0114-KDIP4-1.4012.151.2020.3.DP - Brak możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego na zakres objęty realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-1.4012.151.2020.3.DP Brak możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego na zakres objęty realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2020 r. (data wpływu 18 marca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2020 r., data nadania 6 maja 2020 r. (data wpływu 12 maja 2020 r.) oraz pismem z dnia 20 maja 2020 r., data nadania 20 maja 2020 r. (data wpływu 25 maja 2020 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 30 kwietnia 2020 r. nr 0114- KDIP4-1.4012.151.2020.1.DP (doręczone w dniu 30 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego na zakres objęty realizacją projektu " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego na zakres objęty realizacją projektu " (...)".

Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2020 r., data nadania 6 maja 2020 r. (data wpływu 12 maja 2020 r.) oraz pismem z dnia 20 maja 2020 r., data nadania 20 maja 2020 r. (data wpływu 25 maja 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 30 kwietnia 2020 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.151.2020.1.DP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację projektu pn. " (...)" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej: 11 Włączenie społeczne Działania 11.1 Aktywne włączenie, w tym z myślą o promowaniu równych szans oraz aktywnego uczestnictwa i zwiększaniu szans na zatrudnienie Poddziałania 11.1.1 Aktywizacja społeczna i zawodowa osób wykluczonych oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym - projekty konkursowe w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Realizatorem projektu był Ośrodek Pomocy Społecznej (...). Na realizację projektu Gmina otrzymała dofinansowanie w wysokości (...) zł, co stanowi 90,98% dofinansowania.

Celem projektu był wzrost poziomu aktywności społeczno-zawodowej 22 osób, w tym 15 kobiet, 7 mężczyzn, w wieku 15-64 lat, osób w 100% zagrożonych ryzkiem ubóstwa i/lub wykluczeniem społecznym mieszkańców miasta (...) poprzez realizowanie określonych zadań, które przyczynią się do nabycia umiejętności pełnienia nowych ról społecznych, pozbycia się panujących stereotypów i bierności, nabyciu nowych kwalifikacji zawodowych, pomocy w zdobyciu doświadczenia zawodowego, a co za tym idzie udziału w życiu społeczności lokalnej.

W ramach projektu przeprowadzono działania:

1. Aktywna integracja - spotkania grupowe i indywidualne z psychologiem, konsultacje indywidualne z doradcą zawodowym, trening asertywności, warsztaty z ekonomii społecznej i przedsiębiorczości, kurs zarządzania czasem, kurs autoprezentacji, warsztaty z zakresu terapii uzależnień i mentoring,

2. Kursy i szkolenia zawodowe,

3. Staże zawodowe,

4. Działania o charakterze środowiskowym, które obejmowały wizytę studyjną do spółdzielni socjalnych, piknik sportowy, działania na rzecz poprawy miejsc użyteczności publicznej,

5. Praca socjalna,

6. Zasiłki celowe/wkład własny Beneficjenta wnoszony w formie zasiłków celowych wypłacanych uczestnikom projektu zgodnie z Ustawą o pomocy społecznej.

Uczestnicy nie ponosili żadnych opłat w związku z uczestnictwem w projekcie.

Projekt był skierowany do osób w 100% zagrożonych ryzykiem ubóstwa i/lub wykluczeniem społecznym, w tym osób bezrobotnych oraz otoczenia tych osób, mieszkańców Miasta poprzez realizowanie określonych zadań, które przyczyniły się do nabycia nowych umiejętności, kompetencji zawodowych, pomocy w zdobyciu doświadczenia zawodowego (kursy/szkolenia i staże zawodowe), a co za tym idzie udziału w życiu społeczności lokalnej (podjęcie zatrudnienia).

Z efektów projektu skorzystały 22 osoby (15 kobiet i 7 mężczyzn) w wieku 15-64 lat, w tym 3 osoby z niepełnosprawnością umiarkowaną.

W ramach projektu ponoszone były wydatki związane z zatrudnieniem personelu zewnętrznego do przeprowadzenia działań miękkich na podstawie umów zlecenie, tj. poradnictwa psychologicznego, doradztwa zawodowego, warsztatów. W ramach projektu przeprowadzono kursy/szkolenia zawodowe. Firmy szkoleniowe wybrane były na podstawie zapytania ofertowego, z którymi podpisano umowy na przeprowadzenie kursów/szkoleń zawodowych. Po ich przeprowadzeniu Firmy wystawiły rachunek uwzględniający kwoty brutto (bez podatku VAT).

Po ukończeniu szkoleń 17 osób podjęło 3-miesięczne staże zawodowe zgodnie z ukończonym kursem/szkoleniem zawodowym.

Uczestnikom staży zostały wypłacone stypendia stażowe, od których odprowadzono składki społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe). Kwoty stypendium szkoleniowego i stażowego wypłacone uczestnikom projektu były zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.) - zaliczka na podatek dochodowy wyniosła 0 zł, oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne (art. 6 ust. 1 pkt 9a oraz w związku z art. 12 Ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych) - składka wyniosła 0 zł.

W ramach działań o charakterze środowiskowym zostały poniesione wydatki związane z:

* wizytą studyjną do spółdzielni socjalnych (wynajęcie autokaru, ubezpieczenie NNW 42 osób, warsztaty, obiad);

* piknikiem sportowym - na zorganizowanie którego zakupiono artykuły spożywcze i warzywne oraz wodę i napoje;

* działaniem na rzecz poprawy miejsc użyteczności publicznej - na przeprowadzenie których zakupiono sadzonki kwiatów, ziemię, artykuły bhp, narzędzia ogrodnicze, farby do malowania ławek, artykuły ogrodnicze.

Pracownicy socjalni realizujący kontrakty socjalne otrzymali dodatki do wynagrodzeń, od których zostały odprowadzone składki społeczne oraz podatek.

Jednym z załączników umowy o dofinansowanie jest złożenie oświadczenia o braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, który został zakwalifikowany do kategorii wydatków kwalifikowalnych projektu. Gmina zobowiązała się do przedłożenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z właściwej izby skarbowej stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT uznanego w ww. projekcie za wydatek kwalifikowalny.

Realizacja projektu nie generowała żadnych dochodów.

1. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT od towarów i usług.

2. Faktury i rachunki dokumentujące poniesione wydatki w ramach projektu wystawiane były na Gminę.

3. Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od towarów i usług w ramach dofinansowanego projektu.

4. Realizacja projektu należy do zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.).

5. Gmina wykorzystuje nabyte towary i usługi związane z realizowanym projektem do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

6. Efekty realizacji projektu są wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego na zakres objęty realizacją projektu " (...)" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej: 11 Włączenie społeczne Działania: 11.1 Aktywne włączenie, w tym z myślą o promowaniu równych szans oraz aktywnego uczestnictwa i zwiększaniu szans na zatrudnienie Poddziałania: 11.1.1 Aktywizacja społeczna i zawodowa osób wykluczonych oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym - projekty konkursowe?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od zakresu objętego dofinansowaniem w projekcie pn. " (...)", dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, w związku z tym, iż realizacja projektu nie generowała dochodu (brak sprzedaży). W związku z brakiem możliwości odliczenia podatku VAT można go traktować jako wydatek kwalifikowalny przy realizacji ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanych powyżej przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują, lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy organy te podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które w szczególności obejmują m.in. sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych oraz edukacji publicznej, o czym mowa odpowiednio w pkt 6 i 8.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację projektu pn. " (...)" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Realizatorem projektu był Ośrodek Pomocy Społecznej (...). Na realizację projektu Gmina otrzymała dofinansowanie w wysokości (...) zł, co stanowi 90,98% dofinansowania. Celem projektu był wzrost poziomu aktywności społeczno-zawodowej 22 osób - zagrożonych ryzkiem ubóstwa i/lub wykluczeniem społecznym mieszkańców Miasta.

W ramach projektu przeprowadzono kursy/szkolenia zawodowe. W ramach projektu ponoszone były wydatki związane z zatrudnieniem personelu zewnętrznego do przeprowadzenia działań miękkich na podstawie umów zlecenie, tj. poradnictwa psychologicznego, doradztwa zawodowego, warsztatów. Po ukończeniu szkoleń 17 osób podjęło 3-miesięczne staże zawodowe zgodnie z ukończonym kursem/szkoleniem zawodowym.

Uczestnikom staży zostały wypłacone stypendia stażowe, od których odprowadzono składki społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe).

W ramach działań o charakterze środowiskowym zostały poniesione wydatki związane z:

* wizytą studyjną do spółdzielni socjalnych (wynajęcie autokaru, ubezpieczenie NNW 42 osób, warsztaty, obiad);

* piknikiem sportowym - na zorganizowanie którego zakupiono artykuły spożywcze i warzywne oraz wodę i napoje;

* działaniem na rzecz poprawy miejsc użyteczności publicznej - na przeprowadzenie których zakupiono sadzonki kwiatów, ziemię, artykuły bhp, narzędzia ogrodnicze, farby do malowania ławek, artykuły ogrodnicze.

Pracownicy socjalni realizujący kontrakty socjalne otrzymali dodatki do wynagrodzeń, od których zostały odprowadzone składki społeczne oraz podatek.

Faktury i rachunki dokumentujące poniesione wydatki w ramach projektu wystawiane były na Gminę.

Gmina wykorzystuje nabyte towary i usługi związane z realizowanym projektem do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Efekty realizacji projektu są wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego na zakres objęty realizacją projektu " (...)" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

W świetle przywołanych przepisów, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty realizacji projektu są przez Wnioskodawcę wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca realizował projekt w związku z wykonywaniem zadań własnych gminy nałożonych ustawą o samorządzie gminnym. Oznacza to, że w odniesieniu do tych czynności Gmina występuje jako organ władzy publicznej i na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy nie jest uznawana za podatnika.

Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane ze zrealizowanym projektem w całości lub w części. Tym samym, Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Podsumowując powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl