyskane dofinansowanie?"

Wnioskodawca odpowiedział: "Czynności wykonywane przez uczestników Projektu nie byłyby odpłatne lub finansowane z innych źródeł, gdyby nie uzyskane dofinansowanie. Zwrócić uwagę należy, że Pracownicy Wnioskodawcy w ramach własnych możliwości czasowych i finansowych A, realizują ze środków statutowych współpracę z podmiotami zewnętrznymi. Współpracy tej często towarzyszą aspekty szkoleniowe, jednakże ze względu na ograniczenia finansowe nie są to działania tak szeroko zakrojone jak proponowany Program Doradczy, który umożliwia rozszerzenie pomocy podmiotom (...)."

10. Na pytanie Organu: "Czy w trakcie realizacji przedmiotowego Projektu Wnioskodawca zobowiązany będzie do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych, jeśli tak to z kim i w jaki sposób będzie je rozliczać?"

Wnioskodawca odpowiedział: "Wnioskodawca zobowiązany jest do rozliczeń z (...). Rozliczenie odbywa się na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów i odpowiedniej dokumentacji finansowej prowadzonej w systemie wyodrębnionej księgowości."

11. Na pytanie Organu: "Czy w przypadku niezrealizowania Projektu Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanego dofinansowania?"

Wnioskodawca odpowiedział: "W przypadku niezrealizowania projektu, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu środków otrzymanych na jego realizację."

12. Na pytanie Organu: "Czy faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z Projektem będą wystawiane na Wnioskodawcę?"

13. Wnioskodawca odpowiedział: "Wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z Projektem będą wystawiane na Wnioskodawcę."

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w świetle art. 29a ust. 1 ustawy o VAT otrzymane dofinansowanie na pokrycie kosztów Projektu stanowi wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

2. Czy stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do całkowitego odliczenia podatku od towarów i usług nabytych w związku z realizacją Projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad 1

Zdaniem A, dofinansowanie otrzymane na pokrycie kosztów związanych z realizacją Projektu nie stanowi wynagrodzenia, o którym mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Projekt nie przewiduje sprzedaży uzyskanych efektów końcowych. Cele określone w Projekcie realizowane będą w ramach działalności badawczo naukowej prowadzonej przez A. bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne, co znajduje potwierdzenie w obowiązujących przepisach prawa.

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłat i zwrotu pomocy finansowej oraz wysokości stawek tej pomocy na realizację działań w ramach Priorytetu 2. zawartego w Programie Operacyjnym (...), w zakresie ww. Priorytetu 2, pomoc finansową przyznaje się w ramach działania: usługi z zakresu zarządzania, zastępstw i doradztwa dla podmiotów (...), o których mowa w rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) zwanego dalej "rozporządzeniem".

Stosownie do rozporządzenia Rady UE, w celu poprawy ogólnych wyników i konkurencyjności podmiotów. Europejski Fundusz może wspierać zapewnianie usług z zakresu zarządzania, zastępstw i doradztwa dla podmiotów (...): przy czym wsparcie to przyznaje się wyłącznie podmiotom prawa publicznego lub innym podmiotom, wybranym przez państwo członkowskie do celów zapewniania usług doradczych dla podmiotów (...).

W myśl rozporządzenia, pomoc na realizację operacji w ramach działania usługi z zakresu zarządzania, zastępstw i doradztwa dla podmiotów przyznaje się na realizację operacji mających na celu wspieranie wzmacniania rozwoju technologicznego, innowacji i transferu wiedzy, przyznaje się jednostce, o którym mowa w ustawie (...).

Zgodnie rozporządzeniem (...), pomoc na realizację operacji w ramach działania (...) w zakresie określonym w rozporządzeniu Rady UE, przyznaje się na usługi doradcze realizowane m.in. przez jednostki (...0, obejmujące przygotowanie programu doradczego, którego przedmiot dotyczy dobrych praktyk, rozwoju technologicznego lub zastosowania technologii w podmiotach (...), pomoc przyznaje się w formie refundacji poniesionych kosztów kwalifikowalnych w wysokości do 100% tych kosztów, nie więcej jednak niż (...) zł.

Natomiast z regulacji prawa podatkowego zawartych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wynika, jak niżej:

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa,

przy czym art. 2 pkt 22 ustawy o VAT stanowi, że pod pojęciem "sprzedaży" należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów i wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do treści art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Jak wynika z powołanej normy prawnej, jedynie te dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług stanowią wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, co oznacza, że nie każda dotacja stanowi wynagrodzenie w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Znaczenie w sprawie ma wyjaśnienie pojęcia "dotacja mająca bezpośredni wpływ na cenę".

Zagadnienie to było przedmiotem rozważań Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS - obecnie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej TSUE). W uzasadnieniu wyroku w sprawie C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) ETS uznał, iż sam tylko fakt, że dotacja lub inny sposób dofinansowania wpływa na ostateczną cenę świadczenia, nie może być decydujący dla uznania, że dotacja ta powinna zwiększać podstawę opodatkowania. Trybunał wyjaśnił, że do uznania dotacji za zwiększającą podstawę opodatkowania konieczne jest stwierdzenie, że dotacja ta jest dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej tj. dostawy towarów lub świadczenia usług.

Powyższy pogląd zaakceptował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 19 czerwca 2018 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.313.2018.2.AZ stwierdzając, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Zdaniem organu, tylko dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Organ stwierdził, że skoro otrzymane dofinansowanie (dotacje, dopłaty) przeznaczone zostanie wyłącznie na pokrycie kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu, to kwoty te w żadnym razie nie będą stanowiły bezpośredniej dopłaty do ceny usług świadczonych przez podatnika. Ze stanowiska organu wynika jednoznacznie, że dotacja przedmiotowa, przeznaczona na przeprowadzenie projektu z konkretnie wyznaczonymi działaniami i celami nie stanowi wynagrodzenia podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

W niniejszej sprawie dofinansowanie, które A otrzyma nie będzie stanowić dopłaty do ceny, bowiem dofinansowanie w całości dotyczy zwrotu kosztów poniesionych przez A na realizację Projektu, co wprost wynika z regulacji zawartych w ww. rozporządzeniu (...) i znalazło odzwierciedlenie w zapisie § 4 Umowy o dofinansowanie Projektu publikowanej na stronie internetowej (...).

Tym samym, dofinansowanie otrzymane przez A na realizację Projektu nie będzie stanowić wynagrodzenia w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Ad 2

Zdaniem A, nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na nabyciu towarów i usług związanych z realizacją Projektu. Takie stanowisko wynika z faktu, że dofinansowanie, jakie otrzyma A w związku z Projektem, nie będzie stanowić wynagrodzenia o charakterze dopłaty do ceny świadczonych usług czy dostarczanych towarów, bowiem nie wystąpi sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT podlegająca opodatkowaniu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 tej ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a i b) ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, gdzie kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, lub dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści powołanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

* odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, na nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wskazano powyżej, realizując Projekt A nie będzie świadczył jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT, z tytułu świadczenia których przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na nabyciu towarów i usług.

Z regulacji prawnych zawartych w ww. rozporządzeniu i ww. rozporządzeniu Rady UE expressis verbis wynika, iż dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych na realizacje Projektu. Oznacza to zatem, że otrzymane dofinansowanie nie będzie stanowić dopłaty do wynagrodzenia, o którym mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, gdyż nie dojdzie do świadczenia na rzecz osób trzecich jakichkolwiek czynności opodatkowanych przez A.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny i stan prawny należy stwierdzić, że Wnioskodawcy w ogóle nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na nabyciu towarów i usług służących realizacji tego Projektu. W tym bowiem przypadku, po stronie A nie wystąpią czynności opodatkowane, które stanowią podstawę do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego na nabyciu towarów i usług związanych z wykonywaniem tych czynności. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. W wyroku z dnia 3 sierpnia 2012 r., sygn. akt I SA/Po 443/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, uznał, że: "Zasada neutralności VAT, umożliwiająca odliczenie podatku naliczonego, ma zastosowanie tylko do podatników wykonujących czynności opodatkowane VAT. Jeśli zaś podatnik takich czynności nie wykonuje, a nabywa dobra z naliczonym podatkiem, podatek ten stanowi element kosztowy. Taka sytuacja sprawia, że obciążenie podatkiem VAT może dotyczyć także podatnika".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie nie będące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do "grona" usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy.

Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy jej wykonaniem a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Zatem pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego. Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Ponadto stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że A jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

A świadczy czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług (usługi naukowo badawcze, usługi wynajmu, działalność wydawnicza) oraz czynności zwolnione od podatku VAT (usługi szkoleniowe, (...), wynajem na cele mieszkalne).

W ramach działalności naukowej A złożył do (...) wniosek o dofinansowanie na operację w zakresie działania 2.2, o którym mowa rozporządzeniu w ramach Priorytetu 2, zawartego w Programie Operacyjnym (...).

Podstawowym celem programu doradczego jest poprawa ogólnych wyników i konkurencyjności podmiotów. Zespół doradczy powołany do życia u Wnioskodawcy będzie prowadził działania badawczo-wdrożeniowe mające na celu wspieranie wzmacniania rozwoju technologicznego, innowacji i transferu wiedzy. Cel ten będzie osiągany z wykorzystaniem rodzimych rozwiązań technologicznych, opracowanych przez Wnioskodawcę i udostępnianych w ramach prac doradczych podmiotom.

Przedmiotem Projektu będą szkolenia prowadzone bezpośrednio u zainteresowanych podmiotów zewnętrznych (...), co umożliwi nie tylko efektywne przedstawienie zalet proponowanych rozwiązań, ale także pomoże odbiorcy szkolenia w osobistym przekonaniu się o zaletach i wymaganiach proponowanych rozwiązań. Działania doradcze obejmować będą 3 aspekty.

W ramach prac doradczych, pracownicy A będą przygotowywać indywidualny plan doradztwa, uwzględniający specyfikę (...) zainteresowanego podmiotu. Doradztwo obejmować będzie szkolenie teoretyczne oraz praktyczne. W ramach szkolenia teoretycznego przeprowadzany będzie wykład multimedialny obrazujący przedmiot szkolenia. W ramach części praktycznej, nastąpi szkolenie z zakresu wybranych lub kompleksowo, wszystkich proponowanych technik wspomagających. Pracownicy A zapewniają niezbędne odczynniki do przygotowania roztworów dla przechowywania oraz sprzęt do przeprowadzenia szkolenia.

Postępy prac szkoleniowych będą rejestrowane audiowizualnie oraz wykorzystywane w celach sprawozdawczych oraz promujących Program, z poszanowaniem zasad wprowadzonych przez Rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO).

Na koszty operacji składają się: koszty osobowe (wynagrodzenia wraz z pochodnymi), koszty administracyjne, koszty delegacji, koszty odczynników i materiałów nietrwałych oraz koszty promocji projektu.

Planuje się wykonanie zadań w 4 rocznych etapach. W pierwszym roku działania Programu Zespół prowadzący Program wybierze 4 podmioty przeprowadzenia pilotażowych prac z zakresu Programu (...). Wybrane ośrodki charakteryzować się będą różną specyfiką (...), tak, aby w pierwszym roku przeanalizować efektywność zaproponowanych innowacji technologicznych w różnych warunkach produkcyjnych. W następnych Etapach, corocznie prowadzony będzie nabór chętnych podmiotów na zasadzie zgłoszenia internetowego aż do wyczerpania limitu 12 wyjazdów. Jeden podmiot będzie mógł zarezerwować maksymalnie 3 wizyty doradcze rocznie.

Przewiduje się przeprowadzenie prac doradczych w co najmniej 16 różnych podmiotach. Popularyzacja wyników i promocja osiągnięć Programu będzie prowadzona poprzez:

* wygłaszanie referatów dotyczących zakresu Programu Doradczego na konferencjach i szkoleniach branżowych,

* przygotowanie materiałów do druku w materiałach konferencyjnych i szkoleniowych,

* przygotowanie materiałów promocyjnych do periodyków branżowych,

* prowadzenie dedykowanej strony internetowej dokumentującej postępy prac Programu oraz udostępniającej uzyskane wyniki dla potrzeb podmiotów.

Z treści wzoru Umowy o dofinansowanie projektu wynika, że przyznaje Beneficjentowi pomoc finansową w formie zwrotu poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji (...).

W ankiecie o "Kwalifikowalności VAT w Projekcie", A wskazał m.in., że w Projekcie:

* nie przewiduje się komercjalizacji (sprzedaż) wyników badań,

* nie przewiduje się patentów,

* nie przewiduje się wdrożenia wyników badań do przemysłu,

* nie przewiduje się odpłatnego organizowania szkoleń z zakresu tematyki/efektów Projektu,

* produkty/efekty końcowe Projektu nie są planowane do sprzedaży,

co oznacza, że A nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów i usług, jak również nie będzie świadczył odpłatnych usług.

Projekt będzie realizowany od stycznia 2019 r. do grudnia 2022 r.

Poziom refundacji kosztów kwalifikowalnych określono w wysokości 100%.

Dla celów realizacji ww. Projektu A będzie prowadził wyodrębnioną ewidencję księgową zgodnie z zasadą przejrzystości wynikającą z ustawy o rachunkowości.

W zakresie prowadzonego programu w pierwszym etapie prowadzone będą prace przygotowawcze, mające na celu określenie najlepszych scenariuszy postępowania w ramach programu doradczego. W Pierwszym etapie prace prowadzone będą w podmiotach o zróżnicowanym charakterze (...) wybranych na podstawie wiedzy i doświadczenia zespołu badawczego po uprzednim uzgodnieniu zakresu prac z wytypowanym podmiotem. Począwszy od etapu 2, corocznie prowadzony będzie nabór chętnych podmiotów na zasadzie zgłoszenia internetowego, aż do wyczerpania limitu 12 wyjazdów. Jeden podmiot będzie mogło zarezerwować maksymalnie 3 wizyty doradcze rocznie. Każda z 3 wizyt może dotyczyć jednego z modułów doradczych (...). Na życzenie beneficjenta możliwie jest dowolne łączenie modułów w trakcie jednej wizyty doradczej. Lista beneficjentów korzystających z Programu Doradztwa będzie udostępniona na stronie internetowej dedykowanej dla programu. W przypadku liczby zgłoszeń przekraczających roczny limit decydować będzie kolejność zgłoszeń. Podmioty nie zakwalifikowane do Programu w danym roku będą przesuwane na kolejne pozycje listy i brane pod uwagę w latach następnych w pierwszej kolejności. Założeniem Zespołu Programu Doradztwa jest przeprowadzenie prac doradczych w co najmniej 16 różnych podmiotach.

Liczbę szkoleń możliwych do przeprowadzenia w ramach programu przez powołany do tego celu 5 osobowy zespół ustalono na 12 rocznie. W związku z tym, że w ramach doradztwa prowadzone są 3 niezależne jego moduły, każdy ze zgłaszających się podmiotów będzie mógł rocznie aplikować o przeprowadzenie 3 szkoleń. Teoretycznie więc, rocznie programem minimalnie objętych może być 4 podmioty. W związku z założeniem przez zespół przeprowadzenia programu w co najmniej 16 ośrodkach, każdorazowo ze zgłaszanych podmiotów pierwszeństwo będą miały podmioty, u których jeszcze nie prowadzono szkolenia.

Zespół nie ogranicza rodzaju beneficjentów szkolenia z zastrzeżeniem jednak, że muszą to być podmioty związane z dziedziną (...) (nie wykluczając tutaj szkół średnich, szkół wyższych, czy jednostek związanych z tematem).

Indywidulany plan doradztwa obejmuje:

* Wstępne uzgodnienia pomiędzy osobą kontaktową zespołu doradczego oraz zainteresowanym podmiotem pozwalające ustalić zakres prac szkoleniowych.

* Przyjazd do podmiotu oraz przedstawienie krótkiej prezentacji multimedialnej, która umożliwi zapoznanie się ze szczegółami postępowania w trakcie szkolenia. Na tym etapie, możliwe będą także modyfikacje szkolenia tak, by jak najlepiej dopasować się do potrzeb podmiotu szkolonego.

* Następnie przeprowadzone zostanie szkolenie zgodnie z wypracowanym na ww. spotkaniu schematem i haromonogramem.

* Po szkoleniu przygotowany zostanie raport, szkolenie zostanie udokumentowane zdjęciami i filmami obrazującymi kluczowe punkty szkolenia.

Możliwe jest zastosowanie przeprowadzonego programu doradczego do każdego podmiotu o podobnej charakterystyce produkcji. Niemniej, ze względu na dużą zmienność zarówno technologiczną jak i systemów pracy w podmiotach, każdorazowo program doradczy musi być dostosowywany do realnych warunków panujących w miejscu jego prowadzenia.

Kwota dofinansowania obliczona została na podstawie pracochłonności prac doradczych ocenianych jako 12 szkoleń (6 szkoleń 3-dniowych i 6 szkoleń 4-dniowych) rocznie. Na podstawie własnego doświadczenia w prowadzeniu podobnego projektu obliczono czas niezbędny do ich przygotowania, przeprowadzenia oraz udokumentowania. Ponadto, wzięto pod uwagę udział zespołu w popularyzacji wyników programu doradczego w ramach udziału w konferencjach i szkoleniach krajowych. Kosztorys uzupełniono o wydatki na konieczne do prowadzenia programu odczynniki oraz materiały zużywalne. Ponadto zaplanowano zakup systemu do analizy jakości niezbędny ze względu na konieczność ciągłego przemieszczania się pomiędzy podmiotami i zachowania zasad. Sprzęt zakupiony w ramach programu użytkowany będzie tylko w celu jego prowadzenia. Kwota dofinansowania uzależniona jest od kosztorysu przedstawionego (...) we wniosku o dofinansowanie.

Wnioskodawca określił koszty projektu zakładając przeprowadzenie 3- lub 4-dniowych szkoleń. W związku z tym, że nie każde szkolenie musi odbywać się w trybie 3 lub 4 dniowym (przewidziano taki czas ze względu na możliwość udziału w projekcie podmiotów oddalonych od Wnioskodawcy) nie ma możliwości oszacowania kosztów każdego szkolenia przed jego wykonaniem. Rozliczenie umowy o dofinansowanie obejmuje rozliczenie rzeczywistych kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę.

Otrzymane dofinansowanie przeznaczone będzie wyłącznie na przedmiotowy projekt i nie będzie przeznaczone na inną działalność prowadzoną przez Wykonawcę. Wnioskodawca nie dysponuje środkami, umożliwiającymi prowadzenie Projektu bez uzyskania wsparcia finansowanego.

Czynności wykonywane przez uczestników Projektu nie byłyby odpłatne lub finansowane z innych źródeł, gdyby nie uzyskane dofinansowanie. Zwrócić uwagę należy, że Pracownicy Wnioskodawcy w ramach własnych możliwości czasowych i finansowych A, realizują ze środków statutowych współpracę z podmiotami zewnętrznymi. Współpracy tej często towarzyszą aspekty szkoleniowe, jednakże ze względu na ograniczenia finansowe nie są to działania tak szeroko zakrojone jak proponowany Program Doradczy, który umożliwia rozszerzenie pomocy podmiotom.

Wnioskodawca zobowiązany jest do rozliczeń z (...). Rozliczenie odbywa się na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów i odpowiedniej dokumentacji finansowej prowadzonej w systemie wyodrębnionej księgowości.

W przypadku niezrealizowania projektu, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu środków otrzymanych na jego realizację.

Wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z Projektem będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Ad 1

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w pierwszej kolejności określenia, czy w świetle art. 29a ust. 1 ustawy o VAT otrzymane dofinansowanie na pokrycie kosztów Projektu stanowi wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a -30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy. Stosownie do tego przepisu, podstawa opodatkowania obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2.

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Na podstawie art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1.

stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2.

udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3.

otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towaru lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej: Dyrektywą 2006/112/WE Rady, z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Związane jest to z tym, że podstawa opodatkowania stanowi wartość faktycznie uzyskaną przez sprzedawcę z tytułu danej opodatkowanej czynności. Należy jednocześnie wskazać, że nie ma tu znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których to dofinansowanie jest wypłacane.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Koniecznym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia "subwencja bezpośrednio związana z ceną".

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Limited v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy, by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, że dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu usługę pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT. Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można - i należy - potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Należy wskazać zatem, że dotacja podlega opodatkowaniu, jeżeli ma bezpośredni związek z ceną towaru/usługi świadczonej przez otrzymującego dotację. W takiej sytuacji przyjmuje się, że dotacja stanowi składnik tej ceny. Innymi słowy dotacja "uzupełnia" podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towaru/usługi i jest opodatkowana na takich samych zasadach jak czynność, której dotyczy (wg właściwej stawki lub z zastosowaniem zwolnienia od podatku).

Bezpośredni związek dotacji z ceną (a więc cenotwórczy charakter) występuje w przypadku, gdy w sposób precyzyjny można określić jej wpływ na poziom ceny konkretnego towaru/usługi. Jest to możliwe w przypadku, gdy dotację można uznać za "korelat" świadczonej usługi lub dostarczanego towaru, tzn. gdy wypłacana jest tylko w razie świadczenia konkretnych usług lub dostawy konkretnego towaru, kwotowo również zależy od ilości świadczonych usług lub dostarczonych towarów. Także wtedy gdy dopłata ustalana jest jako określony procent poniesionych wydatków (określonej kategorii poniesionych wydatków), ma ona proste przełożenie na cenę świadczenia, gdy powoduje redukcję kwoty należnej od świadczeniobiorcy. W przypadku bowiem nieotrzymania dopłaty, odbiorca usług/towarów musiałby zapłacić cenę wyższą od oferowanej przez świadczeniodawcę, którego koszty (część kosztów) finansowana jest z zewnętrznego źródła.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie. Analiza przedstawionego opisu sprawy, treści cytowanych przepisów prawa podatkowego oraz orzecznictwa TSUE prowadzi bowiem do stwierdzenia, że przekazywane Wnioskodawcy środki finansowe na realizację przedmiotowego Projektu stanowią dotację, która ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Przedmiotowy Projekt jest konkretnym zadaniem, wyodrębnionym z ogólnej działalności Wnioskodawcy.

Zatem, otrzymywane przez Wnioskodawcę środki finansowe stanowiące dofinansowanie na pokrycie wydatków związanych z realizacją Projektu należy uznać za mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych w ramach tego Projektu. Dzięki dofinansowaniu uczestnicy Projektu biorą w nim bezpłatny udział, a w normalnych warunkach rynkowych musieliby zapłacić cenę za usługi wykonywane w ramach Projektu co najmniej równą wydatkom związanym z ich organizacją i przeprowadzeniem programu doradztwa lub nie doszłoby w ogóle do realizacji tego rodzaju usług na ich rzecz.

Ponadto, w tym miejscu należy podkreślić, że to na co Wnioskodawca przeznacza przedmiotową dotację, tj. na sfinansowanie zakupów (pokrycie kosztów) jest sprawą drugorzędną, bowiem zwykle tak jest, że środki uzyskane przez podmiot świadczący usługi są przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z wykonaniem danej usługi. Istotne w przedmiotowej sprawie jest to, że wykonanie usług jest zależne od otrzymania dotacji.

Jak wskazano w treści wniosku Wnioskodawca zobowiązany jest do rozliczeń (...). Rozliczenie odbywa się na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów i odpowiedniej dokumentacji finansowej prowadzonej w systemie wyodrębnionej księgowości. W przypadku niezrealizowania projektu, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu środków otrzymanych na jego realizację.

Zatem, otrzymane dofinansowanie dotyczy ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę na realizację programu dla wybranej grupy podmiotów (...).

Otrzymana dotacja w sposób zindywidualizowany i policzalny związana jest z wartością danego świadczenia, a więc jego ceną, ustaloną w tym przypadku, na poziomie poniesionych kosztów, bowiem możliwe jest zidentyfikowanie ekonomicznej i bezpośredniej zależności pomiędzy dotacją, a wykonanymi usługami.

W ramach Programu A przeprowadzi usługi szkoleniowe i doradcze dla wybranych podmiotów (...).

Przedmiotem Projektu będą szkolenia prowadzone bezpośrednio u zainteresowanych podmiotów zewnętrznych, co umożliwi nie tylko efektywne przedstawienie zalet proponowanych rozwiązań, ale także pomoże odbiorcy szkolenia w osobistym przekonaniu się o zaletach i wymaganiach proponowanych rozwiązań.

W ramach prac doradczych, objętych Projektem pracownicy Wnioskodawcy będą przygotowywać indywidualny plan doradztwa, uwzględniający specyfikę gatunkową i infrastrukturalną zainteresowanego podmiotu. Doradztwo obejmować będzie szkolenie teoretyczne oraz praktyczne. Przewiduje się przeprowadzenie prac doradczych w co najmniej 16 różnych podmiotach.

Beneficjentami szkolenia mogą być tylko podmioty związane z tą dziedziną (nie wykluczając tutaj szkół średnich, szkół wyższych, czy jednostek związanych z tematem).

Dla wytypowanych do projektu uczestników przewidziano indywidulany plan doradztwa, który obejmuje:

* Wstępne uzgodnienia pomiędzy osobą kontaktową zespołu doradczego oraz zainteresowanym podmiotem pozwalające ustalić zakres prac szkoleniowych.

* Możliwe będą także modyfikacje szkolenia tak, by jak najlepiej dopasować się do potrzeb podmiotu szkolonego.

* Następnie przeprowadzone zostanie szkolenie zgodnie z wypracowanym na ww. spotkaniu schematem i haromonogramem.

* Po szkoleniu przygotowany zostanie raport, szkolenie zostanie udokumentowane zdjęciami i filmami obrazującymi kluczowe punkty szkolenia. Ze względu na dużą zmienność zarówno technologiczną jak i systemów pracy w podmiotach, każdorazowo program doradczy musi być dostosowywany do realnych warunków panujących w miejscu jego prowadzenia.

Nie ulega zatem wątpliwości, że dofinansowanie otrzymane z (...) dotyczyć będzie konkretnych świadczeń realizowanych przez Wnioskodawcę na rzecz uczestników Projektu.

Gdyby Wnioskodawca nie otrzymał dofinansowania nie realizowałby Projektu. W przypadku niezrealizowania Projektu Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanego dofinansowania. Ponadto, Wnioskodawca może przeznaczyć otrzymane środki finansowe wyłącznie na realizacją Projektu i nie ma możliwości przeznaczenia otrzymanych środków na inne obszary własnej działalności.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że otrzymywana przez Wnioskodawcę dotacja będzie pokrywać wartość świadczonych przez Wnioskodawcę usług na rzecz uczestników Projektu. Jak wskazał Wnioskodawca, otrzymana dotacja przeznaczona będzie na pokrycie wydatków kwalifikowalnych ponoszonych przez Stronę w związku z realizacją Projektu. Przeznaczona jest więc na pokrycie kosztów świadczonych usług przez Wnioskodawcę w ramach realizacji Projektu. Nie ulega zatem wątpliwości, że uczestnicy Projektu (...), przez sfinansowanie ww. usług otrzymają pomoc - świadczenie w postaci szkoleń i doradztwa.

Każda z 3 wizyt może dotyczyć jednego z modułów doradczych: (...). Na życzenie uczestnika możliwie jest dowolne łączenie modułów w trakcie jednej wizyty doradczej. Zatem, niewątpliwie uczestnicy projektu osiągną korzyści poprzez uzyskanie profesjonalnych innowacyjnych usług doradczych dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb.

W konsekwencji, z otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania są finansowane usługi doradcze i szkoleniowe skierowane do wybranych uczestników realizowanego Projektu (...). Tym samym, wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie dotacja stanowi wynagrodzenie za świadczenie na rzecz uczestników Projektu określonych usług.

Z okoliczności sprawy wynika zatem, że Wnioskodawca nie może przeznaczyć dofinansowania na cele inne niż związane z Projektem, w szczególności na finansowanie swojej podstawowej działalności (nieobjętej Projektem).

W rozpatrywanej sprawie nie ma znaczenia okoliczność, że Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia od uczestników Programu, a od osoby trzeciej (...).

Projekt jest konkretnym zadaniem, wyodrębnionym z ogólnej działalności Wnioskodawcy i dofinansowanie nie jest udzielane do ogólnych kosztów funkcjonowania Wnioskodawcy, lecz jest przeznaczone na różne ww. formy wparcia dla konkretnych podmiotów będących uczestnikami Projektu (różne usługi wykonywane są na rzecz każdego z uczestników).

Zatem, otrzymane przez Wnioskodawcę kwoty, stanowiące dofinansowanie na pokrycie wydatków związanych z realizacją Projektu należy uznać za mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych w ramach Projektu, gdyż dzięki dofinansowaniu uczestnicy Projektu biorą w nim udział bezpłatnie. W normalnych warunkach rynkowych musieliby zapłacić cenę za wyświadczone usługi w wysokości, co najmniej równej kosztom wykonania tych usług.

Istotne jest również to, że wykonanie przez Wnioskodawcę określonych usług jest zależne od otrzymania dotacji (dofinansowania), zatem stanowi ona dopłatę do świadczonych usług. Uczestnik Projektu nie płaci za wykonane na jego rzecz dostosowane do jego potrzeb usługi. W rzeczywistości Wnioskodawca pokrywa koszt świadczonych usług z otrzymanej dotacji. Okoliczność, że Wnioskodawca nie osiągnie dochodu z tytułu świadczonych usług nie ma znaczenia, ponieważ cena usługi może być skalkulowana na poziomie ponoszonych kosztów. Istotne jest to, że dotacja pokrywa cenę konkretnej usługi realizowanej dla uczestnika, a zatem dotacja ma charakter sprzedażowy (związana jest z konkretnymi świadczeniami).

W konsekwencji stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja stanowi pokrycie ceny świadczonych usług, jest dotacją bezpośrednio wpływającą na ich wartość jako wynagrodzenie od podmiotu trzeciego za świadczone usługi i stanowi podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Ad 2

Wnioskodawca ma także wątpliwości, czy A będzie przysługiwało prawo do całkowitego odliczenia podatku od towarów i usług nabytych w związku z realizacją Projektu.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca podał, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Ponadto, jak wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 1, dotacja stanowi pokrycie ceny usług świadczonych w ramach Projektu i jest dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość tych usług. Stanowi wynagrodzenie od podmiotu trzeciego za świadczenia wykonywane przez Wnioskodawcę i zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle powyższych regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nabywane towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego Projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o całą kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Na rozstrzygnięcie w niniejsze sprawie nie może wpłynąć interpretacja powołana w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanowisku, ponieważ została ona wydana w odrębnym stanie faktycznym.

Na ocenę prawidłowości analizowanej kwestii nie może wpłynąć także powołany przez Stronę wyrok WSA, ponieważ został on wydany w odniesieniu do indywidualnego i właściwego tylko temu orzeczeniu opisu sprawy. W związku z powyższym, nie negując orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca zaprezentowanego przez Wnioskodawcę wyroku zamyka się w obrębie sprawy, dla której został wydany.

Jednocześnie wskazuje się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o interpretację. Wobec powyższego załączone przez Wnioskodawcę dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny stanowiska dokonano wyłącznie na podstawie opisu sprawy zawartego we wniosku.

Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...), (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się

w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl