0114-KDIP3-1.4011.306.2018.1.IF - Uznanie spółki kapitałowej z siedzibą na terytorium Cypru za zagraniczną spółkę kontrolowaną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-1.4011.306.2018.1.IF Uznanie spółki kapitałowej z siedzibą na terytorium Cypru za zagraniczną spółkę kontrolowaną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2018 r. (data wpływu 8 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania spółki kapitałowej z siedzibą na terytorium Cypru za zagraniczną spółkę kontrolowaną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania spółki kapitałowej z siedzibą na terytorium Cypru za zagraniczną spółkę kontrolowaną.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej "Wnioskodawca"). Wnioskodawca jest wspólnikiem w spółce jawnej (dalej "SPJ"), w której posiada prawo do udziału w zysku na poziomie 50%. Drugim wspólnikiem SPJ jest osoba fizyczna, której również przysługuje prawo do udziału w zysku na poziomie 50% (dalej "Drugi wspólnik"). Drugi wspólnik nie jest krewnym Wnioskodawcy, ani małżonkiem Wnioskodawcy - pozostaje obcą osobą trzecią. SPJ jest spółką holdingową, której głównym celem jest nabywanie i zarządzanie udziałami, akcjami czy innymi jednostkami uczestnictwa w podmiotach utworzonych zgodnie z przepisami prawa polskiego oraz prawa zagranicznego. Na chwilę obecną SPJ jest udziałowcem posiadającym 100% udziałów w spółce private company limited by shares utworzonej zgodnie z przepisami prawa cypryjskiego (dalej "CypCo"). CypCo jest odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. CypCo posiada siedzibę działalności gospodarczej w Nikozji.

Przedmiotem działalności CypCo jest działalność polegająca na sprzedaży udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego położonych na obszarze Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Uzyskane przez CypCo ze sprzedaży posiadanych aktywów środki pieniężne CypCo inwestuje w nabywanie kolejnych udziałów bądź akcji oraz innych papierów wartościowych które później sukcesywnie zbywa. CypCo zajmuje się wyłącznie wskazaną działalnością i nie prowadzi aktywności w innym zakresie. SPJ posiada udziały w CypCo przez okres dłuższy niż 30 dni. Wnioskodawca ani Drugi Wspólnik nie posiadają głosu w organach kontrolnych oraz stanowiących CypCo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy CypCo stanowi dla Wnioskodawcy zagraniczną spółkę kontrolowaną w rozumieniu art. 30f ust. 3 Ustawy o PIT, a w konsekwencji czy Wnioskodawca jest zobowiązany opodatkować jej dochód w Polsce jako dochód zagranicznej spółki kontrolowanej?

Zdaniem Wnioskodawcy, CypCo nie stanowi dla niego zagranicznej spółki kontrolowanej z uwagi na okoliczność, iż Wnioskodawca nie posiada pośrednio lub bezpośrednio ponad 50% udziałów w kapitale CypCo a w konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany opodatkować jej dochodu w Polsce jako dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej.

Zgodnie z art. 30f ust. 1 Ustawy o PIT "Podatek od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku".

Zgodnie z powołanym przepisem na gruncie Ustawy o PIT polski rezydent podatkowy zobowiązany jest do zapłaty podatku w wysokości 19% od dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej. Pojęcie zagranicznej spółki kontrolowanej stanowi termin legalny uregulowany na gruncie art. 30f Ustawy o PIT. Ustawodawca zdecydował, że pojęcie zagranicznej spółki kontrolowanej zostanie uregulowane poprzez zdefiniowanie pojęcia spółki zagranicznej oraz pojęcia kontroli, które pozwalają uznać iż podmiot uznawany jest za zagraniczną spółkę kontrolowaną.

Zgodnie z art. 30f ust. 2 pkt 1 Ustawy o PIT "zagraniczna spółka - oznacza:

a.

osobę prawną,

b.

spółkę kapitałową w organizacji,

c.

jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej inną niż spółka niemająca osobowości prawnej,

d.

spółkę niemającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - nieposiadającą siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w której podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi, posiada, bezpośrednio lub pośrednio, udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub prawo do uczestnictwa w zysku".

Zgodnie z powołanym przepisem zagraniczną spółkę stanowią enumeratywnie wymienione w art. 30f ust. 2 pkt 1 Ustawy o PIT podmioty, które nie posiadają siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których polski rezydent podatkowy samodzielnie lub wspólnie z podmiotem powiązanym posiada udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych lub stanowiących, lub prawo do uczestnictwa w zysku. Aby zatem podmiot został uznany za spółkę zagraniczną musi kumulatywnie spełnić następujące warunki tj.:

1.

prowadzi działalność w jednej ze wskazanych form organizacyjnych wymienionych w pkt od 1) do 4) w art. 30f ust. 2 Ustawy o PIT,

2.

nie posiada siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

3.

samodzielnie lub wspólnie z podmiotem powiązanym posiada pośrednio lub bezpośrednio udział w kapitale lub prawo głosu w organach stanowiących lub kontrolnych, bądź prawo do udziału w zysku. W wyniku zajścia kumulatywnie wskazanych okoliczności względem podmiotu zagranicznego traktowany będzie on jako zagraniczna spółka dla polskiego rezydenta podatkowego. Fakt, czy podmiot zagraniczny stanowi zagraniczną spółkę ocenia się z perspektywy polskiego rezydenta podatkowego. Zgodnie z art. 30f ust. 3 Ustawy o PIT:

"Zagraniczną spółką kontrolowaną jest:

1.

zagraniczna spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 25a ust. 6 albo

2.

zagraniczna spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium państwa innego niż wskazane w pkt 1, z którym:

a. Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo

b. Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej - stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych, albo

3.

zagraniczna spółka spełniająca łącznie następujące warunki:

a.

w spółce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi, posiada nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących, lub ponad 50% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach,

b.

co najmniej 33% przychodów tej spółki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 7, pochodzi:

* z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych,

* ze zbycia udziałów (akcji),

* z wierzytelności,

* z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

* z części odsetkowej raty leasingowej,

* z poręczeń i gwarancji,

* z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

* ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

* z działalności ubezpieczeniowej, bankowej lub innej działalności finansowej,

* z transakcji z podmiotami powiązanymi w przypadku, gdy spółka nie wytwarza w związku z tymi transakcjami wartości dodanej pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

c.

faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę spółkę jest niższy niż różnica między podatkiem dochodowym od osób prawnych, który byłby od niej należny zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku gdyby spółka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a podatkiem dochodowym faktycznie przez nią zapłaconym w państwie jej siedziby lub zarządu; przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu".

Na gruncie art. 30f ust. 3 pkt 1 i 2) Ustawy o PIT określone zostały kryteria kontroli w odniesieniu do podmiotów mających miejsce zamieszkania lub siedziby w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, bądź miejsce siedziby w krajach z którymi Rzeczypospolita Polska lub Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zatem kryterium kontroli zostało zróżnicowane w zależności od miejsca siedziby spółki zagranicznej.

Artykuł 30f ust. 3 pkt 1 i 2) Ustawy o PIT nie znajdzie zatem zastosowania do podmiotów mających siedzibę na terytorium Republiki Cypru, ponieważ Cypr nie jest rajem podatkowym w rozumieniu powołanego rozporządzenia, a także Polska posiada z Republiką Cypru umowę w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, która stanowi podstawę uzyskania informacji podatkowych. Z uwagi na powyższe na gruncie przedmiotowego stanu faktycznego powołane przepisy nie znajdują zastosowania do oceny przesłanki kontroli. Oceny spełnienia przesłanki kontroli w odniesieniu do podmiotów posiadających siedzibę na Cyprze dokonuje się z perspektywy art. 30f ust. 3 pkt 3 Ustawy o PIT.

Zgodnie z powołanym przepisem zagraniczną spółką kontrolowaną jest:

3)

"zagraniczna spółka spełniająca łącznie następujące warunki:

a.

w spółce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi, posiada nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących, lub ponad 50% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach,

b.

co najmniej 33% przychodów tej spółki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 7, pochodzi:

* z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych,

* ze zbycia udziałów (akcji),

* z wierzytelności,

* z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

* z części odsetkowej raty leasingowej,

* z poręczeń i gwarancji,

* z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

* ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

* z działalności ubezpieczeniowej, bankowej lub innej działalności finansowej,

* z transakcji z podmiotami powiązanymi w przypadku, gdy spółka nie wytwarza w związku z tymi transakcjami wartości dodanej pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

c.

faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę spółkę jest niższy niż różnica między podatkiem dochodowym od osób prawnych, który byłby od niej należny zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku gdyby spółka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a podatkiem dochodowym faktycznie przez nią zapłaconym w państwie jej siedziby lub zarządu; przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu." Aby podmiot cypryjski został uznany za zagraniczną spółkę kontrolowaną musi spełniać łącznie warunki wymienione w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a do c Ustawy o PIT.

W pierwszej kolejności należy ustalić, czy polski rezydent podatkowy pośrednio lub bezpośrednio, samodzielnie lub wspólnie z podmiotem powiązanym posiada:

1.

udział w kapitale zakładowym bądź,

2.

głosy w organie kontrolnym lub stanowiącym bądź,

3.

prawo do uczestnictwa w zyskach

- wynoszące ponad 50%, aby podmiot zagraniczny został uznany za zagraniczną spółkę kontrolowaną.

Na gruncie analizowanego stanu faktycznego Wnioskodawca nie posiada w ogóle prawa głosu w organach kontrolnych, bądź stanowiących CypCo. W odniesieniu zaś do prawa do udziału w zysku, bądź udziału w kapitale zakładowym CypCo, Wnioskodawca nie posiada wskazanych praw majątkowych, lecz wskazane uprawnienia posiada SPJ.

Z uwagi na okoliczność iż Wnioskodawca jest wspólnikiem w SPJ posiada on pośredni udział w kapitale oraz prawo do udziału w zysku. Aby wskazane pośrednie posiadanie prowadziło do sprawowania kontroli, udział w kapitale CypCo bądź prawo do udziału w zysku CypCo wynosić musi ponad 50%.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o PIT "Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe".

W świetle powyższego na podstawie prawa do udziału w zysku spółki transparentnej podatkowo ustala się uprawnienia jakie przysługują podatnikowi podatku dochodowego. Oznacza to zatem, że jeżeli podatnik posiada 50% prawa do udziału w zysku to w konsekwencji w wysokości 50% ustala się wszystkie uprawnienia przysługujące podatnikowi, w związku z udziałem w spółce osobowej. Co więcej zasady ustalania pośredniego udziału zostały uregulowane na gruncie art. 25 ust. 5b Ustawy o PIT do którego odwołuje się przepis art. 30f ust. 17 Ustawy PIT.

Zgodnie z powołanym przepisem "Określając wielkość udziału pośredniego, jaki podmiot posiada w kapitale innego podmiotu, przyjmuje się zasadę, że jeżeli jeden podmiot posiada w kapitale drugiego podmiotu określony udział, a ten drugi posiada taki sam udział w kapitale innego podmiotu, to pierwszy podmiot posiada udział pośredni w kapitale tego innego podmiotu w tej samej wysokości; jeżeli wartości te są różne, za wysokość udziału pośredniego przyjmuje się wartość niższą ".

Z treści powołanego przepisu wynika wniosek, że ustalając wysokość udziału pośredniego pod uwagę bierze się wartość najniższą w istniejącym łańcuchu powiązań. W konsekwencji Wnioskodawca posiada w CypCo udział pośredni w wysokości 50%.

Z uwagi na powyższe CypCo nie stanowi dla Wnioskodawcy zagranicznej spółki kontrolowanej ponieważ nie została spełniona przesłanka kontroli, o której mowa w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a Ustawy o PIT. Wnioskodawca nie posiada bowiem w ogóle prawa głosu w organach kontrolnych i stanowiących CypCo. Ponadto posiadany przez niego udział w kapitale lub prawo do udziału w zysku CypCo wynoszą 50%, podczas gdy za sprawowanie kontroli uznaje się stan gdy wskazane wartości przekraczają poziom 50%.

Fakt, iż Wnioskodawca nie posiada udziału w kapitale, bądź prawa do zysku przekraczającego wskazaną wartość wynika z faktu iż prawo do udziału w zysku SPJ, u każdego ze wspólników równe jest 50%. We wskazanym stosunku należy również przypisać uprawnienia w CypCo przysługujące wspólnikom SPJ, a więc również Wnioskodawcy.

Z uwagi na powyższe nie jest spełniona żadna z okoliczności, o której mowa w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a Ustawy o PIT, ponieważ prawo do udziału w zysku SPJ nie przekracza 50%, a w konsekwencji nie zachodzi warunek sprawowania kontroli, o którym mowa w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a Ustawy o PIT. W świetle powyższego bezcelowe jest wykazywanie spełnienia przesłanek o których mowa w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. b i c Ustawy o PIT ponieważ nie została spełniona jedna z kumulatywnych przesłanek wskazujących na sprawowanie kontroli. W świetle powyższego CypCo nie stanowi dla Wnioskodawcy zagranicznej spółki kontrolowanej a więc Wnioskodawca nie jest zobowiązany do opodatkowania jej dochodu w Polsce jako dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 1328) wprowadzono na mocy art. 2 pkt 24 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadzono regulacje m.in. w zakresie zagranicznych spółek kontrolowanych (art. 30f ww. ustawy).

Powyższe zmiany mają na celu zwalczanie szkodliwej konkurencji ze strony części państw, przede wszystkim tzw. rajów podatkowych, oraz przeciwdziałanie odraczaniu lub unikaniu opodatkowania przy wykorzystywaniu mechanizmu przesuwania dochodów do spółek zależnych zlokalizowanych w krajach o preferencyjnych systemach podatkowych.

Jednym ze źródeł przychodów jest w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działalność prowadzona przez zagraniczną spółkę kontrolowaną.

W celu ustalenia konieczności stosowania omawianej regulacji w pierwszej kolejności należy rozważyć, czy dany podmiot (jednostka organizacyjna) powiązany z polskim podatnikiem jest "zagraniczną spółką". Określenie to obejmuje wszystkie jednostki, którym - zgodnie z prawem państwa, w którym posiadają siedzibę lub zarząd - przyznana jest osobowość prawna (spółki kapitałowe, stowarzyszenia, fundacje, fundusze, przedsiębiorstwa itd.) oraz te jednostki niemające osobowości prawnej, których dochody podlegać mogą opodatkowaniu w państwie ich siedziby lub zarządu.

Nie każda "zagraniczna spółka" będzie stanowić "kontrolowaną zagraniczną spółkę", a jedynie taka, która spełniać będzie warunki określone w art. 30f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30f ust. 2 ww. ustawy, użyte w niniejszym artykule określenie zagraniczna spółka oznacza:

a.

osobę prawną,

b.

spółkę kapitałową w organizacji,

c.

jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej inną niż spółka niemająca osobowości prawnej,

d.

spółkę niemającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

- nieposiadającą siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w której podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi, posiada, bezpośrednio lub pośrednio, udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub prawo do uczestnictwa w zysku.

Stosownie do art. 30f ust. 2 pkt 4 ww. ustawy podmiot powiązany oznacza:

a.

osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, w której podatnik posiada co najmniej 25% udziałów w kapitale lub co najmniej 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących, lub co najmniej 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach,

b.

małżonka podatnika, a także jego krewnych do drugiego stopnia,

c.

osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, w której podmiot wskazany w lit. b posiada co najmniej 25% udziałów w kapitale lub co najmniej 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących, lub co najmniej 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach.

Warunki uznania danego podmiotu za zagraniczną spółkę kontrolowaną wskazuje art. 30f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z powyższym przepisem zagraniczną spółką kontrolowaną jest:

1.

zagraniczna spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 25a ust. 6 albo

2.

zagraniczna spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium państwa innego niż wskazane w pkt 1, z którym:

a. Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo

b. Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej

- stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych, albo

3.

zagraniczna spółka spełniająca łącznie następujące warunki:

a.

w spółce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi, posiada nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących, lub ponad 50% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach,

b.

co najmniej 33% przychodów tej spółki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 7, pochodzi:

* z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych,

* ze zbycia udziałów (akcji),

* z wierzytelności,

* z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

* z części odsetkowej raty leasingowej,

* z poręczeń i gwarancji,

* z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

* ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

* z działalności ubezpieczeniowej, bankowej lub innej działalności finansowej,

* z transakcji z podmiotami powiązanymi w przypadku, gdy spółka nie wytwarza w związku z tymi transakcjami wartości dodanej pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

c.

faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę spółkę jest niższy niż różnica między podatkiem dochodowym od osób prawnych, który byłby od niej należny zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku gdyby spółka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a podatkiem dochodowym faktycznie przez nią zapłaconym w państwie jej siedziby lub zarządu; przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu.

Zatem, o uznaniu zagranicznej spółki za zagraniczną spółkę kontrolowaną decydują następujące kryteria:

* kraj (terytorium) siedziby lub miejsca zarządu zagranicznej spółki,

* stopień powiązania takiej spółki z polskim rezydentem, wynikający z udziału w jej kapitale, w prawach głosu w jej organach kontrolnych lub stanowiących lub w prawie do udziału w zysku zagranicznej jednostki,

* stawka podatku dochodowego obowiązująca w państwie jej rezydencji podatkowej, rodzaj uzyskiwanych przez zagraniczną spółkę przychodów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej, w której posiada prawo do udziału w zysku na poziomie 50%. Drugim wspólnikiem jest również osoba fizyczna - niespokrewniona z Wnioskodawcą osoba trzecia, która posiada także 50% udziału w zysku. Spółka jawna jest spółką holdingową, której głównym celem jest nabywanie i zarządzanie udziałami, akcjami czy innymi jednostkami uczestnictwa w podmiotach utworzonych zgodnie z przepisami prawa polskiego oraz prawa zagranicznego. Na chwilę obecną SPJ jest udziałowcem posiadającym 100% udziałów w spółce private company limited by shares utworzonej zgodnie z przepisami prawa cypryjskiego (dalej "CypCo"). CypCo jest odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. CypCo posiada siedzibę działalności gospodarczej w Nikozji.

Przedmiotem działalności CypCo jest działalność polegająca na sprzedaży udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego położonych na obszarze Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Uzyskane przez CypCo ze sprzedaży posiadanych aktywów środki pieniężne CypCo inwestuje w nabywanie kolejnych udziałów bądź akcji oraz innych papierów wartościowych które później sukcesywnie zbywa. CypCo zajmuje się wyłącznie wskazaną działalnością i nie prowadzi aktywności w innym zakresie. SPJ posiada udziały w CypCo przez okres dłuższy niż 30 dni. Wnioskodawca ani Drugi Wspólnik nie posiadają głosu w organach kontrolnych oraz stanowiących CypCo.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy ustalenia, czy Spółka Cypryjska będzie stanowiła dla Wnioskodawcy zagraniczną spółkę kontrolowaną w rozumieniu art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ze wszystkimi dalszymi konsekwencjami prawnymi wynikającymi z ustawy podatkowej, w szczególności obowiązek zapłaty podatku dochodowego z art. 30f ww. ustawy.

Wskazać należy, że Republika Cypru nie została wymieniona w rozporządzeniach Ministra Finansów w sprawie krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Ponadto w dniu 4 czerwca 1992 r. w Warszawie została sporządzona umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523) zmieniona Protokołem z dnia 22 marca 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1383) podpisanym w Nikozji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru.

Zatem, w przedstawionych okolicznościach nie będą miały zastosowania regulacje przepisu art. 30f ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przypadku zagranicznej spółki posiadającej siedzibę lub zarząd w państwie innym, niż wymienione w pkt 1 i 2 art. 30f ust. 3 ww. ustawy, za zagraniczną spółkę kontrolowaną zostanie uznana zagraniczna spółka spełniająca łącznie przesłanki wynikające z powołanego powyżej art. 30f ust. 3 pkt 3 ww. ustawy.

Pierwszy warunek odwołuje się do określonego poziomu kontroli, którego osiągnięcie oznaczać będzie, że podatnik wywiera istotny wpływ na funkcjonowanie zagranicznej spółki kontrolowanej. Warunek ten zostanie zatem uznany za spełniony, gdy podatnik będący polskim rezydentem samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi posiada nieprzerwanie przez okres co najmniej 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale spółki zagranicznej.

Wyjaśnić należy, że udział w spółce zagranicznej ustalany jest poprzez odwołanie do udziału w kapitale spółki zagranicznej, praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących spółki zagranicznej, jak również praw do uczestnictwa w zyskach tej spółki.

Obliczając wysokość posiadanego przez polskiego podatnika udziału pośredniego w zagranicznej spółce stosuje się zasadę, zgodnie z którą, jeżeli jeden podmiot posiada w kapitale (prawach głosu etc.) drugiego podmiotu określony udział, a ten drugi posiada taki sam udział w kapitale (prawach głosu etc.) innego podmiotu, to pierwszy podmiot posiada udział pośredni w kapitale (prawach głosu etc.) tego innego podmiotu w tej samej wysokości. Jeżeli z kolei wartości te są różne, to za wysokość udziału pośredniego przyjmuje się niższą z tych wartości.

Powyższe wynika z treści art. 30f ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi: w celu obliczenia udziału pośredniego przepis art. 25 ust. 5b stosuje się odpowiednio.

Natomiast na podstawie art. 25 ust. 5b tej ustawy: określając wielkość udziału pośredniego, jaki podmiot posiada w kapitale innego podmiotu, przyjmuje się zasadę, że jeżeli jeden podmiot posiada w kapitale drugiego podmiotu określony udział, a ten drugi posiada taki sam udział w kapitale innego podmiotu, to pierwszy podmiot posiada udział pośredni w kapitale tego innego podmiotu w tej samej wysokości; jeżeli wartości te są różne, za wysokość udziału pośredniego przyjmuje się wartość niższą.

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Drugi warunek odnosi się do charakteru przychodów uzyskiwanych przez zagraniczną spółkę. Spółka taka zostanie uznana za zagraniczną spółkę kontrolowaną, jeżeli co najmniej 33% jej przychodów osiągniętych w roku podatkowym pochodzi z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, ze zbycia udziałów (akcji), z wierzytelności, z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, z części odsetkowej raty leasingowej, z poręczeń i gwarancji, z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych, z działalności ubezpieczeniowej, bankowej lub innej działalności finansowej, z transakcji z podmiotami powiązanymi w przypadku, gdy spółka nie wytwarza w związku z tymi transakcjami wartości dodanej pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma (przychody o charakterze pasywnym).

Trzecim warunkiem zastosowania przepisów dotyczących zagranicznej spółki kontrolowanej jest zlokalizowanie zagranicznej spółki w państwie stosującym opodatkowanie niższe niż różnica między podatkiem dochodowym od osób prawnych, który byłby od niej należny zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku gdyby spółka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a podatkiem dochodowym faktycznie przez nią zapłaconym w państwie jej siedziby lub zarządu.

W świetle zaprezentowanego opisu stanu faktycznego oraz w kontekście powołanych regulacji prawnych stwierdzić należy, że spółka CypCo nie będzie dla Wnioskodawcy zagraniczną spółką kontrolowaną w rozumieniu art. 30f ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przedmiotowej sprawie nie zostanie bowiem spełniona przesłanka warunkująca uznanie ww. spółki za zagraniczną spółkę kontrolowaną na podstawie art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przesłanka dotycząca określonego poziomu kontroli. Warunek ten nie zostanie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca posiadany przez Niego udział w kapitale lub prawo do udziału w zysku wynoszą 50%.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl