0114-KDIP3-3.4011.451.2017.2.JK3

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-3.4011.451.2017.2.JK3

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2017 r. (data wpływu 19 października 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2017 r. (data nadania 24 listopada 2017 r., data wpływu 24 listopada 2017 r.) na wezwanie z dnia 20 listopada 2017 r. Nr 0114-KDIP3-3-3.4011.451.2017.1.JK3 (data nadania 20 listopada 2017 r., data doręczenia 21 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr 0114-KDIP3-3-3.4011.451.2017.1.JK3 z dnia 20 listopada 2017 r. (data nadania 20 listopada 2017 r., data doręczenia 21 listopada 2017 r.) tutejszy organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku.

Pismem z dnia 24 listopada 2017 r. (data nadania 24 listopada 2017 r., data wpływu 24 listopada 2017 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Firma S. Sp. z o.o. jest właścicielem serwisu..., który jest platformą internetową służącą do szybkiego zamawiania usług sprzątania dla pomieszczeń do ok. 250 m2 (np.: mieszkanie, dom lub biuro). Platforma łączy klientów z firmami sprzątającymi lub osobami fizycznymi, którzy wykonują takie usługi. Model biznesowy serwisu... jest zbliżony do dropshippingu towaru, ale dotyczy tylko i wyłącznie usług sprzątania. Wnioskodawca nie jest firmą świadczącą usługi sprzątania i nie zatrudnia osób sprzątających ani podwykonawców w tym zakresie. Jest tylko platformą ułatwiającą proces zamawiania usługi i wyboru usługodawcy, którymi są zarówno firmy sprzątające jak i osoby prywatne świadczące takie usługi dorywczo. Rolą firmy S. sp. z o.o. za pośrednictwem serwisu... jest zbieranie zamówień, dystrybucja zamówień do usługodawców oraz planowane właśnie wdrożenie inkasowania wpływów w postaci przelewów bankowych na jego rachunek. Otrzymane każdorazowo kwoty od klientów zostaną przekazane usługodawcy, który wykona zlecenie sprzątania po potrąceniu prowizji za pośrednictwo. Jednocześnie usługodawca, który będzie chciał zrealizować zlecenie również dokonuje zapłaty swojej części prowizji przelewem bankowym online na konto Wnioskodawcy.

Celem firmy S. sp.o.o. z wykorzystaniem serwisu... jest świadczenie usług pośrednictwa handlowego i pomoc w nabyciu usługi sprzątania. Wnioskodawca nie jest stroną w świadczeniu usługi sprzątania i nigdy nie otrzymał i nie otrzyma od usługodawcy faktury VAT, rachunku czy innego dokumentu potwierdzającego zakup tych usług. Usługa sprzątania zawsze jest świadczona bezpośrednio na rzecz klienta przez usługodawcę. Zmiana jaką Wnioskodawca chce wprowadzić w serwisie to sposób płatności, gdzie klient za pomocą serwisu... dokona płatności, a następnie S. sp. z o.o. dokona przelewu do usługodawcy, który zrealizował usługę na rzecz klienta. Wszystkie płatności od klientów oraz od usługodawców świadczone będą za pomocą przelewów bankowych online poprzez usługodawcę będącego Instytucją Płatniczą w rozumieniu Komisji Nadzoru Finansowego. Każda transakcja będzie indywidualnie identyfikowana oraz udokumentowana dowodami przelewu od klienta i od usługodawcy oraz od Wnioskodawcy na rzecz usługodawcy po potrąceniu prowizji. Każdy klient i usługodawca prowadzący działalność gospodarczą lub będący spółką prawa handlowego ma możliwość automatycznego wygenerowania faktury VAT za pomocą serwisu... na kwotę uzyskanej prowizji przez S. sp. z o.o. z tytułu pośrednictwa handlowego. Zysk S. sp. z o.o. po wdrożeniu całkowitych płatności onlinie będzie to różnica pomiędzy kwotą otrzymaną od klienta przelewem bankowym online, a kwotą przekazaną do usługodawcy oraz prowizja płatna przelewem bankowym online przez usługodawcę w procesie pobierania zlecenia.

Firma S. sp. z o.o. będąca właścicielem serwisu... poprzez ten portal łączy tylko klientów z usługodawcami pobierając od obu stron stosowną prowizję za pośrednictwo. Usługi sprzątania wykonywane są bezpośrednio przez usługodawców na rzecz klientów, a S. sp. z o.o. nigdy nie była i nie będzie stroną w świadczeniu ww. usług. Po stronie Wnioskodawcy zgodnie z regulaminem serwisu, który każda ze stron akceptuje w procesie tworzenia konta klienta, jest połączenie usługodawcy z klientem poprzez serwis. Wnioskodawca nie podpisuje umów na usługę sprzątania, ponieważ tą usługę świadczą usługodawcy na rzecz klientów już bez ingerencji portalu. Usługa S. sp.o.o. jaka świadczona jest za pomocą serwisu... jest usługą pośrednictwa w sprzedaży usług za pomocą serwisu internetowego. W związku z planowanym rozszerzeniem świadczonych usług polegających na pośrednictwie, Wnioskodawca chce dodać możliwość zapłaty drogą online kwoty wraz z prowizją dla S. sp. z o.o., którą S. sp. z o.o. automatycznie potrąci. Pozostałą kwotę dla usługodawcy S. Sp. z o.o. przekaże przelewem na wskazane przez usługodawcę konto bankowe. Reasumując Wnioskodawca nie podpisuje i nie będzie podpisywać umów na usługę sprzątania, ponieważ rolą serwisu... jest tylko połączenie klienta z usługodawcą i ewentualnie umożliwienie mu zapłaty online za usługę świadczoną przez usługodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Co będzie stanowiło przychód S. sp. z o.o. w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz co stanowi podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o podatku VAT?

2. Kto jest płatnikiem oraz po czyjej stronie leży obowiązek podatkowy z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych i fizycznych oraz podatku VAT od firm i osób fizycznych świadczących opisane we wniosku usługi sprzątania za pośrednictwem serwisu...?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest zagadnienie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi, że firma wykorzystując serwis... działa wyłącznie jako pośrednik, obowiązek podatkowy ciąży każdorazowo na usługodawcy świadczącym usługę sprzątania a nie na Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Stosownie natomiast do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionych przepisów wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega - co do zasady - każdy dochód osiągnięty przez osobę fizyczną.

Rodzaje źródeł przychodów, co do których regulacje ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajdują zastosowanie zostały określone w art. 10 ust. 1 tej ustawy, gdzie między innymi w pkt 9 wymieniono "inne źródła".

Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" wskazuje, że zawiera on tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów, stanowią przychody objęte dyspozycją tego przepisu.

Na podmiotach dokonujących świadczeń zaliczanych do innych źródeł przychodów ciążą obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zatem, podmiotem zobowiązanym do sporządzenia informacji, o której mowa w tym przepisie, są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Obowiązek sporządzenia informacji powstaje natomiast wyłącznie w przypadku, gdy:

1.

podmioty, o których mowa, dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1;

2.

nie są to dochody przedmiotowo zwolnione od podatku;

3.

od dochodów tych nie zaniechano poboru podatku na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej;

4.

nie ma obowiązku pobrania zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego od tychże świadczeń.

Wskazane wyżej warunki muszą być spełnione łącznie.

Z analizy treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem serwisu..., który jest platformą internetową służącą do szybkiego zamawiania usług sprzątania. Platforma łączy klientów z firmami sprzątającymi lub osobami fizycznymi, którzy wykonują takie usługi. Model biznesowy serwisu... jest zbliżony do dropshippingu towaru, ale dotyczy tylko i wyłącznie usług sprzątania. Wnioskodawca nie jest firmą świadczącą usługi sprzątania i nie zatrudnia osób sprzątających ani podwykonawców w tym zakresie. Jest tylko platformą ułatwiającą proces zamawiania usługi i wyboru usługodawcy, którymi są zarówno firmy sprzątające jaki i osoby prywatne świadczące takie usługi dorywczo. Rolą firmy S. sp. z o.o. za pośrednictwem serwisu... jest zbieranie zamówień, dystrybucja zamówień do usługodawców oraz planowane właśnie wdrożenie inkasowania wpływów w postaci przelewów bankowych na jego rachunek. Otrzymane każdorazowo kwoty od klientów zostaną przekazane usługodawcy, który wykona zlecenie sprzątania po potrąceniu prowizji za pośrednictwo. Jednocześnie usługodawca, który będzie chciał zrealizować zlecenie również dokonuje zapłaty swojej części prowizji przelewem bankowym online na konto Wnioskodawcy.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, w świetle przytoczonych regulacji prawnych, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie Wnioskodawca w przedmiocie przekazywanych kwot spełnia wyłącznie funkcję pośrednika pomiędzy klientem a usługodawcą (świadczącym usługi sprzątania). Wnioskodawca jest platformą internetową służącą do szybkiego zamawiania usług sprzątania. Platforma łączy klientów z firmami sprzątającymi lub osobami fizycznymi. Wnioskodawca nie dokonuje zatem żadnego świadczenia na rzecz klientów. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Również inne przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnoszące się do obowiązków ciążących na płatnikach nie znajdą w przedmiotowej sprawie zastosowania.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C, ponieważ w niniejszej sprawie nie jest on świadczeniodawcą, a jedynie pośrednikiem.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. W postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ogranicza się do dokonania subsumcji przedstawionego przez stronę stanu faktycznego pod określony przepis prawa podatkowego i wyjaśnienia przyczyn, dla których w określonym stanie faktycznym dany przepis ma zastosowanie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl