0114-KDIP3-2.4011.12.2017.2.MK - Określenie skutków podatkowych związanych z planowanym przez wnioskodawcę zwrotem środków z Indywidualnego Konta Zabezpieczenia Emerytalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.12.2017.2.MK Określenie skutków podatkowych związanych z planowanym przez wnioskodawcę zwrotem środków z Indywidualnego Konta Zabezpieczenia Emerytalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2017 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2017 r. (data wpływu 5 czerwca 2017 r.) na wezwanie znak: 0114-KDIP3-2.4011.17.2017.1.MK z dnia 22 maja 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z planowanym przez Wnioskodawcę zwrotem środków z Indywidualnego Konta Zabezpieczenia Emerytalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z planowanym przez Wnioskodawcę zwrotem środków z Indywidualnego Konta Zabezpieczenia Emerytalnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W bieżącym roku Wnioskodawca zamierza dokonać zwrotu z Indywidualnego Konta Zabezpieczenia Emerytalnego prowadzonego na podstawie Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1205),

Problem dotyczy wpłat dokonanych w roku 2017.

Zgodnie z brzmieniem art. 30c ust. 3 pkt 4 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032) wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego, które zostały zwrócone, nie podlegają odliczeniu od dochodu.

Instytucja prowadząca indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego (zwane dalej IKZE) należące do Wnioskodawcy wystawi Wnioskodawcy w roku 2018 PIT-8C, w którym wykazany zostanie przychód z tytułu zwrotu środków z IKZE dokonany w roku 2017.

Przychód ten zostanie wskazany przez Wnioskodawcę w formularzu PIT za rok 2017 w pozycji przychody z innych źródeł.

Kwoty wpłacone w roku 2017 na IKZE pochodzą z opodatkowanych źródeł i już raz podlegały opodatkowaniu.

Problemem jest uniknięcie dwukrotnego opodatkowania podatkiem PIT kwoty wpłaconej na IKZE w roku 2017.

Ponieważ złożony wniosek zawierał braki formalne, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 22 maja 2017 r. Nr znak: 0114-KDIP3-2.4011.17.2017.1.MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

1. przeformułowanie zadanego we wniosku pytania, tak by wniosek dotyczył zapytania o wykładnię przepisów prawa materialnego w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ich zastosowania w opisanym zdarzeniu przyszłym oraz by w konsekwencji możliwe było wydanie w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej - interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego;

Sformułowane przez Wnioskodawcę pytanie nie odnosi się do przepisów prawa materialnego i ich zastosowania w opisanym zdarzeniu przyszłym mającym być przedmiotem wydanej interpretacji indywidualnej. Ponownie sformułowane pytanie musi dotyczyć zobowiązania podatkowego powstałego po stronie Wnioskodawcy, a nie oceny działania Wnioskodawcy.

2. przedstawienie własnego stanowiska w sprawie, adekwatnego do przeformułowanych pytania.

Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie (data nadania 2 czerwca 2017 r.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy kwota wpłacona na Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego, która nie może być odliczona od dochodu z powodu, o którym mowa w art. 26 ust. 13a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatnik dokonał zwrotu, o którym mowa w art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego), może stanowić koszt uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Działanie przedstawione w pytaniu z punktu 69 w rzeczywisty sposób odzwierciedliłoby działania podatnika związane z wpłatą na IKZE w roku 2017 i późniejszym zwrotem środków z IKZE. Podatnik wpłacił pewną kwotę w roku 2017 na IKZE. Kwota ta jednak nie mogłaby pomniejszyć dochodu za rok 2017. Podatnik dokonując zwrotu z IKZE w roku 2017 otrzymałby swoją wpłaconą kwotę. Koszt uzyskania tej kwoty jest równy jednakże pierwotnie wpłaconej kwocie w roku 2017. Innymi słowy kwota wpłacona na IKZE w roku 2017 jest kosztem uzyskania przychodu.

Inne podejście skutkowałoby dwukrotnym opodatkowaniem kwoty składki na IKZE za rok 2017. Raz w momencie otrzymania wynagrodzenia za pracę. Drugi raz w momencie dokonania rozliczenia podatkowego za rok 2017.

Jednocześnie zwrot środków za lata 2012-2016 (za lata oszczędzania w IKZE), w których dokonano odliczeń od dochodów, zostałby opodatkowany. W przypadku tych lat nie ma żadnych kosztów uzyskania przychodu.

Przykład rozliczenia Wnioskodawcy z tytułu oszczędzania na IKZE w przypadku dokonania zwrotu w 2017.

(tabela nieczytelna w źródle: http://sip.mf.gov.pl/faces/views/szczegoly/szczegoly-interpretacji-indywidualnej.xhtml?dokumentId=507569&poziomDostepu=PUB&indexAccordionPanel=-1#tresc)

Niech wartość jednostek rozrachunkowych w momencie dokonania zwrotu wyniesie 11,20 zł. Wtedy kwota zwrotu wyniesie 1038*11,20= 11636,8 zł.

Ta kwota znajdzie się w PIT-8C który otrzymam w roku 2018.

Według zaproponowanego sposobu prezentacji w PIT 37 wyglądałaby następująco:

Poz. 59 w PIT-37 11636,8 zł. Poz. 60 w PIT-37 - 1000 zł

Kwota składki za 2017 nie podlegałaby podwójnemu opodatkowaniu. Natomiast w pozostałych przypadkach, w których dokonano odliczenia od dochodu, całość uzyskanej kwoty podlegałaby PIT.

Tam gdzie podatnik uzyskał ulgę to musiałby ją zwrócić. Tam gdzie nie skorzystał ulgi, nie ma konieczności jej zwrotu.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione do przeformułowanego pytania w odpowiedzi na przesłane wezwanie

Zwrot z Indywidualnego Konta Zabezpieczenia Emerytalnego w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego stanowi przychód z innych źródeł, zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Jednocześnie zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów na kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca uważa, że odpowiedź na pytanie będące przedmiotem interpretacji indywidualnej winna być twierdząca. W innym przypadku kwota wpłacona IKZE i wypłacona w ramach zwrotu musiałaby w całości podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1147 z późn zm.) określa zasady gromadzenia oszczędności na indywidualnych kontach emerytalnych, zwanych dalej "IKE", oraz na indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego, zwanych dalej "IKZE", oraz dokonywania wpłat, wypłat transferowych, wypłat, częściowego zwrotu i zwrotu środków zgromadzonych na tych kontach.

Zgodnie z art. 2 pkt 15 ww. ustawy określenie zwrot zawarte w omawianej ustawie oznacza wycofanie całości środków zgromadzonych na IKE lub IKZE, jeżeli nie zachodzą przesłanki wypłaty bądź wypłaty transferowej.

Stosownie do art. 2 pkt 13 ww. ustawy wypłata oznacza wypłatę jednorazową albo wypłatę w ratach środków zgromadzonych na IKE lub IKZE dokonywaną na rzecz:

a.

oszczędzającego, po spełnieniu warunków określonych w art. 34 ust. 1 pkt 1 lub art. 34a ust. 1 pkt 1, albo

b.

osób uprawnionych, w przypadku śmierci oszczędzającego.

Na podstawie art. 34a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy przez wypłatę z IKZE należy rozumieć wypłatę środków na wniosek oszczędzającego po osiągnięciu przez niego wieku 65 lat oraz pod warunkiem dokonywania wpłat na IKZE co najmniej w 5 latach kalendarzowych, jak również wypłatę środków na wniosek osoby uprawnionej w przypadku śmierci oszczędzającego (art. 34a ust. 1 pkt 2 ustawy). Wypłata może być, w zależności od wniosku oszczędzającego albo osoby uprawnionej, dokonywana jednorazowo albo w ratach (art. 34a ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 14 ww. ustawy wypłata transferowa oznacza wypłatę polegającą na:

a.

przeniesieniu środków zgromadzonych przez oszczędzającego na IKE do innej instytucji finansowej prowadzącej IKE,

b.

przeniesieniu środków zgromadzonych przez oszczędzającego na IKZE do innej instytucji finansowej prowadzącej IKZE,

c.

przeniesieniu środków zgromadzonych na IKE z IKE zmarłego na IKE osoby uprawnionej lub do programu emerytalnego, do którego uprawniony przystąpił,

d.

przeniesieniu środków zgromadzonych na IKZE z IKZE zmarłego na IKZE osoby uprawnionej,

e.

jednoczesnym odkupieniu jednostek uczestnictwa w jednym funduszu inwestycyjnym i nabyciu jednostek uczestnictwa w innym funduszu inwestycyjnym zarządzanym przez to samo f) towarzystwo za środki pieniężne uzyskane z odkupienia jednostek uczestnictwa (konwersja), pod warunkiem że jednostki odkupywane, jak i nabywane są rejestrowane na IKE albo IKZE oszczędzającego,

f.

przeniesieniu środków zgromadzonych przez oszczędzającego na IKE do programu emerytalnego, do którego przystąpił oszczędzający, lub przeniesieniu środków z programu emerytalnego na IKE, w przypadkach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych.

Uzyskanie przez oszczędzającego środków z IKZE bez spełnienia powyższych warunków pozwalających na uznanie ich za wypłatę lub wypłatę transferową stanowi zatem zwrot z IKZE, o którym mowa w ustawie o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.) skutki podatkowe zwrotu z IKZE po stronie podatnika sprowadzają się do opodatkowania uzyskanych środków jako przychodów z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy źródłem przychodów są inne źródła.

Zgodnie z przepisem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2016 r. za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zwrot środków zgromadzonych na IKZE stanowi przychód zaliczany do innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z ww. art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych wg skali podatkowej. Kwoty tej nie pomniejsza się o dokonane wpłaty na IKZE. Zgodnie z wolą ustawodawcy w przypadku dokonania zwrotu środków z tytułu oszczędzania na IKZE na podstawie, których dokonano odliczeń od dochodu, jak również tych, które nie mogły być podstawą dokonania odliczenia od dochodu, uzyskana kwota stanowi przychód, który podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach według progresywnej skali podatkowej, a nie dochód. Kwoty tej nie pomniejsza się o dokonane wpłaty na IKZE. Zatem w przedstawionym zdarzeniu przyszłym niezasadnym jest ustalanie dochodu z tytułu otrzymanego zwrotu środków z tytułu oszczędzania na IKZE.

Organ podatkowy nie może również zgodzić się z Wnioskodawcą, że takie podejście skutkuje dwukrotnym opodatkowaniem kwoty składki na IKZE za rok 2017, raz w momencie otrzymania wynagrodzenia za pracę, drugi raz w momencie dokonania rozliczenia podatkowego za rok 2017.

Należy mieć na uwadze, że Wnioskodawca otrzymując wynagrodzenie za pracę uzyskuje przychód zakwalifikowany do przychodów ze stosunku pracy, od którego płatnik jest zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Natomiast zwrot inwestowanych środków na IKZE, jak wskazano powyżej skutkuje uzyskaniem przychodu z innych źródeł i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych wg skali podatkowej przez podatnika na podstawie otrzymanej od płatnika informacji PIT-8C.

Zgodnie bowiem z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na podstawie tej informacji (PIT-8C) podatnik powinien samodzielnie wykazać kwotę zwrotu z IKZE w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym tę kwotę otrzymał, jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w cyt. wyżej art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie, przepis ten ma zastosowanie w odniesieniu do kwot z tytułu zwrotu z IKZE, uzyskanych zarówno przez podatnika, który uprzednio odliczał od podstawy opodatkowania lub od przychodu wpłaty na IKZE, jak i podatnika, który z prawa tego nie korzystał.

Odnosząc powyższe do sytuacji Wnioskodawcy stwierdzić zatem należy, że na okoliczność planowanego wycofania środków zgromadzonych na indywidualnym koncie zabezpieczenia emerytalnego (IKZE) powinna zostać wystawiona informacja PIT-8C. Ponadto, niezależnie od tego, że Wnioskodawca nie dokona odliczenia z tytułu ww. wpłat dokonywanych na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego w 2017 r., będzie miał obowiązek wykazania w zeznaniu podatkowym za 2017 r. kwoty środków wycofanych z IKZE, jako podlegający opodatkowaniu przychód z innych źródeł, o którym mowa w ww. art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach - (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy)

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl