0114-KDIP3-3.4011.538.2017.2.IM - Obowiązki płatnika w związku z organizowaną sprzedażą premiową skierowaną do osób fizycznych nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej oraz do osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, lecz nabywających produkty i uczestniczące w sprzedaży premiowej bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-3.4011.538.2017.2.IM Obowiązki płatnika w związku z organizowaną sprzedażą premiową skierowaną do osób fizycznych nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej oraz do osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, lecz nabywających produkty i uczestniczące w sprzedaży premiowej bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2017 r. (data wpływu 4 grudnia 2017 r.) uzupełnione pismem z dnia 15 stycznia 2018 r. (data nadania 16 stycznia 2018 r., data wpływu 23 stycznia 2018 r.) na wezwanie z dnia 5 stycznia 2018 r. Nr 0114-KDIP3-3.4011.538.2017.1.IM (data nadania 5 stycznia 2018 r., data doręczenia 9 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowaną przez Spółkę sprzedażą premiową skierowaną do osób fizycznych nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej oraz do osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, lecz nabywających produkty i uczestniczące w sprzedaży premiowej bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowaną przez Spółkę sprzedażą premiową skierowaną do osób fizycznych nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej oraz do osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, lecz nabywających produkty i uczestniczące w sprzedaży premiowej bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 5 stycznia 2018 r. Nr 0114-KDIP3-3.4011.538.2017.1.IM wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.

Pismem z dnia 15 stycznia 2018 r. (data nadania 16 stycznia 2018 r., data wpływu 23 stycznia 2018 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") prowadzi działalność gospodarczą, która związana jest z produkcją i handlem chemii budowlanej. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W celu zwiększenia sprzedaży Spółka ma zamiar zorganizować akcję marketingową - sprzedaż premiową.

Sprzedaż ta realizowana będzie na podstawie regulaminu sprzedaży premiowej, który określać będzie jednolite zasady warunków uczestnictwa, krąg osób, do których skierowana jest oferta promocyjna sprzedawanych produktów, nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania.

Celem tej akcji jest zachęcanie nabywców do dokonywania zakupów określonych produktów, zwiększenie lojalności nabywców oraz zainteresowanie ich określonym produktem, a w rezultacie osiągnięcie wzrostu sprzedaży. Akcja promocyjna stanowiąca sprzedaż premiową, polega na przyznawaniu uczestnikom nagrody pieniężnej o wartości mieszczącej się w przedziale między 2 zł a 5 zł, za każdą oddaną zawleczkę od opakowania różnego asortymentu (część spójna z pokrywką), objętego tą sprzedażą.

Otrzymanie nagród sprzedaży premiowej gwarantowane są w przypadku spełnienia warunków określonych każdorazowo w regulaminie. Uczestnikami sprzedaży premiowej (to jest osobami nagrodzonymi w związku z zakupem produktu/produktów) mogą być:

1.

osoby fizyczne nieprowadzące pozarolniczej działalności gospodarczej;

2.

osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, lecz nabywające produkty i uczestniczące w sprzedaży premiowej wyłącznie jako konsumenci w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (to jest osoby uczestniczące w sprzedaży premiowej bez związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą);

3.

osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą i uczestniczące w sprzedaży premiowej jako przedsiębiorcy (to jest w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą);

4.

osoby prawne i podmioty posiadające status jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, do których mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym odnosząc się do osób wskazanych w pkt 1 i 2, na Wnioskodawcy będą ciążyć obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., w związku z przekazywaniem nagród związanych ze sprzedażą premiową na rzecz osób fizycznych z zastosowaniem zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, tj. jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł?

2. Czy w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym odnosząc się do osób wskazanych w pkt 3, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., w związku z przekazywaniem nagród związanych ze sprzedażą premiową na rzecz osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą i uczestniczących w sprzedaży premiowej w związku z prowadzoną działalnością?

3. Czy wnioskodawca wypłatę gotówki z tytułu nagrody premiowej może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

4. Czy zaprezentowane zdarzenie przyszłe odnoszące się do wskazanych osób w pkt 1-4 będzie stanowiło tzw. sprzedaż premiową?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1 i 4 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w części dotyczącej osób fizycznych nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, lecz nabywających produkty i uczestniczące w sprzedaży premiowej bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Odpowiedź na pytanie nr 2, 3 i pytanie nr 4 w części dotyczącej osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą oraz dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych została udzielona odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

W ocenie Wnioskodawcy będą ciążyć na nim obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., w związku z przekazywaniem nagród związanych ze sprzedażą premiową na rzecz osób fizycznych nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, lecz uczestniczących w sprzedaży premiowej wyłącznie jako konsumenci w rozumieniu art. 221 ustawmy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeksu Cywilnego, to jest osób uczestniczących w sprzedaży premiowej bez związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą, z zastosowaniem zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, tj. jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Ad. 4

Zaprezentowane zdarzenie przyszłe odnoszące się do wskazanych osób w pkt 1-4 będzie stanowiła tzw. sprzedaż premiową.

UZASADNIENIE własnego stanowiska Wnioskodawcy:

Ad. 1

Źródłem osiągniętego w ten sposób dochodu dla osób fizycznych w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, będzie źródło dochodu określone w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 9. Niemniej jednak, będzie on tworzył dla tych osób fizycznych dochód z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskany w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, od którego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.

Jednakże, od dochodów tych należy zastosować zwolnienie według art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, który mówi, że wolne od podatku dochodowego są wartości wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł wg stanu prawnego na dzień 24 października 2017 r., tj. dzień złożenia wniosku o interpretację indywidualną (kwoty 2.000 zł wg stanu prawnego na dzień 1 stycznia 2018 r.); zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów - lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Ad. 4

Natomiast w odniesieniu do pytania 4, Spółka wnioskuje, że jeśli sprzedaż premiowa nie została dokładnie opisana w ustawie o PIT, dlatego warto sięgnąć do interpretacji podatkowych.

Według interpretacji podatkowej Dyrektora Izby Skarbowej w Lodzi z dnia 8 maja 2013 r. (IPTPB2/415-139/13-4/Kr) sprzedaż premiowa jest: "umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie wymieniono m.in. w:

* pkt 9 - inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r.), od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r.), od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r.), wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r.), wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

W myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na mocy art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

W świetle zapisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w celu zwiększenia sprzedaży ma zamiar zorganizować akcję marketingową - sprzedaż premiową. Sprzedaż ta realizowana będzie na podstawie regulaminu sprzedaży premiowej, który określać będzie jednolite zasady warunków uczestnictwa, krąg osób, do których skierowana jest oferta promocyjna sprzedawanych produktów, nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania. Akcja promocyjna stanowiąca sprzedaż premiową, polega na przyznawaniu uczestnikom nagrody pieniężnej o wartości mieszczącej się w przedziale między 2 zł a 5 zł, za każdą oddaną zawleczkę od opakowania różnego asortymentu (część spójna z pokrywką), objętego tą sprzedażą. Otrzymanie nagród sprzedaży premiowej gwarantowane są w przypadku spełnienia warunków określonych każdorazowo w regulaminie.

Celem tej akcji jest zachęcanie nabywców do dokonywania zakupów określonych produktów, zwiększenie lojalności nabywców oraz zainteresowanie ich określonym produktem, a w rezultacie osiągnięcie wzrostu sprzedaży. Uczestnikami sprzedaży premiowej (to jest osobami nagrodzonymi w związku z zakupem produktu/produktów) mogą być m.in. osoby fizyczne nieprowadzące pozarolniczej działalność gospodarczej i osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, lecz nabywające produkty i uczestniczące w sprzedaży premiowej wyłącznie jako konsumenci w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (to jest osoby uczestniczące w sprzedaży premiowej bez związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą).

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem "sprzedaż premiowa", to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Doprecyzował jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie - Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

Stosując wykładnię językową wyrażenia "sprzedaż premiowa" zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu "sprzedaż" oraz "premiowa".

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, z późn. zm.). I tak, treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś - internetowy Słownik języka polskiego. Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast, zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego - świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Reasumując można wskazać, że sprzedaż premiową cechuje:

* powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,

* gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Wszystkie ww. warunki sprzedaży premiowej spełnione są w akcji marketingowej prowadzonej przez Wnioskodawcę.

Biorąc zatem pod uwagę treść wniosku należy przyjąć, że organizowane przez Wnioskodawcę w przedstawionym zdarzeniu akcje marketingowe na rzecz podmiotów wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego spełniają warunki uznania ich za sprzedaż premiową. W ramach organizowanej akcji klienci kupujący określone produkty za każdą oddaną zawleczkę od opakowania różnego asortymentu, objętego tą sprzedażą, otrzymują nagrodę pieniężną.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że wartość wygranych uzyskanych przez osoby fizyczne nieprowadzące pozarolniczej działalności gospodarczej oraz osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, lecz nabywających produkty i uczestniczące w sprzedaży premiowej bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, z tytułu organizowanej przez Wnioskodawcę opisanej we wniosku sprzedaży premiowej, stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od którego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Jednakże w sytuacji gdy jednostkowa wartość oferowanej przez Wnioskodawcę nagrody związanej ze sprzedażą premiową, wypłacanej osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej oraz osobie fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą, lecz nabywającej produkty i uczestniczącej w sprzedaży premiowej bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, która nagrody objęte sprzedażą premiową będzie nabywać na cele osobiste, to będzie miało zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekroczy kwoty, o której mowa w tym przepisie. W tej sytuacji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykonywania funkcji płatnika. W przypadku zaś, gdy jednorazowa wartość nagrody przekroczy kwotę, o której mowa w ww. przepisie, wówczas Wnioskodawca będzie zobowiązany do obliczenia, pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% otrzymanej nagrody.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej wskazać należy, że dotyczy ona tylko konkretnej, indywidualnej spraw, w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące, zatem nie może przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie maja możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoja aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl