0114-KDIP4-1.4012.266.2020.2.MK - Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej usługi doradztwa prawno-podatkowego, wystawionej przez doradcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-1.4012.266.2020.2.MK Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej usługi doradztwa prawno-podatkowego, wystawionej przez doradcę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2020 r. (data wpływu 9 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej usługi doradztwa prawno-podatkowego, wystawionej przez doradcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej usługi doradztwa prawno-podatkowego, wystawionej przez doradcę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest podatnikiem VAT zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: "VAT"). Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.; dalej: "ustawa o samorządzie gminnym") Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje powierzone jej zadania (określone m.in. w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.

W ramach różnorodnych zadań realizowanych przez Gminę (w tym przez jednostki organizacyjne Gminy podlegające podjętej przez Gminę od stycznia 2017 r. tzw. obowiązkowej centralizacji rozliczeń VAT) można wyróżnić następujące czynności:

I.

opodatkowane VAT - do czynności takich mogą należeć, przykładowo, sprzedaż działek budowlanych czy dzierżawa gruntów innych niż rolnicze;

II.

zwolnione z opodatkowania VAT - do czynności takich mogą należeć, przykładowo, wynajem lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe;

III.

niepodlegające opodatkowaniu VAT - do czynności takich mogą należeć, przykładowo, wydawanie dowodów osobistych, budowa ogólnodostępnej infrastruktury gminnej jak drogi publiczne, chodniki, oświetlenie.

W toku prowadzonej działalności Gmina ponosi różne wydatki związane z działalnością sklasyfikowaną w ww. grupach (od I do III), które to wydatki są dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę tj. z podaniem danych Gminy. Część z tych wydatków można bezpośrednio powiązać z danym rodzajem działalności (np. wyłącznie z działalnością opodatkowaną VAT), natomiast pozostała część tych wydatków dotyczy jednocześnie kilku rodzajów działalności, co oznacza, że przypisanie ich do jednego rodzaju działalności nie jest obiektywnie możliwe.

Szczegółowo rzecz ujmując, wydatki ponoszone przez Gminę można podzielić w następujący sposób:

A. wydatki bezpośrednio i wyłącznie związane z działalnością opodatkowaną VAT (np. zakup usług związanych wyłącznie z przygotowaniem niezabudowanej działki budowlanej przeznaczonej do sprzedaży);

B. wydatki bezpośrednio i wyłącznie związane z działalnością zwolnioną z opodatkowania VAT (np. zakup papieru ksero dla potrzeb wyłącznie wynajmu mieszkań na cele mieszkaniowe);

C. wydatki bezpośrednio i wyłącznie związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT (np. zakup druków służących wyłącznie wydawaniu dowodów osobistych);

D. wydatki związane jednocześnie z działalnością opodatkowaną VAT oraz działalnością zwolnioną z opodatkowania VAT (np. zakup ogłoszenia zawierającego wykaz niezabudowanych działek budowlanych przeznaczonych do sprzedaży oraz wykaz lokali mieszkalnych przeznaczonych do wynajmu na cele mieszkalne) - w tym zakresie nie występuje obiektywna możliwość przyporządkowania wydatków wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT lub wyłącznie czynności zwolnionych z VAT;

E. wydatki związane jednocześnie z działalnością opodatkowaną VAT oraz działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT (np. zakup komputera dla pracownika zajmującego się poborem opłat za użytkowanie wieczyste opodatkowane VAT oraz poborem podatków i opłat lokalnych) - w tym zakresie nie występuje obiektywna możliwość przyporządkowania wydatków wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT lub wyłącznie do czynności niepodlegających VAT;

F. wydatki związane jednocześnie z działalnością zwolnioną z opodatkowania VAT oraz działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT (np. zakup usług remontowych należącego do Gminy budynku, w którym część powierzchni stanowią mieszkania wynajmowane przez Gminę na cele mieszkaniowe, a pozostała część powierzchni jest udostępniana nieodpłatnie na potrzeby lokalnych stowarzyszeń) - w tym zakresie nie występuje obiektywna możliwość przyporządkowania wydatków wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT lub wyłącznie do czynności niepodlegających VAT;

G. wydatki związane jednocześnie z działalnością opodatkowaną VAT, działalnością zwolnioną z opodatkowania VAT oraz z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT (np. zakup energii elektrycznej służącej oświetleniu budynku Urzędu Gminy) - w tym zakresie nie występuje obiektywna możliwość przyporządkowania wydatków wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, czynności zwolnionych z VAT lub wyłącznie do czynności niepodlegających VAT.

Gmina posiada przy tym każdorazowo możliwość bezpośredniego przyporządkowania wydatków ponoszonych w toku swojej działalności do odpowiednich kategorii wymienionych w lit. A-G powyżej.

Od ww. wydatków Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących ich poniesienie w następującej wysokości (litery właściwe dla wskazanych powyżej wydatków):

A. pełne (100%) prawo do odliczenia VAT;

B. brak prawa do odliczenia VAT;

C. brak prawa do odliczenia VAT;

D. prawo do odliczenia VAT przy zastosowaniu tzw. współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT;

E. prawo do odliczenia VAT przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT;

F. brak prawa do odliczenia VAT;

G. prawo do odliczenia VAT przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT a następnie tzw. współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Gmina zwraca przy tym uwagę, że w odniesieniu do odliczenia VAT naliczonego od wydatków przy zastosowaniu prewspółczynnika (tj. w przypadku wydatków określonych w literach E. i G.), prewspółczynnik ten w zależności od danego wydatku może być kalkulowany w różny sposób, tj. - przykładowo - może być kalkulowany zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, ale może też być kalkulowany w inny sposób, w szczególności na podstawie art. 86 ust. 2c lub art. 86 ust. 2h ustawy o VAT.

Gmina podkreśla, że przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji jest określenie prawa do odliczenia wyłącznie w zakresie opisanych poniżej wydatków związanych z zakupem usług doradztwa prawno-podatkowego. Prawo do odliczenia VAT naliczonego oraz zakres takiego prawa (w tym sposób kalkulacji prewspółczynnika) lub brak takiego prawa w odniesieniu do pozostałych wydatków zawartych w wykazanych powyżej literach A-G nie jest przedmiotem niniejszego wniosku, a Gmina określa prawo i zakres VAT naliczonego do odliczenia w odniesieniu do wydatków wskazanych w literach A-G w szczególności na podstawie analizy przepisów ustawy o VAT albo na podstawie otrzymanych interpretacji indywidualnych lub wyroków sądów administracyjnych w przedmiocie prawa do odliczenia VAT od danego wydatku (uwzględniających również zakres prawa do odliczenia).

Usługi doradztwa prawno-podatkowego

W związku ze złożonością kwestii prawnopodatkowych odnoszących się m.in. do rozliczeń podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego, Gmina zawarła z firmą doradztwa podatkowego (dalej jako: "Doradca") umowę na świadczenie usług doradztwa podatkowego, w tym związanych z tymi usługami usług prawnych (dalej: "Usługi") (dalej: Umowa).

W ramach świadczonych Usług, Doradca jest odpowiedzialny m.in. za:

* sporządzenie analizy w zakresie oceny prawa do odliczenia VAT naliczonego w zakresie inwestycji dotyczących infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, realizowanych w latach 2017-2020, przeznaczonej do świadczenia usług dostawy wody / odbioru ścieków;

* przygotowanie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych oraz środków odwoławczych;

* doradztwo w procesie uzgadniania działań Gminy z instytucjami udzielającymi Gminie wsparcia finansowego na realizację ww. inwestycji;

* pomoc w przygotowaniu dokumentów do odpowiedniego urzędu skarbowego, dotyczących wystąpienia Gminy o zwrot podatku naliczonego od ponoszonych przez Gminę wydatków (np. pomoc w przygotowaniu korekt deklaracji VAT-7, pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty oraz wniosków o stwierdzenie nadpłaty lub zwrot nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym);

* asystę podczas czynności sprawdzających w związku ze złożonymi przez Gminę korektami deklaracji VAT-7 w powyższym zakresie;

* bieżące doradztwo na rzecz Gminy realizowane za pośrednictwem porad mailowych lub telefonicznych (dalej: "bieżące doradztwo").

Z tytułu świadczonych na rzecz Gminy Usług, Gmina otrzymuje od Doradcy faktury VAT z wykazanym podatkiem VAT wg obowiązującej stawki. Wynagrodzenie Doradcy można podzielić na:

1. Wynagrodzenie za bieżące doradztwo. Wynagrodzenie to ma związek z wszelkimi czynnościami wykonywanymi przez Gminę, a więc ma (może mieć) związek z działalnością Gminy opodatkowaną VAT, zwolnioną z VAT, jak również niepodlegających opodatkowaniu VAT. Gmina (ani Doradca) nie jest w stanie obiektywnie przyporządkować wynagrodzenia za bieżące doradztwo do konkretnego rodzaju działalności wykonywanej przez Gminę. W konsekwencji, Gmina traktuje wydatki (wynagrodzenie należne Doradcy) związane z Usługami polegającymi na bieżącym doradztwie jako wydatki określone w stanie faktycznym w literze G;

2. Wynagrodzenie za sukces (wynagrodzenie za rezultat). Wynagrodzenie to jest uzależnione od osiągniętego efektu pracy Doradcy i określone jako stała kwota należna Doradcy w momencie osiągnięcia określonego progu kwotowego odzyskanego VAT od konkretnych, ściśle określonych w przedmiocie Umowy wydatków, dla których prawo do odliczenia VAT mogłoby przysługiwać Gminie w całości (w 100%), albo przy zastosowaniu tzw. współczynnika, albo przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika, albo przy jednoczesnym zastosowaniu tzw. prewspółczynnika i współczynnika. Innymi słowy, wynagrodzenie za sukces odnosi się zawsze do odliczenia przez Gminę VAT od konkretnego wydatku Gminy, tj. jednego z wydatków określonych w stanie faktycznym wniosku w literach A., D., E. albo G. Konsekwentnie, Gmina traktuje wydatki (wynagrodzenie należne Doradcy) związane z Usługami, dla których wynagrodzenie kalkulowane jest jako wynagrodzenie za sukces, w taki sam sposób jak wydatek, od którego odliczenie VAT stanowi podstawę kalkulacji wynagrodzenia za sukces, tj. - w zależności od tego, z jakim (jakimi) rodzajem (rodzajami) działalności Gminy jest związany ten wydatek, od którego następuje odliczenie VAT - jako wydatek określony w stanie faktycznym w jednej z liter spośród A., D., E. albo G;

3. Wynagrodzenie zryczałtowane. Wynagrodzenie to jest należne Doradcy z momentem wystawienia pierwszej faktury VAT (wynagrodzenie jednorazowe), dla której wynagrodzenie zostało skalkulowane jako wynagrodzenie za sukces. Uzależnienie naliczenia wynagrodzenia zryczałtowanego od naliczenia wynagrodzenia za sukces, oznacza, iż te pierwsze wynagrodzenie odnosi się do tego samego konkretnego wydatku Gminy, od którego odliczenie VAT stanowi podstawę kalkulacji wynagrodzenia za sukces, a konsekwencji jednego z wydatków określonych w stanie faktycznym wniosku w literach A., D., E. albo G.

W tym miejscu Gmina również wskazuje, iż dla potrzeb dalszej części wniosku przez wynagrodzenie za sukces należy rozumieć zarówno wynagrodzenie za sukces określone w pkt 2 jak również wynagrodzenie zryczałtowane określone w pkt 3 powyżej.

Z tytułu świadczonych na rzecz Gminy Usług, Gmina otrzymuje od Doradcy faktury VAT, z podaniem danych Gminy (w tym numeru NIP wykorzystywanego przez Gminę do rozliczeń podatkowych), dla których wynagrodzenie kalkulowane jest w zależności od przypadku jako wynagrodzenie za bieżące doradztwo lub wynagrodzenie za sukces. W tym miejscu Gmina pragnie wskazać, iż przedmiotem niniejszego wniosku nie są faktury VAT dla których wynagrodzenie jest kalkulowane jako wynagrodzenie za bieżące doradztwo, konsekwentnie przedmiotem niniejszego wniosku pozostają wyłącznie te faktury, dla których wynagrodzenie zostało skalkulowane jako wynagrodzenie za sukces.

W związku z realizacją Usług na podstawie zawartej Umowy, Gmina otrzymała od Doradcy fakturę VAT nr (...) z dnia 31 stycznia 2020 r. z wykazanym podatkiem VAT wg obowiązującej stawki. Wynagrodzenie Doradcy, udokumentowane wskazaną powyżej fakturą, zostało określone jako wynagrodzenie za sukces (wynagrodzenie za rezultat).

Konsekwentnie, Gmina potraktowała wydatek (wynagrodzenie należne Doradcy) związany z Usługami, dla których wynagrodzenie zostało skalkulowane jako wynagrodzenie za sukces, w taki sam sposób jak wydatki, od których odliczenie VAT stanowi podstawę kalkulacji wynagrodzenia za sukces, tj. - w zależności od tego, z jakim (jakimi) rodzajem (rodzajami) działalności Gminy związane były te wydatki, od których nastąpiło odliczenie VAT - jako wydatek określony w stanie faktycznym w literze A.

Prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków stanowiących podstawę kalkulacji wynagrodzenia za sukces, wykazanego na otrzymanej przez Gminę fakturze, zostało potwierdzone w wydanych dla Gminy interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 października 2018 r. znak: 0114-KDIP4.4012.518.2018.1.MP oraz z dnia 3 grudnia 2018 r., znak: 0114-KDIP4.4012.645.2018.1.MP.

Gmina nie dokonała dotychczas odliczenia VAT naliczonego, wykazanego na otrzymanej od Doradcy fakturze VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z otrzymanej przez Gminę od Doradcy faktury VAT nr (...) z dnia 31 stycznia 2020 r., dokumentującej Usługi, dla których wynagrodzenie zostało określone jako wynagrodzenia za sukces - w sposób tożsamy jak prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków, których odliczenie przez Gminę stanowiło podstawę kalkulacji wynagrodzenia Doradcy, tj. odliczenie pełne zgodnie z zakresem prawa do odliczenia przedstawionym w stanie faktycznym wniosku dla wydatku określonego w literze A?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z otrzymanej przez Gminę od Doradcy faktury VAT nr (...) z dnia 31 stycznia 2020 r., dokumentującej Usługi, dla których wynagrodzenie zostało określone jako wynagrodzenia za sukces - w sposób tożsamy jak prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków, których odliczenie przez Gminę stanowiło podstawę kalkulacji wynagrodzenia Doradcy, tj. odliczenie pełne zgodnie z zakresem prawa do odliczenia przedstawionym w stanie faktycznym wniosku dla wydatku określonego w literze A.

UZASADNIENIE stanowiska Gminy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z kolei z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 2). Art. 90 ust. 3 stanowi z kolei, że proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Jak wskazano w opisie wniosku, Gmina w toku prowadzonej działalności ponosi różne wydatki związane z działalnością opodatkowaną VAT lub/i zwolnioną z opodatkowania VAT lub/i niepodlegającą opodatkowaniu VAT, które to wydatki są dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę, z podaniem danych Gminy. Część z tych wydatków można bezpośrednio powiązać z danym rodzajem działalności (np. wyłącznie z działalnością opodatkowaną VAT), natomiast pozostała część tych wydatków dotyczy jednocześnie kilku rodzajów działalności, co oznacza, że przypisanie ich do jednego rodzaju działalności nie jest obiektywnie możliwe. Szczegółowo rzecz ujmując, wydatki ponoszone przez Gminę można podzielić w następujący sposób:

A. wydatki bezpośrednio i wyłącznie związane z działalnością opodatkowaną VAT;

B. wydatki bezpośrednio i wyłącznie związane z działalnością zwolnioną z opodatkowania VAT;

C. wydatki bezpośrednio i wyłącznie związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT;

D. wydatki związane jednocześnie z działalnością opodatkowaną VAT oraz działalnością zwolnioną z opodatkowania VAT;

E. wydatki związane jednocześnie z działalnością opodatkowaną VAT oraz działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT;

F. wydatki związane jednocześnie z działalnością zwolnioną z opodatkowania VAT oraz działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT;

G. wydatki związane jednocześnie z działalnością opodatkowaną VAT, działalnością zwolnioną z opodatkowania VAT oraz z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

Od ww. wydatków w ocenie Gminy przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących ich poniesienie, w następującej wysokości (litery właściwe dla wskazanych powyżej wydatków):

A. pełne (100%) prawo do odliczenia VAT;

B. brak prawa do odliczenia VAT;

C. brak prawa do odliczenia VAT;

D. prawo do odliczenia VAT przy zastosowaniu tzw. współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT;

E. prawo do odliczenia VAT przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT;

F. brak prawa do odliczenia;

G. prawo do odliczenia VAT przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT a następnie tzw. współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

W ocenie Gminy, skoro nabywane od Doradcy Usługi związane są z różnymi wydatkami ponoszonymi przez Gminę, a w rezultacie z różnymi rodzajami działalności wykonywanymi przez Gminę, to istotnym jest, by w pierwszej kolejności określić, z jakim konkretnie rodzajem (rodzajami) wydatku (wydatków), a w rezultacie z jakim rodzajem działalności / rodzajami działalności Gminy, powiązane jest należne Doradcy wynagrodzenie za Usługi.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Gmina otrzymała od Doradcy fakturę VAT nr (...) z dnia 31 stycznia 2020 r. z wykazanym podatkiem VAT wg obowiązującej stawki, dla której wynagrodzenie zostało określone jako wynagrodzenie za sukces. W tym zakresie wynagrodzenie za sukces można powiązać z konkretną działalnością wykonywaną przez Gminę. Wynagrodzenie to było bowiem ściśle związane z konkretnymi wydatkami ponoszonymi przez Gminę, które to wydatki służyły wyłącznie opodatkowanej VAT działalności Gminy, a więc z wydatkami przedstawionymi w stanie faktycznym wniosku w literze A, co potwierdziły wskazane w opisie stanu faktycznego wydane w sprawie Gminy interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Zdaniem Gminy, skoro zatem wynagrodzenie za sukces wskazane na wystawionej na podstawie Umowy fakturze VAT nr (...) z dnia 31 stycznia 2020 r. dokumentującej wykonanie Usług, było ściśle związane z konkretnymi wydatkami ponoszonymi przez Gminę, to prawo do odliczenia VAT z tej faktury, powinno być tożsame z prawem do odliczenia VAT od tych konkretnych wydatków.

Mając na uwadze powyższe, jeżeli zatem wynagrodzenie za sukces wykazane na otrzymanej przez Gminę fakturze VAT nr (...) z dnia 31 stycznia 2020 r. wynika z odliczenia VAT od wydatków związanych wyłącznie z działalnością opodatkowaną VAT - Gminie powinno przysługiwać pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z omawianej faktury (od wydatków będących podstawą odliczenia VAT przysługiwało bowiem Gminie pełne prawo do odliczenia VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej-rozpatrzone.

Końcowo Organ nadmienia, że jednolity tekst ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ogłoszony jest w Dzienniku Ustaw z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl