0114-KDIP3-1.4011.193.2020.4.LS - Określenie skutków podatkowych sprzedaży gruntów rolnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-1.4011.193.2020.4.LS Określenie skutków podatkowych sprzedaży gruntów rolnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2020 r. (data wpływu 28 lutego 2020 r.) uzupełnione pismem z dnia 4 czerwca 2020 r. (data nadania 5 czerwca 2020 r., data wpływu 9 czerwca 2020 r.), w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 8 maja 2020 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.193.2020.1.LS (data doręczenia 12 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży gruntów rolnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży gruntów rolnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przedmiotowa sprawa (wątpliwość) dotyczy kwestii obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2015. Obowiązek ten związany jest (wg. Urzędu Skarbowego) ze sprzedażą nieruchomości rolnej, jakiej Wnioskodawca dokonał w dniu 5 marca 2015 r. Powyższą nieruchomość Wnioskodawca nabył w wyniku umowy darowizny zawartej z bratem A. K. w 2013 r.

Brat Wnioskodawcy (darczyńca) był wówczas bardzo poważnie chory (zaawansowany nowotwór jelita grubego).

W wyniku konfliktu w rodzinie, A. K., niedługo po poważnej operacji, zmuszony był wyprowadzić się ze swojego domu.

Wnioskodawca i jego żona pomagali bratu, pomieszkiwał w ich domu, Wnioskodawca przebywał (towarzysząc bratu) z bratem w szpitalu, kupował leki.

W powyższej sytuacji brat przekazał Wnioskodawcy nieruchomość, jednocześnie próbował zapewnić sobie dach nad głową budując nieduży dom na działce kupionej od znajomych.

Niestety w niedługim czasie stan brata Wnioskodawcy bardzo się pogorszył, potrzebował pieniędzy na leczenie i dokończenie budowy. Wówczas poprosił Wnioskodawcę o sprzedanie otrzymanej od niego nieruchomości. Brat Wnioskodawcy wskazał nawet kupującego. Wnioskodawca zgodził się, gdyż tylko tak mógł mu pomóc.

W dniu 5 marca 2015 r., Wnioskodawca sprzedał nieruchomość, a uzyskane pieniądze zgodnie z tym, co widnieje w Akcie notarialnym zostały przekazane bratu. W dokumencie tym wskazana jest również przyczyna przekazania środków, czyli zwrot darowizny.

Za około 2 miesiące brat Wnioskodawcy zmarł zapisując w testamencie swój majątek konkubinie.

Pismem z dnia 8 maja 2020 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.193.2020.1.LS wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

1. Doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez jednoznaczne wskazanie:

a.

daty zawarcia umowy darowizny pomiędzy Wnioskodawcą a jego bratem,

b.

wskazanie charakteru sprzedawanej działki (gruntu). Proszę o sprecyzowanie w jaki sposób działka (grunt) ta została sklasyfikowana w ewidencji gruntów i budynków tzn. czy była to nieruchomość budowlana, rolna czy inna?

c.

jeśli sprzedana działka (grunt) była nieruchomością rolną to proszę wskazać:

* czy działka (grunt) nabyta w drodze darowizny w chwili sprzedaży stanowiła gospodarstwo rolne lub jego część składową, będące własnością lub współwłasnością Wnioskodawczyni, o obszarze gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha?

* czy z związku ze sprzedażą, działka (grunty) utraciła charakter rolny? Proszę opisać zamiar nabywcy co do sposobu wykorzystania tej działki (gruntu) oraz wskazać okoliczności, które potwierdzają ten stan.

2.

sformułowanie pytania tak by wniosek dotyczył zapytania o wykładnię przepisów podatkowych i ich zastosowania w opisanym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym oraz by w konsekwencji możliwe było wydanie - w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej - interpretacji przepisów prawa podatkowego (część G wniosku ORD-IN (8), poz. 75);

W tym miejscu należy wyjaśnić, że treść pytania (pytań) winna być sformułowana w sposób jasny, konkretny i adekwatny do zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz dotyczyć przepisów prawa podatkowego podlegających interpretacji indywidualnej. Celem interpretacji indywidualnej wydanej w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest wyjaśnienie obowiązków podatkowych podatnika/płatnika wynikających z przepisów prawa.

Treść pytania powinna być związana z indywidualną sprawą Wnioskodawczyni przyporządkowana do przedstawionego stanu faktycznego i dotyczyć przepisów prawa podatkowego podlegających interpretacji indywidualnej oraz powinna być przedstawiona w sposób konkretny.

3. przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego adekwatnego do przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i sformułowanego pytania (część G wniosku ORD-IN (8), poz. 76);

Pismem z dnia 4 czerwca 2020 r. (data wpływu 9 czerwca 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w wyznaczonym terminie. W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca sformułował pytanie oraz przedstawił własne stanowisko a także wskazał, że:

1.

a. Umowa darowizny między Wnioskodawcą i bratem A. K. (darczyńca) została zawarta w dniu 8 lutego 2012 r. zgodnie z załączoną kserokopią aktu notarialnego,

b. Sprzedana działka miała charakter rolny,

c. Działka w chwili sprzedaży stanowiła część gospodarstwa o obszarze co najmniej 1 ha,

d. Działka do dnia dzisiejszego ma charakter rolny (według wiedzy Wnioskodawcy). Jest to działka położona blisko posesji Wnioskodawcy (gdzie mieszka) i stwierdza, że przeznaczenie tej działki nie zmieniło się.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w powyższym stanie faktycznym powstaje obowiązek podatkowy po stronie Wnioskodawcy?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Wnioskodawca podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie zawarte we wniosku o wydanie interpretacji. Wnioskodawca oświadcza, że nie uzyskał żadnego przychodu ze sprzedaży tej działki. Wszystko Wnioskodawca oddał bratu w potrzebie. Tak nakazywały zasady przyzwoitości w tych trudnych chwilach.

Skoro więc podatek dochodowy (obowiązek podatkowy) powstaje w momencie uzyskania dochodu (przychodu) to w przedmiotowej sprawie nie może być mowy o takim obowiązku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy - źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d. innych rzeczy, - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c-przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz wymienionych praw majątkowych przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw majątkowych następuje po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takim przypadku przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości i praw majątkowych w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Jednocześnie w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzymał w dniu 8 lutego 2012 r. od brata w drodze darowizny grunty rolne.

Mając na uwadze treść wniosku, należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że od momentu nabycia przez Wnioskodawcę w drodze darowizny działki stanowiącej grunty rolne nie upłynęło 5 lat liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - sprzedaż dokonana w dniu 5 marca 2015 r. stanowi dla Wnioskodawcy źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższy przepis zwalnia przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, jeśli grunty stanowiące to gospodarstwo rolne w związku z tą sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego.

W tym miejscu wymaga podkreślenia, że zgodnie z treścią art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1892, z późn. zm.): za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego - co w konsekwencji decyduje o zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych od przychodu ze sprzedaży takich gruntów - wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2019 r. poz. 393) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Zgodnie z treścią § 67 ww. rozporządzenia: użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

1.

grunty rolne;

2.

grunty leśne;

3.

grunty zabudowane i zurbanizowane;

4.

użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R;

5.

(uchylony);

6.

grunty pod wodami;

7.

tereny różne oznaczone symbolem - Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia - grunty rolne dzielą się na:

1.

użytki rolne, do których zalicza się:

a.

grunty orne, oznaczone symbolem - R,

b.

sady, oznaczone symbolem - S,

c.

łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,

d.

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,

e.

grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br,

f.

grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,

g.

grunty pod rowami, oznaczone symbolem - W,

h.

grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem - Lzr;

2.

nieużytki, oznaczone symbolem - N.

Powyższe uregulowania prawne wskazują, że zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostało uzależnione od wystąpienia następujących przesłanek:

* sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne, na których prowadzona jest działalność rolnicza,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego), ewentualnie jego część składową,

* grunty nie mogą utracić w związku ze sprzedażą rolnego charakteru.

Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu, decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu.

Z opisu sprawy wynika, że ww. przesłanki omawianego zwolnienia zostały spełnione, a zatem możliwe jest skorzystanie z tego zwolnienia przedmiotowego.

Reasumując - przychód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży gruntu rolnego - z zastrzeżeniem, że nie nastąpiło to w wykonaniu działalności gospodarczej - wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, na cele rolnicze przed upływem 5 lat, licząc od chwili nabycia, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od ww. transakcji.

Jednakże stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe z uwagi na odmienne uzasadnienie. Wnioskodawca twierdzi, że skoro podatek dochodowy (obowiązek podatkowy) powstaje w momencie uzyskania dochodu (przychodu) to w przedmiotowej sprawie nie może być mowy o takim obowiązku, natomiast tut. organ wskazał, że sprzedaż ww. gruntu rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, jednak jednocześnie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo organ zauważa także, że okoliczność, czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego, podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że spełnia przesłanki do ww. zwolnienia przedmiotowego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywało się ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl