0114-KDIP4-1.4012.31.2020.2.BS - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z prowadzeniem badań naukowych ze środków publicznych przeznaczonych na finansowanie nauki na podstawie umowy o przyznaniu pomocy zawartej z agencją.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-1.4012.31.2020.2.BS Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z prowadzeniem badań naukowych ze środków publicznych przeznaczonych na finansowanie nauki na podstawie umowy o przyznaniu pomocy zawartej z agencją.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2020 r. (data wpływu 4 lutego 2020 r.), uzupełnionym w dniu 23 kwietnia 2020 r. (data wpływu 23 kwietnia 2020 r.) oraz w dniu 24 kwietnia 2020 r. (data wpływu 28 kwietnia 2020 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 10 kwietnia 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 15 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z prowadzeniem badań naukowych ze środków publicznych przeznaczonych na finansowanie nauki na podstawie umowy o przyznaniu pomocy zawartej z Agencją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z prowadzeniem badań naukowych ze środków publicznych przeznaczonych na finansowanie nauki na podstawie umowy o przyznaniu pomocy zawartej z Agencją.

Wniosek uzupełniony został w dniu 23 kwietnia 2020 r. (data wpływu 23 kwietnia 2020 r.) oraz w dniu 24 kwietnia 2020 r. (data wpływu 28 kwietnia 2020 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 10 kwietnia 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 15 kwietnia 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest instytutem badawczym, prowadzącym działalność na podstawie przepisów ustawy (...) 2017 r. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie badań naukowych oraz prac rozwojowych w określonych dziedzinach nauki i technologii związanych m.in. z bioinżynierią, biopreparatami, analizą fizykochemiczną i mikrobiologiczną produktów żywnościowych, opracowywania i rozwoju technologii w dziedzinie produkcji spożywczej, przemysłu fermentacyjnego, browarniczego, piekarskiego itp. Ponadto Wnioskodawca w ramach działalności statutowej zajmuje się wdrażaniem i upowszechnianiem wyników badań naukowych w praktyce rolniczej i przemyśle rolno-spożywczym.

Ponadto w oparciu o posiadane przez Wnioskodawcę zasoby i wyposażenie naukowo-badawcze, a także wysoko wykwalifikowaną kadrę naukową, Wnioskodawca prowadzi działalność komercyjną na rzecz przedsiębiorców i innych podmiotów z sektora rolno-spożywczego, w szczególności polegającą na:

* dostarczaniu szczepów mikroorganizmów, o wysokiej wartości użytkowej, dla przemysłów: gorzelniczego, piwowarskiego i winiarskiego i podobnych;

* świadczeniu usług analitycznych w szerokim zakresie badań związanych z oceną jakości i właściwości produktów przemysłu rolno-spożywczego, jako certyfikowane laboratorium badawcze.

Wnioskodawca świadczy także usługi wynajmu i dzierżawy nieruchomości oraz innych składników majątku związanych z nieruchomościami, w obiektach stanowiących własność Wnioskodawcy, które nie są aktualnie wykorzystywane do prowadzenia własnej działalności Wnioskodawcy.

Wnioskodawca finansuje swoją działalność pozyskując środki pieniężne z trzech głównych źródeł:

* Subwencji ze środków na finansowanie nauki, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tzw. "Ustawa 2.0);

* dotacji (grantów) przyznanych przez instytucje publiczne zarządzające środkami przeznaczonymi na finansowanie badań naukowych i prac rozwojowych, np...., w związku z realizacją określonych projektów badawczych i badawczo-rozwojowych, na podstawie umów zawartych z tymi instytucjami;

* prowadzenia odpłatnej działalności produkcyjnej i usługowej, w szczególności w zakresie dostarczania mikroorganizmów oraz świadczenia specjalistycznych usług analitycznych i laboratoryjnych dla przedsiębiorstw sektora rolno-spożywczego, produktów spożywczych, a ponadto świadczenie usług wynajmu i dzierżawy posiadanych składników majątku, ze szczególnym uwzględnieniem nieruchomości.

Instytut podpisał umowę konsorcjum z Ośrodkiem, które w ramach działania "Współpraca" objętego PROW na lata 2014-2020 będzie realizowało projekt " (...)" w efekcie czego w dniu (...) 2019 r. podpisał umowę o przyznanie pomocy z Agencją.

Podmiotem aplikującym była grupa operacyjna zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Współpraca" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1226 i 1683 oraz z 2019 r. poz. 427 i 1732) w formie konsorcjum korzystająca z osobowości prawnej lidera przedsięwzięcia - Ośrodka.

W skład konsorcjum weszli lider konsorcjum oraz partnerzy:

(...)

Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnego produktu (...) oraz innowacyjnej technologii produkcji (...) z wykorzystaniem lokalnych szczepów mikroorganizmów, umożliwiającej otrzymanie bioróżnorodnego produktu o potencjalnych walorach prozdrowotnych oraz wytworzenie innowacyjnego produktu pozbawionego chemicznych konserwantów, a zawierającego jedynie naturalne metabolity drobnoustrojów, dzięki czemu produkt końcowy charakteryzować się będzie wysoką jakością i wartością żywieniową, bezpieczeństwem oraz powtarzalnością cech sensorycznych, mikrobiologicznych i fizykochemicznych.

Projekt został zaplanowany do realizacji w okresie od (...) 2019 r. - (...) 2020 r. czyli w okresie 12 miesięcy i został podzielony na 3 etapy.

W ramach pierwszego etapu zostaną wykonane badania naukowe zakładające wdrożenie procesu technologicznego w dwóch gospodarstwach rolnych rolnych/przetwórczym (4 m-ce). Zostanie wykonana ocena i dostosowanie warunków środowiskowych do wymogów higieny produkcji innowacyjnego produktu. Badania czystości powierzchni, rąk pracowników, powietrza i wody, badania mikrobiologiczne i fizykochemiczne surowca. Badanie cech jakościowych szczepów drożdży użytych w pierwszym etapie fermentacji. Uruchomienie aparatury technologicznej. Przeprowadzenie pierwszego etapu fermentacji (dodanie do (...) odpowiednio wyselekcjonowanych ras drożdży o odpowiedniej gęstości). Monitorowanie temperatury fermentacji oraz parametrów fizykochemicznych półproduktu. Badania zmian liczby drożdży w trakcie fermentacji. Odfiltrowanie masy drożdżowej przeniesienie półproduktu do kolejnego fermentora. Zaszczepienie wyselekcjonowanymi szczepami bakterii (...), którymi dysponuje Instytut, o znanych, korzystnych cechach (...) występującego w procesie technologicznym oraz wysoką aktywnością i zdolnością rozmnażania.

Badania zmian liczby bakterii (...) podczas drugiej fazy procesu technologicznego oraz badania fizykochemiczne. Ze względu na fakt iż, na wydajność produkcji istotnie wpływa temperatura, pH, zawartość cukru i napowietrzanie wszystkie parametry będą kontrolowane i regulowane w czasie fermentacji. Nadzór nad prawidłowym przebiegiem produkcji będzie polegał na ciągłym monitorowaniu innowacyjnego procesu technologicznego, polegającego na pobieraniu próbek do badań. Uzyskane wyniki przyczynią się do weryfikacji warunków technologicznych i umożliwią opracowanie procesu o najwyższej wydajności.

Badanie jakościowe (...) pod kątem zawartości substancji odżywczych i prozdrowotnych pasteryzowanego i niepasteryzowanego produktu. W tym etapie dwa gospodarstwa zostaną doposażone w urządzenia do produkcji (...). Ośrodek opracuje stronę www projektu i przygotuje administrację projektu. Odbędzie się też szkolenie rolników biorących udział w projekcie.

W etapie drugim zostaną wykonane badania przechowalnicze (...) pasteryzowanego i niepasteryzowanego uzyskanego w dwóch gospodarstwach rolnych/przetwórczym oraz pomoc i kontrola przy kolejnych cyklach produkcyjnych (...) z jednoczesnym wdrażaniem innowacyjnej technologii w drugim i trzecim i czwartym gospodarstwie poprzedzonym badaniami środowiskowymi (4 m-ce). Badania przechowalnicze wykonywane będą w odpowiednich odstępach czasowych. Czas prowadzonych badań przechowalniczych uzależniony będzie od stanu mikrobiologicznego, cech fizykochemicznych i organoleptycznych pasteryzowanego i niepasteryzowanego produktu finalnego. Równocześnie prowadzone będzie wdrażanie procesu technologicznego w trzecim i czwartym gospodarstwie zgodnie z opisaną powyżej innowacyjną technologią. Ponadto, prowadzony będzie nadzór oraz badania nad produkcją (...) w dwóch gospodarstwach rolnych/przetwórczych. W tym etapie 2 gospodarstwa zostaną doposażone o urządzenia do produkcji (...). Ośrodek wykona działania z zakresu upowszechniania wiedzy o projekcie oraz administracyjne i rozliczeniowe projektu.

W ostatnim trzecim etapie zostaną wykonane badania przechowalnicze (...) pasteryzowanego i niepasteryzowanego uzyskanego w pierwszych trzech gospodarstwach oraz pomoc i kontrola przy kolejnych cyklach produkcyjnych z jednoczesnym wdrażaniem innowacyjnej technologii w pozostałych gospodarstwach poprzedzonym badaniami środowiskowymi (4 m-ce). Badania przechowalnicze wykonywane będą w odpowiednich odstępach czasowych. Czas prowadzonych badań przechowalniczych uzależniony będzie od stanu mikrobiologicznego, cech fizykochemicznych i organoleptycznych pasteryzowanego i niepasteryzowanego produktu finalnego. Równocześnie prowadzone będzie wdrażanie procesu technologicznego w pozostałych gospodarstwach zgodnie z opisaną powyżej innowacyjną technologią.

Ponadto, prowadzony będzie nadzór oraz badania nad produkcją (...) w gospodarstwach.

Ośrodek wykona działania z zakresu upowszechniania wiedzy o projekcie.

Kompleksowe badania (...) po zakończonych badaniach przechowalniczych, mają potwierdzić niepowtarzalną jakość, funkcjonalność oraz podkreślić różnorodność w zależności od regionu, zastosowanych (...) oraz użytych szczepów drobnoustrojów. Badania będą polegać na oznaczeniu związków prozdrowotnych bakterii o charakterze potencjalnie probiotycznym, pożądanych makro i mikroelementów oraz związków odżywczych. Opracowanie i wydanie broszury promującej innowacyjny produkt jakim jest uzyskany (...). Instytut podczas całego cyklu produkcji przeprowadzi badania mikrobiologiczne, fizykochemiczne i organoleptyczne, na podstawie których opracowana zostanie dwuetapowa innowacyjna technologia produkcji (...).

Instytut będzie także prowadził nadzór nad prawidłowym przebiegiem produkcji w trakcie wdrożenia w (...) jak również będzie prowadził badania przechowalnicze pierwszej partii innowacyjnego produktu. Wdrożeniem innowacyjnej linii technologicznej do produkcji (...) zajmą się pozostali partnerzy konsorcjum.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca poinformował, że nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z nabywaniem towarów i usług związanych z prowadzeniem badań naukowych ze środków umowy o przyznaniu pomocy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem takich towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, nabywając towary i usługi związane z prowadzeniem badań naukowych ze środków publicznych przeznaczonych na finansowanie nauki na podstawie umowy o przyznaniu pomocy, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem takich towarów i usług, w wysokości ustalonej zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2a i nast. Ustawy VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 Ustawy VAT.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca wskazuje, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Bez znaczenia dla ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem źródło pochodzenia środków pieniężnych służących sfinansowaniu poniesienia wydatku, albowiem decydujące znaczenie dla powstania prawa do odliczenia ma wykorzystanie nabytych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, w przypadku gdy nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane są z prowadzeniem badań naukowych lub prac badawczo-rozwojowych, których wyniki nie będą podlegały co do zasady komercjalizacji, tj. nie będą wykorzystane do świadczenia przez Wnioskodawcę odpłatnych usług, podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to w odniesieniu do kwot podatku naliczonego wynikających z faktur zakupu takich towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast podatnikowi nie przysługuje takie prawo przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę konsorcjum z Ośrodkiem, które w ramach działania "Współpraca" objętego PROW na lata 2014-2020 będzie realizowało projekt " (...)" w efekcie czego w dniu (...) 2019 r. podpisał umowę o przyznanie pomocy z Agencją.

Podmiotem aplikującym była grupa operacyjna zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Współpraca" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w formie konsorcjum korzystająca z osobowości prawnej lidera przedsięwzięcia - Ośrodka.

W skład konsorcjum weszli lider konsorcjum oraz partnerzy.

Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnego produktu - (...) oraz innowacyjnej technologii produkcji (...) z wykorzystaniem lokalnych szczepów mikroorganizmów, umożliwiającej otrzymanie bioróżnorodnego produktu o potencjalnych walorach prozdrowotnych oraz wytworzenie innowacyjnego produktu pozbawionego chemicznych konserwantów, a zawierającego jedynie naturalne metabolity drobnoustrojów, dzięki czemu produkt końcowy charakteryzować się będzie wysoką jakością i wartością żywieniową, bezpieczeństwem oraz powtarzalnością cech sensorycznych, mikrobiologicznych i fizykochemicznych.

Projekt został zaplanowany do realizacji w okresie od (...) 2019 r. - (...) 2020 r. czyli w okresie 12 miesięcy i został podzielony na 3 etapy (szczegółowo przedstawione w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego).

Instytut będzie także prowadził nadzór nad prawidłowym przebiegiem produkcji w trakcie wdrożenia w (...) jak również będzie prowadził badania przechowalnicze pierwszej partii innowacyjnego produktu. Wdrożeniem innowacyjnej linii technologicznej do produkcji (...) zajmą się pozostali partnerzy konsorcjum.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z prowadzeniem badań naukowych ze środków publicznych przeznaczonych na finansowanie nauki na podstawie umowy o przyznaniu pomocy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje / nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z prowadzeniem badań naukowych ze środków publicznych przeznaczonych na finansowanie nauki na podstawie umowy o przyznaniu pomocy zawartej z Agencją.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Ponieważ stroną wniosku o wydanie przedmiotowej interpretacji jest Instytut - należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja wywołuje skutki prawne wyłącznie dla Wnioskodawcy, a nie dla pozostałych uczestników konsorcjum.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego wynika z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym dokumenty te nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs. ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych Dz. U. z 2020 r. poz. 374, z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl