0114-KDIP4-1.4012.2.2020.2.AK - Ustalenie prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% do usługi bieżącej eksploatacji, obsługi i konserwacji oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacji sanitarnej i przepompowni na rzecz gmin, urzędów, jednostek budżetowych oraz innych jednostek organizacyjnych, sklasyfikowanej w PKWiU 37.00.11.0.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-1.4012.2.2020.2.AK Ustalenie prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% do usługi bieżącej eksploatacji, obsługi i konserwacji oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacji sanitarnej i przepompowni na rzecz gmin, urzędów, jednostek budżetowych oraz innych jednostek organizacyjnych, sklasyfikowanej w PKWiU 37.00.11.0.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2020 r. (data wpływu 2 stycznia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2020 r. (data wpływu 24 lutego 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 19 lutego 2020 r. znak 0114-KDIP4-1.4012.2.2020.1.AK (skutecznie doręczone dnia 22 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% do usługi bieżącej eksploatacji, obsługi i konserwacji oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacji sanitarnej i przepompowni na rzecz gmin, urzędów, jednostek budżetowych oraz innych jednostek organizacyjnych, sklasyfikowanej w PKWiU 37.00.11.0 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% do usługi bieżącej eksploatacji, obsługi i konserwacji oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacji sanitarnej i przepompowni na rzecz gmin, urzędów, jednostek budżetowych oraz innych jednostek organizacyjnych, sklasyfikowanej w PKWiU 37.00.11.0. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 23 lutego 2020 r., złożonym w dniu 24 lutego 2020 r. (data wpływu 24 lutego 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 19 lutego 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług eksploatacji, obsługi i konserwacji oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki 8% podatku dla usług opisanych we wniosku sklasyfikowanych w PKWiU 37.00.11.0.

Spółka (...) Sp. z o.o. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "VAT") od 4 lutego 2016 r. Głównym przedmiotem działalności Spółki (...) Sp. z o.o. zgodnie z PKD 37 są czynności związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Na te czynności składa się szereg działań takich jak:

* usługi bieżącej eksploatacji, konserwacji przepompowni ścieków, oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacji,

* wywóz i utylizacja odpadów związanych z wykonaniem przez Wnioskodawcę wszystkich ww. usług PKWiU 37.00.11.0,

* bieżąca konserwacja i czyszczenie oraz utrzymanie w drożności sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej,

* czyszczenie piaskowników i zbiorników bezodpływowych PKWiU 37.00.11.0,

* wywóz nieczystości płynnych pojazdami specjalistycznymi,

* czyszczenie sieci kanalizacji, przepompowni, zbiorników pojazdami specjalistycznymi ssąco-płuczącymi,

w szczególności na rzecz osób prywatnych, tj. osób fizycznych, osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych, jak również na rzecz urzędów, gmin, i innych jednostek budżetowych (dalej: Klienci).

Usługi świadczone są na podstawie umów zawieranych z Klientami.

W związku z przetargiem na ww. usługi pojawiły się wątpliwości co do prawidłowego zastosowania stawki podatku VAT. Sprawa dotyczy przetargu nieograniczonego na bieżącą eksploatację i konserwację oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji sanitarnej stanowiących własność Gminy (...) w roku 2020. Obecnie etap po otwarciu ofert, a przed wyborem najkorzystniejszej oferty. Wpłynęły 2 oferty z różnymi stawkami VAT. Postępowanie z... 2019 r. dostępne na stronie: https:

W celu świadczenia usług Wnioskodawca wykonuje ponadto szereg usług (wskazanych kompleksowo poniżej), które są usługami dodatkowymi, niezbędnymi do wykonania usług głównych:

* Przegląd sieci/przyłącza kanalizacyjnego (polega na wizualnej ocenie stanu technicznego kanalizacji i określeniu stopnia zużycia elementów studni kanalizacyjnej),

* Przegląd kamerą TV na sieci/przyłączu kanalizacyjnym (polega na wprowadzeniu do przewodu kamery inspekcyjnej w celu oceny stanu technicznego tego przewodu, identyfikacji miejsc podłączeń bocznych oraz miejsc awaryjnych: spękań załamań, zatorów, przesunięć, przecieków, infiltracji wody gruntowej itp.),

* Czyszczenie kanalizacji (czyszczenie przewodów kanalizacyjnych metodą hydrodynamiczną, tj. strumieniami wody pod ciśnieniem, z wykorzystaniem sprzętu specjalistycznego oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych przy pomocy wozów asenizacyjnych),

* Podłączenie do sieci kanalizacyjnej (włączenie przyłącza kanalizacyjnego do kanału sanitarnego, deszczowego lub do studni kanalizacyjnej),

* Badanie szczelności szamba,

* Badanie szczelności instalacji kanalizacji wewnętrznej (lokalizuje się nieszczelność instalacji za pomocą specjalistycznego urządzenia),

* Usługi eksploatacji i konserwacji obiektów kanalizacyjnych (prowadzenie bieżących przeglądów technicznych, prac konserwacyjnych oraz niezbędnych napraw urządzeń kanalizacyjnych, przepompowni, sieci kanalizacji),

* Odczyty przepływomierzy,

* Ewidencja odczytów,

* Pisemna ewidencja obiektów.

W piśmie z dnia 23 lutego 2020 r. (data wpływu 24 lutego 2020 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku, Strona wskazała, że we wniosku z dnia 2 stycznia 2020 r. przedstawiła ogólną charakterystykę działalności Spółki. Natomiast usługą podstawową, którą świadczy/będzie świadczy Wnioskodawca, w odniesieniu do której ma być wydana interpretacja indywidualna, jest bieżąca eksploatacja, obsługa i konserwacja oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacji i przepompowni świadczona na rzecz urzędów gmin, jednostek budżetowych i innych jednostek organizacyjnych.

Symbol PKWiU usługi podstawowej 37.00.11.0.

Świadczone usługi dodatkowe wskazane we wniosku są/będą wykonywane na rzecz podmiotu/podmiotów, któremu Wnioskodawca świadczy usługę podstawową.

Świadczone usługi dodatkowe wskazane w opisie stanu faktycznego są/będą wykonywane na podstawie umowy o świadczenie usług podstawowych.

Świadczone usługi dodatkowe wskazane w opisie stanu faktycznego są/będą wliczone, wkalkulowane w cenę świadczenia usług podstawowych, np. remonty przepompowni.

Świadczone usługi dodatkowe wskazane w opisie wykonywane są/będą z konieczności i inicjatywy Wnioskodawcy.

Świadczone usługi dodatkowe wskazane we wniosku są niezbędne i konieczne do świadczenia usługi podstawowej:

* przegląd sieci/przyłącza kanalizacyjnego 37.00.11.0.

* sprawdzenie drożności sieci kanalizacji, stopień zanieczyszczenia sieci kanalizacji sanitarnej

* przegląd tv na sieci/przyłączu kanalizacyjnym 37.00.11

* lokalizacja awarii, zatorów, sprawdzenie drożności sieci kanalizacji,

* czyszczenie kanalizacji - 37.00.11.0.

* usuwanie zanieczyszczeń, dbanie o sprawny przepływ nieczystości w rurach kanalizacyjnych

* podłączenie do sieci kanalizacyjnej, odczyty przepływomierzy, 37.00.11.

* ewidencja odczytów,

* pisemna ewidencja obiektów - te zapisy bywają często w umowach z gminami o świadczenie usługi podstawowej jako obowiązki dodatkowe poboczne

* usługi eksploatacji i konserwacji obiektów kanalizacyjnych (np. przepompowni) 37.00.11.0. -polegające na podejmowaniu działań mających na celu prawidłowe działanie sieci, systematyczne czyszczenie dna przepompowni, remonty przepompowni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 23 lutego 2020 r.):

Czy prawidłowe jest stosowanie stawki VAT w wysokości 8% na wskazane usługi podstawowe stanowiące bieżącą eksploatację, obsługę i konserwację oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacji sanitarnej i przepompowni na rzecz gmin, urzędów, jednostek budżetowych oraz innych jednostek organizacyjnych?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, wymienione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 i podlegają stawce 8%. Według słownika zamówień w SIWZ przetargu gmina (...) ustaliła: 90 48 00 00 - 5 - są to usługi gospodarki ściekowej. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS. Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi, (wniosek Spółka złożyła 30 grudnia 2019 r.).

W tym miejscu wskazać należy, że z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie PKWiU 37.00.11.0 obejmuje: usługi związane z odprowadzaniem ścieków, zazwyczaj wykonywane za pomocą systemów ściekowych, kanalizacyjnych lub drenażowych, usługi oczyszczania ścieków (włączając ścieki przemysłowe, pochodzące z gospodarstw domowych, basenów kąpielowych itp.) w procesach fizycznych, chemicznych i biologicznych, takich jak: odsiewanie, filtrowanie, oczyszczanie mechaniczne na kratach i sitach, sedymentacja itp., usługi związane z utrzymaniem, czyszczeniem systemów kanalizacyjnych i drenażowych, włączając przetykanie rur.

Powyższe poglądy podziela również Minister Finansów w licznie wydawanych indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego: w interpretacji indywidualnej z dnia 25 kwietnia 2017 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (0112-KDIL2-1.4012.69.2017.1.AS), stwierdził, że: "Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, jaką stawką Gmina powinna opodatkować świadczone usługi serwisowania przepompowni ścieków i odbioru przyłączy kanalizacyjnych. (...) Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że świadczenie opisanych we wniosku usług, sklasyfikowanych według PKWiU z roku 2008 jako 37.00.11.0 - "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków" oraz jako 37.00.1 - "Usługi związane ze ściekami", podlega opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT. Powyższe uprawnienie wynika z faktu, że wskazane usługi zostały zawarte w załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 142, skutkiem czego - na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z art. 146a pkt 2 ustawy - zastosowanie obniżonej, tj. 8% stawki VAT jest prawnie możliwe."

Spółka wskazuje inne interpretacje podatkowe indywidualne popierające jej stanowisko: 12 KDIL1-2.4012.572.2017.2.DC Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 2 stycznia 2018 r. IBPP2/4512-745/15/MG Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, 8 grudnia 2015 r. IPPP3/443-237/08-4/KT Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dn. 3 marca 2009 r., IPPP2/443-792/09-2/SAP Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dn. 5 października 2009 r.

Zgodnie z ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1).

Przez dostawę towarów na gruncie Ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1).

Natomiast przez świadczenie usług na gruncie Ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT (art. 8 ust. 1).

Jak wynika z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 Ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. wynosi 23% podatku VAT.

Niemniej jednak, do usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych (PKWiU 36.00.20.0) oraz usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU ex 37) stosuje się obniżoną stawkę podatku VAT, tj. stawkę 8% podatku VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. (art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2) ustawy o VAT w zw. z poz. 140 i 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT: "towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne".

W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody oraz usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków zostały sklasyfikowane odpowiednio w sekcji E, dział 36 i 37 PKWiU.

Świadczenia dodatkowe wchodzące w skład jednego świadczenia kompleksowego, nie muszą być konieczne do wykonania świadczenia podstawowego, żeby całe to świadczenie było opodatkowane jak świadczenie kompleksowe. W przekonaniu Spółki wystarczy ażeby świadczenie dodatkowe było świadczeniem pomocniczym, w stosunku do świadczenia głównego. Wynika to w szczególności wyroku C-349/96 Card Protection Plan Ltd., w którym Trybunał stwierdził, że świadczenia pomocnicze podlegają opodatkowaniu VAT na takich samych zasadach jak świadczenia główne, objęte w całości obniżoną stawką VAT. Świadczenie pomocnicze zaś, według TSUE to takie świadczenie, które służy lepszemu wykorzystaniu świadczenia głównego. Wskazać należy, że w przypadku usług o charakterze złożonym, o wysokości zastosowanej stawki podatku decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną usługą kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych usług. Ocena tej okoliczności powinna odbywać się przy tym w oderwaniu od treści umowy łączącej strony, a jedynie w oparciu o to, czy dokonywane przez podatnika czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 lutego 2020 r. (data wpływu 24 lutego 2020 r.) Strona doprecyzowała, że jej zdaniem wykonywane przez nią usługi polegające na bieżącej eksploatacji, obsłudze, konserwacji oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacji i przepompowni zapewniające prawidłowe funkcjonowanie oraz prawidłowe ciągłe odprowadzanie ścieków należy opodatkować stawką VAT w wysokości 8%. W grupowaniu 37.00.11.0 PKWiU mieszczą się "usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków". W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 142 mieszczą się "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków" - PKWiU ex 37. Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez "PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Spółka podkreśla, że przedmiotem wydania indywidualnej interpretacji podatkowej jest bieżąca eksploatacja, obsługa i konserwacja oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacji sanitarnej i przepompowni świadczona na rzecz urzędów, gmin, jednostek budżetowych i innych jednostek organizacyjnych, którą Strona klasyfikuje pod kodem PKWiU 37.00.11.0.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że dla udzielenia odpowiedzi w zakresie stawki podatku dla Usług świadczonych przez Spółkę, istotne jest prawidłowe ich zaklasyfikowanie według symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania usług, a dla prawidłowego ich opodatkowania, niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do właściwego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usługi wskazanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował usługę będącą przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania usługi do grupowania statystycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionej we wniosku usługi) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia przy określaniu zakresu stosowania preferencyjnych stawek podatku i zwolnień przedmiotowych od podatku w niektórych przypadkach odwołują się do grupowań PKWiU. Przy czym prawidłowa identyfikacja towarów i usług w ramach klasyfikacji statystycznych stanowi niezbędny warunek do określenia wysokości opodatkowania lub podmiotu zobowiązanego do rozliczenia VAT w odniesieniu do towarów i usług, dla których przepisy z zakresu podatku od towarów i usług powołują klasyfikację statystyczną.

Od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.). Jednakże, zgodnie z § 3 pkt 1 wskazanego rozporządzenia, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2019 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2019 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2019 r. poz. 2554), w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453 oraz z 2018 r. poz. 2440), w § 3 pkt 1 rozporządzenia wskazano, że do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług - do dnia 31 marca 2020 r. - stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Według art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i pkt 2, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym "Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%" (obecnie - stawka podatku w wysokości 8%), w poz. 142 PKWiU ex 37 wymieniono "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ww. ustawy, przez - PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług Głównym przedmiotem działalności Spółki zgodnie z PKD 37 są czynności związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Na te czynności składa się szereg działań takich jak:

* usługi bieżącej eksploatacji, konserwacji przepompowni ścieków, oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacji,

* wywóz i utylizacja odpadów związanych z wykonaniem przez Wnioskodawcę wszystkich ww. usług PKWiU 37.00.11.0,

* bieżąca konserwacja i czyszczenie oraz utrzymanie w drożności sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej,

* czyszczenie piaskowników i zbiorników bezodpływowych PKWiU 37.00.11.0,

* wywóz nieczystości płynnych pojazdami specjalistycznymi,

* czyszczenie sieci kanalizacji, przepompowni, zbiorników pojazdami specjalistycznymi ssąco-płuczącymi,

w szczególności na rzecz osób prywatnych, tj. osób fizycznych, osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych, jak również na rzecz urzędów, gmin, i innych jednostek budżetowych (dalej: Klienci).

Usługi świadczone są na podstawie umów zawieranych z Klientami.

Usługą podstawową, którą świadczy/będzie świadczy Wnioskodawca, w odniesieniu do której ma być wydana interpretacja indywidualna, jest bieżąca eksploatacja, obsługa i konserwacja oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacji i przepompowni świadczona na rzecz urzędów gmin, jednostek budżetowych i innych jednostek organizacyjnych.

Symbol PKWiU usługi podstawowej 37.00.11.0.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% na usługi podstawowe stanowiące bieżącą eksploatację, obsługę i konserwację oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacji sanitarnej i przepompowni na rzecz gmin, urzędów, jednostek budżetowych oraz innych jednostek organizacyjnych.

Zauważyć należy, że zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, PKWiU 2008, Dział 37 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych" obejmuje:

* obsługę sieci kanalizacyjnych i systemów oczyszczania ścieków,

* usługi związane z gromadzeniem i transportem ścieków przemysłowych lub pochodzących z gospodarstw domowych oraz wody deszczowej za pomocą sieci kanalizacyjnej, kolektorów, zbiorników oraz pozostałych środków transportu (wagonów-cystern itp.),

* usługi związane z opróżnianiem i czyszczeniem zbiorników gnilnych, dołów ściekowych (kloacznych);

* usługi związane z utrzymaniem toalet chemicznych,

* usługi związane z oczyszczaniem ścieków (włączając ścieki przemysłowe, ścieki pochodzące z gospodarstw domowych itp.) w procesach fizycznych, chemicznych i biologicznych, takich jak: odsiewanie, filtrowanie, oczyszczanie mechaniczne na kratach i sitach, sedymentację itp.,

* usługi w zakresie utrzymania, czyszczenia systemów kanalizacyjnych i drenażowych, włączając przetykanie rur.

Dział ten natomiast nie obejmuje:

* usług w zakresie odkażania wód powierzchniowych i wód gruntowych w miejscu ich skażenia, sklasyfikowanych w 39.00.11.0,

* usług w zakresie czyszczenia i udrażniania instalacji wodno-kanalizacyjnych w budynkach, sklasyfikowanych w 43.22.11.0.

W Dziale 37 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych" mieszczącym się w Sekcji E wymienione zostały następujące grupowania:

* PKWiU 37.00 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych"

* PKWiU 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami"

* PKWiU 37.00.11 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków"

* PKWiU 37.00.11.0 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków"

* PKWiU 37.00.12 "Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych"

* PKWiU 37.00.12.0 "Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych"

* PKWiU 37.00.2 "Osady ze ścieków kanalizacyjnych"

* PKWiU 37.00.20 "Osady ze ścieków kanalizacyjnych"

* PKWiU 37.00.20.0 "Osady ze ścieków kanalizacyjnych"

Z ww. wymienionych wyjaśnień do PKWiU 2008 wynika, że:

Grupowanie 37.00.11.0 obejmuje:

* usługi związane z odprowadzaniem ścieków, zazwyczaj wykonywane za pomocą systemów ściekowych, kanalizacyjnych lub drenażowych,

* usługi oczyszczania ścieków (włączając ścieki przemysłowe, pochodzące z gospodarstw domowych, basenów kąpielowych itp.) w procesach fizycznych, chemicznych i biologicznych, takich jak: odsiewanie, filtrowanie, oczyszczanie mechaniczne na kratach i sitach, sedymentacja itp.,

* usługi związane z utrzymaniem, czyszczeniem systemów kanalizacyjnych i drenażowych, włączając przetykanie rur.

Grupowanie to nie obejmuje:

* usług związanych z poborem lub oczyszczaniem wody, sklasyfikowanych w 36.00,

* usług związanych z rozprowadzaniem wody w systemie sieciowym, sklasyfikowanych w 36.00.20.0,

* budowy, naprawy i przebudowy systemów kanalizacyjnych, sklasyfikowanych w 42.21.2,

* usług czyszczenia i udrażniania instalacji wodno-kanalizacyjnych w budynkach, sklasyfikowanych w 43.22.11.0.

Biorąc pod uwagę cyt. uregulowania ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że stawką preferencyjną w wysokości 8%, na podstawie poz. 142 ww. załącznika nr 3 do ustawy, objęte są "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków" zaklasyfikowane do Działu PKWiU 37.

Jak wskazała Spółka, świadczona przez nią usługa, będąca przedmiotem wniosku, związana z bieżącą eksploatacją, obsługą i konserwacją oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacji sanitarnej i przepompowni na rzecz gmin, urzędów, jednostek budżetowych oraz innych jednostek organizacyjnych, sklasyfikowana jest w Dziale 37.00.11.0.

Z uwagi zatem na klasyfikację przedstawioną przez Stronę w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że usługa świadczona przez Wnioskodawcę, związana z bieżącą eksploatacją, obsługą i konserwacją oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacji sanitarnej i przepompowni na rzecz gmin, urzędów, jednostek budżetowych oraz innych jednostek organizacyjnych, która została objęta symbolem PKWiU 37.00.11.0., korzysta z ww. preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług i poz. 142 załącznika do ww. ustawy.

Tym samym stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. Organ wskazuje, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 kwietnia 2020 r. może być określona w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy.

Należy wyjaśnić, że niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie pytania sformułowanego w uzupełnieniu wniosku oraz przedstawionego stanowiska, stąd wszelkie inne kwestie poruszone we wniosku, w szczególności kwestia stawki podatku VAT dla usług dodatkowych wymienionych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które nie były objęte pytaniem oraz nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska, nie była przedmiotem rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl