Nowość 0114-KDIP4-1.4012.175.2024.2.DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-1.4012.175.2024.2.DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. " (...)". Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 4 czerwca 2024 r. (wpływ 4 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca w okresie od 1 października 2022 r. do 31 grudnia 2024 r. realizuje projekt pn. " (...)" (umowa nr (...)). Liderem Projektu jest A.K., prowadząca działalność pod firmą A.K. z siedzibą w N., która wraz z Wnioskodawcą oraz dwoma innymi podmiotami D.K. - właściciel gospodarstwa rolnego oraz firma (...) Spółka Sp. z o.o.) na podstawie Umowy Konsorcjum, utworzyło Grupę Operacyjną działającą pod nazwą " (...)". Całkowita wartość projektu wynosi (...) PLN, w tym dla Wnioskodawcy: (...) PLN. Środki na realizację ww. projektu będą pochodzić z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach działania "Współpraca".

Celem operacji będzie opracowanie receptur i procesu produkcji (...).

W rezultacie projektu powstanie 8 produktów (...), technologia produkcji (pilotażowa linia technologiczna) oraz innowacyjny serwis internetowy umożliwiający konsumentom dokonywanie spersonalizowanych zakupów.

Celami szczegółowymi będą:

1)

innowacyjny produkt - powstanie co najmniej 8 produktów (...).

2)

innowacja technologiczna - polegająca na stworzeniu pilotażowej linii do produkcji innowacyjnych produktów.

Rezultatem operacji będzie:

1)

otrzymanie co najmniej 8 produktów (...). W rezultacie wnioskodawca otrzyma innowacyjne w skali kraju produkty cechujące się wysoką jakością oraz właściwościami prozdrowotnymi. Rozpoczęcie sprzedaży (...) zwiększy przychody przedsiębiorcy i rolnika oraz przyczyni się do dywersyfikacji źródeł tych przychodów. Realizacja operacji stworzy możliwość zbytu ekologicznych produktów rolnych okolicznym rolników oraz może spowodować zwiększanie areałów uprawnych produktów ekologicznych, co wpisuje się w nową politykę rolną UE (Zielony Ład, Od pola do stołu);

2)

powstanie pilotażowej linii produkcyjnej (...). Otrzymanie dokumentacji technologicznej dotyczącej procesu produkcji, w tym metod zabezpieczania surowca za pomocą mrożenia szokowego czy liofilizacji co spowoduje ograniczenie strat surowca;

3)

skrócenie łańcucha dostaw w ramach jednego obszaru gospodarstwa oraz ograniczenie roli pośredników. Sprzedaż przetworzonego, więcej wartego produktu (korzyść finansowa);

4)

otrzymanie inteligentnej platformy umożliwiającej spersonalizowaną sprzedaż (...);

5)

wykorzystanie do produkcji lokalnych surowców ((...)), pochodzących z produkcji własnej, ewentualnie sąsiedzkiej;

6)

otrzymanie certyfikatów opracowanych produktów oraz dokumentacji patentowej, która posłuży do ubiegania się o ochronę patentową dotyczącą nowych produktów;

7)

powstanie publikacji naukowej zawierającej opis prowadzonych w ramach projektu badań.

Projekt będzie został podzielony na VI etapów:

* Etap I - przygotowanie środowiska badawczego dla opracowania innowacyjnego serwisu do zakupu spersonalizowanych napojów dostosowanych do ich aktualnych potrzeb. W ramach etapu zakupione będzie przede wszystkim oprogramowanie - Środowisko testowe i rozwojowe do prac B+R dla serwisu do zamówień (...) (WNiP) - baza software'owa nie wymagająca prac B+R, w ramach i na której powstaną następnie innowacyjne funkcjonalności tego serwisu, w toku programistycznych i analitycznych prac badawczych, we współpracy z jednostką naukową.

* Etap II - inwestycje w infrastrukturę umożliwiającą realizację projektu.

Główne prace badawcze:

* przygotowanie wstępnego projektu technologicznego do próbnej linii technologiczno-badawczej,

* przygotowanie zagadnień badawczych ((...)) oraz zagadnień do badań konsumenckich i marketingowych.

* Etap III - wytypowanie najlepszych (tzn. lubianych i akceptowanych przez konsumentów, a także o wysokiej wartości odżywczej i leczniczej) gatunków (...).

Główne prace badawcze:

* wykonanie analiz składu chemicznego materiału świeżego,

* badania marketingowe dotyczące oczekiwań konsumentów co do (...),

* ocena wartości odżywczej i aktywności antyoksydacyjnej wybranych do badań gatunków (...).

* Etap IV - określenie najkorzystniejszego sposobu zabezpieczania materiału (...).

Główne prace badawcze:

* badania nad produktem suszonym,

* badania liofilizacyjne surowców pomocniczych - dodatków (...),

* wykonanie analizy składu chemicznego oraz ocena zmian jakościowych pod wpływem procesów,

* analiza wyników badań marketingowych i konsumenckich realizowanych w III etapie.

* Etap V - tworzenie receptur (...) - opracowanie co najmniej 8 (...), przewidzianym dla różnych grup odbiorców.

Główne prace badawcze:

* analiza składu chemicznego wytworzonych (...),

* ocena wartości odżywczej i aktywności antyoksydacyjnej,

* cząstkowe oceny organoleptyczne w celu weryfikacji receptur,

* próby technologiczne.

* Etap VI - Przechowywanie (...) i ewaluacja procesów wytwórczych - dobranie metod utrwalania produktu oraz ocena jakości oraz ewaluacja procesów wytwórczych.

Główne prace badawcze:

* ocena jakości (...) (trwałość koloru, jednolitość),

* ocena zmian sensorycznych w produkcie,

* analizy chemicznej (...),

* ocena mikrobiologiczna mająca na celu zbadanie trwałości produktu przechowywanego,

* przygotowanie testów organoleptycznych i testów konsumenckich dla gotowych produktów,

* opracowanie poziomów udziału składników w poszczególnych produktach dla koncepcji tworzenia przez konsumenta końcowego własnych proporcji produktu,

* tworzenie bazy wiedzy na temat wartości odżywczej i leczniczej poszczególnych produktów (...),

* opracowanie finalnego projektu technologicznego,

* stworzenie i pilotażowe uruchomienie prototypowej linii produkcyjnej,

* przygotowanie produktów do certyfikacji i opracowanie dokumentacji patentowej.

We wniosku o dofinansowanie został zaplanowany zakup jedynie materiałów zużywalnych ujmowanych jednorazowo w kosztach bieżącego okresu. Powyższe wydatki udokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę, będącego czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Do zadań Wnioskodawcy należy:

1)

udział w pracach badawczo-rozwojowych poprzez dostarczenie i analizę wiedzy eksperckiej, których efektem będzie stworzenie innowacyjnych receptur pod względem składu, jak i procesu wytwórczego (...). Receptury będą autorskie i są rezultatem szerokiego rozeznania przeglądu literatury (...);

2)

weryfikacja naukowa rezultatów projektu pod kątem poprawności i zgodności z wiedzą ekspercką dotyczącą rolnictwa;

3)

opracowanie narzędzi badawczych i analiza wyników badań;

4)

dostarczenie pasującej treści o tematyce rolniczej jako content serwisu będącego wynikiem projektu.

Na podstawie zawartej umowy konsorcjum z dnia (...) 2022 r. pomiędzy uczestnikami projektu uregulowano sposób wykorzystania i podział wszelkich praw własności intelektualnej wytworzonych w ramach Projektu (w tym praw do wyników prac rozwojowych będących rezultatem Projektu). Prawa do przedmiotów własności intelektualnej, w tym autorskie prawa majątkowe oraz prawa własności przemysłowej, powstałe w wyniku realizacji Operacji, przysługują tej stronie, która je wytworzyła w zakresie powierzonych jej zadań wynikających z wniosku o przyznanie pomocy. W razie wspólnego wytworzenie przez Strony, w wyniku realizacji Operacji, wyniku który może być przedmiotem o nadanie praw ochronnych na mocy przepisów prawa, Stronom które je wspólnie wytworzyły przysługuje współwłasność do tych wyników w proporcji odpowiadającej udziałowi danej Strony. Przekazanie posiadanych praw majątkowych pomiędzy Liderem Grupy Operacyjnej a Partnerami następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw oraz za zgodą strony sprzedającej.

Towary i usługi nabyte w ramach projektu będą służyć do:

1)

czynności opodatkowanych podatkiem VAT - umowa konsorcjum zakłada możliwość sprzedaży wytworzonej wartości przemysłowej,

2)

czynności zwolnionych - prezentowanie wyników projektu podczas odpłatnych zajęć dydaktycznych, które prowadzone będą na studiach niestacjonarnych oraz studiach podyplomowych zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26b ustawy o VAT,

3)

czynności niepodlegających opodatkowaniu - projekt ma wymiar naukowo-badawczy, zdobyte wyniki naukowe będą przedmiotem działalności publikacyjnej, projekt będzie również służył przygotowaniu dysertacji lub prac dyplomowych na stopień naukowy. Realizacja projektu wiąże się z ewaluacją naukową zaangażowanych pracowników Wnioskodawcy, co bezpośrednio wpływa na awanse naukowe. Ilość publikacji naukowych oraz stopnie naukowe pracowników Wnioskodawcy bezpośrednio wpływają na wielkość subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego i badawczego, co wpływa na wysokość przychodu nieopodatkowanego. Dodatkowo wartość nakładów na wydatki związane z realizacją działań B+R raportowane są w rocznym sprawozdaniu (...), co bezpośrednio wpływa na wielkość przyznawanej ww. subwencji, która stanowi przychód nieopodatkowany.

Beneficjent zobowiązany jest przedłożyć opinię w zakresie interpretacji prawa podatkowego wystawioną przez upoważniony organ - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu pn. " (...)" wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (odpłatne udzielenie licencji wytworzonej własności przemysłowej), czynności zwolnionych od podatku VAT (prezentowanie wyników na odpłatnych zajęciach dydaktycznych w ramach studiów zaocznych i podyplomowych oraz konferencjach naukowych) oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu (w postaci zwiększonej subwencji, zajęcia dydaktyczne na studiach stacjonarnych, ewaluacja naukowa, publikacje, wykazanie wydatków w kategorii B+R).

Uczelnia nie ma możliwości wprost i w sposób jednoznaczny przyporządkować kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawcy przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (z późniejszymi zmianami) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Projekt oraz uzyskane efekty wiązać się będą z:

1)

przychodem opodatkowanym - odpłatne udzielenie licencji wytworzonej własności przemysłowej - stawka podstawowa,

2)

przychodem opodatkowanym stawką VAT "ZW" (prezentowanie wyników projektu na odpłatnych zajęciach dydaktycznych w ramach studiów niestacjonarnych i studiów podyplomowych oraz konferencjach naukowych),

3)

przychodem niepodlegającym opodatkowaniu - w postaci zwiększonej subwencji (zajęcia dydaktyczne na studiach stacjonarnych, ewaluacja naukowa, publikacje, wykazanie wydatków w kategorii B+R).

W związku z powyższym, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, wykazanego w dokumentach zakupu towarów i usług, dokonanych w związku z realizacją tego Projektu. Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od zakupów dokonanych przy zastosowaniu wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2 h ustawy oraz z § 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 lutego 2020 r. (w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników) oraz z art. 90 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą":

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)

nabycia towarów i usług,

b)

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

* odliczenia dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby wykonania określonej czynności, podmiot musi wykonywać tę czynność jako podatnik podatku od towarów i usług, który działa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zasada wyrażona w art. 86 ust. 1 ustawy wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Podatnik ma obowiązek dokonania tzw. alokacji podatku, czyli określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu. Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:

* spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz

* nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy - pozbawiają one podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Artykuł 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych. Przy odliczeniu częściowym pomija się tę część podatku, w jakiej zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych z podatku.

Generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne oraz art. 90 ustawy.

Artykuł 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Artykuł 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Artykuł 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Artykuł 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

Artykuł 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Artykuł 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

§ 6 rozporządzenia:

W przypadku uczelni publicznej, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100 / A + F

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej uczelni publicznej,

F - sumę wykorzystanych przez uczelnię publiczną środków obejmującą subwencje, dotacje i inne środki o podobnym charakterze przeznaczone w danym roku przez tę uczelnię na zadania, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 i 619), których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej, wynikające ze sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego tej uczelni, z wyłączeniem środków finansowych przeznaczonych na stypendia dla studentów lub doktorantów.

§ 8 rozporządzenia:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3-7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.

Prawidłowa wykładnia art. 86 ust. 2a ustawy wymaga zdefiniowania pojęć: "cele wykonywanej działalności gospodarczej" oraz "cele inne niż działalność gospodarcza".

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. Towarzyszą one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, ale ich występowanie nie oznacza, że podatnik wykonuje czynności poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, następuje obowiązek naliczenia VAT w przypadkach określonych w tych przepisach.

Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy - przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatną działalność statutową.

Artykuł 86 ust. 2a ustawy odnosi się do sytuacji, gdy podatnik nabywa towary i usługi, przeznaczone do wykorzystywania zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z określonymi wyjątkami, które przepis ten wskazuje).

Natomiast gdy podatnik w ramach działalności gospodarczej wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz zwolnione z opodatkowania, powinien mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Stanowią one uzupełnienie przepisów art. 86 ustawy.

Artykuł 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Artykuł 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Artykuł 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Artykuł 90 ust. 4 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Aby odliczyć podatek naliczony podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności:

* opodatkowanej podatkiem VAT,

* zwolnionej od podatku,

* niepodlegającej opodatkowaniu.

W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy (tzw. prewspółczynnik), a następnie - w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku - w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy (tzw. współczynnik sprzedaży).

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Wraz z trzema innymi podmiotami realizują Państwo projekt pn. " (...)". Celem operacji będzie opracowanie receptur i procesu produkcji (...). Celami szczegółowymi będą innowacyjny produkt i innowacja technologiczna.

Rezultatem operacji będzie:

1)

co najmniej 8 produktów ((...)), które będą mogły zostać wdrożone do sprzedaży,

2)

pilotażowa linia produkcyjnej,

3)

skrócenie łańcucha dostaw w ramach jednego obszaru gospodarstwa oraz ograniczenie roli pośredników,

4)

inteligentna platforma umożliwiająca spersonalizowaną sprzedaż (...),

5)

wykorzystanie do produkcji lokalnych surowców,

6)

otrzymanie certyfikatów opracowanych produktów oraz dokumentacji patentowej,

7)

powstanie publikacji naukowej zawierającej opis prowadzonych w ramach projektu badań.

Towary i usługi nabyte w ramach Projektu będą służyć do:

* czynności opodatkowanych podatkiem VAT (możliwość sprzedaży wytworzonej wartości przemysłowej),

* czynności zwolnionych (prezentowanie wyników projektu podczas odpłatnych zajęć dydaktycznych, które prowadzone będą na studiach niestacjonarnych oraz studiach podyplomowych),

* czynności niepodlegających opodatkowaniu (zdobyte wyniki naukowe będą przedmiotem działalności publikacyjnej, projekt będzie również służył przygotowaniu dysertacji lub prac dyplomowych na stopień naukowy, co wpłynie na wielkość przyznawanej subwencji, która stanowi przychód nieopodatkowany).

Nie mają Państwo możliwości wprost i w sposób jednoznaczny przyporządkować kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu.

Przy odliczaniu podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Projektu w pierwszej kolejności zastosowanie znajdą regulacje art. 86 ust. 2a ustawy przy uwzględnieniu przepisów § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. W dalszej kolejności, będą Państwo zobowiązani dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. tj. zastosować wskaźnik struktury sprzedaży.

Tym samym, będzie Państwu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pn. " (...)" w zakresie, w jakim zakupione w ramach Projektu towary i usługi będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy. Oznacza to, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP:/KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl