0114-KDIP3-1.4011.654.2018.2.MG - Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-1.4011.654.2018.2.MG Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku (data wpływu 29 października 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2019 r. (data wpływu 9 stycznia 2019 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP3-1.4011.543.2018.1.MG z dnia 28 grudnia 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Pan A. P. (dalej: "Wnioskodawca") jest komandytariuszem w spółce S. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (dalej: "Spółka komandytowa"). Przeważającą działalnością gospodarczą Spółki komandytowej jest działalność opisana kodem PKD 41.10.Z Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków.

Przychody Wnioskodawcy z udziału w Spółce komandytowej są opodatkowane 19% podatkiem dochodowym (dalej: "podatek liniowy"), na zasadach określonych w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.), (dalej: "ustawa PIT"). Wnioskodawca nie prowadzi indywidualnej działalności gospodarczej wpisanej do CEIDG. Wnioskodawca nie jest zatrudniony w Spółce komandytowej.

Z uwagi na rozwój działalności gospodarczej oraz dywersyfikację ryzyka Wnioskodawca wraz z inną osobą fizyczną zamierza w najbliższym czasie utworzyć wyspecjalizowaną spółkę jawną (dalej: "Spółka jawna"), która będzie wykonywała następujące usługi:

1.

wykonywane na zlecenie innego podmiotu przygotowywanie placu budowy polegające na usunięciu wierzchniej warstwy ziemi i niwelacji terenu;

2.

wykonywane na zlecenie innego podmiotu przygotowywanie placu budowy polegające na usunięciu drzew i zarośli;

- Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (dalej: "Urząd Statystyczny"), na wniosek Wnioskodawcy sklasyfikował te usługi zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonych:

* rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.), (dalej: "Rozporządzenie PKWiU z 2015") oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. poz. 1293 z późn. zm.), (dalej: "Rozporządzenie PKWiU z 2008");

* w grupowaniu PKWiU 43.12.11.0 "Roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę, z wyłączeniem robót ziemnych";

3.

utworzenie trawników, rabatek z kwiatami oraz posadzenie drzew i krzewów, jak również wykonywanie prac w celu utrzymania zieleni (koszenie trawników, podlewanie, przycinanie drzew i krzewów) - sklasyfikowane na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania PKWiU 81.30.12.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem pozostałych terenów zieleni";

4.

wykonywane na zlecenie innego podmiotu sprzątanie placu budowy inwestycji deweloperskich - sklasyfikowane na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania PKWiU 81.29.12.0 "Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu";

5.

wykonywane na zlecenie innego podmiotu wsparcie administracyjne w zakresie czynności biurowych, kompletowania dokumentów, przygotowywania i sortowania korespondencji - sklasyfikowane na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania PKWiU 82.19.1 "Usługi wykonywania fotokopii, przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura".

Wnioskodawca zamierza opodatkować przychody osiągane z tytułu uczestnictwa w Spółce jawnej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (dalej: "ryczałt ewidencjonowany"), stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2157 z późn. zm.), (dalej: "ustawa ZPD").

W celu wyboru ryczałtu ewidencjonowanego jako formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej Spółki jawnej, Wnioskodawca wraz z drugim wspólnikiem (nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu) złożą oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania.

Z uwagi na planowany zakres działalności Spółki jawnej, Wnioskodawca szacuje, że suma prognozowanych przychodów wszystkich wspólników Spółki jawnej z tej działalności nie przekroczy w każdym roku podatkowym równowartości 250.000 euro, przeliczonej zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. b w zw. z art. 4 ust. 2 ustawy ZPD.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawca może wybrać ryczałt ewidencjonowany, stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 6 ust. 1 ustawy ZPD, jako forma opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu uczestnictwa w spółce jawnej, w sytuacji gdy Wnioskodawca jest komandytariuszem w spółce komandytowej, w której jego udział jest opodatkowany 19% podatkiem dochodowym, na zasadach określonych w art. 30c ustawy PIT?

2. Czy przychody osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji przez Spółkę jawną, w której Wnioskodawca będzie wspólnikiem, usług polegających na:

wykonywaniu na zlecenie innego podmiotu przygotowywania placu budowy polegającego na usunięciu wierzchniej warstwy ziemi i niwelacji terenu oraz

* wykonywaniu na zlecenie innego podmiotu przygotowywania placu budowy polegające na usunięciu drzew i zarośli;

* sklasyfikowane na wniosek Wnioskodawcy, przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania, PKWiU 43.12.11.0 "Roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę, z wyłączeniem robót ziemnych"

- mogą być opodatkowane stawką 5,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy ZPD?

3. Czy przychody osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji przez Spółkę jawną, w której Wnioskodawca będzie wspólnikiem, usług polegających na:

* utworzeniu trawników, rabatek z kwiatami oraz posadzeniu drzew i krzewów, jak również wykonywaniu prac w celu utrzymania zieleni (koszenie trawników, podlewanie, przycinanie drzew i krzewów) - sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania PKWiU 81.30.12.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem pozostałych terenów zieleni";

* wykonywaniu na zlecenie innego podmiotu sprzątania placu budowy inwestycji deweloperskich - sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania PKWiU 81.29.12.0 "Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu";

* wykonywaniu na zlecenie innego podmiotu wsparcia administracyjnego w zakresie czynności biurowych, kompletowania dokumentów, przygotowywania i sortowania korespondencji - sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania PKWiU 82.19.1 "Usługi wykonywania fotokopii, przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura";

- mogą być opodatkowane stawką 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy ZPD?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku nr 2 i 3. W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 zostanie wydana odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 2)

Przychody osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji przez Spółkę jawną, w której Wnioskodawca będzie wspólnikiem, usług polegających na:

1.

wykonywaniu na zlecenie innego podmiotu przygotowywania placu budowy polegającego na usunięciu wierzchniej warstwy ziemi i niwelacji terenu oraz

2.

wykonywaniu na zlecenie innego podmiotu przygotowywania placu budowy polegające na usunięciu drzew i zarośli;

sklasyfikowane na wniosek Wnioskodawcy, przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania, PKWiU 43.12.11.0 "Roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę, z wyłączeniem robót ziemnych" - mogą być opodatkowane stawką 5,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy ZPD.

Ad 3)

Przychody osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji przez Spółkę jawną, w której Wnioskodawca będzie wspólnikiem, usług polegających na:

* utworzeniu trawników, rabatek z kwiatami oraz posadzenie drzew i krzewów, jak również wykonywaniu prac w celu utrzymania zieleni (koszenie trawników, podlewanie, przycinanie drzew i krzewów) - sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania PKWiU 81.30.12.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem pozostałych terenów zieleni";

* wykonywaniu na zlecenie innego podmiotu sprzątania placu budowy inwestycji deweloperskich - sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania PKWiU 81.29.12.0 "Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu";

* wykonywaniu na zlecenie innego podmiotu wsparcia administracyjnego w zakresie czynności biurowych, kompletowania dokumentów, przygotowywania i sortowania korespondencji - sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania PKWiU 82.19.1 "Usługi wykonywania fotokopii, przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura";

- mogą być opodatkowane stawką 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy ZPD.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Ad 2.

Ustawa ZPD w art. 12 określa stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wysokość stawki ryczałtu, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi m.in.: 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy ZPD).

Wymaga podkreślenia, że zgodnie z dyspozycją art. 4 pkt 1 ustawy ZPD, pod pojęciem działalności usługowej, o której mowa w ustawie - należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W PKWiU 2008 obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F (działy 41-43). Sekcja ta obejmuje:

* budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,

* roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego),

* prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Stosownie zaś do art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202)., pod pojęciem:

* roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,

* obiekt budowlany - należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych,

* budowla - należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury (m.in. drogi, linie kolejowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, zbiorniki, oczyszczalnie ścieków, stacje uzdatniania wody).

Zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU 2008, które określają zakres rzeczowy grupować obejmujących usługi, przedmiotem klasyfikowania są czynności (będące końcowymi efektami działalności) o charakterze usługowym, świadczone przez podmioty gospodarcze (jednostki organizacyjne) na rzecz innych podmiotów gospodarczych (jednostek organizacyjnych) lub na rzecz ludności.

Wnioskodawca w celu ustalenia prawidłowego sklasyfikowania usług, które będzie świadczyła utworzona w przyszłości Spółka jawna zwrócił się do Urzędu Statystycznego w celu sklasyfikowania usług.

W odpowiedzi na wniosek Wnioskodawcy Urząd Statystyczny dokonał klasyfikacji usług polegających na:

1. wykonywaniu na zlecenie innego podmiotu przygotowywania placu budowy polegającego na usunięciu wierzchniej warstwy ziemi i niwelacji terenu oraz

2. wykonywaniu na zlecenie innego podmiotu przygotowywania placu budowy polegające na usunięciu drzew i zarośli; - zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonych Rozporządzeniem PKWiU 2015 oraz Rozporządzenia PKWiU z 2008 - w grupowaniu PKWiU 43.12.11.0 "Roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę, z wyłączeniem robót ziemnych". Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, do jakiego grupowania PKWiU należy zaliczyć świadczone przez Wnioskodawcę usługi. Skoro więc zgodnie z klasyfikacją PKWiU dokonaną przez Urząd Statystyczny na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 jak i Rozporządzenia PKWiU z 2015 zostały sklasyfikowane, z uwagi na swój charakter, do robót budowlanych specjalistycznych wskazanych w dziale 43 sekcji F PKWiU 2008, to przychody ze świadczenia tych usług powinny być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 5,5%.

Tym samym Wnioskodawca będzie mógł opodatkować przychody osiągnięte z tytułu świadczenia przez Spółkę jawną usług sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 43.12.11.0 "Roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę, z wyłączeniem robót ziemnych", polegających na:

1. wykonywaniu na zlecenie innego podmiotu przygotowywania placu budowy polegającego na usunięciu wierzchniej warstwy ziemi i niwelacji terenu oraz

2. wykonywaniu na zlecenie innego podmiotu przygotowywania placu budowy polegające na usunięciu drzew i zarośli; - stawką ryczałtu w wysokości 5,5%.

Ad 3)

Zgodnie z przepisami ustawy ZPD w stosunku do przychodów z działalności usługowej, co do zasady, ma zastosowanie stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy ZPD (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy ZPD).

Wnioskodawca w celu ustalenia prawidłowego sklasyfikowania usług, które będzie świadczyła utworzona w przyszłości Spółka jawna zwrócił się do Urzędu Statystycznego w celu sklasyfikowania usług.

W odpowiedzi na wniosek Wnioskodawcy Urząd Statystyczny dokonał klasyfikacji usług polegających na:

1.

utworzeniu trawników, rabatek z kwiatami oraz posadzenie drzew i krzewów, jak również wykonywaniu prac w celu utrzymania zieleni (koszenie trawników, podlewanie, przycinanie drzew i krzewów) - sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania PKWiU 81.30.12.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem pozostałych terenów zieleni";

2.

wykonywaniu na zlecenie innego podmiotu sprzątania placu budowy inwestycji deweloperskich - sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania PKWiU 81.29.12.0 "Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu";

3.

wykonywaniu na zlecenie innego podmiotu wsparcia administracyjnego w zakresie czynności biurowych, kompletowania dokumentów, przygotowywania i sortowania korespondencji - sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania PKWiU 82.19.1 "Usługi wykonywania fotokopii, przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura";

W związku z powyższym przedmiotowe usługi mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%. Do przedmiotowych usług nie mają zastosowanie stawki określone w art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5 ustawy ZPD. Wyżej sklasyfikowane usługi nie zostały również wymienione w załączniku nr 2 do ustawy ZPD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 1 pkt ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2157, z późn. zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Według art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Jak stanowi art. 5b ust. 2 ww. ustawy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza).

W związku z tym, że spółki osobowe nie posiadają osobowości prawnej, dochody spółek osobowych nie stanowią odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników spółki osobowej. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w spółce osobowej uzależniony jest od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem spółki jawnej jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Podkreślić jednakże należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o czym stanowi art. 8 ust. 1 tej ustawy.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, tj. "Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług".

W załączniku tym wymieniono usługi, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podano jednocześnie oznaczenie tych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza utworzyć spółkę jawną, której przedmiotem działalności gospodarczej będzie wykonywanie usług sklasyfikowanych do grupowania PKWIU:

* 43.12.11.0 "Roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę, z wyłączeniem robót ziemnych";

* 81.30.12.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem pozostałych terenów zieleni";

* 81.29.12.0 "Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu";

* 82.19.1"Usługi wykonywania fotokopii, przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura".

Wnioskodawca zamierza opodatkować osiągnięte przychody z tytułu uczestnictwa w spółce jawnej zryczałtowanym podatkiem dochodowym stawką 5,5% oraz stawką 8,5% - na co złoży w odpowiednim terminie stosowne oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi m.in.:

* 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) tej ustawy),

* 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) tej ustawy).

W tym miejscu należy zauważyć, że usługi wskazane przez Wnioskodawcę nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zatem usługi te mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęć usługi budowlane czy roboty budowlane. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Stosownie zaś do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie "działalność usługowa" - oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 43 sklasyfikowane zostały specjalistyczne roboty budowlane. Przychody z wykonywania usług wymienionych w tym dziale podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych do grupowania PKWIU: 81.30.12.0, 81.29.12.0, 82.19.1 należy opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg 8,5% stawki uzyskanego przychodu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, w świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że przychody Wnioskodawcy uzyskane:

* ze świadczenia usług sklasyfikowanych do grupowania PKWiU: 81.30.12.0, 81.29.12.0, 82.19.1 mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%;

* ze świadczenia usług budowlanych sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 43.12.11.0, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%,

stosownie do udziału w zysku spółki jawnej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl