0114-KDIP3-2.4011.90.2017.1.MG - Obowiązek płatnika w związku z wypłatą wynagrodzenia członkom rady nadzorczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.90.2017.1.MG Obowiązek płatnika w związku z wypłatą wynagrodzenia członkom rady nadzorczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2017 r. (data wpływu 15 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą wynagrodzenia członkom Rady Nadzorczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą wynagrodzenia członkom Rady Nadzorczej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W Spółdzielni Mieszkaniowej działa Rada Nadzorcza, powołana uchwałą Walnego Zgromadzenia. Członkowie Rady Nadzorczej nie mają zawartej ze Spółdzielnią żadnej umowy, nie są Jej pracownikami, a swoją funkcję pełnią na podstawie stosownej uchwały. Spółdzielnia członkom Rady Nadzorczej zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia zobowiązana jest wypłacać wynagrodzenie w formie miesięcznego ryczałtu. Statut określa wysokość wynagrodzenia: dla przewodniczącego 10% aktualnego minimalnego wynagrodzenia, a dla członków 7% aktualnego minimalnego wynagrodzenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółdzielnia od wypłacanego wynagrodzenia członka Rady Nadzorczej, nie będącego pracownikiem Spółdzielni, za udział w posiedzeniach powinna pobierać 18% zryczałtowany podatek dochodowy, określony w art. 30 ust. 1 pkt 5a, czy też 18% zaliczkę według zasad ogólnych, określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, od wypłacanego zarówno przewodniczącemu jak i członkom Rady Nadzorczej, wynagrodzenia w formie miesięcznego ryczałtu w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia, tj. aktualnie 200 zł brutto, jak również 7% minimalnego wynagrodzenia, tj. aktualnie 140 zł brutto należy pobrać 18% zaliczkę według zasad ogólnych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako odrębne źródło przychodów ustawodawca wskazał działalność wykonywaną osobiście.

W myśl art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł - w wysokości 18% przychodu (art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Dodatkowo, dochodów (przychodów) tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27, co wynika z treści art. 30 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10 (art. 41 ust. 4 ww. ustawy).

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może mieć zastosowanie do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 lub pkt 5-9 cytowanej ustawy po spełnieniu łącznie poniższych przesłanek:

1.

kwota należności określona w umowie nie przekracza kwoty 200 zł oraz

2.

umowa jest zawarta z osobą niebędącą pracownikiem płatnika.

Zatem, zryczałtowany podatek dochodowy należy pobrać od przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9 ustawy, co do których kwota należności jest określona. Dla opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym istotne znaczenie ma kwota wynikająca z umowy. Przy czym przez określenie "umowa", o którym mowa w przepisie art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rozumieć należy nie tylko umowę zlecenia, umowy o dzieło, ale również dany tytuł prawny, czyli także akt powołania, uchwałę bądź inny dokument o podobnym charakterze. Nie jest natomiast istotne, czy takich przychodów w miesiącu, czy też w roku od tego samego płatnika jest więcej, czy nie. Decydująca jest tylko i wyłącznie kwota wynikająca z pojedynczej umowy (tzn. pojedynczego tytułu prawnego).

W sytuacji natomiast, gdy umowa zawarta z osobą niebędącą pracownikiem płatnika określa kwotę należności za wykonywane czynności (usługi) w wysokości przekraczającej 200 zł, albo gdy umowa zawarta z osobą niebędącą pracownikiem płatnika wprost nie określa kwoty należności za wykonywane czynności (usługi) (nawet wówczas, gdy wartość wypłaty nie przekroczy 200 zł) - nie zostaje spełniona jedna z przesłanek wskazanych w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wyklucza możliwość opodatkowania wynagrodzenia zryczałtowanym podatkiem dochodowym. W konsekwencji, od należności wynikających z tego rodzaju umowy (bez względu na jej wysokość) płatnik zobowiązany jest pobrać zaliczkę na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 41 ust. 1 ustawy.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Rada Nadzorcza, działająca u Wnioskodawcy powołana została uchwałą Walnego Zgromadzenia. Członkowie Rady Nadzorczej nie mają zawartej z Wnioskodawcą żadnej umowy, nie są pracownikami Wnioskodawcy, a swoją funkcję pełnią na podstawie stosownej uchwały. Zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia, członkom Rady Nadzorczej Wnioskodawca zobowiązany jest wypłacać wynagrodzenie w formie miesięcznego ryczałtu, tj. dla przewodniczącego 10% aktualnego minimalnego wynagrodzenia, natomiast dla członków 7% aktualnego minimalnego wynagrodzenia.

Wobec tego z uwagi na to, że w stosownej uchwale nie określono wprost kwoty wynagrodzenia członków Rady Nadzorczej, określając kwotę wynagrodzenia w formie miesięcznego ryczałtu, tj. 10% i 7% aktualnego minimalnego wynagrodzenia, Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru od wypłacanego członkom Rady Nadzorczej wynagrodzenia zaliczek na podatek, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl