0114-KDIP3-2.4011.19.2017.1.MK - PIT w zakresie opodatkowania nagród wygranych w loterii promocyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.19.2017.1.MK PIT w zakresie opodatkowania nagród wygranych w loterii promocyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2017 r. (data wpływu 14 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród wygranych w loterii promocyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród wygranych w loterii promocyjnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

D. Sp. z o.o. (dalej "Wnioskodawca") w ramach współpracy z operatorem sieci komórkowej dostał od rzeczonego zlecenie obejmujące zorganizowanie oraz przeprowadzenie loterii promocyjnej. Loteria prowadzona jest pod nazwą "S..." (dalej "Loteria") i trwa od dnia 3 listopada 2016 r. do dnia 30 sierpnia 2017 r. Celom Loterii jest promocja rejestracji kart SIM prepaid w sieci X. SA.

Loteria skierowana jest do osób fizycznych, występujących jako konsumenci, będących użytkownikami usług przedpłaconych świadczonych przez X. S.A. pod marką X. bądź Y. bądź w usłudze T... (dalej "Usługi przedpłacone") (z zarejestrowanymi kartami SIM) lub które w okresie trwania Loterii staną się użytkownikami Usług przedpłaconych (z zarejestrowanymi kartami SIM) lub użytkowników Usług przedpłaconych, którzy z rezygnują z Usługi; przedpłaconej i staną się abonentem lub abonentem Mix w sieci X. S. A. W Loterii nie mogą brać udziału pracownicy (zarówno osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, jak i osoby współpracujące na podstawie umowy cywilnoprawnej), przedstawiciele organizatora (czyli Wnioskodawcy) oraz X. S.A) jak i członkowie rodzin pracowników i przedstawicieli (małżonek, dzieci, rodzice, rodzeństwo, przysposobieni oraz przysposabiający).

Loteria jest przeprowadzana pod patronatem X. SA, przy czym to Wnioskodawca występuje jako organizator Loterii.

W ramach umowy, którą spółki zawarły Wnioskodawca zobowiązany jest do organizacji oraz przeprowadzenia Loterii, w tym m.in. do:

* wystąpienia do właściwego Dyrektora Izby Celnej o wydanie zezwolenia na urządzenie Loterii i w konsekwencji do wystąpienia w roli organizatora Loterii

* przeprowadzenia Loterii zgodnie z zatwierdzonym przez Dyrektora Izby Celnej regulaminem, przygotowanym przez Wnioskodawcę

* zapewnienia gwarancji bankowej wydania nagród zwycięzcom Loterii

* zapewnienia nadzoru nad przebiegiem Loterii oraz losowań przez osobę posiadającą stosowne świadectwo zawodowe uprawniające do nadzorowania Loterii

* zakupu nagród rzeczowych oraz nagród cyfrowych

* wyłaniania zwycięzców Loterii, powiadamiania ich o wygranej a także przeprowadzania weryfikacji zwycięzców Loterii

* wydania nagród zwycięzcom Loterii

* rozpatrywania ewentualnych reklamacji związanych z organizowaniem i prowadzeniem Loterii

* zapewnienia oraz obsługi infolinii

* spełnienia innych obowiązków związanych z organizacją Loterii, w zakresie obciążającym organizatora Loterii.

W ramach Loterii przewidziane są nagrody rzeczowe (m.in. samochody, telewizory, tablety, telefony) oraz nagrody cyfrowe (m.in, nielimitowane rozmowy lub SMS-y do wszystkich sieci, pakiety dostępu do internetu). Wnioskodawca w ramach umowy zawartej z X. S.A. zobowiązany został do zakupu przedmiotowych nagród. W przeważającej części zakupione nagrody to nagrody rzeczowe, a nagrodami o największej wartości są samochody. Z kolei wartość żadnej z nagród cyfrowych nie przekroczy 2.280,00 P L HJ Zgodnie z ww, umową Wnioskodawca zakupi nagrody cyfrowe i niektóre nagrody rzeczowe (tablety, telefony i zegarki) od X. Polską S.A. Nagrody rzeczowe o wartości jednostkowej przekraczającej kwotę 2.280,00 PLN, tj. samochody i telewizory organizator zakupi bezpośrednio od dystrybutorów wybranych marek.

Regulamin Loterii przewiduje, że w przypadku nagród rzeczowych przekraczających wartość 2.280,00 PLN zostanie do nich doliczona nagroda pieniężna w wysokości 11,11% wartości wygranej nagrody rzeczowej. Ponieważ zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przed wydaniem nagrody rzeczowej zwycięzca (podatnik) zobowiązany jest wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku to przedmiotowa nagroda pieniężna zostanie potrącona przez Wnioskodawcę jako organizatora i zaliczona na poczet zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wygranej nagrody.

Umowa między Wnioskodawcą a X. S.A. przewiduje wynagrodzenia dla Wnioskodawcy za zorganizowanie na zlecenie X. S.A. Loterii. Wynagrodzenie zostało skalkulowane o kosztorys, którego jednym z elementów jest koszt nabycia nagród. Oznacza to, iż wynagrodzenie Wnioskodawcy zostało tak skonstruowane aby pokryło koszty nagród, jak również i innych czynności związanych z realizacją całego projektu obejmującego przygotowanie oraz przeprowadzenie Loterii, na przykład koszty: uzyskania zezwolenia na urządzanie Loterii, zapewnienia gwarancji bankowej wydania nagród zwycięzcom, telefonicznego powiadamiania zwycięzców o wygranej i wysyłki nagród, zarządzania i obsługi Operacyjnej projektu, przygotowania strony internetowej:loterii czy aplikacji loteryjnej.

Zgodnie z postanowieniami regulaminu Loterii, zatwierdzonego przez Dyrektora Izby Celnej w Warszawie, to Wnioskodawca jako organizator Loterii jest odpowiedzialny za wydawanie nagród zwycięzcom Loterii. Również stosownie do zapisów umowy podpisanej pomiędzy Wnioskodawcą a X. S.A., Wnioskodawca, w ramach wypełniania obowiązków ciążących na organiarze Loterii, zobowiązany został do wydawania nagród zwycięzcom.)

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w powyższej sytuacji kiedy organizatorem loterii na zlecenie X. S.A. jest Wnioskodawca to Wnioskodawca pełni funkcję płatnika zryczałtowanego podatku w rozumieniu art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w powyższych okolicznościach, to Wnioskodawca pełni funkcję płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego w rozumieniu art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art, 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu nagród jest podmiot, który dokonuje wypłat (świadczeń) fub stawia do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne m.in. z tytułów określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W omawianym przypadku to Wnioskodawca jest: organizatorem Loterii, odpowiada za jej prawidłową organizację i przeprowadzenie oraz odpowiada za spełnienie obowiązków związanych z organizacją Loterii, w zakresie obciążającym organizatora loterii zarówno w stosunku do właściwej Izby Celnej jak i podmiotów zewnętrznych. To Wnioskodawca jest identyfikowany przez uczestników Loterii jako organ Loterii wyraźnie wynika, że to Wnioskodawca. (D. Sp. z o.o.) jest organizatorem Loterii który wydaje nagrody i występuje w charakterze płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu nagród.

Ponadto zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwycięzca nagrody (podatnik) jest zobowiązany przed udostępnieniem nagrody rzeczowej o wartość przekraczającej 2.280,00 PLN wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu nagród. W opisanej sytuacji kiedy to Wnioskodawca zakupił nagrody i w momencie ich wydawania jest ich właścicielem, logicznym wydaje się, że ten podmiot będzie zobligowany przed udostępnieniem zwycięzcy nagrody rzeczowej do pobrania kwoty należnego zryczałtowanego podatku. W niniejszym przypadku nastąpi to przez potrącenie przez Wnioskodawcę nagrody pieniężnej w wysokości 11,11% wartości wygranej przez zwycięzcę nagrody rzeczowej.

To zatem Wnioskodawca będzie w posiadaniu pieniędzy, które jako płatnik będzie zobowiązany do odprowadzenia zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do właściwego Urzędu Skarbowego.

Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest m.in. osoba (fizyczna lub prawna), obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Płatnikami w ustawach podatkowych ustanawia się takie podmioty, które w momencie powstania zobowiązania podatkowego dysponują środkami finansowymi podatnika lub dokonują czynności związanych z operacjami na jego majątku (M. Niezgódka - Medek, Ordynacja podatkowa. Komentarz, S. Babiarz, B, Dauter i inni, LexisNexis, wydanie 6, s. 78 - 79.). W analizowanym przypadku to Wnioskodawca będzie podmiotem dokonującym wydania nagród wygranych przez zwycięzców loterii (podatników).

Niniejsze stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 października 2012 r. sygn. IPPB4/415-555/12-10/MP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, że rozstrzygnięcie w niej zawarte dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl