0114-KDIP3-2.4011.51.2017.2.MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.51.2017.2.MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2017 r. (data wpływu 11 kwietnia 2017 r.) uzupełnionym pismem (data wpływu 31 maja 2017 r.) na wezwanie znak 0114-KDIP3-2.4011.51.2017.1.MK z dnia 11 maja 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, którą Wnioskodawca zamierza utworzyć na terytorium Estonii, będzie stanowiła dla Wnioskodawcy zagraniczną spółkę kontrolowaną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, którą Wnioskodawca zamierza utworzyć na terytorium Estonii, będzie stanowiła dla Wnioskodawcy zagraniczną spółkę kontrolowaną.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będący polskim rezydentem podatkowym zamierza założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością prawa estońskiego. Zgodnie z przepisami obowiązującymi na terytorium Republiki Estońskiej spółka estońska jest osobą prawną oraz posiada status rezydenta podatkowego na terytorium Republiki Estońskiej.

Wnioskodawca może posiadać 100% udziałów w spółce estońskiej (dalej: "Spółka Estońska Wnioskodawcy"), istnieje również możliwość, że poza Wnioskodawcą, udziałowcami Spółki Estońskiej Wnioskodawcy będą również inne osoby fizyczne albo osoby prawne. W każdym przypadku Wnioskodawca będzie jednak posiadał ponad 25% udziałów w Spółce Estońskiej Wnioskodawcy przez okres dłuższy niż 30 dni. Wnioskodawca może również pełnić funkcję członka organu zarządzającego Spółki Estońskiej Wnioskodawcy, ustanowionego zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w Republice Estońskiej. Spółka Estońska Wnioskodawcy będzie więc spełniała warunek przewidziany w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a Ustawa PIT. Spółka Estońska Wnioskodawcy będzie prowadziła działalność gospodarczą w zakresie obrotu na regulowanych rynkach finansowych akcjami i udziałami, obrotu walutami, nabywania i sprzedawania jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych m.in. typu REIT, ETF, nabywania i sprzedawania innych instrumentów finansowych oraz instrumentów pochodnych, a także, okazjonalnie, udzielania pożyczek. Spółka Estońska Wnioskodawcy będzie wiec spełniała warunek przewidziany w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. b Ustawa PIT. Spółka Estońska Wnioskodawcy nie będzie pełniła funkcji spółki holdingowej w stosunku do akcji będących przedmiotem jej obrotu, w szczególności w stosunku do spółek prawa polskiego.

Wnioskodawca przewiduje, że przychody Spółki Estońskiej Wnioskodawcy osiągane w roku podatkowym przekroczą kwotę 250 000 EUR.

Ponieważ złożony wniosek zawierał braki formalne, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 11 maja 2017 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.51.2017.1.MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

Czy Spółka z ograniczona odpowiedzialnością, którą Wnioskodawca zamierza utworzyć na terytorium Estonii będzie spełniała warunki, o których mowa w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj.:

c. co najmniej jeden rodzaj przychodów, o których mowa w lit. b, uzyskiwanych przez tę spółkę, podlega w państwie jej siedziby lub zarządu opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego obowiązującej w tym państwie niższej o co najmniej 25% od stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, lub zwolnieniu lub wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w tym państwie, chyba że przychody te podlegają zwolnieniu od opodatkowania w państwie siedziby lub zarządu spółki je otrzymującej na podstawie przepisów dyrektywy Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Dz.Urz.UE.L 345 z 29.12.2011, str. 8, z późn. zm.).

Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie (data nadania 25 maja 2017 r.). W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

Spółka Estońska Wnioskodawcy będzie podległa opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na mocy ustawy o podatku dochodowym w Estonii - ustawa Tulumaksuseadus z dnia 15 grudnia 1999 r. Zgodnie z § 4 (1) Ustawy o podatku dochodowym, na terytorium Republiki Estońskiej stawka podatku dochodowego dla spółek kapitałowych wynosi obecnie 20%. Na podstawie § 50 (1) Ustawy o podatku dochodowym w Estonii, dochód Spółki Estońskiej Wnioskodawcy będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w momencie jego dystrybucji do udziałowców spółki estońskiej, a nie w momencie jego powstania (jak przewiduje np. polska Ustawa CIT). Za dystrybucję dochodu w rozumieniu prawa estońskiego uznaje się nie tylko wypłatę dywidendy, ale również umorzenie udziałów oraz wniesionych wkładów do spółki. Okresem rozliczeniowym jest rok podatkowy w przypadku osób fizycznych, oraz miesiąc w przypadku osób prawnych - § 3 (1) i (2) Ustawy o podatku dochodowym w Estonii. Spółka Estońska Wnioskodawcy będzie prowadziła działalność gospodarczą w zakresie obrotu na regulowanych rynkach finansowych akcjami i udziałami, obrotu walutami, nabywania i sprzedawania jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych m.in. typu REIT, ETF, nabywania i sprzedawania innych instrumentów finansowych oraz instrumentów pochodnych, a także, okazjonalnie, udzielania pożyczek. Każdy dochód Spółki Estońskiej Wnioskodawcy, czyli co do zasady różnica pomiędzy osiągniętymi przez Spółkę estońską wszystkimi przychodami a poniesionymi przez tą spółkę kosztami, związanymi z prowadzoną działalnością gospodarczą, podlega opodatkowaniu według stawki 20% (stawka nominalna) w momencie jego dystrybucji do wspólników.

Ponadto Wnioskodawca nadmienił, że Wnioskodawcy brak jest wiedzy, które: a/ z wymienionych wyżej informacji dotyczących sposobu opodatkowania działalności gospodarczej w Estonii są przedstawieniem zdarzenia przyszłego, a które już oceną prawną zdarzenia przyszłego, b/ w jakim zakresie fakt podania tych informacji w jednej lub drugiej części wniosku wg wzoru ustalonego w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów wpływa na odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku skoro informacje te są w opisie i mogą podlegać właściwej kwalifikacji prawnej Organu Podatkowego - w szczególności biorąc pod uwagę art. 121 § I Ordynacji podatkowej stanowiący, iż organ podatkowy rozpatrujący sprawę podatkową ma obowiązek działać w sposób wzbudzający zaufanie podatnika.

Niemniej mimo braku wiedzy Wnioskodawcy w ww. kwestiach. Wnioskodawca wskazał, że uzupełnił wniosek wg wskazania Organu.

Wnioskodawca uważa, że kolejna kwestia zawarta w Wezwaniu Organu z dnia 11 maja 2017 r., czy w odniesieniu do Spółki Estońskiej Wnioskodawcy zostanie spełniony warunek określony w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c Ustawy PIT, (t.j. opodatkowanie co najmniej jednego rodzaju przychodu o których mowa w art. 30 ust. 3 pkt 3 lit. b Ustawa PIT osiąganego przez spółkę zagraniczną stawką niższą o co najmniej 25% od stawki określonej w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albo zwolnienie lub wyłączenie z opodatkowania podatkiem dochodowym co najmniej jednego rodzaju przychodu osiąganego przez tą spółkę w państwie jej siedziby,) nie może stanowić element opisu zdarzenia przyszłego bowiem jest przedmiotem wniosku, jego istotą. Wnioskodawca wskazuje również, że gdyby w opisie zdarzenia przyszłego zostało wskazane, czy w odniesieniu do Spółki Estońskiej Wnioskodawcy zostanie spełniony warunek określony w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c Ustawy PIT, wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w przedstawionym zdarzeniu przyszłym byłby bezpodstawny.

Według stanowiska Wnioskodawcy we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 23. marca 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że w jego opinii, w odniesieniu do przychodów osiąganych przez Spółkę Estońską Wnioskodawcy nie zostanie spełniona przesłanka określona w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c Ustawy PIT, tj. przychody Spółki Estońskiej Wnioskodawcy nie będą podlegały opodatkowaniu według stawki niższej o co najmniej 25% od stawki określonej w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji, Spółka Estońska Wnioskodawcy nie będzie stanowiła zagranicznej spółki kontrolowanej w rozumieniu art. 30f ust. 3 pkt 3 Ustawy PIT. Wnioskodawca przedstawił uzasadnienie swojego stanowiska w tej kwestii, z którego, w opinii Wnioskodawcy, wyraźnie wynika, że przyjęty w Republice Estonii sposób opodatkowania przychodów Spółki estońskiej wyklucza uznanie, że przychody, które będzie osiągać Spółka Estońska Wnioskodawcy będą opodatkowane według stawki niższej o co najmniej 25% od stawki określonej w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych albo zwolnione lub wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do Spółki Estońskiej Wnioskodawcy zostanie spełniony warunek określony w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c Ustawy PIT, tj. opodatkowanie co najmniej jednego rodzaju przychodu, o których mowa w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. b Ustawa PIT osiąganego przez spółkę zagraniczną stawką niższą o co najmniej 25% od stawki określonej w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albo zwolnienie lub wyłączenie z opodatkowania podatkiem dochodowym co najmniej jednego rodzaju przychodu osiąganego przez tą spółkę w państwie jej siedziby, i w konsekwencji, czy Spółka estońska będzie stanowiła dla Wnioskodawcy zagraniczną spółkę kontrolowaną w rozumieniu art. 30f ust. 3 pkt 3 Ustawy PIT, ze wszystkimi dalszymi konsekwencjami prawnymi wynikającymi z Ustawy PIT, w szczególności obowiązku zapłaty podatku dochodowego z art. 30f Ustawy PIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do Spółki Estońskiej Wnioskodawcy nie zostanie spełniony warunek określony w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c Ustawy PIT, tj. opodatkowanie co najmniej jednego rodzaju przychodu, o których mowa w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. b Ustawa PIT osiąganego przez spółkę zagraniczną stawką niższą o co najmniej 25% od stawki określonej w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albo zwolnienie lub wyłączenie z opodatkowania podatkiem dochodowym co najmniej jednego rodzaju przychodu osiąganego przez tą spółkę w państwie jej siedziby, bowiem wszystkie przychody osiągane przez Spółkę Estońską Wnioskodawcy, w tym te o których mowa w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. b Ustawa PIT będą podlegały opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego w wysokości 20%, na mocy estońskiej ustawy Tulumaksuseadus z dnia 15 grudnia 1999 r. dalej: "Ustawa o Podatku Dochodowym w Estonii"). W konsekwencji, Spółka Estońska Wnioskodawcy nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy zagranicznej spółki kontrolowanej w rozumieniu Ustawy PIT.

Jak wskazuje art. 30f ust. 2 Ustawy PIT, zagraniczną spółką jest m.in. osoba prawna nieposiadająca siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, w której podatnik posiada udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych lub stanowiących albo prawo do uczestnictwa w zysku.

Tym samym, w odniesieniu do Wnioskodawcy Spółka Estońska Wnioskodawcy spełnia przesłanki do uznania za zagraniczną spółkę w rozumieniu Ustawy PIT.

W dalszej kolejności należy ustalić, czy Spółka Estońska Wnioskodawcy będzie spełniała przesłanki do uznania za zagraniczną spółkę kontrolowaną.

W odniesieniu do Spółki Estońskiej Wnioskodawcy, przesłanki uznania jej za zagraniczną spółkę kontrolowaną zostały określone m.in. w art. 30f ust. 3 pkt 3 Ustawy PIT. Zgodnie z tym przepisem, zagraniczną spółką kontrolowaną jest spółka zagraniczna, w której:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, posiada nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25% udziałów w kapitale lub 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach,

b.

co najmniej 50% przychodów osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 7, pochodzi z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, przychodów ze zbycia udziałów (akcji), wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także przychodów z praw autorskich, praw własności przemysłowej - w tym z tytułu zbycia tych praw, a także zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

c.

co najmniej jeden rodzaj przychodów, o których mowa w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. b Ustawy PIT, uzyskiwanych przez tę spółkę, podlega w państwie jej siedziby lub zarządu opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego obowiązującej w tym państwie niższej o co najmniej 25% od stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, lub zwolnieniu lub wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w tym państwie, chyba że przychody te podlegają zwolnieniu od opodatkowania w państwie siedziby lub zarządu spółki je otrzymującej na podstawie przepisów dyrektywy Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Dz.Urz.UE.L 345 z 29.12.2011, str. 8, z późn. zm.).

Należy wskazać, że zgodnie z przepisami Ustawy PIT, spółka zagraniczna musi spełniać łącznie wszystkie trzy wymienione powyżej warunki, żeby uznać ją za zagraniczną spółkę kontrolowaną.

Jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie posiadał co najmniej 25% udziałów w Spółce estońskiej - spełniony więc będzie warunek a) powyżej.

Przychody, które będzie osiągała Spółka Estońska Wnioskodawcy, będą stanowiły przychody z tytułu sprzedaży akcji i udziałów, obrotu walutami oraz instrumentami finansowymi i instrumentami pochodnymi, a także odsetki tj. te które zostały wymienione w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. b Ustawy PIT (dalej: "Przychody Pasywne") - spełniony wiec będzie warunek b) powyżej.

Kolejną przesłanką do uznania spółki zagranicznej za zagraniczną spółkę kontrolowaną jest opodatkowanie co najmniej jednego rodzaju Przychodu Pasywnego osiąganego przez Spółkę zagraniczną w państwie siedziby lub zarządu tej spółki stawką niższą o co najmniej 25% od stawki określonej w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (czyli aktualnie według stawki niższej niż 14,25%), albo zwolnienie lub wyłączenie z opodatkowania podatkiem dochodowym w tym państwie. Przesłankę ta uznaje się za spełnioną, jeżeli spółka zagraniczna osiąga co najmniej jeden rodzaj Przychodu Pasywnego, który w tej spółce jest opodatkowany stawką niższą od stawki podatku dochodowego od osób prawnych obowiązującej w Polsce albo wyłączonego lub zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym. W związku z powyższym, ocena czy Spółka Estońska Wnioskodawcy spełnia wymienioną powyżej przesłankę wymaga zastosowania przepisów podatkowych obowiązujących na terytorium Republiki Estońskiej do Spółki Estońskiej Wnioskodawcy i zweryfikowania elementów warunku przewidzianego art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c Ustawy PIT.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi na terytorium Republiki Estońskiej, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prawa estońskiego jest osobą prawną oraz posiada status rezydenta podatkowego. Spółka estońska podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na mocy Ustawy o Podatku Dochodowym w Estonii.

§ 2 (3) Ustawy o Podatku Dochodowym w Estonii stanowi, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają osoby prawne, które mają status rezydentów podatkowych w Republice Estońskiej. Zgodnie natomiast z § 6 (2) Ustawy o podatku dochodowym, rezydentem podatkowym jest osoba prawna utworzona zgodnie z przepisami prawa estońskiego.

Zgodnie z § 4 (1) Ustawy o Podatku Dochodowym w Estonii, na terytorium Republiki Estońskiej stawka podatku dochodowego dla spółek kapitałowych wynosi obecnie 20%. Należy wskazać, że stawka 20% jest tzw. stawką nominalną. W celu ustalenia należnego podatku dochodowego dla Spółki Estońskiej Wnioskodawcy zgodnie z § 4 (1) Ustawy o Podatku Dochodowym w Estonii, należy w pierwszej kolejności podzielić dochód przez współczynnik 0,80 a następnie pomnożyć przez stawkę 20%, co oznacza, że rzeczywisty poziom opodatkowania dochodu Spółki estońskiej wynosi 25% (tzw. stawka realna podatku).

Jak wskazuje natomiast § 50 (1) Ustawy o Podatku Dochodowym w Estonii, dochód spółki estońskiej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych nie w momencie jego powstania (jak przewiduje np. Ustawa CIT), ale w momencie jego dystrybucji do udziałowców spółki estońskiej. Za dystrybucję dochodu w rozumieniu prawa estońskiego uznaje się nie tylko wypłatę dywidendy, ale również umorzenie udziałów oraz wniesionych wkładów do spółki.

Należy wskazać, że podatek nałożony na spółkę estońską przez Ustawę o Podatku Dochodowym w Estonii ma charakter podatku dochodowego, o którym mowa w przepisach Ustawy PIT dotyczących zagranicznej spółki kontrolowanej, a różni się od niej m.in. odmiennym niż w Ustawie CIT, ustaleniem momentu powstania obowiązku zapłaty tego podatku. W szczególności, opodatkowaniu na podstawie Ustawy o Podatku Dochodowym w Estonii podlega zarówno dochód osób fizycznych, jak i osób prawnych. W przypadku osób fizycznych, źródła przychodu zostały określone w sposób analogiczny do przepisów Ustawy PIT, natomiast w przypadku osób prawnych przychody i koszty ustala się na podstawie obowiązujących na terytorium Republiki Estonii przepisów rachunkowości, różnica pomiędzy nimi stanowi dochód osoby prawnej, który podlega opodatkowaniu, z tym,że podatek staje się wymagalny z chwilą jego dystrybucji do udziałowców. Okresem rozliczeniowym jest rok podatkowy w przypadku osób fizycznych, oraz miesiąc w przypadku osób prawnych (na co wskazuje § 3 (1) i (2) Ustawy o Podatku Dochodowym w Estonii). Co więcej, przepisy Ustawy o Podatku Dochodowym w Estonii należy stosować z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Republikę Estonii, w tym Umowy z 9 maja 1994 r. zawartej między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Estońską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów Ustawy o Podatku Dochodowym w Estonii, każdy dochód Spółki Estońskiej Wnioskodawcy, czyli co do zasady różnica pomiędzy osiągniętymi przez Spółkę estońską wszystkimi przychodami a poniesionymi przez tą spółkę kosztami, związanymi z prowadzoną działalnością gospodarczą, podlega opodatkowaniu według stawki 20% (stawka nominalna) w momencie jego dystrybucji do wspólników.

Tym samym, w opinii Wnioskodawcy, Spółka Estońska Wnioskodawcy nie spełnia warunku określonego w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c Ustawy PIT, bowiem: każdy rodzaj przychodów, o których mowa w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. b Ustawy PIT osiągane przez nią jest opodatkowany według stawki podatku dochodowego obowiązującego w Estonii - 20% - a więc w wysokości nie niższej niż 25% stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, nie jest też zwolniony ani wyłączony z opodatkowania podatkiem dochodowym w Estonii.

Należy wskazać, że elementy warunku określonego w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c Ustawy PIT odnosi się bezpośrednio do stawki nominalnej podatku dochodowego, jaką opodatkowane są przychody osiągane przez spółkę zagraniczną. Przepis ten nie warunkuje jego stosowania od rzeczywistego poziomu opodatkowania ani momentu, w którym następuje opodatkowanie przychodów podatkiem dochodowym w państwie siedziby spółki zagranicznej. Powyższe stanowisko potwierdza treść uzasadnienia do projektu ustawy z dnia 13 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, na podstawie którego wprowadzono przepisy o zagranicznej spółce kontrolowanej: "Kolejnym warunkiem, przyjętym w systemach odnoszących się do opodatkowania typu CFC jest zlokalizowanie spółki CFC w państwie stosującym niższy niż krajowy poziom opodatkowania podatkiem dochodowym. W projekcie ustawy przyjęto, iż istotnie niższe opodatkowanie występuje, gdy ustawowa stawka podatku dochodowego (stawka nominalna) jest niższa o co najmniej 25% od stawki krajowej lub w sytuacji, gdy osiągane zagraniczne przychody są w państwie źródła zwolnione albo wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym. "

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Spółka Estońska Wnioskodawcy będzie osiągała przychody ze źródeł Przychody Pasywne oraz ponosiła koszty związane m.in. z nabywaniem usług brokerskich, a także akcji i udziałów oraz instrumentów finansowych i instrumentów pochodnych. Będzie na bieżąco prowadziła księgowość, w tym podatkową, niezbędną do wyliczenia należnego podatku dochodowego, który stanie się wymagalny w momencie wyznaczonym zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi obowiązującymi w Republice Estonii. Spółka Estońska Wnioskodawcy będzie zobowiązana zapłacić podatek dochodowy od osiągniętego dochodu według stawki 20%. Tym samym, należy uznać, że w świetle art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c Ustawy PIT, przychody osiągnięte przez Spółkę Estońską Wnioskodawcy należy uznać za przychody opodatkowane stawką nominalną 20%.

Ponadto, nie jest możliwe przyjęcie, że przychody Spółki Estońskiej będą podlegały w Republice Estońskiej zwolnieniu albo wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym. Opodatkowaniu w Spółce Estońskiej Wnioskodawcy będzie podlegała różnica pomiędzy osiągniętymi przez Spółkę estońską przychodami a poniesionymi kosztami, czyli wypracowany przez Spółkę zysk jedynie moment powstania obowiązku zapłaty podatku u osób prawnych przyjęty w Ustawie o Podatku Dochodowym w Estonii jest inny niż ten ustalony w Ustawie CIT.

Powyższy wniosek o braku zwolnienia albo wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym Spółki Estońskiej Wnioskodawcy potwierdzają dodatkowo w sposób szczególny przepisy Ustawy o Podatku Dochodowym w Estonii odnoszące się do:

a. opodatkowania zysku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prawa estońskiego osiągniętego z tytułu otrzymania przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych dywidendy ze spółki, w której spółka estońska posiada co najmniej 10% udziałów, przez okres co najmniej 2 lat. Należy wskazać, że powyższe przepisy stanowią implementację do Ustawy o podatku dochodowym w Estonii przepisów Dyrektywy Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (tzw. Dyrektywa Parent-Subsidiary). Do Ustawy CIT przepisy tej Dyrektywy zostały implementowane w treści artykułu 20 ust. 3 tej Ustawy.

W związku ze regulacjami dotyczącymi opodatkowania osób prawnych w Republice Estonii, spółka dystrybuująca zysk do wspólników nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od tej części zysku, która proporcjonalnie przypada na otrzymaną dywidendę. Wobec powyższego, należy zauważyć, że na gruncie Ustawy o Podatku Dochodowym w Estonii istnieje konstrukcja, która umożliwia zwolnienie (wyłączenie z opodatkowania) zysku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prawa estońskiego pochodzącego z otrzymanych przez Spółkę dywidend, co w praktyce przekłada się na faktyczne zwolnienie z opodatkowania dywidendy otrzymanej przez spółkę ze spółki zależnej (podobnie jak w przypadku zasad opodatkowania dywidendy wypłaconej ze spółki zależnej do spółki dominującej przewidzianych w Ustawie CIT). Jeżeli zatem intencją ustawodawcy byłoby zwolnienie albo wyłączenie z opodatkowania podatkiem dochodowym innego niż dywidenda ze spółki zależnej rodzaju przychodu osiąganego przez osobę prawną, racjonalne jest założenie, że ustawodawca zastosowałby konstrukcję wyłączenia lub zwolnienia z opodatkowania tego rodzaju przychodu analogiczną do tej mającej zastosowanie do dywidendy.

Spółka Estońska Wnioskodawcy nie będzie prowadziła działalności polegającej na otrzymaniu dywidend ze spółek, w których będzie posiadała co najmniej 10% udziałów, przez okres co najmniej 2 lat.

b. Opodatkowania podatkiem dochodowym wydatków poniesionych przez spółkę estońską, ale nie zwianych z prowadzeniem przez nią działalnością gospodarczą - § 49 Ustawy o Podatku Dochodowym w Estonii. Zgodnie z tą ustawą opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega nie tylko dochody osoby prawnej, ale również poniesione przez nią wydatki, które nie są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą albo są niewspółmierne do osiąganych przez nią przychodów. W konsekwencji, osoba prawna będąca rezydentem podatkowym na terytorium Republiki Estońskiej, która poniosła wydatki niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą, jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od kwoty równej poniesionym wydatkom. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym u osoby prawnej będącej rezydentem podatkowym oraz podlegającej regulacjom Ustawy o Podatku Dochodowym w Estonii powinny podlegać wszystkie osiągane przez nią przychody, pomniejszone o wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jeżeli natomiast wskazana osoba prawna ponosi wydatki niezwiązane z jej działalnością gospodarczą, wydatki te będą opodatkowane podatkiem dochodowym niezależnie od momentu wypłaty zysku.

Powyższe regulacje Ustawy o Podatku Dochodowym w Estonii wyraźnie wskazują, że przychody osiągane przez Spółkę estońską ze źródeł wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego będą podlegały opodatkowaniu stawką nominalną 20%, tj. wyższą niż w Polsce. Nie jest możliwe też przyjęcie, że przychody te będą podlegały zwolnieniu albo wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym. Skutkiem wprowadzenia takiej konstrukcji podatku dochodowego jest bowiem jedynie wskazanie innego momentu opodatkowania dochodu osoby prawnej niż np. w Ustawie CIT, a nie wyłączenie albo zwolnienie z opodatkowania osiąganych przez nią przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższe, uwzględniając, iż zgodnie z art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c Ustawy PIT brak jest jako kryterium uznania za zagraniczna spółkę kontrowaną przesłanki momentu opodatkowania podatkiem dochodowym, a występuje jedynie kryterium wysokości stawki podatku w opinii Wnioskodawcy w odniesieniu do Spółki Estońskiej Wnioskodawcy nie zostanie spełniona przesłanka określona w art. ust. 3 pkt 3 lit. c Ustawy PIT, tj. opodatkowania co najmniej jednego rodzaju przychodów osiąganych przez Spółkę estońską stawką niższą o co najmniej 25% niż stawka określona w Ustawie CIT, albo zwolnienia lub wyłączenia z opodatkowania przychodów osiąganych przez tą spółkę. W konsekwencji, Spółka estońska nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy zagranicznej spółki kontrolowanej w rozumieniu art. ust. 3 pkt 3 lit. c Ustawy PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl