0114-KDIP4-1.4012.340.2020.1.MK - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu modernizacji oddziałów szpitala.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-1.4012.340.2020.1.MK Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu modernizacji oddziałów szpitala.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2020 r. (data wpływu 14 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT z związku z realizacją projektu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT z związku z realizacją projektu pn. " (...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Szpital jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Szpital w ramach swojej działalności udzielania świadczeń opieki zdrowotnej służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz innych działań medycznych tj. promocji zdrowia, przygotowuje osoby do wykonywania zawodu, kształci w zakresie staży, praktyk, szkoleń, kursów dla słuchaczy zawodów medycznych oraz prowadzi działalność gospodarczą tj. najem pomieszczeń, pobierania opłat parkingowych.

W dniu 30 grudnia 2019 r. została zawarta pomiędzy Województwem Umowa o dofinansowanie projektu pn. " (...)" w ramach: Osi Priorytetowej 9 - " (...)", Działanie 9.1 - " (...)", Poddziałanie 9.1.2 - " (...)" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Projekt obejmuje:

1.

rozbudowę bloku operacyjnego, centralnej sterylizatorni (komórka usługowa dedykowana dla oddziałów szpitalnych),

2.

modernizację oddziałów: chirurgii dziecięcej, pediatrycznego (dzieci starsze i młodsze), rehabilitacji kardiologicznej oraz oddziału psychiatrycznego.

W ramach projektu, rozbudowy obiektów przewiduje się wyposażenie 5 sal operacyjnych w nowy sprzęt medyczny, centralną sterylizatornię z pełnym wyposażeniem oraz 7 łóżkową salę wybudzeń. W skład bloku operacyjnego będą wchodzić również pomieszczenia przygotowania pacjenta i personelu, pomieszczenia techniczne, socjalne oraz komunikacja. Projektowany blok operacyjny połączony będzie z budynkiem głównym szpitala z trzy poziomowym łącznikiem z dwiema windami w wykonaniu szpitalnym. W zakres prac modernizacyjnych na oddziałach wchodzi wykonanie robót ogólnobudowlanych oraz instalacyjnych w zakresie elektrycznym, sanitarnym, wentylacji zgodnie z wymogami i normami w zakresie obiektów służby zdrowia. Podczas prac instalacyjnych blok operacyjny wyposażony zostanie m.in. w kolumny chirurgiczne, kolumny anestezjologiczne, lampy operacyjne, system integracji sal operacyjnych, szafy chirurgiczne wbudowane w system paneli ściennych. W ramach wyposażenia przewiduje się zakup m.in.: stołów operacyjnych, ssaków medycznych, pomp infuzyjnych, kardiomonitorów, defibrylatorów, wózków zabiegowych, myjni dezynfektorów - przelotową do sprzętu transportowego, pojemników sterylizacyjnych z wyposażeniem, myjni ultradźwiękowej, stacji uzdatniania wody, zgrzewarki rotacyjnej. Planowane jest również wyposażenie sal chorych m.in. w panele przyłóżkowe z oświetleniem nocnym, funkcją przywołania personelu, wtykami gazów medycznych, łóżka oraz szafki przyłóżkowe, szaf lekarskich, regałów magazynowych, zabudowy meblowe oraz wyposażenie meblowe typu krzesła, stoły, szafy, fotele obrotowe.

Obszar oddziaływania Szpitala obejmuje w całości obszar X. oraz Y. Po zakończeniu inwestycji koszty operacyjne funkcjonowania i utrzymania projektu będą pokrywane z bieżących środków finansowych Szpitala pochodzących z kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. Wnioskodawca posiada pełną gotowość merytoryczną i finansową do wdrożenia projektu i utrzymania jego rezultatów. Szpital ma uporządkowaną strukturę organizacyjną, w ramach której na poszczególnych jej szczeblach jasno określono zadania i obowiązki, tak by zoptymalizować proces zarządzania i organizacji pracy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Przedmiotowy projekt dedykowany jest działalności podstawowej, związanej z wykonywaniem usług w zakresie opieki medycznej, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Przedmiotowa interpretacja jest niezbędna w celu przedłożenia w Departamencie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Województwa. Obowiązek przedłożenia interpretacji wynika z warunków Umowy o dofinansowanie projektu pn. " (...)".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Szpital posiada możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)" ?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Szpitalowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. " (...)".

Projekt dotyczył wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku od towarów i usług - usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia wykonywanych w ramach działalności leczniczej.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Szpital nie posiada możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. " (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem, stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatków od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w ramach swojej działalności udziela świadczeń opieki zdrowotnej służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz innych działań medycznych. Wnioskodawca zrealizował projekt pn. " (...)". Projekt obejmuje: rozbudowę bloku operacyjnego, centralnej sterylizatorni (komórka usługowa dedykowana dla oddziałów szpitalnych), modernizację oddziałów: chirurgii dziecięcej, pediatrycznego (dzieci starsze i młodsze), rehabilitacji kardiologicznej oraz oddziału psychiatrycznego.

W ramach projektu, rozbudowy obiektów przewiduje się wyposażenie 5 sal operacyjnych w nowy sprzęt medyczny, centralną sterylizatornię z pełnym wyposażeniem oraz 7 łóżkową salę wybudzeń. W skład bloku operacyjnego będą wchodzić również pomieszczenia przygotowania pacjenta i personelu, pomieszczenia techniczne, socjalne oraz komunikacja. Projektowany blok operacyjny połączony będzie z budynkiem głównym szpitala z trzy poziomowym łącznikiem z dwiema windami w wykonaniu szpitalnym. W zakres prac modernizacyjnych na oddziałach wchodzi wykonanie robót ogólnobudowlanych oraz instalacyjnych w zakresie elektrycznym, sanitarnym, wentylacji zgodnie z wymogami i normami w zakresie obiektów służby zdrowia. Podczas prac instalacyjnych blok operacyjny wyposażony zostanie m.in. w kolumny chirurgiczne, kolumny anestezjologiczne, lampy operacyjne, system integracji sal operacyjnych, szafy chirurgiczne wbudowane w system paneli ściennych. W ramach wyposażenia przewiduje się zakup m.in.: stołów operacyjnych, ssaków medycznych, pomp infuzyjnych, kardiomonitorów, defibrylatorów, wózków zabiegowych, myjni dezynfektorów - przelotową do sprzętu transportowego, pojemników sterylizacyjnych z wyposażeniem, myjni ultradźwiękowej, stacji uzdatniania wody, zgrzewarki rotacyjnej. Planowane jest również wyposażenie sal chorych m.in. w panele przyłóżkowe z oświetleniem nocnym, funkcją przywołania personelu, wtykami gazów medycznych, łóżka oraz szafki przyłóżkowe, szaf lekarskich, regałów magazynowych, zabudowy meblowe oraz wyposażenie meblowe typu krzesła, stoły, szafy, fotele obrotowe.

Przedmiotowy projekt dedykowany jest działalności podstawowej, związanej z wykonywaniem usług w zakresie opieki medycznej, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Należy wskazać, że w świetle art. 86 ustawy, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ usługi nabyte przez Wnioskodawcę dla realizacji opisanego projektu nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy - przedmiotowy projekt dedykowany jest działalności związanej z wykonywaniem usług w zakresie opieki medycznej, które to usługi zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy są zwolnione od podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. " (...)".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl