0114-KDIP3-3.4011.465.2018.3.IM - Zwolnienie z PIT środków przekazywanych w ramach pomocy społecznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-3.4011.465.2018.3.IM Zwolnienie z PIT środków przekazywanych w ramach pomocy społecznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2018 r. (data wpływu 2 października 2018 r.) uzupełnione pismem z dnia 7 listopada 2018 r. (data nadania 7 listopada 2018 r., data wpływu 9 listopada 2018 r.) na wezwanie z dnia 25 października 2018 r. Nr 0114-KDIP3-3.4011.465.2018.2.JK3, 0111-KDIB4.4015.137.2018.3.AD (data nadania 25 października 2018 r., data doręczenia 31 października 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu przyznania i wypłaty osobom fizycznym świadczenia finansowej i rzeczowej pomocy w ramach pomocy społecznej organizowanej przez Fundację na podstawie Statutu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu przyznania i wypłaty osobom fizycznym świadczenia finansowej i rzeczowej pomocy w ramach pomocy społecznej organizowanej przez Fundację na podstawie Statutu.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 25 października 2018 r. Nr 0114-KDIP3-3.4011.465.2018.2.JK3, 0111-KDIB4.4015.137.2018.3.AD (data nadania 25 października 2018 r., data doręczenia 31 października 2018 r.), wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku.

Pismem z dnia 7 listopada 2018 r. (data nadania 7 listopada 2018 r., data wpływu 9 listopada 2018 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja (dalej jako: "Fundacja") ustanowiona została, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza, prowadzącego Kancelarię Notarialną.

Siedzibą Fundacji jest W.

Fundacja nie posiada statusu Organizacji Pożytku Publicznego.

Zgodnie z § 13 pkt 2 Statutu Fundacji, środki na realizację celów Fundacji i pokrycie kosztów jej działalności pochodzą z:

1.

funduszu założycielskiego,

2.

darowizn, subwencji i spadków - zarówno krajowych jak i zagranicznych,

3.

dochodów z aktywów, nieruchomości oraz praw majątkowych, w szczególności papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych dostępnych na rynku kapitałowym,

4.

dochodów z darów, zbiórek i imprez publicznych,

5.

odsetek i depozytów bankowych,

6.

dochodów z dywidend.

Stosownie do § 9 ust. 1 Statutu Fundacji, celami Fundacji są:

1.

działalność na rzecz promocji polskiej nauki, historii, edukacji, oświaty i wychowania,

2.

działalność informacyjna i promowanie historii Polski i Polaków poza granicami kraju,

3.

promowanie i działalność informacyjna w zakresie udziału Polaków w wielkich historycznych wydarzeniach międzynarodowych, które miały miejsce w obrębie i poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

4.

tworzenie programów edukacyjnych o sztuce i historii, skierowanych na pogłębianie wiedzy dzieci i młodzieży,

5.

zwiększanie społecznego poziomu wiedzy o polskiej historii i sztuce,

6.

poprawienie jakości kształcenia,

7.

wspieranie społecznej aktywności obywateli w zakresie poznania polskiej historii i sztuki,

8.

budowa i umacnianie społeczeństwa informacyjnego poprzez wykazanie znaczenia i analogii między dziełami sztuki, a aspektem historycznym, społecznym i kulturalnym,

9.

podejmowanie działań na rzecz swobodnego dostępu do informacji, edukacji kulturalnej i historycznej,

10.

tworzenie i promocja innowacji oraz nowych rozwiązań technologicznych na rzecz nauki i edukacji,

11.

promowanie idei ochrony dóbr kultury,

12.

skupianie wokół Fundacji twórców, uczonych i artystów w kraju i za granicą,

13.

tworzenie programów społeczno-edukacyjnych, służących promocji polskiej historii, kultury i sztuki, a także dziedzictwa narodowego i historii współpracy międzynarodowej,

14.

działalność na rzecz wsparcia rodzin wielodzietnych, rodziców samotnie wychowujących dzieci, osób chorych i niepełnosprawnych oraz ubogich a także weteranów i osób, które przeżyły wojnę, w szczególności rodziców rodzin wielodzietnych samotnie wychowujących dzieci,

15.

świadczenie pomocy społecznej poprzez wspieranie rozwoju osób utalentowanych w dziedzinie nauki, kultury i sportu, a w szczególności wspieranie osób utalentowanych z rodzin wielodzietnych wychowywanych przez samotnych rodziców,

16.

świadczenie pomocy społecznej oraz prowadzenie działalności charytatywnej na rzecz dzieci w rodzinach wielodzietnych wychowywanych przez samotnych rodziców chorujących na choroby nowotworowe zgodnie z każdorazowo podpisaną umową o świadczeniach pomocy społecznej, a także świadczenie działalności na rzecz wsparcia rodzin wielodzietnych poszkodowanych w wyniku chorób nowotworowych,

17.

świadczenie pomocy społecznej dla wdów, wdowców i ich rodzin, w szczególności świadczenie działalności na rzecz wsparcia rodzin wielodzietnych poszkodowanych w wyniku chorób nowotworowych,

18.

pomoc sierotom i dzieciom z rodzin patologicznych i ubogich, a w szczególności sierotom, których rodzice zmarli w wyniku chorób nowotworowych.

Zgodnie z § 10 Statutu Fundacji, cele Fundacji realizowane są poprzez:

a.

inicjowanie, tworzenie, prowadzenie, wspieranie centrów informacyjnych, w tym tworzenie innowacyjnych rozwiązań multimedialnych lub technologicznych, mobilnych aplikacji, portali internetowych, nie mające na celu osiągania dochodów;

b.

prowadzenie działalności wydawniczej, informacyjno-promocyjnej i edukacyjno-szkoleniowej, nie mających na celu osiągania dochodów;

c.

tworzenie, prowadzenie, wydawanie, dystrybuowanie, wspieranie i Finansowanie informatorów, czasopism, książek, filmów, aplikacji mobilnych, aplikacji VR i AR i innych publikacji multimedialnych;

d.

inicjowanie, organizowanie, prowadzenie, wspieranie i Finansowanie szkoleń, konferencji, seminariów, sympozjów, spotkań, zjazdów naukowych;

e.

prowadzenie zorganizowanej działalności edukacyjnej w kraju i zagranicą;

f.

tworzenie, opracowywanie i wspieranie programów edukacyjnych;

g.

inicjowanie, organizowanie, prowadzenie, wspieranie i finansowanie projektów naukowo-badawczych, w tym finansowanie lub organizowanie stypendiów;

h.

inicjowanie, organizowanie, uczestniczenie, wspieranie i finansowanie inicjatyw edukacyjnych, naukowych w zakresie badania historii;

i.

wspieranie programów informacyjnych i szkoleniowych specjalistów z dziedzin artystycznej, naukowej i oświatowej służących propagowaniu kultury, sztuki i tradycji polskiej;

j.

inicjowanie przedsięwzięć artystycznych i kulturalnych służących podtrzymywaniu wiedzy o dziedzictwie kulturowym;

k.

organizowanie imprez kulturalnych, edukacyjnych, rozrywkowych i rekreacyjnych, spotkań, wyjazdów studyjnych, promocja i wsparcie wolontariatu, nie mających na celu osiągania dochodów;

I.

inicjowanie i prowadzenie akcji społecznych na rzecz celów Fundacji;

m.

inicjowanie, organizowanie, prowadzenie i Finansowanie kampanii społecznych, promocyjnych i informacyjnych w zakresie działań statutowych Fundacji;

n.

inicjowanie, organizowanie, prowadzenie i Finansowanie konkursów;

o.

współpracę z innymi podmiotami naukowymi, badawczymi i innymi podmiotami zajmującymi się edukacją, kulturą, rozwojem lokalnym i regionalnym w kraju i poza jego granicami;

p.

współpracę z władzami państwowymi, samorządowymi, unijnymi, sektorem gospodarczym, środkami masowego przekazu zainteresowanymi rozwojem społeczeństwa obywatelskiego i innymi instytucjami publicznymi; organizację i prowadzenie biura, biblioteki, sal szkoleniowych i innych pomieszczeń służących realizacji celów Fundacji;

q.

inicjowanie, organizowanie, utrzymywanie, wspieranie i finansowanie współpracy, oraz powiązań między jednostkami naukowymi, a przedsiębiorstwami;

r.

inicjowanie, organizowanie stypendiów dla osób utalentowanych i sportowców, dzieci z rodzin wielodzietnych, wychowywanych przez samotnych rodziców, a także sierotom i dzieciom z rodzin wielodzietnych, poszkodowanym w wyniku chorób nowotworowych;

s.

inicjowanie, organizowanie stypendiów dla ubogich dzieci z rodzin wielodzietnych;

t.

inicjowanie, organizowanie stypendiów i wakacji dla dzieci z rodzin poszkodowanych w wyniku chorób nowotworowych, w szczególności dzieci, których jedno lub oboje rodziców zmarło na skutek choroby nowotworowej;

u.

organizowanie wakacji dla dzieci rodziców chorujących na choroby nowotworowe, w szczególności chorujących na choroby nowotworowe matek samotnie wychowujących dzieci;

v.

prowadzenie działalności w zakresie produkcji filmowej.

Na podstawie Statutu oraz Regulaminu, w ramach pomocy społecznej organizowanej przez Fundację, Fundacja świadczy finansową i rzeczową pomocy, która przyznawana jest osobom fizycznym (beneficjentom). Fundacja nie zawiera z beneficjentami umów darowizny, o których mowa w art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121, późn. zm" dalej jako: "Kodeks cywilny").

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy świadczenia finansowej i rzeczowej pomocy przyznawane osobom fizycznym (beneficjentom) w ramach pomocy społecznej organizowanej przez Fundację na podstawie Statutu podlegają opodatkowaniu według zasad określonych regulacjami u.p.d.o.f., a co za tym idzie, w związku z ich wypłatą, na Fundacji nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia i przekazania beneficjentom oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania beneficjenta, informacji o wysokości przychodów P1T-8C stosownie do postanowień art. 42a u.p.d.o.f.?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenia finansowej i rzeczowej pomocy przyznawane osobom fizycznym (beneficjentom) w ramach pomocy społecznej organizowanej przez Fundację na podstawie Statutu podlegają opodatkowaniu według zasad określonych regulacjami u.p.d.o.f., jednakże ze względu na fakt, że korzystają one jednocześnie ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 u.p.d.o.f., w związku z ich wypłatą, na Fundacji nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia i przekazania beneficjentom oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania beneficjenta, informacji o wysokości przychodów PIT-8C stosownie do postanowień art. 42a u.p.d.o.f.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f., jej przepisów nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn. Tym samym na wstępie należy rozstrzygnąć czy nieodpłatne świadczenia przekazywane przez Fundację w ramach działalności statutowej (w tym pomocy społecznej) mieszczą się w zakresie przychodów objętych UPSD. Pozytywna odpowiedź na to pytanie determinowałaby brak możliwości zastosowania do nich przepisów u.p.d.o.f.

W ocenie Fundacji, świadczenia przyznawane przez Fundację, mimo ich nieodpłatnego charakteru, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, gdyż temu podatkowi podlegają jedynie te nieodpłatne przysporzenia na rzecz osób fizycznych, które wymienione są w art. 1 UPSD.

Stosownie do treści tego przepisu, podatkowi od spadków i darowizn, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

Przepisy UPSD nie definiują pojęcia "darowizna", a zatem w przypadku nabycia tytułem darowizny należy mieć na względzie przepisy Kodeksu cywilnego regulujące umowę darowizny. Podatkiem od spadków i darowizn objęte są umowy darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Istotną cechą darowizny jest zatem nieodpłatny charakter świadczeń oraz nieekwiwalentność nabycia. Darowizna jest świadczeniem na rzecz obdarowanego pod tytułem darmym i dobrowolnym, przy czym nie wynika ani z żadnego stosunku zobowiązaniowego, ani też z ustawy. Kwalifikowanie jednak każdego nieodpłatnego przysporzenia jako darowizny jest nieuzasadnione. Nie każde bowiem bezpłatne przysporzenie, w tym pomoc świadczona przez organizacje charytatywne na rzecz osoby fizycznej, może być traktowane jako darowizna, bowiem może ono wynikać z innego tytułu prawnego (art. 889 Kodeksu cywilnego).

Ostatecznie o charakterze prawnym dokonywanych świadczeń winien przesądzać podmiot przekazujący świadczenie, który podejmuje decyzję o formie świadczonej pomocy. Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn wystąpi w przypadku, jeżeli spełnione będą łącznie warunki:

i. pomoc będzie świadczona na podstawie umowy darowizny, w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego i będzie miała postać rzeczy (w tym pieniędzy) lub prawa majątkowego, oraz

ii. wartość darowizny przekroczy w okresie 5 lat kwotę wolną od podatku (dla nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej - kwotę 4902 złotych).

Tym samym, w ocenie Fundacji, nie powinno ulegać wątpliwości, iż czynności, w ramach których Fundacja dokonuje świadczeń pieniężnych (rzeczowych) na rzecz osób fizycznych (beneficjentów) nie mają charakteru prawnego darowizny.

Powyższe stanowisko prezentowane jest przez organy podatkowe, np. w:

a.

interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej (dalej jako: "DIS") w Bydgoszczy z dnia 5 stycznia 2011 r., sygn. ITPB2/415-951/10/ENB, oraz

b.

interpretacji DIS w Warszawie z dnia 1 czerwca 2010 r. sygn. IPPB2/415-171/10-4 /MK).

W szczególności, jak zostało wskazane w interpretacji DIS w Bydgoszczy z dnia 5 stycznia 2011 r., sygn. ITPB2/415-951/10/ENB: "Należy bowiem zauważyć, że strony mogą dokonać wyboru rodzaju czynności prowadzącej do udzielenia pomocy, przy wykorzystaniu nie tylko ogólnej zasady swobody zawierania umów, postanowień statutu tych organizacji, ale także z uwzględnieniem skutków podatkowych tych czynności, wybierając najkorzystniejsze w tym zakresie rozwiązanie."

Zgodnie z art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f. opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art, 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6,9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów, z których pochodzą dochody (przychody) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 10 ust. 1 u.p.d.o.f., gdzie m.in. w pkt 9 wymienia się inne źródła.

Przepis art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie w tym przepisie słowa "w szczególności" oznacza, że jest to wyliczenie przykładowe.

W myśl art. 42a u.p.d.o.f., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesiać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W ocenie Fundacji, należałoby uznać, że przekazane beneficjentowi przez Fundację świadczenia (pieniężne oraz rzeczowe) kwalifikowane będą dla beneficjenta jako przychód "z innych źródeł".

Jednakże przepisy u.p.d.o.f. wprowadzają również szereg zwolnień od podatku. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 u.p.d.o.f. wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej.

Ponieważ u.p.d.o.f. nie zawiera definicji "pomocy społecznej" należy odnieść się w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182, z późn. zm. dalej jako: "Ustawa o pomocy społecznej").

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 tej ustawy pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Stosownie do art. 2 ust. 2 ww. Ustawy o pomocy społecznej, pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi. Pomoc społeczna jest udzielana - zgodnie z art. 7 Ustawy o pomocy społecznej - w szczególności osobom i rodzinom z powodu: ubóstwa, niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej choroby. Aczkolwiek pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, to z powołanych wyżej norm wynika, iż również organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność z zakresu pomocy społecznej. Jak podkreśla się w interpretacjach organów podatkowych (np.: interpretacja DIS w Bydgoszczy z 21 grudnia 2012 r., sygn. IBPBII/1/415-817/12/BJ oraz interpretacja DIS w Warszawie z 19 marca 2012 r. (sygn. IPPB2/415-993/11-4/MK) wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje społeczne i pozarządowe może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o ile statut organizacji społecznej (pozarządowej) przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje.

Tytułem przykładu, jak zostało podniesione w interpretacji indywidualnej DIS w Bydgoszczy z dnia 13 czerwca 2014 r., sygn.: ITPB2/415-315/14/IB: "Wobec tego wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje społeczne i pozarządowe może korzystać z ww. zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych o ile statut organizacji społecznej (pozarządowej) przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje i pomoc ta realizowana jest w ramach zadań zleconych przez organy administracji rządowej i samorządowej."

Jak Fundacja wskazała w stanie faktycznym, działając zgodnie ze Statutem Fundacji, Fundacja udziela swoim podopiecznym pomocy społecznej.

Ponadto, Regulamin określa jakiego rodzaju pomoc może być podopiecznym przyznana, kto może się o taką pomoc ubiegać, jakie dokumenty należy przedstawić zarządowi Fundacji, który podejmuje indywidualną decyzję odnośnie przyznania (lub też nie) pomocy społecznej danemu podopiecznemu.

Mając na uwadze powyższy stan faktyczny, zdaniem Fundacji, świadczenia finansowej i rzeczowej pomocy przyznawane osobom fizycznym (beneficjentom) w ramach pomocy społecznej organizowanej przez Fundację na podstawie Statutu oraz Regulaminu podlegają opodatkowaniu według zasad określonych regulacjami u.p.d.o.f., jednakże ze względu na fakt, że korzystają one jednocześnie ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 u.p.d.o.f., w związku z ich wypłatą, na Fundacji nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia i przekazania beneficjentom oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania beneficjenta, informacji o wysokości przychodów PIT-8C stosownie do postanowień art. 42a u.p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast w myśl art. 11 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Stosownie zaś do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przywołanym wcześniej art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bezpośrednio koresponduje art. 42a tejże ustawy, zgodnie z którym podmioty, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz do właściwego urzędu skarbowego.

Jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.

Z treści wniosku wynika, że Fundacja nie posiada statusu Organizacji Pożytku Publicznego. Zgodnie z § 13 pkt 2 Statutu Fundacji, środki na realizację celów Fundacji i pokrycie kosztów jej działalności pochodzą z: funduszu założycielskiego; darowizn, subwencji i spadków - zarówno krajowych jak i zagranicznych; dochodów z aktywów, nieruchomości oraz praw majątkowych, w szczególności papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych dostępnych na rynku kapitałowym; dochodów z darów, zbiórek i imprez publicznych; odsetek i depozytów bankowych; dochodów z dywidend. Stosownie do § 9 ust. 1 Statutu Fundacji, celami Fundacji jest m.in. świadczenie pomocy społecznej poprzez wspieranie rozwoju osób utalentowanych w dziedzinie nauki, kultury i sportu, a w szczególności wspieranie osób utalentowanych z rodzin wielodzietnych wychowywanych przez samotnych rodziców, świadczenie pomocy społecznej oraz prowadzenie działalności charytatywnej na rzecz dzieci w rodzinach wielodzietnych wychowywanych przez samotnych rodziców chorujących na choroby nowotworowe zgodnie z każdorazowo podpisaną umową o świadczeniach pomocy społecznej, a także świadczenie działalności na rzecz wsparcia rodzin wielodzietnych poszkodowanych w wyniku chorób nowotworowych, świadczenie pomocy społecznej dla wdów, wdowców i ich rodzin, w szczególności świadczenie działalności na rzecz wsparcia rodzin wielodzietnych poszkodowanych w wyniku chorób nowotworowych. Na podstawie Statutu oraz Regulaminu, w ramach pomocy społecznej organizowanej przez Fundację, Fundacja świadczy finansową i rzeczową pomoc, która przyznawana jest osobom fizycznym (beneficjentom). Fundacja nie zawiera z beneficjentami umów darowizny, o których mowa w art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, wyjaśnić należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji "pomocy społecznej", i w tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1508, z późn. zm.).

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi (art. 2 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej).

Zgodnie jednak z art. 25 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej "organami", mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej podmiotami uprawnionymi".

Z kolei na podstawie przywołanego art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, z późn. zm.), organizacjami pozarządowymi są:

1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku - osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Natomiast na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej, do zlecania zadań, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 w sferze zadań publicznych szczegółowo określonych w art. 4 ust. 1.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sfera zadań publicznych obejmuje m.in. zadania w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób. Natomiast zakres prowadzonej działalności pożytku publicznego organizacje pozarządowe zobowiązane są określić, zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w statucie lub w innym akcie wewnętrznym.

W związku z powyższym, organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność pożytku publicznego w sferze pomocy społecznej, która może być finansowana lub dofinansowana z dotacji bądź innych środków finansowych uzyskanych przez organizację z tytułu np. składek członkowskich, ofiarności publicznej.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organ administracji publicznej zamierzający zlecić realizację zadania publicznego organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy OPP, ogłasza otwarty konkurs ofert. W trybie otwartego konkursu ofert następuje więc zlecenie organizacjom pozarządowym zadań publicznych w postaci wsparcia lub powierzenia realizacji tych zadań.

Reasumując, organizacja pozarządowa może prowadzić statutową działalność pożytku publicznego w sferze pomocy społecznej, niezależnie od źródła finansowania prowadzonej w tym obszarze działalności, w szczególności ubiegania się o środki publiczne w trybie otwartego konkursu ofert, wyboru oferty organizacji w tym trybie, czy też zawarcia umowy o wsparcie lub powierzenie realizacji zadania publicznego, o której mowa w art. 16 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Odnosząc powyższe wyjaśnienia do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym wskazano, że Fundacja nie jest organizacją pożytku publicznego, a do jej celów, zgodnie ze statutem, należy m.in. świadczenie pomocy społecznej, zauważyć należy, że w sytuacji gdy Fundacja - w ramach prowadzonej działalności z zakresu pomocy społecznej - przekaże osobom fizycznym (beneficjentom) świadczenia finansowej i rzeczowej pomocy (niebędące darowizną), to świadczenia te będą spełniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku, uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ograniczają bowiem stosowania ww. normy wyłącznie do świadczeń otrzymywanych na zasadzie i w trybie określonym w przepisach ustawy o pomocy społecznej, podobnie jak tego rodzaju ograniczenia nie zawiera art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca w ramach prowadzenia statutowej działalności z zakresu pomocy społecznej będzie udzielał pomocy finansowej i rzeczowej na rzecz osób fizycznych, to osoby te uzyskają przychód z innych źródeł, określony w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który korzystał jednak będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego, uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 79 tejże ustawy.

W konsekwencji, w przypadku udzielania w ramach statutowej działalności świadczeń pomocy społecznej na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo, odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że nie są one wiążące dla tutejszego Organu. Interpretacje organu podatkowego dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, w określonym stanie faktycznym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe postępowanie jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl