0114-KDIP3-1.4011.257.2017.3.ES - Ustalenia właściwej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego dla sprzedaży kont w portalach społecznościowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-1.4011.257.2017.3.ES Ustalenia właściwej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego dla sprzedaży kont w portalach społecznościowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.) uzupełnione pismem z dnia 21 listopada 2017 r. (data nadania 22 listopada 2017 r., data wpływu 29 listopada 2017 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 14 listopada 2017 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.257.2017.1.ES (data nadania 14 listopada 2017 r., data odbioru 16 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza na terenie Polski rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na handlu za pośrednictwem internetu kontami w portalach społecznościowych. Według klasyfikacji GUS działalność Wnioskodawcy polegająca na sprzedaży (za pomocą Internetu) kont w portalach społecznościowych mieści się w grupowaniu PKD 47.91 Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

Wnioskodawca zamierza kupować ww. konta od swoich dostawców (głównie osób fizycznych, rzadziej firm) i następnie sprzedawać je podmiotom (firmom) krajowym lub zagranicznym, nie dokonując na nich żadnych prac (nie wprowadzając żadnych zmian, modyfikacji, przetworzenia), traktując je wyłącznie jako towar handlowy. Będzie nabywać od sprzedawcy i sprzedawać odbiorcy, realizując na transakcji zysk. Odbiorca zajmie się ich dalszą dystrybucją.

Kupujący otrzyma konta (dane dostępu) drogą mailową, konta wysyłane będą do odbiorcy także mailowo, nie będzie to proces automatyczny.

W przyszłości, wraz z rozwojem firmy, Wnioskodawca zamierza dokonywać (samodzielnie lub przy pomocy firm zewnętrznych) drobnych modyfikacji na niektórych kontach w celu podniesienia ich atrakcyjności dla potencjalnego klienta m.in. poprzez uzupełnienie grafiki, zdjęć, logotypów, porządkowanie baz danych itp.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 14 listopada 2017 r. Nr 0014-KDIP3-1.4011.257.2017.1.ES Wnioskodawca doprecyzował, że działalność podlega klasyfikacji PKWiU - 47.00.89.0 Sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nieżywnościowych. gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Konta będące przedmiotem sprzedaży nie będą podlegały przetworzeniu.

Ponieważ, w myśl słownika języka polskiego "przetwarzać" znaczy tyle. co "przekształcić coś twórczo" albo "zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd" w związku z tym przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono.

Ponieważ istotą działalności jest sprzedaż kont przy zachowaniu ich dotychczasowej funkcjonalności (ona właśnie stanowi ich wartość) planowane prace polegać mają jedynie na drobnych modyfikacjach (odświeżeniu) niektórych elementów w celu ich uwypuklenia i podniesienia atrakcyjności towaru. W efekcie towar nie zostanie poddany żadnym pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd całościowy, kolor, a przede wszystkim funkcja) zostaną zmienione, i pozostanie on w stanie nieprzetworzonym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy działalność planowana przez Wnioskodawcę, polegająca na sprzedaży kont w portalach społecznościowych bez jakiejkolwiek ich modyfikacji będzie działalnością usługową w zakresie handlu i czy do rozliczenia podatku dochodowego z tego tytułu Wnioskodawca może wybrać formę opodatkowania na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stosując 3% stawkę ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ?

2. Czy w drugim przypadku, gdy Wnioskodawca dokonywałby drobnej modyfikacji niektórych kont pod względem wizualnym (uzupełnienie grafiki, zdjęć, logotypów, porządkowanie baz danych itp.) tak, aby były bardziej atrakcyjne dla nabywcy, byłaby to działalność usługowa w zakresie handlu i czy Wnioskodawca mógłby zastosować opodatkowanie podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stosując 3% stawkę ryczałtu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b?

Zaznaczyć należy, że mowa tu o modyfikacjach przed wystawieniem kont na sprzedaż, dotyczących kwestii ogólnych. Żadne zmiany wynikające z życzenia klienta, w tym dostosowanie kont do Jego indywidualnych potrzeb nie będą przez sprzedawcę prowadzone.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1 Rodzaj działalności, jaką zamierza prowadzić jest działalnością handlową i może uzyskane przychody z tego tytułu opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg 3% stawki podatku. Fakt, że przedmiot obrotu nie ma postaci materialnej (jest wartością niematerialną i prawną) nie powinien mieć wpływu na sposób klasyfikacji wykonywanej działalności gospodarczej. Bowiem wartości niematerialne i prawne mogą być również towarami handlowymi (np. licencje) i być przedmiotem obrotu w ramach usługowej działalności w zakresie handlu.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm), ("Ustawa"), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 Ustawy.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b i pkt 5 lit. b Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

* 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2,4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy,

* 3,0% od przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.

Przy czym, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy, "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobowi Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).

Stosownie natomiast do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 Ustawy, działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym. Ustawa nie precyzuje znaczenia słowa przetworzone, zatem, aby je zdefiniować należy ustalić jaki zakres znaczeniowy ma ten zwrot w języku potocznym. I tak, według Słownika języka polskiego pod redakcją A. Więcek, Wydanie Naukowe PWN SA Warszawa, 2005, str. 797, przetwarzać to: przerabiać, zmieniać, przekształcać.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w wyniku czynności, które będą podejmowane przez niego w ramach obrotu kontami w portalach społecznościowych nie dochodzi w żadnym momencie do przetworzenia. Konta te w żadnym momencie nie podlegają modyfikacji i w stanie nieprzetworzonym trafiają do nabywcy.

W efekcie, przychody, które będą uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze sprzedaży detalicznej prowadzonej przez internet, stanowią, zdaniem Wnioskodawcy, przychody z działalności usługowej w zakresie handlu i podlegają opodatkowaniu 3% stawką określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b Ustawy. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych wydawanych w podobnych sprawach przez Dyrektorów Izb Skarbowych ("DIS"). Na przykład: interpretację wydaną w dniu 8 stycznia 2013 r., przez DIS w Warszawie, sygn. IPPB1/415-1321/12-4/ES oraz interpretację wydaną w dniu 10 maja 2011 r., przez DIS w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/415-168/11/MR.

Ad. 2. Zdaniem Wnioskodawcy, dot. stanu przyszłego, jest takie samo jak w odniesieniu do pyt. pierwszego tj., że w dalszym ciągu działalność gospodarcza, która byłaby wykonywana przez Wnioskodawcę byłaby działalnością usługową w zakresie handlu i Wnioskodawca mógłby zastosować opodatkowanie uzyskiwanych z tego tytułu przychodów wg art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b. Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (3%).

Zdaniem Wnioskodawcy drobne modyfikacje, jakie wykonywane byłyby przez sprzedającego czy też przy pomocy firm zewnętrznych, mające na celu jedynie poprawę atrakcyjności będących przedmiotem sprzedaży uprzednio nabytych kont na portalach społecznościowych nie wyczerpują definicji przetworzenia, przywołanej w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy dot. pytania pierwszego. Mając bowiem do czynienia z "towarem" używanym sprzedawca, aby łatwiej sprzedać oferowany "towar" (lub za wyższą cenę) musi podjąć pewne czynności, aby był on jak najbardziej atrakcyjny dla klienta, między innymi czynności polegające na usunięciu wad (w przypadku Wnioskodawcy są to np. źle kojarzące się wpisy, błędy w bazach danych) oraz wyeksponowaniu zalet (np. poprzez wymianę zdjęć, zmianę grafiki, itp.). Żadne modyfikacje nie będą wykonywane w kontakcie z klientem, czy też na jego życzenie. Podobnym czynnościom poddaje swoje towary wielu sprzedawców rzeczy używanych mających postać materialną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1206 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b i pkt 5 lit. b ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

* 5,5% - przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych luz w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton,

* 3,0% - przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.

Przy czym, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy "działalność wytwórcza" to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Stosownie natomiast do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Towar, który jest sprzedawany w ramach działalności handlowej ma być w stanie nieprzetworzonym.

Nieprzetworzony to taki, który nie został poddany przetworzeniu.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie precyzuje znaczenia słowa przetworzone, zatem aby je zdefiniować należy ustalić jaki zakres znaczeniowy ma ten zwrot w języku potocznym.

W myśl słownika języka polskiego "przetwarzać" znaczy tyle, co "przekształcić coś twórczo" albo "zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd".

W związku z tym przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, kolor, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika iż Wnioskodawca planuje rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na handlu za pośrednictwem internetu kontami w portalach społecznościowych. Wnioskodawca zamierza kupować konta od swoich dostawców i następnie sprzedawać je podmiotom (firmom) krajowym lub zagranicznym, nie dokonując na nich żadnych prac. W przyszłości, wraz z rozwojem firmy, Wnioskodawca zamierza dokonywać (samodzielnie lub przy pomocy firm zewnętrznych) drobnych modyfikacji na niektórych kontach w celu podniesienia ich atrakcyjności dla potencjalnego klienta m.in. poprzez uzupełnienie grafiki, zdjęć, logotypów, porządkowanie baz danych itp. Planowana przez niego działalność działalność gospodarcza podlega klasyfikacji PKWiU - 47.00.89.0 Sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nieżywnościowych. gdzie indziej niesklasyfikowanych. Konta będące przedmiotem sprzedaży nie będą podlegały przetworzeniu.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż jeżeli w wyniku czynności podjętych przez Wnioskodawcę nie dojdzie do przetworzenia nabytych przez niego kont (towarów) w ww. rozumieniu, to konta te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży będą traktowane będą jako towary, odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W związku z powyższym sprzedaż takich kont będzie już działalnością handlową opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3% przychodów.

Podkreślenia wymaga, że odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są Urzędy Statystyczne. Urząd Statystyczny nadaje numer identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe postępowanie jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl