0114-KDIP3-3.4011.133.2017.1.JK2 - PIT w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków zgromadzonych na kontach rentowych powstałych w oparciu o umowy świadczenia renty dożywotniej ("Annuities").

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-3.4011.133.2017.1.JK2 PIT w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków zgromadzonych na kontach rentowych powstałych w oparciu o umowy świadczenia renty dożywotniej ("Annuities").

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2017 r. (data wpływu 28 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawczynię środków zgromadzonych na kontach rentowych powstałych w oparciu o umowy świadczenia renty dożywotniej ("Annuities") - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawczynię środków zgromadzonych na kontach rentowych powstałych w oparciu o umowy świadczenia renty dożywotniej ("Annuities").

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni otrzymała spadek oraz inne świadczenia w związku ze śmiercią obywatela Stanów Zjednoczonych, który przed śmiercią zamieszkiwał w USA (dalej: "Zmarły"). Osoba ta zmarła w marcu 2016 r. i nie była spokrewniona z Wnioskodawczynią. Cały pozostawiony przez Zmarłego majątek znajduje się w Stanach Zjednoczonych. Wnioskodawczyni na stałe zamieszkuje w Polsce, jest polskim rezydentem podatkowym i nie posiada obywatelstwa amerykańskiego ani Zielonej karty.

Zmarły, oprócz testamentu, pozostawił trzy umowy tzw. "Annuity" zawarte w towarzystwach ubezpieczeniowych: J., A. i G., w których zadysponował zgromadzone środki na wypadek śmierci, wskazując Wnioskodawczynię jako osobę uprawnioną (beneficjenta) do otrzymania zgromadzonych środków finansowych (dalej razem: "Annuities" lub osobne "Annuity"). Wypłaty (tj. wkłady powiększone o ewentualny ich przyrost) z dwóch towarzystw ubezpieczeniowych (tj. J. i A.), po uprzednim potrąceniu podatku u źródła, zostały już przekazane Wnioskodawczyni. Natomiast, nie została jeszcze dokonana wypłata z towarzystwa ubezpieczeniowego G.

Wnioskodawczyni wskazała, że Annuities nie wchodzą do masy spadkowej, przypadają Wnioskodawczyni bez względu na prawa innych spadkobierców do spadku po zmarłym. Wypłaty od J. i A. nastąpiły przed uprawomocnieniem się orzeczenia sądu w sprawie podziału masy spadkowej. Annuities nie zostały także nabyte w konsekwencji zawarcia umowy darowizny. "Annuity" w tłumaczeniu na język polski, oznacza rentę dożywotnią. "Annuity agreement" winno być więc rozumiane jako umowa o świadczenie renty dożywotniej.

Umowa o świadczenie renty dożywotniej (tj. w analizowanym przypadku - umowy Annuities zawarte przez Zmarłego) oznacza, że osoba uprawniona zbiera środki pieniężne na swoim indywidualnym koncie, a towarzystwo ubezpieczeniowe, z którym umowa ta zostaje zawarta zobowiązuje się do wypłaty świadczeń okresowych w chwili przejścia osoby uprawnionej na emeryturę (wkład powiększony o ewentualny jego przyrost). Takie świadczenia okresowe płatne są co miesiąc (lub inny wskazany okres) i opiewają na pewną określoną kwotę pieniężną, wypłacaną do końca życia osoby uprawnionej (dożywotnio). Kwota ta pomniejsza sumę środków zebranych. Osoba uprawniona może również wskazać osobę (osoby) uprawnione (tzw. beneficjentów) do otrzymania środków zgromadzonych na koncie rentowym (tj. wkład powiększony o ewentualny jego przyrost) na wypadek śmierci.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 829 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, z późn. zm., dalej "Kodeks Cywilny") ubezpieczenie osobowe może w szczególności dotyczyć:

1.

przy ubezpieczeniu na życie - śmierci osoby ubezpieczonej lub dożycia przez nią oznaczonego wieku;

2.

przy ubezpieczeniu następstw nieszczęśliwych wypadków - uszkodzenie ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci wskutek nieszczęśliwego wypadku.

Z przedstawionego przepisu wynika, że umowy Annuities są formą ubezpieczeń osobowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawczyni będąc wskazaną przez rezydenta USA jako osoba uprawniona do otrzymania środków zgromadzonych na kontach rentowych powstałych w oparciu o umowy świadczenia renty dożywotniej (Annuities) na podstawie dyspozycji tymi środkami na wypadek śmierci, będzie zobowiązana do zapłaty podatku od spadków i darowizn w Polsce w odniesieniu do wypłat otrzymanych od instytucji J. i A.? (stan faktyczny)

2. Czy Wnioskodawczyni będąc wskazaną przez rezydenta USA jako osoba uprawniona do otrzymania środków zgromadzonych na koncie rentowym powstałych w oparciu o umowę świadczenia renty dożywotniej (Annuity) na podstawie dyspozycji tymi środkami na wypadek śmierci, będzie zobowiązana do zapłaty podatku od spadków i darowizn w Polsce w odniesieniu do wypłaty otrzymanej od instytucji G.? (zdarzenie przyszłe)

3. Czy środki otrzymane przez Wnioskodawczynię, wskazaną przez rezydenta USA jako osoba uprawniona do otrzymania środków zgromadzonych na kontach rentowych powstałych w oparciu o umowy świadczenia renty dożywotniej (Annuities) na podstawie dyspozycji tymi środkami na wypadek śmierci, będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm., dalej "u.p.d.o.f.") w odniesieniu do wypłat otrzymanych od instytucji J. i A.? (stan faktyczny)

4. Czy środki otrzymane przez Wnioskodawczynię, wskazaną przez rezydenta USA jako osoba uprawniona do otrzymania środków zgromadzonych na koncie rentowym powstałym w oparciu o umowę świadczenia renty dożywotniej (Annuity) na podstawie dyspozycji tymi środkami na wypadek śmierci, będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 u.p.d.o.f. w odniesieniu do wypłaty otrzymanej od instytucji G.? (zdarzenie przyszłe)

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie podatku od spadków i darowizn zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni,

Ad. 3)

Środki otrzymane przez Wnioskodawczynię, wskazaną przez rezydenta USA jako osoba uprawniona do otrzymania środków zgromadzonych na kontach rentowych powstałych w oparciu o umowy świadczenia renty dożywotniej na podstawie dyspozycji tymi środkami na wypadek śmierci, będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. w odniesieniu do wypłat otrzymanych od instytucji J. i A.

Ad. 4)

Środki otrzymane przez Wnioskodawczynię, wskazaną przez rezydenta USA jako osoba uprawniona do otrzymania środków zgromadzonych na koncie rentowym powstałym w oparciu o umowę świadczenia renty dożywotniej na podstawie dyspozycji tymi środkami na wypadek śmierci, będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. w odniesieniu do wypłaty otrzymanej z G.

UZASADNIENIE do pytań 3 i 4

Jak wykazano w pytaniu 1, skoro otrzymane przez Wnioskodawczynię środki nie będą podlegały podatkowi od spadków i darowizn, będą zatem polegały przepisom Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm. dalej: u.p.d.o.f.).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.p.d.o.f., osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a u.p.d.o.f., przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W myśl art. 5 ust. 1 umowy z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polską Rzeczypospolitą Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o umknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178, dalej Umowa USA-PL) osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa i tyko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszą Umowie.

W świetle powyższego, dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze Stanów Zjednoczonych z tytułu wypłaty środków zgromadzonych na indywidualnym koncie rentowym prowadzonym przez towarzystwo ubezpieczeniowe na podstawie umowy o świadczenie renty dożywotną podlega opodatkowaniu zarówno w Polsce jak i Stanach Zjednoczonych. Jednakże w celu wyeliminowania podwójnego opodatkowania należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania przewidzianą w art. 20 ust. 1 Umowy USA-PL (metoda zaliczenia).

Stosownie do art. 20 ust. 1 Umowy USA-PL, zgodnie z postanowieniami prawa polskiego i z zachowaniem przewidzianych w nich ograniczeniach (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczenie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków, zapłaconych w Stanach Zjednoczonych.

Jednocześnie jednak stosownie do art. 5 ust. 2 Umowy USA-PL postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez

a.

prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b.

przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższe oznacza, że zgodnie z postanowieniami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki przedmiotowe świadczenia pieniężne mogą podlegać opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Stanach Zjednoczonych.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f., wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem:

a.

odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c

b.

dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 15 i 15a.

W świetle przepisu art. 24 ust. 15 u.p.d.o.f., wyłączającego możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia u.p.d.o.f., dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowe) w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy.

Natomiast zgodnie z art. 24 ust. 15a u.p.d.o.f., dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia na życie lub dożycie, zawartą na podstawie odrębnych przepisów, w którą świadczenie zakładu ubezpieczeń z tytułu dożycia jest:

1.

ustalane na podstawie określonych indeksów lub innych wartości bazowych albo

2.

równe składce ubezpieczeniowej powiększonej o określony w umowie ubezpieczenia wskaźnik - jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a składką wpłaconą do zakładu ubezpieczeń.

Aby zatem stwierdzić, czy otrzymany przez Wnioskodawczynię dochód może podlegać zwolnieniu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. w pierwszą kolejności należy ustalić jaki charakter mają świadczenie pieniężne Annuities.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 829 ust. 1 pkt 1 Kodeksu Cywilnego ubezpieczenie osobowe może w szczególności dotyczyć:

1.

przy ubezpieczeniu na życie - śmierci osoby ubezpieczonej lub dożycia przez nią oznaczonego wieku,

2.

przy ubezpieczeniu następstw nieszczęśliwych wypadków - uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci wskutek nieszczęśliwego wypadku.

Z przedstawionego przepisu wynika, że umowy Annuities są formą ubezpieczenia osobowego.

W tym miejscu należy stwierdzić, że umowa Annuity jest formą ubezpieczenia osobowego, które przewiduje wypłatę ubezpieczonemu renty dożywotniej a uposażonemu w razie śmierci ubezpieczonego, jednorazowego świadczenia w wysokości zgromadzonych środków pieniężnych.

W związku z powyższym, otrzymane przez Wnioskodawczynię środki bez wątpienia mieszczą się w zakresie zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f., o ile nie jest spełniony wyjątek wskazany w art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. b u.p.d.o.f.

Artykuł 21 ust. 1 pkt 4 lit. b w związku z art. 24 ust. 15 i ust. 15a u.p.d.o.f. wyłącza bowiem ze zwolnienia od podatku kwoty otrzymane z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi oraz kwoty otrzymane z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczeń na życie lub dożycie zawartą na podstawie odrębnych przepisów.

W przedmiotowym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, powyższe wyłączenie ze zwolnienia nie będzie mało jednak zastosowania, ponieważ to nie Wnioskodawczyni inwestowała składkę ubezpieczeniową, lecz zmarły, który wskazał Wnioskodawczynię jako osobę uprawnioną do otrzymania sumy ubezpieczeń. Dyspozycja przepisów jasno wskazuje, że ów szczególny sposób ustalenia dochodu do opodatkowania dotyczy osób, które były inwestorami składek na podstawie zawartej przez siebie umowy o inwestowaniu składki, nie może być natomiast mowy w przypadku Wnioskodawczyni, gdyż ona otrzymała i otrzyma jedynie środki na podstawie dyspozycji zmarłego. Skutkuje to tym, że zgromadzone środki nie stanowią dla Wnioskodawczyni dochodu z tytułu inwestowana składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej.

Oznacza to, że przepisy art. 24 ust. 15 i 15a u.p.d.o.f., które wyłączają możliwość zastosowania zwolnień z art. 21 ust. 1 pkt 4 nie dotyczą Wnioskodawczyni.

W świetle powyższego, otrzymane przez Wnioskodawczynię środki zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f.

Powyższe stanowisko potwierdzają organy podatkowe w licznych interpretacjach podatkowych:

* interpretacja indywidualna z dnia 21 maja 2009 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbową w Bydgoszczy, sygn. IBPBII/2/415W-24/09/HS.

* interpretacja indywidualna z dna 8 czerwca 2016 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPB-2-2/4511-324/16/JG.

* interpretacja indywidualna z dnia 21 grudnia 2016 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. 3063-ILPB1-2 4511.281.2016.1.AK.

* interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2015 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbową w Warszawie, sygn. IPPB4/4511-444/15-5/JK,

* interpretacja indywidualna z dna 18 czerwca 2014 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB2/415-313/14/IB,

* interpretacja indywidualna z dnia 22 czerwca 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB2/415-219/10-4/MG.

Reasumując, otrzymane środki na podstawie dyspozycji zmarłego są objęte zakresem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłyego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, że przywołane przez Wnioskodawczynię rozstrzygnięcia organów podatkowych dotyczą konkretnej spraw podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcie w nich zawarte jest wiążące.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe będzie różniło się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl