0114-KDIP3-1.4011.72.2020.3.EC - Ulga badawczo-rozwojowa w podatku PIT w zakresie wyposażenia placówek edukacyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-1.4011.72.2020.3.EC Ulga badawczo-rozwojowa w podatku PIT w zakresie wyposażenia placówek edukacyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2019 r. (data wpływu 23 stycznia 2020 r.) uzupełnione pismem z dnia 15 kwietnia 2020 r. (data nadania 22 kwietnia 2020 r., data wpływu 27 kwietnia 2020 r.), w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 18 marca 2020 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.72.2020.1.EC (data doręczenia 27 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 18 marca 2020 r. (data nadania 19 marca 2020 r., data doręczenia 27 marca 2020 r.) Nr 0114-KDIP3-1.4011.72.2020.1.EC, tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych.

Pismem z dnia 15 kwietnia 2020 r. (data nadania 22 kwietnia 2020 r., data wpływu 27 kwietnia 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest wspólnikiem X Sp. z o.o. Sp.k. (dalej: "Spółka"). Wnioskodawca, jako wspólnik Spółki oraz podatnik podatku dochodowego, rozlicza przychody i koszty Spółki proporcjonalnie do swojego prawa do udziału w zysku zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o PIT.

Spółka jest liderem na rynku wyposażenia placówek edukacyjnych w Europie Środkowej. Podstawową działalnością Spółki jest produkcja zróżnicowanych kolekcji mebli, stołów, krzeseł, siedzisk oraz kształtek rehabilitacyjnych, dzięki czemu zapewnia kompleksową obsługę szkół, przedszkoli i żłobków, umożliwiając aranżację bezpiecznych i estetycznych pomieszczeń.

Spółka zajmuje się również tworzeniem i produkcją gier i materiałów edukacyjnych skierowanych dla szkół i przedszkoli.

Ze względu na dynamiczne zmiany w gustach konsumentów oraz innowacyjne działania konkurencji Spółka nieustannie prowadzi własne prace rozwojowe obejmujące:

* projektowanie, a następnie wprowadzanie na rynek nowych produktów (dotychczas nieprodukowanych przez Spółkę),

* wprowadzanie znaczących modyfikacji parametrów i rozwijanie produktów już wprowadzonych przez Spółkę na rynek,

* usprawnienia wewnętrznych procesów w zakresie produkcji i logistyki,.

Spółka dokłada wszelkich starań, aby działania pracowników prowadziły do tworzenia rozwiązań o znacznie ulepszonych właściwościach lub umożliwiały opracowywanie innowacyjnych produktów o nowych parametrach, które mogą zostać wprowadzone na rynek. W tym celu Wnioskodawca na potrzeby wewnętrzne i zewnętrzne Spółki systematycznie prowadzi szereg działań mających charakter badawczo-rozwojowy ("Działalność B+R").

Prowadzona Działalność B+R obejmuje opracowywanie nowych produktów o znacznie ulepszonych parametrach, projektowanie koncepcji nowych produktów stanowiących wyposażenie placówek edukacyjnych, tworzenie innowacyjnych materiałów i gier edukacyjnych oraz usprawnienia w zakresie technologii produkcji. Do ww. prac badawczo-rozwojowych Wnioskodawca wykorzystuje dostępną aktualnie wiedzę i umiejętności w odniesieniu do projektowania i opracowywania nowych/znacząco ulepszonych wyrobów i produktów oraz procesów produkcyjnych. Dzięki temu Spółka czerpać może korzyści finansowe - wynikające z niższej kosztochłonności, wyższej efektywności procesów jak i ulepszonych parametrów linii technologicznych.

Każdorazowo Działalność B+R prowadzona jest w formie projektów w oparciu o wewnętrzną procedurę wprowadzoną w firmie ("Projekt B+R"). W ramach Projektów B+R pracownicy podejmują prace, które mają określony cel i zaplanowane do osiągnięcia rezultaty oraz są ukierunkowane na nowe odkrycia. Prace B+R nieustannie zmierzają do wyeliminowania niepewności technologicznej i badawczej. W związku z tym są opracowywane nowe lub ulepszone produkty (początkowo w formie prototypów), a następnie testowane przez Spółkę przed wprowadzeniem na rynek.

Ponadto, Spółka w ramach swojej działalności przeprowadza również liczne Projekty B+R mające na celu usprawnienie procesów produkcyjnych w wewnętrznych zakładach. Projekty te ściśle wiążą się z optymalizacją produkcji czy automatyzacją jak i przeprowadzaniem badań odnośnie wykorzystywanych materiałów czy surowców, a także pracochłonności funkcjonujących procesów.

Projekty B+R realizowane w Spółce nie obejmują wprowadzania rutynowych i okresowych zmian do produktów, niepociągających za sobą postępu technologicznego. Przeprowadzane czynności mają charakter twórczy i będą go miały również w przyszłości. Wskutek zakończenia Projektów B+R z sukcesem, Spółka zyskuje nową wiedzę lub nowe, autorskie rozwiązanie.

Projekty B+R prowadzone są w ramach ustrukturyzowanego procesu i obejmują następujące etapy w ramach 3 obszarów, przy czym:

* nie w każdym Projekcie B+R realizowanym w danym obszarze występują każdorazowo wszystkie wymienione niżej etapy;

* obszar 3 obejmuje komercjalizację nowych bądź ulepszonych produktów i nie stanowi elementu Projektów B+R (jest jego odrębnym elementem).

I. Prace B+R w obszarze produktowym, tj. nowe bądź znacząco ulepszone kolekcje meblowe, gry, zabawy i pozostałe materiały edukacyjne

1. Analiza zapotrzebowania rynku oraz poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze produktowym Spółki.

2. Analiza odbywa się średnio raz w roku. W tym czasie podejmowane są decyzje w zakresie planu nowych produktów. Ponadto w ciągu roku mogą pojawiać się nowe pomysły oraz inspiracje, które uzupełniają opracowany wcześniej plan.

3. Projektowanie koncepcji nowych mebli stanowiących docelowo wyposażenie placówek dydaktycznych, a także gier, zabaw i innych materiałów edukacyjnych.

4. Tworzenie koncepcji nowych gier, zabaw i materiałów edukacyjnych, w tym obcojęzycznych i przeprojektowanie ich do polskich wymogów regulacyjnych.

5. Wykonanie projektu graficznego ulepszonych kolekcji meblowych do żłobków, przedszkoli i szkół, a także gier, zabaw i innych materiałów edukacyjnych.

6. Rozwój poszczególnych elementów i/lub zintegrowanych rozwiązań stanowiących składowe kolekcji meblowych, a także gier, zabaw i innych materiałów edukacyjnych.

7. Wykonywanie prototypów każdego nowego bądź ulepszonego wyrobu.

8. Testy walidujące bezpieczeństwo każdego z nowych wyrobów.

9. Walidacja gotowości technologicznej opracowywanych rozwiązań potwierdzająca osiągnięcie założonych parametrów.

10. Czynności administracyjno-techniczne związane z zamówieniem materiałów do produkcji pilotażowej oraz ich wprowadzeniem do systemów wewnętrznych Spółki (na potrzeby ewidencyjne).

II. Prace B+R w obszarze procesowym tj. zwiększające efektywność i jakość produkcji.

1. Analiza możliwości zwiększenia efektywności procesów produkcyjnych w Spółce.

2. Projektowanie nowych/ ulepszonych procesów ukierunkowanych na doskonalenie procesów produkcji.

3. Prowadzenie badań w zakresie wykorzystania nowych materiałów czy surowców, które mogą zostać wykorzystane w produkcji kolekcji meblowych lub materiałów edukacyjnych,

4. Poszukiwanie potencjalnie innowacyjnych lub nowych surowców oraz rozwiązań produkcyjnych, które mogą usprawnić proces produkcji.

5. Realizacja prac poprawiających efektywność procesów technologicznych (innowacje procesowe).

6. Testy w mniejszej skali walidujące poszczególne rozwiązania.

7. Walidacja gotowości technologicznej opracowywanych rozwiązań potwierdzająca możliwość wdrożenia na produkcję.

III. Działania związane z komercjalizacją nowych bądź ulepszonych produktów (obszar realizowany często jako kontynuacja obszarów I i II).

1. Planowanie produkcji.

2. Produkcja i wprowadzenie produktów na rynek.

3. Rutynowe przeglądy maszyn i urządzeń (zgodnie z planem przeglądów).

4. Działalność sprzedażowa i handlowa.

Ze względu na zakres prowadzonej Działalności B+R przez Spółkę, Wnioskodawca zamierza dokonać odliczenia, o którym mowa w art. 26e ust. 1 ustawy o PIT, tj. dokonać odliczenia kosztów Działalności B+R zgodnie z art. 26e oraz 26f ustawy o PIT (dalej: "Ulga B+R"), w oparciu o definicje wskazane w art. 5a pkt 38-40 ustawy o PIT. Dotyczy to kosztów poniesionych na czynności podejmowane na etapach I-II.

Spółka nie zamierza dokonać odliczenia kosztów kwalifikowanych związanych z czynnościami wykonywanymi w ramach etapu III Projektów B+R, ze względu na to, że w jej ocenie nie stanowią one działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 26e ust. 1 ustawy o PIT.

Ze względu na zakres prowadzonej działalności, Wnioskodawca planuje dokonać odliczenia zgodnie z art. 26e oraz 26y ustawy o PIT, a w szczególności wskazuje, że:

* prowadzona Działalność B+R nie stanowi i nie będzie stanowić badań podstawowych w rozumieniu art. 5a pkt 39 lit. a ustawy o PIT,

* w ewidencji rachunkowej Spółka wyodrębni koszty kwalifikowane związane z realizacją Działalności B+R i zostaną one wykazane w zeznaniach podatkowych za lata podatkowe, w których Działalność B+R jest i będzie realizowana,

* jeśli w 2019 r. i w latach następnych Wnioskodawca będzie uzyskiwać przychody z zysków kapitałowych, to odliczeń z tytułu Ulgi B+R Wnioskodawca zamierza dokonywać tak, iż kwota odliczenia w danym roku podatkowym nie przekroczy kwoty dochodu uzyskanego przez Wnioskodawcę z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych,

* Spółka nie odlicza i nie zamierza odliczać również w przyszłości w Uldze B+R kosztów kwalifikowanych uwzględnionych w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku dochodowego na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o PIT,

* Wnioskodawca zamierza dokonać odliczenia z tytułu Ulgi B+R zgodnie z limitami wskazanymi w art. 26e ust. 7 ustawy o PIT,

* Wnioskodawca nie zamierza odliczyć w ramach Ulgi B+R odpisów amortyzacyjnych od samochodów osobowych, budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością,

* Wnioskodawca ani Spółka nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego.

Wiosek ma na celu potwierdzenie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego na gruncie przepisów obowiązujących zarówno przed, jak i od 1 stycznia 2018 r.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 18 marca 2020 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.72.2020.1.EC Wnioskodawca doprecyzował opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie, że:

a. Jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o PIT.

b. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych podatkiem liniowym.

c. Spółka prowadziła w 2019 r. działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia i będzie prowadzić w latach następnych. Niemniej, jako Wnioskodawca, skorzysta z prawa do odliczenia ulgi B+R jedynie w odniesieniu do tych kosztów kwalifikowanych, które nie są przez Wnioskodawcę uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów, zgodnie z art. 26e ust. 6 ustawy o PIT.

d. Wydatki poniesione przez Spółkę związane z działalnością badawczo-rozwojową nie zostały mu zwrócone w jakiejkolwiek formie ani nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku.

e. Czynności realizowane przez osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę miały charakter twórczy, były podejmowane w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych rozwiązań. Kwalifikacja czy obejmowały badania naukowe lub prace rozwojowe w rozumieniu przepisów ustawy o PIT jest przedmiotem wniosku.

f. Realizowane do dnia 30 września 2018 r. przez osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę czynności przedstawione we wniosku nie obejmowały rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany miały charakter ulepszeń. Kwestia czy były związane z ww. czynnościami, będącymi elementami definicji prac rozwojowych w rozumieniu przepisów ustawy o PIT jest przedmiotem wniosku.

g. Realizowane od dnia 1 października 2018 r. przez osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę czynności przedstawione we wniosku nie obejmowały rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany miały charakter ulepszeń. Kwestia czy były związane z ww. czynnościami, będącymi elementami definicji prac rozwojowych w rozumieniu przepisów ustawy o PIT jest przedmiotem wniosku.

h. Spółka w prowadzonej ewidencji rachunkowej wyodrębniła oraz będzie wyodrębniać w przyszłych latach podatkowych koszty poniesione na realizację działalności badawczo-rozwojowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzona przez Spółkę Działalność B+R w ramach punktów I-II Projektów B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o PIT, co uprawnia Wnioskodawcę do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 26e ust. 1 ustawy o PIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzona przez Spółkę Działalność B+R w ramach punktów I-II Projektów B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o PIT, co uprawnia Wnioskodawcę do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 26e ust. 1 ustawy o PIT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania.

Przepisy dot. Ulgi B+R.

Zgodnie z art. 5a pkt 38 ustawy o PIT, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 5a pkt 39 ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. do 30 września 2018 r., badania naukowe oznaczały:

a.

badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,

b.

badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,

c.

badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.

W tym okresie, w myśl art. 5a pkt 40 ustawy o PIT, prace rozwojowe oznaczały nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

a.

opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,

b.

opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Natomiast zgodnie z nowelizacją art. 5a pkt 39 oraz 40 ustawy o PIT, która weszła w życie z dniem 1 października 2018 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669), badania naukowe zdefiniowane w art. 5a pkt 39 ustawy o PIT jako badania podstawowe i badania aplikacyjne należy rozumieć odpowiednio zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668, dalej: "Prawo o SWiN").

W konsekwencji, na gruncie znowelizowanego art. 5a pkt 39 ustawy o PIT, badania naukowe to:

a.

badania podstawowe - rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,

b.

badania aplikacyjne - rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzenie do nich znaczących ulepszeń.

Natomiast w myśl art. 5a pkt 40 ustawy o PIT znowelizowanego razem z art. 5a pkt 39 ustawy o PIT, prace rozwojowe oznaczają prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 Prawa o SWiN. Tym samym, prace rozwojowe na gruncie ustawy o PIT oznaczają działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń. Oznacza to skrócenie definicji prac rozwojowych wskazanej w art. 5a pkt 40 ustawy o PIT o przykłady prac rozwojowych w zakresie prototypów. O tym, że zmiana ta miała na celu uproszczenie definicji świadczy to, że prace rozwojowe w zakresie prototypów są działalnością badawczo-rozwojową w klasyfikacji OECD, na którą powołuje się w nowelizacji ustawodawca, a w poprzedniej definicji występowały jedynie w ramach przykładów (co wynika z wymienienia ich po zwrocie: "w szczególności").

O doprecyzowującym i ujednolicającym charakterze nowelizacji świadczy o tym również fakt, że zmiana definicji miała miejsce 1 października 2018 r. W konsekwencji, również zdaniem ustawodawcy, nie wpłynęła na zakres obowiązku podatkowego - tu Ulgi B+R. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, również na gruncie znowelizowanych przepisów pomocne w zakresie klasyfikacji badań naukowych i prac rozwojowych będą dokumenty opracowane przez OECD.

W brzmieniu przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2018 r., zgodnie z art. 26e ust. 1 ustawy o PIT, podatnik uzyskujący przychody ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka realizuje i będzie realizować w sposób systematyczny Działalność B+R w ramach Projektów B+R. W tym kontekście Wnioskodawca zamierza skorzystać z Ulgi B+R w celu odliczenia kosztów kwalifikowanych zgodnie z art. 26e ustawy o PIT. Warunkiem odliczenia w ramach Ulgi B+R jest by realizowana przez Spółkę Działalność B+R w ramach Projektów B+R spełniała definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 5a ust. 38 ustawy o PIT.

Działania podejmowane w ramach Projektów B+R (etap I oraz II wskazany w stanie faktycznym) przez zatrudnionych w Spółce pracowników ukierunkowane są na nowe odkrycia, mają określony cel i zaplanowane do osiągnięcia rezultaty. Projekty B+R obejmują przede wszystkim projektowanie, budowę i testowanie prototypów nowych produktów, a także rozwój i znaczące ulepszanie dotychczasowych produktów Wnioskodawcy. Wszystkie z wymienionych w etapach I -II czynności są niezbędne z punktu widzenia funkcjonalności produktu końcowego. Realizowane systematycznie w ramach określonych projektów prace dążą do wyeliminowania niepewności badawczej i technologicznej przez podejmowanie czynności projektowych i walidacyjnych oraz próby i testy w odpowiednich warunkach (symulacje środowiska rzeczywistego). Wszystkie dotychczasowe Projekty B+R zrealizowane w Spółce, które zostały zakończone z sukcesem umożliwiły pozyskanie nowej wiedzy lub opracowanie nowego i autorskiego rozwiązania. Działalność B+R Wnioskodawcy prowadzona jest systematycznie, a rezultaty prowadzonych Projektów B+R są szeroko rozpowszechniane za pomocą wdrożenia ich na produkcji bądź zastosowanie w pracy zakładów produkcyjnych.

Zdaniem Spółki Projekty B+R obejmują przede wszystkim opracowywanie nowych rodzajów produktów o znacznie ulepszonych parametrach, projektowanie koncepcji nowych produktów stanowiących wyposażenie placówek edukacyjnych, tworzenie innowacyjnych materiałów i gier edukacyjnych oraz rozwój technologii produkcji. Tym samym, prace badawczo-rozwojowe wykonywane przez Spółkę w ramach realizacji etapów I-II procesu Projektów B+R, wyczerpują znamiona zapisów Podręcznika Frascati, a także przytoczone objaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do formularza PNT-01 opisujące działalność badawczo-rozwojową w zakresie produkcji i technologii przemysłowej.

Ponadto, w krajach OECD do celów statystycznych w zakresie prac badawczo-rozwojowych stosowany jest ponadto Podręcznik Frascati Manuał 2015 ("The Measurement of Scientific, Technological and Innoration Activities; Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development", (dalej: "Podręcznik Frascati"). Podręcznik Frascati odnosi się bezpośrednio do szeregu czynności wykonywanych w ramach prowadzenia Działalności B+R w sektorze produkcyjnym, które znajdują odniesienie do profilu działalności Spółki.

Analogiczne traktowanie czynności z obszaru technologii produkcji jako prac badawczo-rozwojowych przewidują również polskie przepisy o statystyce publicznej. Według Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: "GUS"), żeby mówić o realizacji prac badawczo-rozwojowych, działalność Spółki łącznie:

* jest ukierunkowana na nowe odkrycia (działalność nowatorska);

* u jej podstaw leżą oryginalne, nieoczywiste, koncepcje i hipotezy (działalność twórcza);

* brak jest pewności co do jej wyniku końcowego (działalność w warunkach niepewności);

* jest zaplanowana formalnie i uwzględniona w budżecie (działalność metodyczna);

* jej wyniki mogą być powtórzone (działalność powtarzalna i/lub możliwa do odtworzenia).

Tym samym, zarówno podstawowa, jak i pozostała Działalność B+R realizowana przez Spółkę wypełnia znamiona definicji GUS, gdyż jej celem jest tworzenie nowych produktów, u których podstaw leżą oryginalne koncepcje i hipotezy. Realizacją Działalność B+R Spółka nie posiada pewności co do jej wyniku końcowego. Wszystkie realizowane Projekty B+R są zaplanowane formalnie i uwzględnione w budżecie, a ich rezultaty są powtarzalne.

Dodatkowe wytyczne w zakresie kwalifikowania prowadzonych prac badawczo-rozwojowych GUS przedstawia także w instrukcji do formularza PNT-01, wskazując, że za działalność badawczo-rozwojową w zakresie produkcji i technologii przemysłowej uznaje się przykładowo:

* badania ukierunkowane na przygotowanie technologii nowych generacji,

* działalność mającą na celu doprowadzenie do stworzenia planu lub projektu nowego lub znacząco ulepszonego produktu lub procesu. Aby mogła ona zostać zakwalifikowana jako działalność B+R powinna być poprzedzona sformułowaniem koncepcji (na podstawie wcześniejszych badań lub doświadczeń). Można do niej zaklasyfikować projektowanie, konstruowanie i testowanie prototypów, testowanie alternatywnych produktów oraz konstrukcję i eksploatację instalacji próbnych.

W myśl art. 26e ust. 1 ustawy o PIT podatnik uzyskujący przychody ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Na podstawie powyższego Spółka ocenia, iż charakter wszystkich czynności podejmowanych w ramach Projektów B+R wyczerpuje opisane w ustawie o PIT, Podręczniku Frascati i objaśnieniach Głównego Urzędu Statystycznego do formularza PNT-01 kryteria kwalifikacji działalności do obszaru B+R.

W związku z tym istotne jest wskazanie, że Spółka realizuje i będzie realizować Działalność B+R zmierzającą do zdobycia i wykorzystania nowej wiedzy w zakresie technologii produkcji, która umożliwia opracowanie koncepcji i prototypów produktów o nowych funkcjonalnościach i parametrach oraz pozwala na rozwój i znaczące ulepszanie dotychczasowych produktów Spółki.

Jednocześnie do Działalności B+R Wnioskodawca nie kwalifikuje czynności, które zarówno ustawa o PIT jak i Podręcznik Frascati Manuał 2015 wykluczają z działalności badawczo-rozwojowej, w tym m.in. czynności rutynowych niepociągających ze sobą postępu technicznego.

Końcowo Wnioskodawca pragnie wskazać, że uznanie prac w zakresie opracowywania nowych lub ulepszonych produktów i technologii produkcji za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu ustawy o PIT zostało potwierdzone przez organy podatkowe, przykładowo:

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 stycznia 2019 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.535.2018.2JKT),

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 kwietnia 2019 r. (sygn. 0114-KDIB3-3.4011.143.2019.1.ES).

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że realizowana przez Spółkę Działalność B+R w ramach Projektów B+R spełnia definicje wskazane w art. 5a pkt 39 oraz pkt 40 ustawy o PIT, a tym samym spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej wskazaną w art. 5a pkt 38 ustawy o PIT.

W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym prowadzona przez Spółkę Działalność B+R w ramach punktów I-II Projektów B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o PIT, co uprawnia Wnioskodawcę do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 26e ust. 1 ustawy o PIT.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowisk przedstawionych na wstępie.

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wskazał, że jak zostało wskazane we wniosku, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzona przez Spółkę Działalność B+R w ramach punktów I-II Projektów B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o PIT, co uprawnia Wnioskodawcę do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 26e ust. 1 ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 505, z późn. zm.): spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

W myśl art. 102 Kodeksu spółek handlowych: spółką komandytową jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Spółka komandytowa nie posiada osobowości prawnej. Dochody tej spółki nie stanowią zatem odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników spółki komandytowej. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w tej spółce uzależniony jest od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem spółki komandytowej jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5b ust. 2 powołanej ustawy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zasady wyrażone w ust. 1, o czym stanowi art. 8 ust. 2 ww. ustawy, stosuje się odpowiednio do:

1.

rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2.

ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Zgodnie z art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej - oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Definicje badań naukowych i prac rozwojowych zostały zawarte w art. 5a pkt 39 i 40 powoływanej ustawy.

W myśl art. 5a pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych - oznacza to:

a.

badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668),

b.

badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Z kolei w definicji prac rozwojowych zawartej w art. 5a pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazano, że oznaczają one prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85), badania naukowe są działalnością obejmującą:

1.

badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

2.

badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Stosownie do art. 4 ust. 3 ww. ustawy, prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Zatem z pracami badawczo-rozwojowymi mamy do czynienia wówczas, gdy wykorzystuje się dostępną wiedzę z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do tworzenia nowych lub ulepszania istniejących produktów/usług oraz procesów i technologii produkcji.

Z ustawowej definicji zawartej w art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi mieć charakter twórczy. Jak podaje słownik języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność - zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy - mający na celu tworzenie, tworzyć - powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że "ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia". Zatem twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.

Kolejnym kryterium działalności badawczo-rozwojowej jest prowadzenie tej działalności w sposób systematyczny. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN, słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny. W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo "systematyczny" występuje w sformułowaniu "podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny", a więc odnosi się do "działalności", czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium "systematyczności" danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.

Powyżej omówione dwa kryteria działalności badawczo-rozwojowej dotyczą charakteru i organizacji prowadzenia tej działalności, podczas gdy ostatnie, trzecie kryterium, dotyczy rezultatu prowadzenia tej działalności, tj. zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. W konsekwencji - głównym zadaniem dla zarządzającego projektem badawczo-rozwojowym jest zlokalizowanie i zidentyfikowanie zasobów wiedzy przed rozpoczęciem działań projektowych; zasobów w ujęciu funkcjonalnym i celowościowym, czyli podlegającym zwiększeniu oraz możliwym i właściwym do wykorzystania zwiększonej wiedzy do nowych zastosowań. Lokalizacja i identyfikacja wiedzy obejmuje szereg działań, w tym określenie stanu wiedzy, miejsca, sposobu jej wykorzystania oraz selekcji pod względem przydatności do realizacji celu projektu. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową, przedsiębiorca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów.

Kluczowe jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności, tj.: (i) badania podstawowe i badania aplikacyjne zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz (ii) prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 tej ustawy.

Należy zwrócić uwagę na wyłączenie zawarte w art. 4 ust. 3 tej ustawy, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu działalności badawczo-rozwojowej tych przejawów aktywności podatnika, które mimo ulepszenia istniejących procesów lub usług, z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość), nie mogą stanowić prac rozwojowych.

Podsumowując, działalność badawczo-rozwojowa to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia, w tym badań naukowych (nakierowanych na nową wiedzę i umiejętności) oraz prac rozwojowych (nakierowanych na wykorzystanie dostępnej wiedzy i umiejętności) w celu zwiększenia zasobów wiedzy do tworzenia nowych, zmienionych lub usprawnionych produktów, procesów lub usług (również w formie nowych technologii).

Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wskazał, że prowadzona działalność obejmuje opracowywanie nowych produktów o znacznie ulepszonych parametrach, projektowanie koncepcji nowych produktów stanowiących wyposażenie placówek edukacyjnych, tworzenie innowacyjnych materiałów i gier edukacyjnych oraz usprawnienia w zakresie technologii produkcji. Do ww. prac badawczo-rozwojowych Wnioskodawca wykorzystuje dostępną aktualnie wiedzę i umiejętności w odniesieniu do projektowania i opracowywania nowych/znacząco ulepszonych wyrobów i produktów oraz procesów produkcyjnych. Każdorazowo Działalność B+R prowadzona jest w formie projektów w oparciu o wewnętrzną procedurę wprowadzoną w firmie ("Projekt B+R"). W ramach Projektów B+R pracownicy podejmują prace, które mają określony cel i zaplanowane do osiągnięcia rezultaty oraz są ukierunkowane na nowe odkrycia. Prace B+R nieustannie zmierzają do wyeliminowania niepewności technologicznej i badawczej. W związku z tym są opracowywane nowe lub ulepszone produkty (początkowo w formie prototypów), a następnie testowane przez Spółkę przed wprowadzeniem na rynek. Ponadto, Spółka w ramach swojej działalności przeprowadza również liczne Projekty B+R mające na celu usprawnienie procesów produkcyjnych w wewnętrznych zakładach. Projekty te ściśle wiążą się z optymalizacją produkcji czy automatyzacją jak i przeprowadzaniem badań odnośnie wykorzystywanych materiałów czy surowców, a także pracochłonności funkcjonujących procesów. Projekty B+R realizowane w Spółce nie obejmują wprowadzania rutynowych i okresowych zmian do produktów, niepociągających za sobą postępu technologicznego. Przeprowadzane czynności mają charakter twórczy i będą go miały również w przyszłości. Wskutek zakończenia Projektów B+R z sukcesem, Spółka zyskuje nową wiedzę lub nowe, autorskie rozwiązanie.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że działania realizowane przez Spółkę stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38-40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 26e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik uzyskujący przychody ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Powyższy przepis daje podatnikowi, który uzyskuje przychody ze źródła działalność gospodarcza, możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych przez tego podatnika na działalność badawczo-rozwojową. Przy czym - należy podkreślić, że kolejne regulacje art. 26e ustawy podatkowej precyzują wszystkie przesłanki co do możliwości skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

Jednocześnie należy podkreślić, że odliczeniu po stronie Wnioskodawcy będzie podlegać wskazana ulga w proporcji do posiadanego przez Wnioskodawcę udziału w zyskach Spółki.

Reasumując, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzona przez Spółkę Działalność B+R w ramach punktów I-II Projektów B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o PIT, co uprawnia Wnioskodawcę do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 26e ust. 1 ustawy o PIT.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 z późn. zm.). Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl