0114-KDIP3-2.4011.423.2019.2.AK - Zwolnienie z PIT stypendium wypłaconego przez fundację.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 września 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.423.2019.2.AK Zwolnienie z PIT stypendium wypłaconego przez fundację.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2019 r. (data wpływu 18 lipca 2019 r.) uzupełnione pismem z dnia 11 września 2019 r. (data nadania 11 września 2019 r., data wpływu 17 września 2019 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 5 września 2019 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.423.2019.1.MS2 (data nadania 5 września 2019 r., data doręczenia 6 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty stypendium - jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty stypendium.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 5 września 2019 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.423. 2019.1.MS2 (data nadania 5 września 2019 r., data doręczenia 6 września 2019 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez uzupełnienie wniosku o podpis osób upoważnionych do reprezentacji Wnioskodawcy pod oświadczeniem o treści wskazanej w części J druku ORD-IN wraz z dokumentem (oryginałem lub prawidłowo poświadczoną kopią), z którego to prawo wynika oraz doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

Pismem z dnia 11 września 2019 r. (data nadania 11 września 2019 r., data wpływu 17 września 2019 r.) Wnioskodawca uzupełnił powyższe w terminie.

We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja została powołana w celu prowadzenia działalności społecznie użytecznej w sferze zadań publicznych. Fundacja stanowi organizację pożytku publicznego, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i posiada osobowość prawną. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie nieodpłatną działalność statutową. Zgodnie z KRS Fundacji przedmiotem jej nieodpłatnej działalności statutowej są m.in. usługi w zakresie edukacji czy doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Zasady działania Fundacji zostały uregulowane w jej statucie uchwalonym przez Radę Fundacji. Wśród szeregu zadań podejmowanych przez Fundację znajdują się m.in. zadania w zakresie: działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości czy nauki, edukacji, oświaty i wychowania. Fundacja realizuje swoje cele poprzez m.in. udzielanie wsparcia finansowego na realizację działań istotnych ze względu na cele Fundacji oraz pozafinansowego (w szczególności rzeczowe, organizacyjne, techniczne i inne) na wspieranie działań zgodnych z celami Fundacji czy udzielanie stypendiów i ustanawianie nagród.

Jednym z działań prowadzonym przez Fundację są Programy Stypendialne. Istota jednego z Programów Stypendialnych sprowadza się do przyznawania i wypłaty przez Fundację Stypendiów na rzecz wyróżniających się polskich studentów kształcących się na najlepszych zagranicznych uczelniach w zamian za zobowiązanie się przez nich do przepracowania po zakończeniu studiów określonego czasu w jednej ze spółek z udziałem Skarbu Państwa lub w administracji publicznej. Zasady przyznawania i wypłacania Stypendiów reguluje każdorazowo stosowny regulamin określa m.in.: podstawowe informacje o Programie, tryb i zasady przyznawania Stypendiów, zasady wyboru Stypendystów, zobowiązania Stypendysty i Fundacji, zasady wypłaty Stypendiów oraz wysokość Stypendium. Regulamin Stypendialny zostanie zatwierdzony przez organy statutowe, tj. przez Zarząd Fundacji, co jest zgodne ze statutem. Regulamin stypendialny udostępniany będzie do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, na stronie internetowej organizacji. Wysokość stypendium będzie przekraczała kwotę 3.800 zł w roku podatkowym. Dla części stypendystów wysokość stypendium będzie przekraczała również koszty diet przysługujących z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.

W preambule do Regulaminu będzie wskazane, że: "Fundacje powołane przez spółki z udziałem Skarbu Państwa, realizujące społeczną misję swoich Fundatorów, poprzez m.in.: działania o charakterze edukacyjnym, przyczyniają się do wsparcia zrównoważonego rozwoju gospodarczego Polski". Dlatego też Fundacja powołała Program Stypendialny skierowany do studentów, którzy kształcą się na najlepszych zagranicznych uczelniach wyższych i łączą swoją zawodową przyszłość z polskim sektorem publicznym. Celem Programu jest wsparcie wybitnych polskich studentów, którzy swoją wiedzą i umiejętnościami wzmocnią polskie przedsiębiorstwa. W myśl Regulaminu, który będzie wprowadzony o Stypendium będą mogli się ubiegać kandydaci, którzy spełnią łącznie następujące warunki:

a.

posiadają obywatelstwo polskie;

b.

zakwalifikowali się na studia II lub III stopnia o określonych kierunkach, prowadzonych na jednej z zagranicznych uczelni i planują je podjąć;

c.

nie są wspierani finansowo przez inną instytucję, fundację, stowarzyszenie lub inny podmiot lub organizację pozarządową w zakresie zbieżnym z Programem;

d.

deklarują chęć powrotu do Polski i zgadzają się na ten powrót, nie później niż dwa lata po ukończeniu studiów. W sytuacji, gdy po ukończeniu studiów Stypendysta podejmie pracę lub staż w zagranicznych instytucjach administracji publicznej lub organizacji międzynarodowej i udokumentuje ten fakt przed Fundacją, okres ten może zostać wydłużony do czterech lat;

e.

podejmą pracę w jednej ze spółek z udziałem Skarbu Państwa lub w administracji publicznej, na stanowisku co najmniej specjalisty lub eksperta, w terminie wskazanym w umowie stypendialnej, za co otrzymają od tej spółki lub urzędu indywidualnie ustalone wynagrodzenie;

Dodatkowo Stypendyści w okresie pobierania Stypendium będą posiadać status polskich rezydentów podatkowych.

Podsumowanie: Przychód z tytułu Stypendiów stanowi przychód z innych źródeł, opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych według skali podatkowej (18%, 32%). W związku z wypłatą Stypendiów na Fundacji ciążą obowiązki płatnika.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym mogą znaleźć zastosowanie dwa zwolnienia ustanowione w art. 21 ust. 1 ustawy o PIT, a mianowicie te określone w pkt 23a lit. a oraz w pkt 40b? Czy ww. zwolnienia mogą być stosowane jednocześnie?

Zdaniem Wnioskodawcy, co do zasady, w odniesieniu do wypłacanych Stypendiów Fundacja powinna pełnić funkcję płatnika. Niniejsze oznacza przede wszystkim obowiązki w zakresie: obliczenia, poboru i wpłaty comiesięcznych zaliczek na podatek na rachunek właściwego urzędu skarbowego, sporządzenia stosownej informacji o wysokości osiągniętego przez Stypendystę przychodu (informacja PIT-11), a także uwzględniania pobranych zaliczek w rocznej deklaracji o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (formularz PIT-4R). Wysokość należnego podatku ustala się, stosując tzw. skalę podatkową, określoną w art. 27 ust. 1 ustawy PIT, tj. od ustalonego dochodu pobiera się podatek w wysokości 18% (do podstawy obliczenia podatku nieprzekraczającej 85.528 zł) oraz 32% (od nadwyżki ponad 85.528 zł). W art. 20 ust. 1 ustawy PIT, wskazano, że za przychody z innych źródeł uważa się w m.in. stypendia.

Pojęcie stypendium nie zostało zdefiniowane w ustawie PIT. W konsekwencji, wydaje się, że należy je rozumieć zgodnie z językowym rozumieniem tego słowa. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego przez stypendia rozumie się: "pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych".

W opinii Wnioskodawcy, Stypendia przyznawane w ramach Projektu na pokrycie czesnego za studia na zagranicznej uczelni spełniają ww. definicję. W konsekwencji, powinny być kwalifikowane do źródła przychodów z innych źródeł.

Zdaniem Wnioskodawcy, przeznaczenie dochodów Fundacji na ww. Stypendia daje podstawy, aby twierdzić, że Fundacja przeznacza swoje środki na działalność statutową w zakresie nauki, edukacji, oświaty czy wsparcia rozwoju gospodarczego, a w konsekwencji jest uprawniona do zastosowania zwolnienia z opodatkowania względem dochodów wydatkowanych na Stypendia.

W opinii Wnioskodawcy, w niniejszych okolicznościach do Stypendiów zastosowanie mogą znaleźć dwa zwolnienia z opodatkowania ustanowione w art. 21 ust. 1 ustawy PIT, a mianowicie te określone w pkt 23a lit. a oraz w pkt 40b.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe - w części dotyczącej zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy oraz nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

W myśl generalnej zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, późn. zm.) o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłem przychodu są inne źródła, do których w myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy zalicza się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stosownie do art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane uczelnie, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty badawcze, międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.

Płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a. (art. 38 ust. 1 ustawy).

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R) (art. 38 ust. 1a ustawy).

Na podstawie art. 39 ust. 1 tej ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11) (...).

W związku z powyższym, przychód uzyskany z tytułu stypendium stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 tej ustawy. Przy czym, nie wszystkie ww. dochody podlegają jednak opodatkowaniu, niektóre z nich ustawodawca zwolnił od podatku, wymieniając w zamkniętym katalogu zwolnień przedmiotowych, określonych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Wysokość stanowiącą równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Podkreślić należy, że zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa - zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto, przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "stypendium". W związku z tym, dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. "Stypendium" oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.

Należy również wskazać na definicję zawartą w:

1. Nowym Słowniku Języka Polskiego pod red. B. Dunaj - "stypendium to środki przyznawane przez instytucję osobie uczącej się, prowadzącej działalność artystyczną lub naukową na określony czas",

2. Słowniku Wyrazów Obcych PWN, który definiuje "stypendium jako stałą pomoc wypłacaną przez określony czas z funduszów społecznych albo państwowych, przeznaczona dla uczącej się młodzieży lub na prace specjalne",

3. Słowniku wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem i Słowniku Wyrazów Obcych W. Kopalińskiego, które wskazują, że "stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników naukowych, artystów itd. wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd."

W konsekwencji, termin stypendium użyty w treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć jako pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mającego na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych. Zatem, w pojęciu tym mieścić się będzie także stypendium wypłacone na rzecz wybitnych studentów kształcących się na najlepszych zagranicznych uczelniach.

Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy, wolne od podatku są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.800 zł.

Zwolnienie z opodatkowania stypendiów - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.800 zł - zawarte w powołanym przepisie może być bowiem zastosowane w sytuacji, gdy:

* świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,

* wysokość i zasady udzielania tych świadczeń są określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź

* świadczenia te są przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego na podstawie regulaminów zatwierdzających przez organy statutowe udostępnionych do publicznej wiadomości we wskazanych formach.

Omawiane zwolnienie uzależnione jest jednak od wysokości rocznego stypendium. Wolna od podatku dochodowego jest bowiem kwota nieprzekraczająca 3.800 zł rocznie. Jeżeli wypłacane stypendium przekracza powyższą kwotę, nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu.

W analizowanej sprawie, Wnioskodawca jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, stypendium będzie wypłacane studentom w związku z udziałem przez nich w Programie Stypendialnym organizowanych przez Fundację. Stypendyści w okresie pobierania Stypendium będą posiadać status polskich rezydentów podatkowych. Zasady przyznawania i wypłacania Stypendiów reguluje każdorazowo stosowny regulamin, który określa m.in.: podstawowe informacje o Programie, tryb i zasady przyznawania Stypendiów, zasady wyboru Stypendystów, zobowiązania Stypendysty i Fundacji, zasady wypłaty Stypendiów oraz wysokość Stypendium. Regulamin Stypendialny zostanie zatwierdzony przez organy statutowe, tj. przez Zarząd Fundacji, co jest zgodne ze statutem. Regulamin stypendialny udostępniany będzie do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, na stronie internetowej organizacji. Wysokość stypendium będzie przekraczała kwotę 3.800 zł w roku podatkowym. Dla części stypendystów wysokość stypendium będzie przekraczała również koszty diet przysługujących z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.

W związku z tym, że według przedstawionego zdarzenia przyszłego student otrzymujący stypendium będzie przebywał czasowo za granicą - ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy, który zwalnia z opodatkowania stypendium w części odpowiadającej równowartość diet za każdy dzień jego otrzymania. Nie ma znaczenia w tym przypadku także, że Fundacja, która wypłaca stypendium jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ponieważ w obowiązującym stanie prawnym, w ramach jednej ustawy podatkowej, nie można zastosować jednocześnie dwóch różnych zwolnień z opodatkowania w stosunku do tego samego dochodu. Aczkolwiek powołany pkt 40b zawiera katalog instytucji, przez które wypłacane stypendia korzystają z częściowego zwolnienia z opodatkowania, to w pkt 23a lit. a ustawy ustawodawca konkretnie wskazał na studentów będących rezydentami Polski a przebywającymi czasowo za granicą i otrzymujących stypendium.

Zatem, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że zastosowanie mogą znaleźć jednocześnie obydwa zwolnienia podatkowe, tj. zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a oraz zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy.

Podsumowując, stypendia wypłacane przez Fundację studentom będą stanowiły przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku odchodowym od osób fizycznych. Jednakże należy zauważyć, że część tych dochodów będzie mogła korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie będzie miało więc zastosowania zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy. W konsekwencji należy uznać, że Wnioskodawca jako płatnik z tytułu wypłacanych stypendiów obliczając podatek będzie mógł uwzględnić kwotę zwolnioną stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza że będzie zobowiązany do pobrania i przekazania zaliczki na podatek jedynie od nadwyżki stypendium ponad kwoty wolne od podatku wynikające z ww. przepisu.

Stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe w części dotyczącej zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy oraz nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 2, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl