0114-KDIP3-1.4011.589.2018.1.MT - PIT w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług doradczych za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz możliwości opodatkowania uzyskiwanych z tego tytułu dochodów tzw. podatkiem liniowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-1.4011.589.2018.1.MT PIT w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług doradczych za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz możliwości opodatkowania uzyskiwanych z tego tytułu dochodów tzw. podatkiem liniowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2018 r. (data wpływu 29 października 2018 r.) uzupełnionego pismem z dnia 7 stycznia 2019 r. (data wpływu 10 stycznia 2019 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP3-1.4011.542.2018.3.MT z dnia 19 grudnia 2018 r. (data nadania 20 grudnia 2018 r., data odbioru 3 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług doradczych za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz możliwości opodatkowania uzyskiwanych z tego tytułu dochodów tzw. podatkiem liniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług doradczych za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz możliwości opodatkowania uzyskiwanych z tego tytułu dochodów tzw. podatkiem liniowym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Pan C. (dalej jako "Wnioskodawca") jest obecnie niemieckim rezydentem podatkowym, posiadającym w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy. Z uwagi na przeniesienie swojego miejsca zamieszkania, miejsca stałego pobytu oraz ośrodka interesów życiowych z Niemiec do Polski z dniem 1 stycznia 2019 r., Wnioskodawca będzie miał od tego dnia polską rezydencję podatkową i będzie podlegał w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca pełni w chwili obecnej w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski (dalej jako "Spółka") funkcję prokurenta samoistnego. Do przedmiotu działalności Spółki należą: pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD: 85.59.B), działalność w zakresie pozostałej telekomunikacji (PKD: 61.90.Z), działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi (PKD: 62.03.Z). Spółka nie zawarła z Wnioskodawcą w chwili obecnej żadnej umowy, w tym umowy o pracę, kontraktu menadżerskiego lub innej umowy o świadczenie usług. Wnioskodawca jest zatrudniony jedynie na umowę o pracę ze spółka matką Spółki, tj. ze spółką w siedzibą w Niemczech. Umowa ta ma zostać jednak rozwiązana z końcem 2018 r.

W ramach wykonywania funkcji prokurenta samoistnego w Spółce Wnioskodawca zajmuje się czynnościami sądowymi i pozasądowymi, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa Spółki. W szczególności do zakresu działalności Wnioskodawcy jako prokurenta należą następujące obowiązki:

1.

reprezentowanie Spółki, w szczególności zawieranie umów i podpisywanie innych pism firmowych;

2.

współtworzenie i realizacja strategii w zakresie rozwoju gospodarczego Spółki;

3.

realizacja planów i decyzji inwestycyjnych Spółki;

4.

zarządzanie operacyjne w przedsiębiorstwie Spółki;

5.

nadzór nad pracownikami Spółki;

6.

wdrażanie decyzji i zaleceń zarządu Spółki;

7.

prowadzenie negocjacji z klientami Spółki i jej partnerami handlowymi.

Za pełnienie funkcji prokurenta samoistnego w Spółce Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie przyznane na podstawie uchwały zarządu. Pomiędzy Wnioskodawcą, a Spółką nie będzie istniał inny stosunek prawny, w tym umowa o pracę, umowa o świadczenie usług, umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menadżerski, który obejmowałby swoim zakresem czynności wykonywane w ramach udzielonej mu prokury samoistnej.

Wnioskodawca planuje rozpocząć dodatkowo świadczenie usług doradczych na rzecz Spółki w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. W tym celu Wnioskodawca założy własną działalność gospodarczą i zawrze ze Spółką umowę o świadczenie usług na czas nieokreślony. Działalność ta będzie miała charakter zarobkowy. Obowiązki Wnioskodawcy będą obejmowały:

1.

prowadzenie szkoleń technicznych w zakresie technologii telekomunikacyjnych;

2.

profesjonalne szkolenie zespołu serwisowego ds. urządzeń telekomunikacyjnych;

3.

prowadzenie szkoleń w zakresie rozwijania umiejętności miękkich pracowników Spółki;

4.

działalność doradcza w zakresie:

a.

prowadzenia negocjacji z klientami;

b.

dokształcania pracowników;

c.

zarządzania projektami;

d.

opieki nad klientem oraz relacji z klientami;

e.

koordynacji eventów (w szczególności nadzór i planowanie usług serwisowych Spółki, w tym w zakresie: właściwej sekwencji czasowej, unikania zbędnych treści serwisowych, właściwego przyporządkowania kompetencji fachowych, zapewnienia terminowych certyfikacji personelu specjalizacyjnego, prawidłowego i terminowego opracowywania zapytań klientów, prawidłowego opracowania skarg, zapewnienia terminowego i prawidłowego rozliczenia usług serwisowych, udostępnienie narzędzi i procesów dla efektywniejszego ukształtowania ww. czynności).

Wyżej wymienione obowiązki są związane ze szczególnymi kompetencjami, umiejętnościami i doświadczeniami Wnioskodawcy w zakresie prowadzenia profesjonalnego doradztwa (w tym w szczególności doradztwa technicznego). Swoim zakresem wykraczają one poza wykonywanie funkcji prokurenta bądź funkcji zarządczych w przedsiębiorstwie. Z uwagi na profil i skalę działalności Spółki, Spółka posługuje się obecnie podmiotami trzecimi w celu uzyskania profesjonalnego doradztwa, które w przyszłości zapewni Wnioskodawca.

Zawarta pomiędzy Wnioskodawcą i Spółką umowa o świadczenie usług w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie będzie umową o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktem menadżerskim bądź inną umową o podobnym charakterze. Obowiązki i czynności w ramach umowy o świadczenie usług nie będą w żadnej mierze pokrywały się z obowiązkami i czynnościami wykonywanymi w ramach funkcji prokurenta samoistnego w Spółce. Wnioskodawca nie mógłby podejmować z racji pełnienia funkcji prokurenta samoistnego w Spółce czynności związanych z planowanymi przez niego obowiązkami w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Analogicznie Wnioskodawca nie byłby uprawniony do wykonywania czynności prokurenta samoistnego w ramach obowiązków związanych z jego pozarolniczą działalnością gospodarczą. Nie posiadałby on w takim przypadku umocowania do dokonywania czynności związanych z istotą prokury, tj. do dokonywania czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Pozarolnicza działalność gospodarcza Wnioskodawcy będzie prowadzona przez Wnioskodawcę we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany, ciągły i zarobkowy. Wnioskodawca będzie ponosił wobec Spółki odpowiedzialność za rezultat jego czynności oraz ich wykonywanie. Wnioskodawca będzie sam planował czas i miejsce wykonywania czynności i ponosił ryzyko gospodarcze związane z prowadzeniem przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazuje, iż świadczone przez niego usługi w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej będą sklasyfikowane pod numerami: 61.10.Z (działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej), 61.20.Z (działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej), 62.02.Z (działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki), 70.21.Z (stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja), 70.22.Z (pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania), 74.90 (pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana).

Niniejszy wniosek obejmuje prośbę o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie czasowym zdarzenia przyszłego od 1 stycznia 2019 r.

Pismem z dnia 7 stycznia 2019 r. (data wpływu 10 stycznia 2019 r.) Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku wskazując adres zamieszkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować wynagrodzenie, które Wnioskodawca będzie otrzymywał z tytułu bycia prokurentem samoistnym Spółki?

2. Czy Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do płacenia miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy z tytułu otrzymanego dochodu za pełnienie funkcji prokurenta samoistnego w Spółce i będzie zobowiązany do wpłacenia całej kwoty podatku należnego dopiero na moment złożenia zeznania rocznego?

3. Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania dochodów uzyskiwanych za czynności wykonywane pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym w związku z faktem, iż czynności wykonywane w ramach tej działalności nie będą pokrywać się z czynnościami prokurenta samoistnego?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3. W zakresie pytań nr 1 i 2 zostanie wydana odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 3.

Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania dochodów uzyskiwanych za czynności wykonywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym w związku z faktem, ze czynności wykonywane w ramach tej działalności me będą pokrywać się z czynnościami prokurenta samoistnego.

UZASADNIENIE

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy PIT działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu kopalin ze złóż,

c. polegającą na wykorzystaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - 9 ustawy PIT.

Zgodnie z art. 5b ustawy PIT za pozarolnicza działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzech za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, w wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością

W niniejszej sprawie działalność Wnioskodawcy powinna zostać zaklasyfikowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza. Wnioskodawca będzie wykonywał w celach zarobkowych działalność usługową we własnym imieniu, bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły. Wnioskodawca będzie ponosił wobec Spółki odpowiedzialność za rezultat oraz wykonywanie tych czynności. Będzie on również sam decydował o miejscu i czasie prowadzenia czynności oraz ponosił za prowadzoną działalność ryzyko gospodarcze. Przychody uzyskiwane z pozarolniczej działalności Wnioskodawcy powinny być więc klasyfikowane jako przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT, tj. przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. W niniejszym przypadku przychodów tych nie można klasyfikować jako przychodów z innych źródeł, gdyż obowiązki i kompetencje Wnioskodawcy w ramach wykonywania funkcji prokurenta samoistnego i pozarolniczej działalności gospodarczej zupełnie się nie pokrywają. Działalność konsultingowa wykonywana przez Wnioskodawcę nie będzie miała charakteru zarządczego lub menadżerskiego. Usługi, które będzie świadczył Wnioskodawca na rzecz Spółki wymagają wiedzy eksperckiej, wykraczającej swoim zakresem poza zarządzanie podmiotami gospodarczymi. Obecnie Spółka musi posługiwać się podmiotami zewnętrznymi w celu nabycia tych usług. W konsekwencji przychody z działalności wykonywanej jako prokurent samoistny i w ramach pozarolniczej działalności podatkowej Wnioskodawcy będą przychodami z dwóch odrębnych źródeł, tj. przychodami odpowiednio z innych źródeł i z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wnioskodawca będzie opodatkowywał więc dochód uzyskany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach ustawowych przewidzianych dla tego rodzaju działalności.

Stosownie do art. 9a ust. 2 ustawy PIT podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy PIT. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa się właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG. Przypadki, w których podatnik traci prawo do liniowej formy opodatkowania dochodów zostały wskazane w art. 9a ust. 3 ustawy PIT. W myśl tego artykułu jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnością, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c ustawy PIT. Jest on w takim przypadku obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy PIT, oraz odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych z tytułu tych zaliczek W niniejszej sprawie przesłanki te nie zostały spełnione. W pierwszej kolejności należy stwierdzić, że Spółka nie jest i nie będzie pracodawcą Wnioskodawcy. Wnioskodawca w Spółce pełni funkcję prokurenta jedynie na podstawie uchwały zarządu. Wnioskodawca jest związany obecnie jedynie umową o pracę ze spółką matką Spółki, tj. z zupełnie odrębnym podmiotem prawnym. Ponadto umowa ta ma zostać rozwiązana. Dodatkowo czynności wykonywane w ramach prokury samoistnej nie będą pokrywały się z czynnościami, które Wnioskodawca będzie wykonywał w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Ponadto planowane jest zawarcie umowy o świadczenie usług dopiero z rozpoczęciem przyszłego roku podatkowego.

W tej sytuacji należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania dochodów uzyskiwanych za czynności wykonywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ustawy PIT.

Analogiczny sposób rozumowania znalazł odzwierciedlenie w wydawanych interpretacjach podatkowych, w tym przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Informacji Skarbowej z dnia 03.07.2018, 0113-KDIPT2-1.4011.253.2018.2.DJD, interpretacji indywidualnej Dyrektora Informacji Skarbowej z dnia 16 marca 2018 r" 0114-KDIP3-1.4011 6.2018.2 MJ; interpretacji indywidualnej Dyrektora Informacji Skarbowej z dnia 23 05.2018 r" 0113- KDIPT2-14011 138.2018.2.RK; interpretacji indywidualnej Dyrektora Informacji Skarbowej z dnia 18 04.2017 r., 0461-ITPB.4511.28.2017.3.JS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3:

* stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1),

* działalność wykonywana osobiście (pkt 2),

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstawy opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy - w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy - uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 - o czym stanowi art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

a.

wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

b.

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, - prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Jak stanowi art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

* odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

* są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

* wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do zapisu art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Przy czym, w myśl art. 9a ust. 4 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zawiadomienie o rezygnacji ze sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, podatnik może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30 wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższych przepisów, możliwość opodatkowania "podatkiem liniowym" jest wyłączona m.in. w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki osobowej) wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zauważyć przy tym należy, że wskazany powyżej przepis nie ogranicza możliwości wyłączenia jedynie do sytuacji, gdy wszystkie czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej, odpowiadają czynnościom wykonywanym na rzecz pracodawcy. Oznacza to, że jeśli chociaż część czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej pokrywa się z czynnościami wykonywanymi na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, to stanowi to podstawę wyłączenia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca pełni w chwili obecnej w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski funkcję prokurenta samoistnego. Spółka nie zawarła z Wnioskodawcą w chwili obecnej żadnej umowy, w tym umowy o pracę, kontraktu menadżerskiego lub innej umowy o świadczenie usług. Wnioskodawca jest zatrudniony jedynie na umowę o pracę ze spółka matką Spółki, tj. ze spółką w siedzibą w Niemczech. Umowa ta ma zostać jednak rozwiązana z końcem 2018 r. W ramach wykonywania funkcji prokurenta samoistnego w Spółce Wnioskodawca zajmuje się czynnościami sądowymi i pozasądowymi, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa Spółki. Za pełnienie funkcji prokurenta samoistnego w Spółce Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie przyznane na podstawie uchwały zarządu. Pomiędzy Wnioskodawcą, a Spółką nie będzie istniał inny stosunek prawny, w tym umowa o pracę, umowa o świadczenie usług, umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menadżerski, który obejmowałby swoim zakresem czynności wykonywane w ramach udzielonej mu prokury samoistnej.

Wnioskodawca planuje rozpocząć dodatkowo świadczenie usług doradczych na rzecz Spółki w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. W tym celu Wnioskodawca założy własną działalność gospodarczą i zawrze ze Spółką umowę o świadczenie usług na czas nieokreślony. Działalność ta będzie miała charakter zarobkowy. Obowiązki, które Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz Spółki, są związane ze szczególnymi kompetencjami, umiejętnościami i doświadczeniami Wnioskodawcy w zakresie prowadzenia profesjonalnego doradztwa (w tym w szczególności doradztwa technicznego). Swoim zakresem wykraczają one poza wykonywanie funkcji prokurenta bądź funkcji zarządczych w przedsiębiorstwie. Zawarta pomiędzy Wnioskodawcą i Spółką umowa o świadczenie usług w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie będzie umową o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktem menadżerskim bądź inną umową o podobnym charakterze. Obowiązki i czynności w ramach umowy o świadczenie usług nie będą w żadnej mierze pokrywały się z obowiązkami i czynnościami wykonywanymi w ramach funkcji prokurenta samoistnego w Spółce. Pozarolnicza działalność gospodarcza Wnioskodawcy będzie prowadzona przez Wnioskodawcę we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany, ciągły i zarobkowy. Wnioskodawca będzie ponosił wobec Spółki odpowiedzialność za rezultat jego czynności oraz ich wykonywanie. Wnioskodawca będzie sam planował czas i miejsce wykonywania czynności i ponosił ryzyko gospodarcze związane z prowadzeniem przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej.

Przyjmując za Wnioskodawcą, że czynności wykonywane przez Niego na rzecz Spółki, nie były oraz nie będą tożsame z czynnościami, które są i będą wykonywane na Jej rzecz w ramach pozarolniczej działalności, to nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania dochodu uzyskanego z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym, zgodnie z zasadami określonymi w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl